{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

Hvem skal erstatte? HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Jeg står lidt i en rigtig dårlig situation.

Før sommerferien gik jeg på efterskole, hvor en veninde så lånte mit ene par ridebukser, da hendes var våde. Hun fik så lov til at ride i dem et par gange men afleverede dem aldrig tilbage.

Da sommerferien så startede kom hun til at tage dem med hjem, eller det sagde hun i hvert fald. De lå jo i hendes skab så det kan sagtens ske!

Jeg spurgte hende så flere gange om hun ikke godt snart ville sende dem til mig, da jeg jo gerne ville have dem tilbage, for det var ret så dyre ridebukser faktisk.

Hun sendte dem så her i går og endelig modtog jeg dem, eller min mor gjorde da de blev sendt dertil. Hun beskriver så at de godt nok er nyvaskede, men der er hvide streger bagpå, som strækmærker så de er blevet udsat for mere end de kunne klare, syningerne bagpå er gået og læderet er ''nusset''.

Det tyder jo på at de er blevet brugt rigtig meget, overbelastet og vasket på den forkerte måde!

Skal hun erstatte ridebukserne? Hun har jo ikke fået lov til at låne dem så længe, og på den måde, og jeg har flere gange spurgt efter dem. Det er snart et halvt år siden sommerferien startede og jeg spurgte efter dem første gang!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvem skal erstatte? HJÆLP
  • #1   7. jan 2014 Kender godt sådan noget lignende!
    prøv at snakke med hende om det, og forklar hende at du synes det er ret tarveligt!

• #2   7. jan 2014 HA! Ja, lad mig prøve at forklare hende noget. Hun er meget opfarende og tager alting som noget negativt, så jeg vil være helt sikker inden jeg tager en diskussion op med hende. For det bliver det.

• #3   7. jan 2014 Hun skal erstatte dem HELT KLART! smiley Jeg synes godt nok din veninde har været RIGTIG tarvelig!! Er selv kommet tilbage fra efterskole sidste sommer, og min veninde har lånt en masse tøj som jeg stadig ikke har fået tilbage. smiley Jeg synes det er rigtig tarveligt at jeg hele tiden skal gå at minde hende om det, og der sker ingenting! Og når de så kommer tilbage i sådan en stand, det er bare ikke i orden! Man er nød til at være hård med sådan noget, også selvom det er en veninde. smiley

• #4   7. jan 2014 Det er ikke som sådan en veninde, vi snakker ikke sammen normalt og da slet ikke lige for tiden. Den eneste grund til kontakt, har været de ridebukser!

• #5   7. jan 2014 JA okay, har os en veninde der er sådan.. ret træls! altså jeg ville nok prøve at snakke med din mor så hun kan snakke med hendes mor evt? jeg er ret dum til sådan noget og plejer normalt bare at overgive mig..

• #6   7. jan 2014 Min mor er den eneste der har kigget på dem endnu, og hun siger også at hun skal erstatte dem. Jeg kender ikke rigtig noget til hendes mor, så tror jeg ville få svært ved det. smiley

• #7   7. jan 2014 det godt nok træls, hmm ring til hende og prøv at bed om din penge.. tænker det er det eneste du kan gøre..
    jeg har prøvet noget med en veninde hvor vi skulle bytte, og jeg var lidt utilfreds over noget, da hun snyd med det.. (lang histore) hun var en god veninde, men vi er ikke veninder mere, og jeg fik aldrig mine ting tilbage, hvilket var træls da de var meget dyre!

• Nadia A
    Nadia A Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 15
    #8   7. jan 2014 Altså juridisk skal hun erstatte dem, som låner er du ansvarlig for det lånte i perioden smiley
    Men en rigtig øv situation at stå i smiley

• #9   7. jan 2014 De var lidt brugte i forvejen, jeg tror jeg havde brugt dem 5 gange. Skal hun betale nypris for dem så? For det er reeeet meget. Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg aldrig at jeg ser nogle penge for det..

• #11   7. jan 2014 nej, det er det sure i at blive svigtet!

• #12   7. jan 2014 Havde det været min veninde, så havde hun pænt fået at vide, at hun skulle erstatte dem.
    Selv lånte jeg en longe og et træktov til en af mine gamle veninder som sagde, at hun kun skulle bruge dem i en uge. Jeg så ikke tingene før 2 måneder efter, hvor begge ting var ødelagt. Hun fik at vide med det samme, at hun kunne få lov til at beholde tingene, og så skulle hun købe nogle nye til mig, eftersom hun havde lånt dem længere tid end vi havde aftalt + ødelagt dem.
    Ingen brok fra hendes side, og jeg fik nogle nye ting i løbet af en uge smiley

• #13   7. jan 2014 Sådan tror jeg desværre ikke at det forløber sig her. smiley

• #14   7. jan 2014 Øv altså hvor træls. Hun skal erstatte. Men du kan ikke kræve nypris for dem. Hun skal give nypris minus 100-150 kroner efter min mening...:/

• #15   7. jan 2014 selvfølgelig skal hun erstatte, man kan vel heller ikke tro man kan låne og ødelægge gratis... så i finansiere hendes forbrug af ridebukser....
    Tag evt. kontakt til hendes forældre, prøv at søge på krak om ikke du kan finde et nummer på dem, søg på hendes adresse eller telefonnr.

