{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
650 visninger | Oprettet:

10. eller direkte i gymnasiet? {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer. Endnu et skønt forvirrende teenager I-don't-know-what-to-do-emne. Weehu.

Men.
Jeg har valget mellem at gå på en kanon 10. klasse med generelt højt fagligt niveau , og forhåbentligt kommer jeg ind på 'Cambridge Class', hvor al undervisning undtagen i dansk og tysk foregår på engelsk. Det her år inkluderer udover 2 studierejser og en masse andre muligheder for at forbedre mig.

På den anden side står gymnasiet - og ingen tvivl om at jeg ville kunne klare det. Jeg vil for det første elske at have alle de tilbud, gymnasiet kan tilbyde mig, og alle de nye mennesker, jeg kunne møde.

Hvis jeg begyndte på gymnasiet - ville jeg sætte ponyen til salg allerede i marts/april i et håb om at får skibbet ham af inden jul. Hvis jeg i stedet går på 10. vil jeg have lidt længere til at for ponyen afviklet.
Jeg føler mig psykisk klar til en gymnasie, men spørgsmålet er om et år på 10. ville give mig ikke kun den mere faglige sikkerhed, men også en mentalt klargørelse, så når jeg endelig træder ind på gymnasiet, er jeg ikke længere hesteejer og har allerede fundet den nye identitet, som jeg skal have når jeg ikke længere er hestemenneske?

Gymnasiet og 10. klassen ligger praktisk talt ved siden af hinanden, så geografien er hip som hap, er blot utrolig rådvild over hvad jeg skal gøre. Gymnasiet har ligget som målet i så mange år, og det skræmmer mig måske, fordi den der utrolige drøm faktisk banker på?
Jeg vil gerne ind og læse psykologi/medicin, og det kræver et højt snit. Ville et år i 10. give mig bedre mulighed for at nå det?

Ved godt I har hørt denne problemstilling ca. en million gang før, men ville være taknemmelig for lidt råd, som ikke var 'følg din mavefornemmelse', for jeg tror min mavefornemmelse er druknet i menstruationskramper.
Beklager stavefejl, tastefejl, grammatik m.m. og hvis det hele er lidt forvirrende. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  10. eller direkte i gymnasiet?
  • #1   6. jan 2014 10 KLASSE! Jeg går i 10 nu.. Og jeg er pisse glad for det! smiley

• #2   6. jan 2014 10. klasse! Jeg går selv i 10. lige pt og det er det mest fantastiske valg jeg hidtil har taget! (:

• #3   6. jan 2014 Vil klart anbefale et år i 10. klasse. Det skader i hvert fald ikke! smiley

• #4   6. jan 2014 Anbefaler osse klart 10 klasse, du kan ALTID gå videre med gymnasiet efter. Tag den med, det er det værd det lover jeg dig smiley

• #5   6. jan 2014 10. Klasse! smiley

• #6   6. jan 2014 Jeg er tvunget til at tage 10. klasse efter 9. Men jeg ville ønske jeg kunne gå direkte til Gymnasiet, jeg føler det lidt som et spild år.
    Men sådan som du beskriver det, vil jeg da klart syntes du skal tage 10. smiley

• #7   6. jan 2014 Jeg ville helt personligt vælge gymnasiet. (: Jeg står selv med valget nu - går i 9. klasse.

Og er næsten fast besluttet på gymnasiet. Jeg har hørt, at 10. klasse ofte er et "spildeår", hvor man ikke får et specielt stort, fagligt udbytte af undervisningen. Men det er der helt sikkert mange forskellige meninger om. smiley Jeg har ingen erfaringer med det. Men tror det kommer meget an på, hvor langt man er, hvor moden og hvor mentalt klar man er. - Og så kommer det selvfølgelig rigtig meget an på selve 10. klassen. - Men den 10. klasse du snakker om, lyder da meget fed. (:

Men somsagt, vil jeg selv gerne på gymnasiet - indtil videre. smiley

Men kan ikke sige, hvad der er bedst for dig, hvis du føler dig klar til gymnasiet, så ville jeg gøre det - tal evt. med dine lærere, og hvis de siger "go" for det, så spring ud i det. (;
    Men hvis du hellere vil 10. Klasse, så gør det, især, hvis du også gerne, vil beholde din hest i lidt længere tid - så ville jeg tage 10.klasse.

• #8   6. jan 2014 Btw. Det skal lige siges, at jeg ønsker at studere uden for DK, derfor kunne Cambridge Class være genial lige på dét punkt. smiley

• #9   6. jan 2014 Der findes også gymnasier med en IB - linje? (:
    Altså en international linje, hvor det hele forgår på engelsk.

