10. eller direkte i gymnasiet? {{forumTopicSubject}}
Hej med Jer. Endnu et skønt forvirrende teenager I-don't-know-what-to-do-emne. Weehu.
Men.
Jeg har valget mellem at gå på en kanon 10. klasse med generelt højt fagligt niveau , og forhåbentligt kommer jeg ind på 'Cambridge Class', hvor al undervisning undtagen i dansk og tysk foregår på engelsk. Det her år inkluderer udover 2 studierejser og en masse andre muligheder for at forbedre mig.
På den anden side står gymnasiet - og ingen tvivl om at jeg ville kunne klare det. Jeg vil for det første elske at have alle de tilbud, gymnasiet kan tilbyde mig, og alle de nye mennesker, jeg kunne møde.
Hvis jeg begyndte på gymnasiet - ville jeg sætte ponyen til salg allerede i marts/april i et håb om at får skibbet ham af inden jul. Hvis jeg i stedet går på 10. vil jeg have lidt længere til at for ponyen afviklet.
Jeg føler mig psykisk klar til en gymnasie, men spørgsmålet er om et år på 10. ville give mig ikke kun den mere faglige sikkerhed, men også en mentalt klargørelse, så når jeg endelig træder ind på gymnasiet, er jeg ikke længere hesteejer og har allerede fundet den nye identitet, som jeg skal have når jeg ikke længere er hestemenneske?
Gymnasiet og 10. klassen ligger praktisk talt ved siden af hinanden, så geografien er hip som hap, er blot utrolig rådvild over hvad jeg skal gøre. Gymnasiet har ligget som målet i så mange år, og det skræmmer mig måske, fordi den der utrolige drøm faktisk banker på?
Jeg vil gerne ind og læse psykologi/medicin, og det kræver et højt snit. Ville et år i 10. give mig bedre mulighed for at nå det?
Ved godt I har hørt denne problemstilling ca. en million gang før, men ville være taknemmelig for lidt råd, som ikke var 'følg din mavefornemmelse', for jeg tror min mavefornemmelse er druknet i menstruationskramper.
Beklager stavefejl, tastefejl, grammatik m.m. og hvis det hele er lidt forvirrende.
okt 2009
Følger: 86 Følgere: 81 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 345
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
aug 2007
Følger: 188 Følgere: 96 Heste: 4 Svar: 440
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.935
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.002
Men sådan som du beskriver det, vil jeg da klart syntes du skal tage 10.
mar 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 499
Og er næsten fast besluttet på gymnasiet. Jeg har hørt, at 10. klasse ofte er et "spildeår", hvor man ikke får et specielt stort, fagligt udbytte af undervisningen. Men det er der helt sikkert mange forskellige meninger om.
Men somsagt, vil jeg selv gerne på gymnasiet - indtil videre.
Men kan ikke sige, hvad der er bedst for dig, hvis du føler dig klar til gymnasiet, så ville jeg gøre det - tal evt. med dine lærere, og hvis de siger "go" for det, så spring ud i det. (;
Men hvis du hellere vil 10. Klasse, så gør det, især, hvis du også gerne, vil beholde din hest i lidt længere tid - så ville jeg tage 10.klasse.
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.402
mar 2011
Altså en international linje, hvor det hele forgår på engelsk.
jan 2008
IB findes også naturvidenskabeligt, den ligger bare 1,5 time fra mig - og det er simpelthen bare ikke muligt med de andre aktiviteter, jeg har.
mar 2011
Men held og lykke med at finde det helt rigtige. (:
jan 2008
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.277
Jeg ville selv ønske, jeg havde ventet lidt med gymnasiet. Men du virker dedikeret. Derfor tænker jeg også: tag dog 10. klasse og få de gode kompetencer med dig der, få lidt afklaring osv. Gymnasiet venter (næsten) altid på dig derefter
jul 2008
Følger: 61 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 34
Det lyder som om at du er lidt hooked på 10 klasse, og det lyser også som en fed mulighed!!!! 10 klasse lyder som en fed mulighed for dig også selvom du fagligt havde været klar til gymnasiet..
At have taget 10 klasse medfører jo også at du så også får en masse nye venner på det år + det Cambridge er en enestående mulighed for at forbedre dig på det engelske! hvis du gerne vil læse noget medicin er der sikkert noget af undervisningen der foregår på engelsk! jeg ved ihvertfald at hvis man læser veterinærmedicin (jaja det er ikke det samme med stadig) så foregår stortset alle bøgerne på engelsk.. en anden ting er, at du hurtigere i gymnasiet bliver 18 og kan gå i byen med de andre hvis du vil det
jul 2008
Følger: 61 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 34
dec 2009
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 61
Ved ikke om det overhovedet hjælper på noget med det jeg har skrevet
Er forresten og naturvidenskablig, eller fyma som vi kalder det
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.945
Og hvis du kan komme i en 10. klasse med højt fagligt niveau, ville det i hvert fald kun gavne dig fremover!
sep 2004
Følger: 99 Følgere: 92 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 171
Jeg synes ikke dem, der har taget 10.klasse er særlig meget foran os andre i min klasse, men det kommer jo også an på hvilket niveau de havde i klassen, osv osv
Held og lykke med dit valg!
dec 2008
Følger: 70 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 18 Svar: 333
Dem der har taget 10. er en del længere foran fagligt end os der kun gik i 9.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men gym er selvfølgelig og rigtig fedt!
10. eller direkte i gymnasiet?