{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Døde hvalpe
  • #1   20. jan 2014 Har du læst teksten???

• #3   20. jan 2014 Hvis du læser teksten, handler det netop ikke om hunðehvalpe men om pattegrise

• #4   20. jan 2014 Helt uden overhovedet at læse artiklen, burde den logiske sans slå til og sige, hey, det kan ikke passe, for så mange hunde har vi slet ikke i DK smiley

Så læs lige artiklen igen. Ikke at det er ok at forholdende for grisen er som de er, men det ville altså klæde dig at læse artiklen før du smider den ind

• #6   20. jan 2014 Selvfølgelig har jeg da læst den. Fantastisk leder. Hvor mange bliver forargede over døde hvalpe, men finder det helt i orden, at det er døde pattegrise ? Hvorfor må grisene lide og dø, men ikke hundehvalpe ?

• #8   20. jan 2014 Her er nogle af de stakkels hvalpe, få ud af millioner ...
    http://www.youtube.com/watch?v=Zi17ImnSfg8

• #9   20. jan 2014 Men fedt, at I faktisk tror, jeg ikke har læst den. Tænkte I lige, shit hun overreagerer, det er jo ikke hunde, bare grise ?

• #10   20. jan 2014 Fordi jeg tror at folk alligevel ved at grisene skal dø på et eller andet tidspunkt for at vi får mad... Så om de dør som børn eller som voksne ser folk vel som at det er lige meget? Jeg synes bestemt ikke der er forskel og synes stadig det er super hårdt selv når det er voksne grise

• #11   20. jan 2014 Nej selvfølgelig er det ikke iorden om det er hvalpe eller grise. Det burde ikke ske sådan noget

• #12   20. jan 2014 Tænk at der dør så mange i et kuld...

• #13   20. jan 2014 Det er da absolut også synd for grisene at dø på den måde.. Det er der da ingen dyr der skal bydes, om man spiser dem eller kæler med dem..

• #14   20. jan 2014 Jeg var faktisk også ved at skrive, at du ikke havde læst den. Ikke fordi jeg ville mene, du overreagerer (hvilket btw er en ubehagelig generalisering imo), men fordi du måske ikke vidste, der var tale om grise og ikke hundehvalpe. Vi kan jo trods alt ikke læse tanker.

Men nej, jeg synes ikke det er i orden, hverken den ene eller den anden.

• #15   20. jan 2014 Sarah Emilie: Vi skal alle dø på et eller andet tidspunkt, så det argument holder vist ikke helt smiley

Alexandoria: Det var ikke en generalisering, men et spørgsmål smiley

• #16   20. jan 2014 Landmændene gør nok også alt hvad de kan for at få en lavere dødelighed, de får trods alt mere ud af levende grise end døde

• #17   20. jan 2014 Syntes ikke at det er i orden fordi det er grise, men jeg selv har nemmere ved at forholde mig til at det er grise, end hvis det var hundehvalpe, da jeg spiser grise men absolut ikke hundehvalpe - så for mig er det på den led lettere at forholde sig til at det er grise.

• #18   20. jan 2014 Har selv arbejdet i en farestald (der hvor de fødes og er de første 20 uger) og det er fint at befolkningen er forargede over at der dør så mange pattegrise, men kan fortælle at det jo altså ikke er fordi at landmanden er ligeglad smiley det er jo heller ikke i hans interesse at de dør, da de taber penge på det, så der gøres faktisk utrolig meget for at sikre de små pattegrises trivsel og der forskes utroligt meget i det ! Vi havde blandt andet nogle dyrlæge ude og undersøge forholdene og komme med deres bud på, hvad der evt. kunne gøres bedre, og dødeligheden iblandt vores pattegrise var faktisk meget lav i forvejen.. Ydermere så er det jo ikke sådan, at den lille gris bare "dør" , nej hver enkelt død pattegris bliver kigget på og der skrives ned hvorfor den er død og der laves "opsamlingskuld" hvor de svageste fra hvert kuld tages fra og samles ved en god og rolig so som malker godt .. der gøres virkelig noget for at forholdene er iorden, men nej det er ikke som med hundehvalpe, hvor man bruger flere tusinde kr pr. hvalp , for i sådan en farestald er der omkring 3000 smågrise.. do the math folkens, det kan jo ikke lade sig gøre..

• #19   20. jan 2014 Maria: Jamen jeg kan da godt fortælle dig, hvorfor der dør så mange. Det er fordi grisene er blevet avlet til at få ALT for store kuld. Samt at soen ikke har nogen mulighed for at passe hendes unger og hjælpe dem ved faringen.

• #20   20. jan 2014 Et hentydende spørgsmål, som jeg læste det o.o

• #21   20. jan 2014 Cecilie: Men prøv at sæt dig ned og tænk. Hvorfor spiser du gris og ikke hund? Begge dyr har ret til et liv, hvor de ikke bliver udnyttet og slået ihjel. Du har hverken brug for at spise hund eller gris. Hvorfor skal grisen dø? Hvad giver os ret til at udnytte andre og slå dem ihjel?

• #22   20. jan 2014 Men Maria Hansen, tror du ikke grisen havde været mere obs på sine små hvis den ikke var fixeret / bundet ?