• #10   6. jan 2014 Selvfølgelig, men jeg er naturvidenskabelig og håber på at deltage i UWC (United World colleges).
    IB findes også naturvidenskabeligt, den ligger bare 1,5 time fra mig - og det er simpelthen bare ikke muligt med de andre aktiviteter, jeg har. smiley

• #11   6. jan 2014 Nej det kan jeg godt se, det ville være meget besværgeligt!

Men held og lykke med at finde det helt rigtige. (:

• #13   6. jan 2014 Mange tak. smiley

• #14   6. jan 2014 Den 10. klasse lyder som en skide god mulighed. Du skal ikke lade dig presse af, at alle folk vil have dig videre i systemet. I sidste ende ønsker de fleste en veluddannet person, der ofte er lidt ældre, men med mere livserfaring.
    Jeg ville selv ønske, jeg havde ventet lidt med gymnasiet. Men du virker dedikeret. Derfor tænker jeg også: tag dog 10. klasse og få de gode kompetencer med dig der, få lidt afklaring osv. Gymnasiet venter (næsten) altid på dig derefter smiley

• #15   6. jan 2014 Jeg syntes lidt at jeg læser mellem linjerne hvad du faktisk gerne vil smiley
    Det lyder som om at du er lidt hooked på 10 klasse, og det lyser også som en fed mulighed!!!! 10 klasse lyder som en fed mulighed for dig også selvom du fagligt havde været klar til gymnasiet..

At have taget 10 klasse medfører jo også at du så også får en masse nye venner på det år + det Cambridge er en enestående mulighed for at forbedre dig på det engelske! hvis du gerne vil læse noget medicin er der sikkert noget af undervisningen der foregår på engelsk! jeg ved ihvertfald at hvis man læser veterinærmedicin (jaja det er ikke det samme med stadig) så foregår stortset alle bøgerne på engelsk.. en anden ting er, at du hurtigere i gymnasiet bliver 18 og kan gå i byen med de andre hvis du vil det smiley

• #16   6. jan 2014 Og en anden ting - Lad dig for guuuuuds skyld ikke presse af systemet!!! Der er SÅÅÅÅ mange valgmuligheder og der er virkelig så meget pres på de unge i dag! og ikke mindst prestige i at tage en gymnasiel uddannelse og alle gør det - hvis du er i tvivl og egentlig syntes at 10 klasse lyder meget fedt, så tag 10 klasse! gymnasiet er der også næste år:)

• #17   6. jan 2014 Jeg er gået direkte og det har egentlig altid været min plan så for mig var der ingen tvivl. Jeg går nu i 2.g og synes det er fedt men tror helt sikkert at det for nogle kan være rigtig godt med 10. klasse inden de starter i gym. En af mine gode veninder valgte i hvert fald 10. inden og det tror jeg sådan set hun har været rigtig glad for.

Ved ikke om det overhovedet hjælper på noget med det jeg har skrevet smiley

Er forresten og naturvidenskablig, eller fyma som vi kalder det smiley

• #18   6. jan 2014 Tog på gymnasiet efter 9. og jeg synes dem der har gået i 10. er bedre med fagligt.

Og hvis du kan komme i en 10. klasse med højt fagligt niveau, ville det i hvert fald kun gavne dig fremover! smiley

• #19   6. jan 2014 Personligt, tog jeg på gymnasiet efter 9.klasse - også med de naturvidenskabelige fag (går i 1.g nu). Det gjorde jeg fordi, at jeg følte 10.klasse var spild af tid for mig smiley Men den 10.klasse du har mulighed for, lyder da super fed! Og helt sikkert velegnet for dig, med alt det du gerne vil bagefter. Hvis du føler, at det er det rigtige, så go for it!

Jeg synes ikke dem, der har taget 10.klasse er særlig meget foran os andre i min klasse, men det kommer jo også an på hvilket niveau de havde i klassen, osv osv smiley

Held og lykke med dit valg! smiley

• #20   6. jan 2014 Jeg ærger mig over, at jeg ikke tog 10. klasse. Jeg gik direkte på teknisk skole, og havde helt klart også troet, at jeg var 100% klar til det. Her står jeg så, og er gået psykisk ned + er droppet ud efter ½ år, og skal ikke gå i skole i ½ år OG skal finde en ny uddannelse.
    Dem der har taget 10. er en del længere foran fagligt end os der kun gik i 9.

• #21   6. jan 2014 Jeg gik i 10. sidste år, og jeg elskede det og fortryder det ikke et split sekund. Det var virkelig et godt år, og det kan jeg kun anbefale. Det gjorde mig SÅ meget mere klar til gym, og mine karakterer blev meget bedre osv.
    Men gym er selvfølgelig og rigtig fedt!

Kommentér på:
10. eller direkte i gymnasiet?

Annonce