• #16   7. jan 2014 Jeg tror jeg prøver at tage den igennem hende, flipper hun helt ud og nægter, så må jeg tage kontakt til hendes forældre. Christina, god ide!

• #17   7. jan 2014 Nyprisen som den er nu idag, eller som den var dengang?

• #18   7. jan 2014 dengang, det var jo det du betalte smiley

• #19   7. jan 2014 Det er rigtig. smiley

• #20   7. jan 2014 Hej..
    Jeg har modtaget bukserne nu, og jeg er ærlig talt ikke særlig tilfreds. De er virkelig blevet brugt og vasket fuldstændig forkert! Der er kommet strækmærker på læderet omme bagved, syningerne er gået op og læderet er blevet helt nusset..
    Jeg synes ikke det er okay, og vil gerne bede dig om at erstatte dem.
    Det var altså været rigtig dyre ridebukser og jeg har næsten ikke brugt dem! Du modtog dem slet slet ikke i den stand, som jeg fik dem i.

Er den okay at sende? Jeg træder hende hverken over tæerne, selvom jeg dog har lyst til det, og jeg beder hende pænt.

• #21   7. jan 2014 Juridisk skal hun betales genanskaffelsesværdien i erstatning, dvs. den pris de vil koste at skaffe igen. Så ikke prisen dengang, men prisen nu smiley

• #23   7. jan 2014 I snakker allesammen om "juridisk set".. Men der er vel ikke lavet en lånekontrakt på ridebukserne?? Så jeg tænker at rent juridisk, har du ikke en pind at komme efter.
    Selvom det er enormt tarveligt gjort af din veninde, tror jeg godt du kan skyde en hvid pil efter en erstatning.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #24   7. jan 2014 Havde det været min veninde havde jeg været totalt ligeglad, om det så var et par dyre læderstøvler der var blevet ødelagt..
    (Og nej jeg har ikke røven fuld af penge ;-))

Jeg kunne aldrig finde på at forlange erstatning af en veninde, måske en burger på mcd eller lign. Men så var det også glemt..

• #25   7. jan 2014 Som skrevet, er det ikke en veninde som sådan. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #26   7. jan 2014 Ville: men ridebukserne kan ikke havde været særligt vigtige eftersom du ikke bare har fået dem med det samme??

Så hvorfor forlange erstatningnu?

• #28   7. jan 2014 Jeg havde et par andre ridebukser som jeg har haft brugt imens.
    Jo de har skam været vigtige, og jeg har bedt om dem rigtig mange gange som jeg også har skrevet. Hun har bare først sendt dem nu. Hun har haft mange undskyldninger.

• #29   7. jan 2014 Ja hun bør erstatte dem, men du skal nok ikke regne med hun gør det.
    Hvis hun ikke selv vil erstatte dem, så få din mor til at kontakte hendes mor omkring det, eftersom I går på efterskole går jeg ud fra I begge er under 18 år, og derfor er det som sådan pigens forældres "ansvar" også.

• #30   7. jan 2014 Det var sidste år vi gik på efterskole, men ja vi er begge under 18.. smiley

• #31   7. jan 2014 Hej Mette.

Ville blot sige man sagtens kan blive erstatningsansvarlig trods der ikke er nogen kontakt, da det er ligesom hvis du cykler ind i en fodgænger som får ødelagt sit tøj, der er der heller ikke indgået nogen kontakt.

Så hedder det bare erstatning uden for kontrakt, og det afgøres hvorvidt det skal erstattes ud fra en culpa norm.

Til Cille.

Ja selvfølgelig skal hun erstatte dem, ville få mine forældre til at kontakte hendes forældre, tror du på den måde er mere sikker på at få pengene for dem :).

• #32   7. jan 2014 Juridisk set, betyder en kontrakt ingenting. Hvis Cille fx bare har sms'er fra lånetidens start, hvor aftalen står skrevet, også sms'er fra op gennem forløbet, er det rigeligt bevis.

AFTALEN er vigtig. Ikke kontrakten.

• #33   7. jan 2014 Inden for kontakt bliver erstatningsansvaret også afgjort ud fra en culpa norm, men længere historie smiley

• #34   7. jan 2014 Vi har ikke skrevet om at hun skulle låne dem, det er sket mundtligt. Men jeg har beskeder fra første gang jeg bad om at få dem tilbage, i sommerferien altså og så videre. smiley

• #35   7. jan 2014 Hvad fanden fucking snakker du om? Jeg har kun brugt dem mens vi gik sammen på skolen! Jeg har slet ik været på en fucking hesteryg!!! De eneste der har vasket de bukser er Anja fra aabæk! Og du kunne selv se at de var iorden!! Jeg har brugt alt det løn jeg havde tilbage på sende dem til dig! Og jeg har ik ødelagt dem for så har du ville se det på aabæk da vi gik der! Og du overdriver fuldstændig! Så det pis kan du godt droppe! De er fin istand som ridebukser skal være!

Så kom svaret. Lige præcis som jeg havde regnet med.. smiley

• #36   7. jan 2014 Jeg ville få dine forældre til at ringe til hendes og snakke med dem om det.
    Udfra den besked, er det ret tydeligt, hun ikke er til at snakke med,

• #37   7. jan 2014 Ja, det lyder sådan. Mon hendes forældre er ligesom hende?

Kommentér på:
Hvem skal erstatte? HJÆLP

Annonce