• #23   20. jan 2014 Hyggerytteren: Søer bliver ikke bundet, men står rigtig nok fikseret. Dette gøres netop af hensyn til pattegrisene, sådan at hun ikke så let kan komme til at ligge dem ihjel.

• #24   20. jan 2014 Ida: Men det er jo kun symptombehandling. De ville jo komme til at ligge sig på dem, fordi de netop ikke har plads nok.

• #26   20. jan 2014 Grise er ligesom en hundehvalp! De vil gerne hygges om og have mad osv. Men hvis grise er så meget ligemeget hvorfor er hundehvalpe ikke også det? Jo det er fordi at hundehvalpe er de eneste (tror man) man kan have som kæledyr. Grise er midst lige så søde som hundehvalpe, de er bare på hver deres måde.

• #27   20. jan 2014 Tænker lidt, at sådan nogle tråde her for det meste ender i en kamp mellem vegetarer og/eller veganere og dem som ikke er?

Og svar til selve emnet: Hundehvalpe og smågrise er jo hver sin kategori. Hunde er kæledyr, grise er produktionsdyr/husdyr smiley Og som der også blev nævnt længere oppe: Landmændene er jo ikke ligeglade med deres dyr, de skal jo sørge for at de har det godt, fordi flere syge dyr -> Mindre fortjenteste - færre penge mellem hænderne.

Og jeg accepterer fuldt ud, at man vælger at være veganer eller vegetar, det er folks eget valg og en personlig sag smiley

• #28   20. jan 2014 Ida RT , det ved jeg godt, men var det i 80erne den undersøgelse blev lavet, eller var det i 90erne ? . Jeg har bare aldrig set en mor, ikke flytte sit ben for sit afkom der skriger når hun er fri . Nu har jeg da mest erfaring for hunde da vi avler lidt, kan da godt være en so er lidt mere ligeglad .

• #29   20. jan 2014 Det er hvad jeg tror smiley jeg er selv helt forarget over det og bryder mig ikke om tallene om det er grise eller hunde smiley

• #31   20. jan 2014 Kathrine: Et personligt valg? Hvordan kan det være et personligt valg, når andre må lide og dø for det valg?

• #32   20. jan 2014 Veo , du spiser altså ikke gris ?

• #33   20. jan 2014 Veo: Hun skriver jo at det er folks eget personlige valg om de vil være vegetar/veganer eller om de vil spise kød - det er da et personligt valg, så det forstår jeg ikke du kan sætte spørgsmåltegn til?

• #34   20. jan 2014 Det er nu jeg har det godt med 99% af tiden at spise økologisk eller frilands kød/æg/mælk. Så er man da sikker på at give sit til at dyrene har lidt bedre forhold.

• #36   20. jan 2014 Jeg syntes det er forfærdeligt hvor mange pattegrise der dør i DK, det var også grunden til jeg droppede landbrugs/dyrepasser uddannelsen, kunne simpelthen ikke klare at skulle fjerne døde pattegrise, eller aflive skadede hver evig eneste dag.

• #38   20. jan 2014 Tja at du er veganer har heeeeelt sikkert intet med emnet og gøre..

Selvfølgelig er det ikke fedt.. Men eftersom der fødes mange mange flere grise hvert år vil der jo også dø flere.. Der er ingen som dør dette med vilje og folk gør jo hvad de kan for det ikke sker..

Og nu dør der også ok mange hvalpe men der er bare ingen tælling på dette.. Min hund fik et kuld på 5 hvalpe den ene døde.. nogen vi kender fik hvalpe ca samtidig vist nok 11 hvalpe også en døde..

Men det jo klart at nå der bliver avler så mange pattegris så vil talle på døde jo også være ret stort.. Men i forhold til hvor mange der lever så er det jo heller ikke være..

Men en del af livet er jo død...

Ingen siger det er ok men det er hvad der sker..
    .

• #39   20. jan 2014 Veo, vi ved allesammen godt, at du er veganer. Men lad nu være med konstant at prøve at hive andre ind i det. Det smadrer enhver diskussion.

Jeg respekterer veganere, og jeg vil meget gerne have den samme respekt igen.

• #40   20. jan 2014 Masalo: Syntes så ikke det er trist at aflive skadet eller gamle dyr, de vil nok have det langt bedre med en aflivning end at lide indtil den dør naturligt. Uønskede killinger er det jeg syntes er hårdt, for hvis man sørgede for at neutralisere sine katte ville disse killinger ikke komme til verden.

• #41   20. jan 2014 Men en ting jeg undre mig over er: Hvorfor er symptom behandling pludselig okay blot fordi der er tale om svin?
    Når man fikserer so'en i en lille boks har man jo blot fundet en måde at skjule problemet med ligge død, nej hvis man lod soen bygge rede i halm så ville hun grynte og rode i halmen når hun skulle til at ligge sig ned og på den måde formindske risikoen for at ligge sig på en pattegris.

