{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.610 visninger | Oprettet:

Kælegris og hest. Bedste venner.. en skør ide {{forumTopicSubject}}

jaaae hvor ska jeg starte. smiley

jeg er blevet gravid og har termin. d 7 april. Jeg er nået dertil nu hvor jeg ikke kan ride mere og går hjemme.

mine 2 store heste er lejet/lånt ud, men nu står min "stakkels" islænder bare på rideskolen og keder sig!!
Hun går på min fold med mine andre 2 store., og egentlig ikk noget hun nyder specielt meget til, ikke fordi hun ikke trives., men hun er der bare og indordner sig de stores rangorden.
Når jeg kommer ud, er hun MEGET glad og social og vælger mig fremfor flokken, og er bestemt ikke hesten der siger noget til at komme væk fra de andre, hverken på stald, eller når vi på tur alene. Så nu har jeg besluttet snart at tage hende hjem til mig selv, da jeg tænker nu har jeg en MASSE tid til at nusse og være ved hende og gå nogle små ture med hende osv. hun EELSKER det. //bonus:og så får hun iøvrigt mere plads smiley //

hun vil af den grund blive taget fra de andre, dog under de bedste forhold og med en masse menneskelig kontakt, så det ska hun nok blive glad for, ihvertfald mere end hun er ved bare at stå og se trist ud med de andre nu. smiley Her blir hun indtil jeg har født, og er klar til at ride igen, så kommer hun ud på rideskolen igen. smiley

Hvis jeg ikke kan komme til min hest, må min hest komme til mig smiley

men hun kommer ikke til at være helt alene, uden andre dyrevenner, hundene og kattene er hun også vant til og finder meget interessante MEN vi har også købt en kælegris (min nye trick "hund") smiley (en lille drøm der er gået i opfyldelse smiley ) haha

JEG tænker om de kan gå hen og få lidt glæde af hinanden? da begge dyr jo er enormt sociale smiley Den lille gris er glad og imødekommende og det er min ismule bestemt også (og ikke bange for køer, hunde, katte, geder, eller andre "sjove" dyr smiley )
Det vil selvfølgelig kræve tid, træning og tålmodighed at vende de 2 til hinanden, men jeg er ikke i tvivl om at det godt kan gå hen og blive positivt.

Der er god plads til begge arter og alt er i gode forhold (sted til muddertryne hul og åben græs til ismulen osv. osv. smiley

http://www.youtube.com/watch?v=NE8ggOjlmpw

http://www.youtube.com/watch?v=ObZDn2AOQ3w

http://www.youtube.com/watch?v=FY1kYkCl9KM

jeg har set på forholdsregler mht. sygdomme omkring heste og grise går sammen, som der f.eks. kan være med æsler og heste og jeg finder ikke noget støre røde trekanter smiley

er spændt på at høre jeres kommentarer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kælegris og hest. Bedste venner.. en skør ide
  • #1   12. jan 2014 Hm, det lyder da spændende smiley men jeg ville nu aldrig lade en hest gå uden andre, også selvom det kun er for en kort periode og der er andre dyr.
    Er der egentlig ikke også en lov omkring at heste ikke må gå uden artsfæller? Eller husker jeg forkert ? smiley

• #2   12. jan 2014 ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri styrelsen, beskriver d. 16/06-2013 at det ikke er et krav smiley

MEN jeg håber så en dag det bliver et lovkrav heste ikke må gå alene i 365 dage om året smiley !!
    men det er en anden side af sagen smiley

• #3   12. jan 2014 Jeg ville personligt foretrække at den stod sammen med en anden hest. Den får slet ikke det samme ud af en kælegris, som den gør ved det andet.

• #4   12. jan 2014 det har du ret i, som jeg også har været inde på i min tekst, men sådan bliver omstændighederne desværre ikke de næste måneder, da jeg ser det som en bedre mulighed for hende og hendes behov at gøre det sådan smiley

• #6   12. jan 2014 Hehe lyder ellers som en rigtig hyggelig islænder du har dig (: Sådan en rigtig hygge en smiley !
    Men jeg har altid fået afvide at der er noget over grise (vist nok deres lugt) der gør at de fleste heste ikke kan fordrage dem?

