Kælegris og hest. Bedste venner.. en skør ide {{forumTopicSubject}}
jaaae hvor ska jeg starte.
jeg er blevet gravid og har termin. d 7 april. Jeg er nået dertil nu hvor jeg ikke kan ride mere og går hjemme.
mine 2 store heste er lejet/lånt ud, men nu står min "stakkels" islænder bare på rideskolen og keder sig!!
Hun går på min fold med mine andre 2 store., og egentlig ikk noget hun nyder specielt meget til, ikke fordi hun ikke trives., men hun er der bare og indordner sig de stores rangorden.
Når jeg kommer ud, er hun MEGET glad og social og vælger mig fremfor flokken, og er bestemt ikke hesten der siger noget til at komme væk fra de andre, hverken på stald, eller når vi på tur alene. Så nu har jeg besluttet snart at tage hende hjem til mig selv, da jeg tænker nu har jeg en MASSE tid til at nusse og være ved hende og gå nogle små ture med hende osv. hun EELSKER det. //bonus:og så får hun iøvrigt mere plads //
hun vil af den grund blive taget fra de andre, dog under de bedste forhold og med en masse menneskelig kontakt, så det ska hun nok blive glad for, ihvertfald mere end hun er ved bare at stå og se trist ud med de andre nu. Her blir hun indtil jeg har født, og er klar til at ride igen, så kommer hun ud på rideskolen igen.
men hun kommer ikke til at være helt alene, uden andre dyrevenner, hundene og kattene er hun også vant til og finder meget interessante MEN vi har også købt en kælegris (min nye trick "hund") (en lille drøm der er gået i opfyldelse ) haha
JEG tænker om de kan gå hen og få lidt glæde af hinanden? da begge dyr jo er enormt sociale Den lille gris er glad og imødekommende og det er min ismule bestemt også (og ikke bange for køer, hunde, katte, geder, eller andre "sjove" dyr )
Det vil selvfølgelig kræve tid, træning og tålmodighed at vende de 2 til hinanden, men jeg er ikke i tvivl om at det godt kan gå hen og blive positivt.
Der er god plads til begge arter og alt er i gode forhold (sted til muddertryne hul og åben græs til ismulen osv. osv.
http://www.youtube.com/watch?v=NE8ggOjlmpw
http://www.youtube.com/watch?v=ObZDn2AOQ3w
http://www.youtube.com/watch?v=FY1kYkCl9KM
jeg har set på forholdsregler mht. sygdomme omkring heste og grise går sammen, som der f.eks. kan være med æsler og heste og jeg finder ikke noget støre røde trekanter
er spændt på at høre jeres kommentarer
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
Er der egentlig ikke også en lov omkring at heste ikke må gå uden artsfæller? Eller husker jeg forkert ?
jan 2009
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 10 Emner: 125 Svar: 236
MEN jeg håber så en dag det bliver et lovkrav heste ikke må gå alene i 365 dage om året !!
men det er en anden side af sagen
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
jan 2009
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 150
Men jeg har altid fået afvide at der er noget over grise (vist nok deres lugt) der gør at de fleste heste ikke kan fordrage dem?
jan 2009
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 537
Du er måske sammen med den nogle timer hver dag, og resten af tiden er den alene. Heste er flokdyr, og den har det bedst med artsfæller
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 537
jan 2009
Ja, det har jeg også hørt om det med lugten Og det fremkommer ofte, hvis det er frilandsgrise og flere/mange på samme sted, det er duften af amoniak - men det bliver heller ikke tilfældet her
jan 2009
jan 2009
det er jo igen en smagssag og et andet bord
Grisen har sit eget hyggehus mm. jeg har ikke en hesteboks til rådighed til en gris hihi
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
jan 2009
når det så er sagt, siger jeg så heller ikk at den lugter af blomster og violer
blot af det heste ikke kan li, er den stærke lugt af amoniak, som ikke forekommer i ret høj grad, hvis antallet af grise ikke er ret højt
så nej, i mine øjne er vi ikke så forkert på den
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Hvorfor vil du flytte hesten tilbage igen når den ikke trives der nu?
jan 2009
men det er igen også lidt et andet bord hehe..
jan 2009
For ikke at nævne alle mine andre heste står derude, det et fantastisk sted og min arbejdsplads ;p
. Prøver at få svaret på det hele så vidt muligt.
Uanset hvilke dyr man vælger at sætte sammen, store som små, artsfæller, eller ej., skal man ALTID være opmærksom på at de ka risikerer at gøre skade på hinanden. Det kræver altid tid, overvågning og tålmidighed og i nogle tilfælde som dette, træning - måske
Man anskaffer vel heller ikk en ny kattekilling, lukker den inde med sin hund og smutter udenbys.. bar for at tage et eksempel
jan 2009
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
dec 2012
dec 2012
jan 2009
og det der med islændere går bedst med sin egen slægt, jo det har jeg oz hørt.., men hende af min har før gået med store heste, hvor de har haft glæde af hinanden, så der vil jeg egentlig sige at Sofie W. har fat i noget.
men der er jo heller ingen heste der er ens
Kælegris og hest. Bedste venner.. en skør ide