• #44   20. jan 2014 Og jeg har så oplevet det lige modsat, i en alm grisestald gik vi og hev døde unger ud hver dag. Grænsen for mig kom da vi fandt en hvor ungen var blevet mast i buret og hele bagpartiet var knust, så sagde jeg stop og ville ikke have med landbruget at gøre mere. Dog kom jeg alligevel på dyrepasser uddannelsen, men her arbejde vi med økologiske svin. Der fandt vi kun en død unge og denne var nok bare død af naturlig død da den ikke så mast ud.
    Jeg vil aldrig nogen sinde syntes at fastspænde soen er en løsning, vil altid se det som en symptom behandling - lidt ligesom at ligge et tunge-bid på en hest som tager tungen over bidet smiley Ja det løser måske nok problemet, men det fjerner bestemt ikke årsagen.
    Og ja man giver måske lidt spåner og halm til konventionelle grise, men de går praktik talt stadig på betonet. Når jeg mener halm at rode i mener jeg 20-40 cm tykt lag halm, og dette har jeg ALDRIG set hos en eneste konventionel landmand.

• #46   20. jan 2014 masalo: Jo, man har avlet efter større og større klud ved svin. https://www.landbrugsinfo.dk/diverse/ka/filer/03_smaagriseproducenterne.pdf hvis du ser tabel 7 s. 8, så kan du se at at bare fra 2004 til 2007 kuldstørrelsen vokset fra gennemsnitligt 12,9 levendefødte pattegrise pr. kuld til 13,6 levendefødte pattegrise pr. kluld. Tallet er sikkert større i dag, der er altså nogle svin som får 20 pattegrise i et kuld.

Team Griafik: Det du nævner det er der ikke økonomi til, det vil besværliggøre og kræve mere arbejde af landmanden, og så ville svinekødet blive dyre. Det vil nok betyde at at mange både i Danmark og resten af Europa ville fravælge dansk svinekød, og det er altså ikke en lille del af dansk svinekød som bliver eksporteret. Halm er besværligt i spalte/gyllesystemet som man har i svinestalde. Når svin slås i halm så får de også lettere udskridninger og bliver derfor lettere skadet

• #47   20. jan 2014 kaninowich: Det er også min opfattelse, hos de fikserede søer sker det ofte at soen får klemt pattegrisen i mellem trammerne. Noget endnu mere tankeopvæggende var det forsøg min skole (dyrepasser) deltog i. Det var et forsøg hvor man i Sverige havde lukket nogen svin ud i "naturen" altså en kæmpe indhegning med både vandhul skov osv. Det eneste kontakt de havde med mennesker var ved fodring, parring, farring og pasning af unger måtte de selv klare. (Ungerne blev selvfølgelig tilset af dyrlæger og det blev alle svinene). Søerne havde heller ikke kasser til at bygge redder men der var blevet lavet huler til dem.
    Ikke en eneste pattegris døede af ligge død, og da man havde kameraer i alle huler kunne man se at soen gav signaler gennem grynten og roden i halmen/bladene og ungerne flyttede sig over i et hjørne.

Vores skole deltog så i forsøget ved at dele data omkring Dødeligheden hos deres økologiske grise, også deltog en svensk landbrugsskole også med deres konventionelle grise. (Der deltog selvfølgelig også flere økologiske og konventionel landmænd i forsøget)
    Faktum var at "vild" grisene havde mindst dødelighed blandt unger og den konventionelle højst.

• #48   20. jan 2014 Ida: Også er det bedre de får liggesår osv? Ja det er den typiske modangreb hos landmænd med af det er for dyrt og for bevægeligt.
    Men så er det godt at jeg køber økologisk eller frilands, så har søerne det i det mindste godt og kan bygge redde.

• #50   20. jan 2014 Masalo: Det er ikke mig der skriver noget om Roskilde dyrskue.
    Hvor mange levende unger en so får har da intet med dyrlægen at gøre, det har noget med selektion i avl.

• #51   20. jan 2014 At slå en so med en knytnæve er ikke hårdt.. En gris er faktisk ektremt farligt og meget stræk.. Og en sø vil også gå til an greb på dig hvis den skulle få chancen det samme med andre gris.. folk tager fejlagtigt fejl der..
    Vi måtte skærme vores grise total af fordi voksne mennesker sys de skulle sætte deres smu unger IND på vore fold med de små grise.. Sindsygt de fattede ikke at de kunne blive deres ungers død..

Og nej det ikke fordi grise er sindsyge dyr eller andet..

Min mand har været ude og passe mange grise og man skal bare passe på ved fodring..
    Vi havde frilands grise og jah de fik lov og klare det hele selv ingen fiksering.. Kan ikke huske om nogen døde må jeg ærlig indrømme..

• #52   20. jan 2014 Og jeg støtter ikke fiksering eller andet og sys helt klart vi skulle være bedre til dyrevelfærd.. Men sys også bare man skal være en lille smule realist.. Tingene kan blive bedre helt klart og bliver de jo nok også..

Tvivler på nogen sys dette er ok.. Landmændene vil jo helst gerne have flere grise overlever.

• #55   20. jan 2014 En so ligger ikke med alle de grise den får, den ligger med så mange grise som den har patter til, og man går også ind og kigger efter hvor mange den har passet sidste gang, for så at finde ud af, hvor mange den kan ligge med. Men jeg bliver mest forarget over, at dem der optager videoen ikke hjælper den, sidste gris de filmer der bliver mast af sin mor, det er ikke i orden at stå og filme grisen, mens den bliver mast af sin mors ben. Jeg kommer selv fra en svinegård, så jeg ved hvordan den foregår

• #56   20. jan 2014 Masalo: At der kommer flere gris pr. so er noget man bevidst har avlet efter, fordi det giver større produktivitet.