• #7   12. jan 2014 ja, det har du bestemt ret i Cecilie S, dét en vigtig detalje smiley

• #8   12. jan 2014 Jeg syntes det er en sød idé som det står skrevet, men i praksis syntes jeg det er en skør idé, og jeg tror desværre at det er noget du bilder dig ind at hesten vil have det bedre væk fra flokken så længe den er tæt på dig.
    Du er måske sammen med den nogle timer hver dag, og resten af tiden er den alene. Heste er flokdyr, og den har det bedst med artsfæller

• #9   12. jan 2014 Hvis du har meget plads, kan du så måske ikke have en selskabshest gående også? smiley

• #10   12. jan 2014 jae., i praksis er det ikke midlertidigt. Men situationen er desværre sådan hun ikke trives med mine store heste og går faktisk og virker lidt trist til mode. de 2 store går sammen og så er der Fina. som beskrevet i indlægget. og det er heldigvis meeget mere end et par timer, ellers kunne det bestemt ikke svare sig, det vil jeg give dig helt ret i Rebecca P. smiley men hvis det kan fylde en lille smule mere af det sociale behov ud, så ser jeg klart de 2 sammen som en mulighed smiley

Ja, det har jeg også hørt om det med lugten smiley Og det fremkommer ofte, hvis det er frilandsgrise og flere/mange på samme sted, det er duften af amoniak smiley - men det bliver heller ikke tilfældet her smiley

• #12   12. jan 2014 problemet er ikke foldplads, det er mere jeg kun har én boks. smiley ellers havde en shetter helt klart og naturligvis været første prioritet. smiley og selvom boksen er stor nok, er det ikke lige mig, at sætte 2 heste sammen i en smiley jeg ser også problemet i at når Fina ska med ud osv. står shetteren alene og bliver ked af det, fordi den er vant til Fina er der.. Og det er ikke til at sælge så små ponyer igen og når jeg er klar, rykker vi på rideskolen og fortsatte hvor vi slap, så kommer shetteren til at være alene :s

• #15   12. jan 2014 én gris lugter ikke smiley

det er jo igen en smagssag og et andet bord smiley

Grisen har sit eget hyggehus mm. jeg har ikke en hesteboks til rådighed til en gris hihi smiley

• #16   12. jan 2014 Fina: Der er du så forkert på den, for jo - én gris lugter også.

• #18   12. jan 2014 haha ja det jo så en smagssag om hvor vidt man sys det lugter meget, eller ejj..
    når det så er sagt, siger jeg så heller ikk at den lugter af blomster og violer smiley
    blot af det heste ikke kan li, er den stærke lugt af amoniak, som ikke forekommer i ret høj grad, hvis antallet af grise ikke er ret højt smiley
    så nej, i mine øjne er vi ikke så forkert på den smiley

• #19   12. jan 2014 Måske du ku finde en låne pony ? I min verden er det ikke optimalt at en hest går alene, uden nogen form for kontakt til andre heste.

Hvorfor vil du flytte hesten tilbage igen når den ikke trives der nu? smiley

• #20   12. jan 2014 det ganske enkelt fordi foldmulighederne ser anderledes ud til sommer smiley og fordi vi modtager undervisning osv. på rideskolen.

men det er igen også lidt et andet bord hehe.. smiley

• #21   12. jan 2014 Og hov^^^
    For ikke at nævne alle mine andre heste står derude, det et fantastisk sted og min arbejdsplads ;p

. Prøver at få svaret på det hele så vidt muligt. smiley

Uanset hvilke dyr man vælger at sætte sammen, store som små, artsfæller, eller ej., skal man ALTID være opmærksom på at de ka risikerer at gøre skade på hinanden. Det kræver altid tid, overvågning og tålmidighed og i nogle tilfælde som dette, træning - måske smiley
    Man anskaffer vel heller ikk en ny kattekilling, lukker den inde med sin hund og smutter udenbys.. bar for at tage et eksempel smiley

• #23   12. jan 2014 Lidt snæversynet besked du skriver, hvis du spørg mig. smiley Men det jo nok det du får ud af at læse teksten. Det er der ikke mulighed for, så det er ingen løsning og det laver stadig ikke om på at jeg kan være mere sammen med min hest, som alting ser ud nu smiley

• #24   12. jan 2014 Min hest er RIGTIG glad for vores høns. Det er meget sjovt at se smiley

• #25   12. jan 2014 Okay, men hvorfor så ikke bare lade hende stå og så finde en part til hende som kam hygge med hende?

• #26   12. jan 2014 Isheste - min islænder fungere nu fint med andre racer, sidste år stod han på en gård med 20 andre heste, kun en udover ham var islænder, og der var ingen problemer, han ville faktisk hellere lege med de store heste, end med den anden islænder smiley

• #27   12. jan 2014 fordi jeg har lånt mine andre 2 heste ud og når hende her er så ukompliceret social og så stille og rolig, vil jeg gerne selv have glæde af hende. + børnene også synes hun er vældig interessant og krikkedyret elsker det smiley Så det har vi set som en mulighed, indtil vi vender tilbage til vores normale hverdag smiley
    og det der med islændere går bedst med sin egen slægt, jo det har jeg oz hørt.., men hende af min har før gået med store heste, hvor de har haft glæde af hinanden, så der vil jeg egentlig sige at Sofie W. har fat i noget. smiley
    men der er jo heller ingen heste der er ens

Kommentér på:
Kælegris og hest. Bedste venner.. en skør ide

Annonce