Var jeg dum? {{forumTopicSubject}}
Hej hestegalleri!
Jeg har idag fået en kæmpe skideballe - og jeg vil lige høre, om I synes, det var berettiget.. For jeg er lidt i tvivl
Det var sådan, at jeg i morges var ude og gå, fordi jeg skulle over til min part - så jeg havde mit rideudstyr med. Pludselig ser jeg en løs hest, som er på vej til at løbe ud på vejen.. Jeg vidste, at hesten tilhørte nogle mennesker på en gård ca. 0,5 km væk og jeg regnede hurtigt ud, at den måtte være sluppet ud af folden. På en eller anden måde havde den sprunget over et led og forvildet sig ud på en vej, hvor den stod og græssede.. Vejen er ikke vildt befærdet om morgenen, men der kører altså mindst 10 biler i timen...
Jeg ville så hjælpe denne her hest hjem, og prøvede at trække den - men jeg kunne slet ikke. Den var fuldstændig umulig at gå med, for den ville have sit græs.. Til sidst så jeg ikke andre muligheder end at ride hesten hjem (jeg satte mig træktov fast i grimen, så det svarede til rebgrime). Det skal lige tilføjes, at jeg vidste at hesten var tilredet og havde været brugt som rideskolehest for små børn, så den er meget nem at ride..
Jeg kunne selvfølgelig godt se, at det var tricky "bare" at hoppe op på en andens hest, men hvis jeg ikke havde gjort det, måtte jeg have ladet den stå på vejen i fare for at blive kørt ned..
Det skal også lige siges at jeg, før jeg selv var begyndt at trække med den, havde ringet til både min mor, min far og bestyreren på det nærmeste ridecenter for at få hjælp, men jeg kunne ikke få fat i nogen af dem..
Så jeg red den hjem til ejerne. De blev rigtig, rigtig, rigtig sure og kaldte mig en "forpulet snotunge" og "møgforkælede bæst", fordi jeg havde redet deres hest hjem.. de sagde, at man ALDRIG må sidde på en andens hest, uden at spørge om lov, og at jeg hellere skulle have ladet den stå på kørebanen. Så kunne de jo selv have efterlyst den, når de opdagede den var væk..
Hvad er jeres mening om situationen? Og hvad ville I have gjort?
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Man sætter sig aldrig op på en anden persons hest uden og få lov.. Det bare ikke ok selvom det er ment i en god tro.. Jeg var blevet ved hesten og blev ved med og prøve og trække den.. Og ellers havde ejg ladet den være og løbet ned til ejeren og forklare hvor hesten er.. Man sætter sig ALDRIG op på en anden hest og rider den..
Hvad vis hesten havde ondt i ryggen eller andet ?
Måske ikke en pæn måde og snakke til dig på.. Men må indrømme jeg også var blevet mega gal i skralden
dec 2012
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 9
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Var der absolut ingen måde hvorpå nogen kunne have kontaktet ejerne? Fx dine forældre være kørt hjem til dem og banket på? Eller dem på rideskolen kunne have kommet og hjulpet? Hvis en hest kan rides væk, så kan hesten også trækkes væk i mine øjne. Jeg forstår så heller ikke hvordan du nemmere kunne ride hesten end trække ...
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Men hvis du refererer historien rigtigt, overreagerer ejer også.
Jeg var også blevet vred, men glad for at du kom hjem med den.
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 386
ja det er rigtig man aldrig må ride en andens hest uden tilladelse men hvis jeg skulle vælge mellem en anden havde redet den hjem efter den var stukket af eller ladet den stå ved en vej med chance for at blive kørt ned ville jeg da have valgt det første
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg kan sagtens se, at du havde gode intentioner, men jeg tror simpelthen at ejerne bare er blevet så forskrækkede/sure over, at en fremmed hopper op på hesten, at de ikke kunne se det, du måske så. De var altså i deres gode ret til at give dig en ordentlig skideballe, for tænk hvis der var sket noget med både dig og hesten? Jeg havde ikke tolereret at en anden hoppede op på min hest hvis den var rendt væk - det er enormt sødt at folk prøver at hjælpe, men så må man altså også bare opgive, hvis det er helt umuligt.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Så ja, meget dumt gjort af dig!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
og kan man ride en hest kan man også trække den så må indrømme at det virker for mig som om det bare fandt det lettere og ride hesten og ergo var det IKKE nødvendigt.
apr 2013
Følger: 67 Følgere: 61 Heste: 2 Svar: 11
aug 2013
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 700
Men ja, det var dumt, men alligevel ikke.
aug 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 2 Svar: 111
Min pony har en skade i ryggen og hvis det var hende der var en fremmed der red hjem, så var jeg også blevet sur.
Jeg tror enten jeg havde prøvet at opsøge ejeren (hvis jeg vidste hvem det var) og hvis ikke, så havde jeg ringet til politiet og forklaret at der står en hest, men du kan hverken få den den ene vej eller den anden vej.
Hvis jeg husker rigtigt, så skal alle heste være chippet nu og så må man jo kunne spore ejeren den vej (ret mig gerne hvis jeg tager fejl)
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
jul 2012
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 1.111
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3037 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.710
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Men jeg synes det var dumt gjort. Du burde enten have været mere stædig og trukket den eller ladet den være og have hentet ejerne. Når det er sagt så overreagerer ejerne altså også efter min mening. Du gjorde det jo ikke for en ekstra tur, du gjorde det fordi deres hest var sprunget over hegnet og du hjalp den hjem
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
- men forstår heller ikke hvorfor du ikke bare trak den den tid det tog, eller ventede til der kom nogen.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Men jeg kan altså heller ikke forstå, hvordan du kan ride, når du ikke kunne trække den?
Altså, min pony kan godt finde på at snuppe noget græs, når jeg sidder på hende. Og så kan jeg sådan set hive og trække og presse så meget på hende, jeg vil. Hun reagerer ikke.... Men hvis jeg så hopper ned, så løfter hun hovedet med det samme!
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
Hestepigen: "Hvor svag er du, at du ikke kan holde den væk fra græsset?" Det var da noget underligt noget at sige.. Øh, enhver hest kunne vist vinde over ethvert menneske i sådan en "tovtrækning", hvis der var et eller andet, den bare ville have
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.787
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
men kan godt se det er forkert at ride en andens hest men vis jeg virkelig ikke kunne havde je måske gjort det sammme du kendte jo hesten
Var jeg dum?