Team Grafik: Det er ikke fordi jeg er uenig at dansk svineproduktion sagtens kan blive bedre, og der er altså velfærds problemer i alt svineproduktion. Frilandsgris får ring i næsen, sådan at de ikke ødelægger jorden. Der ud over er der også større miljøproblemer som følge af frilandsgrise. Grise er meget renelige og derfor vil frilandsgrise skide det samme sted på marken, så disse steder vil få tilført alt for meget næringsstoffer. Ved konventionelt landbrug har man mulighed for at opsamle gyllen og sprede den jævnt ud over de marker man dyrker. Hvis alle skulle spise frilandsgrise, så skulle vi både i Danmark og resten af verden spise meget meget mindre svinekød end det vi gør i dag.

• #58   21. jan 2014 Masalo: Ja selvfølgelig skal det kunne løbe rundt, men netop fordi det kan løbe rundt hos en økologisk hvor dyrevelfærden er væsenlig forbedret kan jeg ikke se hvorfor samtlige konventionelle landmænd hyler "Jamen det koster penge" hver gang man nævnere dyrevelfærd. Tag bare medicineringen, min eks kæreste arbejde på en stor svinefarm, jeg kunne jo ikke forstå hvorfor de nærmest pumpede antibiotika ind i dyrene, grunden var "Det vil tage længere tid hvis man skal skille dem ad, og så vil det blive for dyrt", denne holdning har næsten samtlige konventionelle landmænd, og ja en økolog tænker også i penge det er selvfølgelig deres levebrød. Men de tænker penge på en anden måde, de tænker ikke penge frem for alt ting.

Ida: Den med miljøproblemerne må du altså længere ud på landet med smiley Rigtigt at grise er renlige dyr, men friland og økologer opsamler stadig gylle fra deres staldarealer - hos økologen er det jo den eneste gødning der må bruges på marken smiley Og ja bare frilands får ring i næsen, men det må man ikke give de økologiske, en frilands er jo et konventionel landbrug hvor søerne blot er ude i drægtighedsperioden.

Kaninowich: Det var en meget spændende undersøgelse og den har været meget omdiskuteret i Sverige, men mener ikke den har fået ændret noget der ovre smiley Men jeg tror ligesom dig at mange af problemerne skyldes at soen ikke kan kommunikere og udvise korrekt adfærd over for sine unger. En gris er jo ikke født til at være spærret inde i et lille bur.
    En anden ting er så at næsten alle de personer her er dobbelmoralske, for hvis man spurgte om det er okay at sætte sin hest i et spiltov så var svaret nok "Nej det er synd, hesten skal have lov til at kunne bevæge sig" men fordi der bare er tale om en gris så er det pludseligt i orden smiley Jeg håber sådan at vores nye fødevareminster får strammet reglerne grundigt op.

• #59   21. jan 2014 Nu skal man jo også tænke på, at der nogen flere grise i Danmark, end der er hundehvalpe.

-Så 1000 hundehvalpe lyder af voldsomt mange, mens 1000 grise faktisk ikke så er mange, taget i %.

Man skal også se på dødsårsagen.

Men derudover, mener jeg også at dyrevelfærden i mange svine besætninger kan højnes en del.

• #61   21. jan 2014 Team Grafik: Ja, men de kan jo stadig ikke samle alt det afføring som søerne laver på marken op. Hvordan tænker du helt præcist at svineproduktionen i DK skal være? skal alt være friland/økologisk? Hvis ja, så kommer det altså til at koste penge og arbejdspladser. Du er godt klar over at der i 2012 var over 1 mio. søer i Danmark, dem kan vi umuligt have til at gå udenfor alle sammen. Dertil kommer alle polte, pattegrise, slagtesvin osv, så den samlede svinebestand er på over 12 mio. svin. I 2012 blev der eksporteret næsten 2 mio. ton svinekød, denne eksport vil også forsvinde, hvis alt svineproduktion går over til friland/økologisk http://www.lf.dk/Tal_og_Analyser/Aarstatistikker/Statistik_svin/Statistik_svin_2012.aspx#
    Hvis vi kun skal have friland/økologisk i Danmark, så er der nok lige en del danskere, som du skal have overbevidst om at de skal spise meget mindre svinekød. Ellers vil de jo bare gå over til at købe importeret svinekød, som bliver lavet på samme måde som det konventionelle i Danmark.

Jeg syntes da også at det bedste ville være hvis alle svin kunne gå ude, men med det forbrug af svinekød vi har i Danmark og resten af verden, er dette ikke realistisk.

• #62   21. jan 2014 Jeg har svært ved at forstå hvordan man kan forsvare den slags. Også selvom man selv æder kød, forstår jeg ikke man ikke kan se det forkerte i behandlingen af det 'kød vi for på bordet'.

• #63   21. jan 2014 hvad nu hvis vi producerede lige så mange hunde som grise, hvor står ville dødeligheden iblandt hunde være ? altså hvis vi gangede mængden af hunde op så deres tal passede med hvor mange grise der er ?
    Dyr skal ikke lide sådan er det bare, men det er så nemt at pege fingre uden selv at stå i møget og gøre noget

• #64   22. jan 2014 Vidste i godt at 60-70% af alle grise i danmark faktisk er kanibaler og agresivt genet?
    Det er en genfejl der ligger dybt i dem helt fra dengang vi begyndte at fremavle de store grise. Den største fejl meneskene nogensinde har gjordt under svineavl!
    Det er derfor soen ligger i det lille bur, nemlig for hun ikke skal slå dem ihjel!
    Desuden er problemet med pattegrise at de ikke bliver aktiveret nok, derfor bider de nemlig halerne af hinanden.
    Pattegrise får slibet sin tænder under bedøvelse, sikke dog en lidelse..
    - Tænk at grise skal lave sådan et liv?

Ham ministeren der, ham kan jeg li! smiley

• #65   22. jan 2014 Alle grise er kanibaler. Ligesom papegøjer smiley

• #66   22. jan 2014 Tulle: En økolog må ikke bare pumpe antibiotika i sine dyr på samme måde som en konventionel, de konventionelle behandler jo ofte selv raske dyr med antibiotika

Ida: At hele den danske svineproduktion skulle være frilands/økologisk er et drømme signarie - hvor dum tror du lige jeg er -.- Jeg ved udemærket godt hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan.
    Nej jeg mener man skal have staldområderne anderledes, altså droppe de små båse og lave en aktiv-stald eller hvad det nu hedder. Altså forestil dig en stor lade/staldbygning som var delt op i forskellige områder, et soveområde hvor der var strøget med massere af halm, et rode/lege område hvor grisene kunne gå hen for at blive aktiveret, et gødningsområde hvor gyllen bliver opsamlet, og en foder automat hvor grisene kan gå ind og ud og spise som det passer dem, selvfølgelig vil de kun kunne spise en hvis mængde foder om dagen.
    Sådan en stald har jeg set og det fungerer super godt, det var SPF grise men hvor dyrevelfærden altså var i højsæde.
    Også synge jeg man skulle prøve at være lidt mere imødekommende for andre staldindventar i farestalden, for at fastspænde soen er altså ikke den eneste løsning, man kunne også bare lave fareboksen dobbel størrelse og måske ikke fastspænde soen helt ligeså meget. Dette ville være en løsning jeg kunne acceptere, selvom det for mig er det økologiske landbrug som betyder noget. Men ja et rent øko/frilands landbrug i DK er og bliver ønsketænkning.

• #68   22. jan 2014 Hvad jeg kan læse mig til så betyder en SPF stald, at stalden er fri for nogle bestemte sygdomme, og ikke noget om hvordan den er indrettet.
    Men sådan er løbestald og farringsstalde da til dels også nu? Altså jeg har godt nok kun set en so stald(Faktisk den gård der er linket en video af i starten af tråden). I den var der i løbestalden et frit areal med halm og ude i kanten enkeltbåse, hvor søerne kunne lægge sig ind at sove. I drægtighedsstalden var der en del med fast gulv og en del med spalter.

• #69   23. jan 2014 Ida: Hvis du kun har set en enkel stald kan du ikke rigtig udtale dig om hvordan det ser ud - sorry to say. Men det er de færreste stalde som ser ud som den video.
    Jeg har vel været i omkring 7 forskellige stalde, ingen halm bare spalter og beton allover. Hver lille bås som var fyldt op med svin fik en skive halm ind, eller en lille spand spåner, og dette var kun fordi det var lovpligtigt.
    Yderligere stod søerne så sammenpresset at de hele tiden sloges fordi de ikke kunne komme væk.

Også vil jeg lige stille dig et spørgsmål, hvor tror du soen opholder sig mest? I drægtighedsstalden+fare stalden eller i løbe stalden?
    Svaret er nemt det er drægtighed og fare stald de opholder sig mest, løbe stalden er de ofte kun i 2 uger af gangen.

• #71   23. jan 2014 Tulle: Det er et kendt problem at landmænd forebygger med antibiotika, altså giver raske dyr antibiotika - det er faktisk ikke ulovligt at gøre sådan i følge lovgivningen. Selvfølgelig er der grænser for mængderne, men det at dyrene nærmest dagligt får en lille smugle antibiotika gør at vi får (og har) mange resistense bakterier.
    Og nu er det jo sådan at en dyrlæge blot skal undersøge hvor meget antibiotika en landmand har brug og ikke hvordan det er brugt.
    Jeg har jo selv arbejdet i svinestald, haft en eks kæreste der arbejde med svin. Så jo jeg ved udemærket godt hvordan tingene foregår.

• #73   23. jan 2014 Team Grafik:

Der blev lavet lovkrav om, for nogle år siden, hvordan man bruge antibiotika. I hvert fald her i landet,. må man ikke længere kaste antibiotika i dyrene, som man gjorde førhen. Årsagen er ikke at forebygge sygdomme. Men fordi Antibiotika fremmer væksten. Altså får svinene til at vokse sig større hurtigere.

I Tyskland, er det stadig lovligt at fodre med antibiotika i foderet. Og der findes storerester af antibiotika i tysk svinekød.

• #74   23. jan 2014 Pernille og Tulle: Det er netop den lov jeg hentyder til, så længe landmanden ikke brugere mere antibiotika end lovkravet siger skal en dyrlæge netop ikke ud og bese bestanden. Selvfølgelig kommer dyrlægen stadig på besøg, men de skal ikke ud hver gang en gris har et sår. Det er jo netop derfor man som landmand har medicin kursus og de må have et lager af medicin stående.
    Derfor kan man stadig godt give raske dyr antibiotika. Mange steder putter man det jo i vandet hvis der er nogen individere syge i en sti og derved vil de raske grise også få antibiotikaet.
    Okay vidste så ikke det med vækst, hos min eks kærestes arbejde blev der kun behandlet mod sygdomme, men hvis grisen havde det mindste lille sår så fik den tilgængæl også antibiotika og får at spare tid og penge blev det blandet i vandet så de raske også fil det.

• #76   23. jan 2014 Tulle: Hvordan forklare du så alle de ansatte som faktisk står frem og siger at de putter antibiotika i vandet? Hvordan forklare du at jeg blev bedt om at give raske dyr antibiotika for at spare penge, og endnu mere hvordan forklare du at vi havde medicin stående til rådighed. Det var bare begrænset hvor meget vi måtte have og når dette var opbrugt kom der så en dyrlæge ud kiggede på bestanden og da de havde liggesår, hævede led osv fik vi mere antibiotika.
    Hvordan vil du forklare det? Ja jeg er virkelig nysgerrig, for det var altså sådan vi gjorde tingene det hvor jeg arbejde, og det samme foregik på min eks kærestes arbejde.

• #77   23. jan 2014 Team Grafik: Jeg ved godt hvor meget de opholder sig i de forskellige afsnit i en svine stald. De opholder sige ca. 2 uger i løbestald, ca 5 i farestald og resten i drægtighedsstalden. Der er krav om rode og beskæftigelses materiale i drægtighedsstalden, og jeg er godt klar over at ikke alle landmænd giver dem lige meget af det. Jeg har intet sted skrevet at der var meget halm i den drægtighedsstald jeg har set. Den levede op til de lovkrav der er til svine stalde, og det gør alle andre danske stalde forhåbentligt også. Som tidligere skrevet kan for meget halm give værre skader ved udskridning når søerne slås.
    Landmænd pumper altså ikke bare medicin i deres svin, DK har en de laveste forbrug af antibiotika i g/produceret kg kød.

• #78   23. jan 2014 Har ikke læst alt men vi skal jo huske at udendørs øko grise også har en høj dødelighed for pattegrise (mener faktisk dødeligheden er højere end ved konventionelt landbrug).

Jeg synes i højere grad problemet ligger i livskvaliteten hos grise, køer, høns og mink for den sags skyld!!

• #79   23. jan 2014 Har godt nok ikke mødt en landmand endnu der giver medicin til sunde dyr..
    Alle dem jeg har mødt under min uddannelse og bagefter har gjort alt for at være ude af den røde medicin zone eller at have en høj dødlighed, det ønsker man helst ikke som landmand for så kommer alle dem de høje hatte smiley

Men det værste ved grise syntes jeg så er at hvis en so dør eller en af de større grise dør, må den lægge i ret lang tid før at den skal fjerens. tror jeg hørte 1 hele dag. Den lov er sku ikke helt velfærd

• #80   23. jan 2014 Ida: Ja de lever op til lovkravene, men disse er jeg bestemt heller ikke enig i. Som sagt syntes jeg man bør lave aktive staldsystemer istedet for alle de små båse hvor søerne ingen plads har - og dette gælder både drægtighed samt fare stald.
    Prøv at læs mit tidligere svar igen med hvordan jeg mener det konventionelle landbrug burde være, så man ikke behøver være øko/frilands opdrætter for at have et bedre dyrevelfærd. Og igen der hvor jeg arbejde fik raske dyr altså antibiotika om DK har det laveste forbrug eller ej smiley

Lullemus: Jamen sådan gjorde man det sted jeg arbejde samt de steder min eks kæreste arbejde. Så jo det foregår skam sådan mange steder.
    Og det er ikke fordi de har høj medicin forbrug, men istedet for at isolere en syg gris behandler de hele stien.

• #82   23. jan 2014 Jeg arbejder der ikke længere, men sådan var det.

• #83   23. jan 2014 http://www.dr.dk/tv/se/dr1-dokumentaren/dr1-dokumentaren-det-store-svinerige

Synes den er rigtig godt fyldt med stof til eftertanke, se den evt smiley

• #84   24. jan 2014 Og angående antibiotika forbruget syntes jeg i skal læse det her
    http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/Nyheder/Indland/2013/04/23/162809.htm
    http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/indland/2013/12/11/172917.htm

Muligt vi stadig har et lavere forbrug end andre EU lande, men bestemt ikke det laveste og stadig for højt i mine øjne.

• #86   24. jan 2014 CLAV: Jeg skære så ikke alle over en kam, jeg siger at sådan foregår det mange steder, og nej behøver ikke se flere svinestalde. Ved hvad jeg syntes ville være en bedre løsning for svinene og det er aktive stalde, har set sådanne stalde 2 steder og det er klart bedre end hvad mange byder deres svin nu om dage. Bare det at svinene faktisk kunne være renlige og havde plads til at gå væk fra hinanden, ja det var jeg ellevild med. Og disse gårde havde så sjovt nok heller ikke problemer med halebid og liggesår.
    Det eneste jeg ikke var så glad for var farestalden og smågrisestierne, de var indrettet efter den klassiske metode, og det syntes jeg bare ikke er okay over for dyrene. Men i det mindste var det et skridt i den rigtige retning.
    Og hvad er problemet lige ved at jeg ikke vil støtte den normale konventionelle metode at opdrætte svin på? Helt ærligt jeg betaler faktisk det som de økologiske produkter koster og I andre kan vel være ligeglade om jeg støtter det ene eller det andet ikke? Hvis du/i syntes at du/i kan stå inde for den tradtionelle konventionelle metode at behandle dyrene, jamen så værsågod. Det får bare ikke mig til at ændre min holdning om at dyrevelfærden ikke er den bedste.

• #88   24. jan 2014 Må men det viser sig Jo så at tallet slet ikke er rigtig som skrevet i indlægget og dødeligheden faktisk er næsten større blandt hunde hvis man tager pr kuld. Så ups ups. Man skal altid huske der tit er flere sider

• #89   24. jan 2014 CLAV: Jeg har også oplevet bedre steder, men det ændre stadig ikke på det faktum at der skete en stor forøgning af multi resistente bakterier i landbruget, især hos svine produktionen, og dette hang sammen med at man rigtig mange steder havde et meget højt antibiotika forbrug. At forbruget er endnu højere i EU er i mine øre bare en dårlig undskyldning. Og hvor i al verden læser du at jeg ikke syntes et sygt dyr skal behandles?! Et sygt dyr skal netop behandles og evt isoleres fra resten.
    Jeg har på intet tidspunkt skåret alle over med en kam, men siger bare at jeg syntes grise skal have halm at putte sig i, og ikke bare gå på beton og spalter - hvor er kæmningen i dette? Hvis jeg skrev "alle konventionelle lader deres dyr gå uden særlig meget strøgelse" så ja, så ville jeg skære alle over. Men jeg har netop også sagt at jeg har set konventionelle landbrug for dyrene faktisk har det godt og med masser af strøgelse - dog at dette nok mere er undtagelsen end regelen.

Camilla: Jeg har på intet tidspunkt hængt mig til tallende i artiklen TS lagde ud, i kuldunger er det ofte en stor dødelighed, dette gælder svin så vel som mus. Men når man spænder soen fast og forhindre den i at kunne lave den naturlige kommunikation med sine unger, ja så går det ofte galt.

• #91   24. jan 2014 Clav: Hvis de link var ment på mig, så ændre det stadig ikke min holdning om at øko har ekstra meget fokus på dyrevelfærden.

• #96   24. jan 2014 Zoey: Og når man har arbejdet med svin og set flere forskellige produktioner men stadig ikke syntes det er okay - hvad så?

CLAV og tulle: Økologisk landbrug er heller ikke perfekt og ja der dør også pattegrise der. Men mener stadig deres levevilkår er bedre end de koventionelle.

• #99   24. jan 2014 CLAV: Fordi jeg troede jeg skulle være dyrpasser, derfor har jeg haft det arbejde.
    Og igen siger ikke alle er sådan, skriver flere gange at det er min mening. Og nej jeg syntes det er de færreste steder hvor velfærden er i orden. Men tilgengæl er jeg super glad for dem der har aktiv stald, eller som giver halm som søerne kan ligge i. Hvilket jeg flere gange nævner. Så stop med at sig jeg skære alle over med en kam!

• #100   24. jan 2014 Team Grafik: Kunne din holdning evt. have noget med at det er ved at være nogle år siden du har arbejdet i en svinestald? Der er krav om at alle grise skal have rode og beskæftigeses materiale, hvad mere vil du have i en aktiv stald? Så vidt jeg har hørt skal alle drægtige søer være løsgående fra 2013, så derfor burde de være det nu i alle stalde.

• #101   24. jan 2014 Ida: Når jeg mener små bokse i henhold til drægtighedsstalden mener jeg at man ind deler stalden i mange bokse og fylder svin ind i dem. Ikke at de står bundet.
    Ja det er nogen år tilbage at jeg arbejde i svinestald, men reglerne omkring hvor mange m2 en gris skal have er ikke ændret siden da - samt det med at de skulle være løsgående var også et lovkrav dengang fordi det var en nybygget stald.
    Med en aktiv-stald mener jeg:
    Ingen inddeling i små bokse.
    En stor lade/stald om har forskellige miljøer, 1 sove miljø hvor der er massere af halm, et arkiverings område med diverse legetøj evt sand som grisen kan rode i, et gylleområde hvor grisene kan opretholde deres naturlige renlighed og gyllen kan blive opsamlet.
    Altså grisene kan selv gå rundt i de forskellige miljøer og der er mere plads til den individuelle gris, på den måde nedsættes slåskampene også.

• #102   24. jan 2014 Og kan sige jeg er ret begejstret for månegrise/månestalden. Syntes det lyder lovende selvom de ikke rigtigt nævner hvad det er de gør for at øge dyrevelfærden.
    http://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/2014/01/23/071305.htm
    (link fjernet)
    http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/viden/miljoe/2013/05/nu_skal_landmaend_have_maanegrise.htm

• #103   24. jan 2014 CLAV.. er dine grise udenfor? Ser de nogensinde den blå himmel?

• #104   24. jan 2014 Glad for at jeg hele mit liv kun har spist økologisk kød..
    Så også programmet igår på 1'eren. Forfærdeligt, kunne slet ikke se det hele! FØJ

• #105   24. jan 2014 Dyreelskeren: De får sikkert frisk luft og ser himmelen den dag de skal dø. Kært ikke? smiley

• #107   24. jan 2014 Tænk man altid skal være vegetat eller veganer, før det er ok at være imod diverse.

• #108   24. jan 2014 Zoey: Nej overhovedet ikke, jeg elsker kød smiley Men selvom man spiser kødet må man vel godt have en mening omkring hvordan det er opdrættet?

DD: Jeg tænker det samme -.- Forstår ikke at bare fordi man går meget op i dyrevelfærd så må man åbenbart ikke spise kød. Jeg syntes ikke det er synd at opdrætte dyr til mad, men de skal i det mindste have det bedst mulige liv indtil den ryger i fryseren.

• #110   24. jan 2014 Så fordi man har stærke holdninger omkring dyrevelfærd så kan man ikke være kødspiser? Ved der er mange som nyder kød men som har samme holdninger som mig, jeg vil altså have at dyret har haft det bedste mulige liv - det er da det mindste man kan give det når det bare er en "pengemaskine"

• #111   25. jan 2014 Nu har jeg ikke læst alle indlæggende her i tråden men jeg har læst det fleste..
    Og kan simpelthen ikke forstå hvorfor der er nogle der syntes at grisene lever under ok forhold?

De grise har det sgu da ikke godt... Ingen af deres naturlige behov bliver opfyldt, eller jo en lille pind inde i buret og en håndfuld hø.. sådan der, så har de det sgu godt! ohh god.. Hvis det var heste der levede under disse forhold ville alle gå helt amok, det er sjovt der er sådan en stor forskel?

Jeg går ind for øko og frilands dyr og vil aldrig nogensinde sætte tænderne i andet igen..

• #114   25. jan 2014 Fair nok at du spørger, syntes bare det er en mærkelig antagelse at lave.
    Jeg syntes ikke man tager et valg omkring dyrevelfærd som vegetar/Veganer, istedet vælger man at ikke træffe en beslutning.
    Men nu ved du at man sagtens kan nyde en god bøf og samtidig have stærke meninger om hvordan dens liv har været inden den endte på bordet smiley

• #115   26. jan 2014 Hør her..
    Der er mange pattegrise der dør hver dag i DK, men nu er det ikke altid landmandens skyld.
    Der er også rigtig mange grise som går og har det godt, til den dag de ikke kan mere.
    Prøv lige at tage det med ro, det er verden.
    Du kan ikke gøre noget ved det.

• #116   26. jan 2014 Cecilie hvis alle havde din holdning.. så har du ret, så ville der aldrig ske noget og grisene vil blive ved med at leve under disse triste forhold, man skal huske at sammen er vi stærke og vi kan gøre en forskel..

Men hvis man bare ryster på hovedet og beslutter at man ikke vil gøre noget ved, for man kan alligevel ikke gøre enoget, så sker der jo heller ikke noget.. logisk nok..

Ret sørgeligt når man har den holdning..

• #118   26. jan 2014 Jeg er ude mærket godt klar over at pengene er små indenfor landbrugs branchen..
    og hvis det bare er sådan grisene skal have det i dag fordi pengene ikke er der til at de kan få et bedre liv, så vil jeg bare ikke støtte op om det.. færdig punktom..

Thumbs up, for at i gør noget ekstra for grisene, men hvad er det ekstra i gør helt præcis? smiley

• #119   26. jan 2014 Vores nye fødevareminister er latterlig..
    I stedet for at angribe svinebønder skulle han jo samarbejde med dem.
    Døde pattegrise er ikke økonomisk godt for svinebønderne, og derfor er de da også interesseret i at få dødeligheden ned blandt pattegrisene (det er vi, kvægbønder også med vores kalve). - men når svinebønderne bliver angrebet på den måde, med at være dyremishandlere og alt mulig, forstår jeg godt de ikke vil samarbejde. De danske grise har de satme godt i forhold til så mange andre lande! Men med den minister så har vi nok snart ikke svineproduktion i Danmark mere, og så kan vi jo bare importere en masse polsk svinekød som er pumpet med medicin, for de har overhovedet ikke den samme kontrol med slagtefristen, som vi har her i Danmark.

• #120   26. jan 2014 "Vi laver lort, fordi folk helst vil æde lort".
    En stor del af produktionen, som den er i dag, skyldes forbrugerne.

• #121   26. jan 2014 Simone: Jeg kan stadig ikke forstå at man forsvare sig med "Jamen de andre har det langt værrer" smiley Altså bare fordi man i DK behandler dyrene lidt bedre end andre steder i EU betyder det altså ikke at den danske produktion kan blive meget bedre.
    Og nej jeg syntes ikke vores fødevareminster er et fjols, han gør i det mindste noget for at ændre landbruget!

Kommentér på:
Døde hvalpe

Annonce