{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.551 visninger | Oprettet:

Gravid og 15 år, hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Ja, beklager endnu et rystende emne herinde..

Men det er sådan, at jeg var i byen her for 4-5 uger siden, og endte med at tage med en dreng hjem.. Jeg troede ikke, der ville komme noget ud af det, vi brugte jo prævention osv. Åbenbart gik der noget galt, for her står jeg altså, og har lige fundet ud af, at jeg er gravid.. Tog en test, den var positiv. Tog dernæst endnu en test, fra et andet mærke.. den var også positiv..

Jeg er helt i panik og ved ikke, hvad jeg skal gøre. Har ingenting sagt til mine forældre, men det bliver jeg selvfølgelig nødt til. Nu må jeg så bare finde ud af, hvad jeg gør.. Men der er endnu et problem: jeg har en sygdom, som gør, at det ville være meget farligt for mig og komme i fuld narkose.. Det har min læge tidligere sagt ifb. med en operation i mit knæ.. Det betyder, at det vil være ekstremt farligt for mig og abortere!

Så måske bliver jeg nødt til at få barnet.. Jeg går i 9. klasse, og det ville være lidt af en omvæltning i min hverdag.

Jeg har ingen andre voksne og gå til, så tænkte at der måtte være nogen herinde, som kendte til min situation. Jeg kan slet ikke overskue det, mit liv er lige blevet vendt på hovedet på én dag.. Hvad har I af erfaringer med, at få barn som 15-årig? Kan det lade sig gøre?

(Bortadoption er ikke noget, jeg vil. Min mor gjorde det med sit første barn, som hun fik i en alder af 16 år. Hun har lige siden været ulykkelig, over ikke at vide hvilket menneske det er, hun har sat i verden)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gravid og 15 år, hvad gør jeg?
  • #1   20. dec 2013 Tag en snak med lægen, han/hun ved hvad der er bedst for dig. Og der er sikkert en anden løsning end narkose.. Held og lykke! smiley

• #2   20. dec 2013 Jamen ville da rende til dine forældre. De må da om nogen kunne vejlede dig. Specielt når din mor har prøvet gravilitet i en tidelig alder.

Jeg ved der er et par 3.gere på det gymnasium jeg går på der har en datter sammen, ikke planlagt eller noget. De bor sammen og skiftes til at aflevere og hente. De kæmper der ud af og har tydelig vis mistet en del af deres ungdom.. Jeg tror ikke jeg ville gøre det. Men snak med dine forældre om det

• #3   20. dec 2013 Lidt øv hvis du hverken kan få en abort eller bortadoptere det. Men snak med din læge om det, og sig det til dine forældre.
    Som du skriver fik din mor også et barn i en alder af 16 år, så hun må vide lidt om, hvordan du tænker/har det nu.

Held&Lykke med det! smiley

• #5   20. dec 2013 Abort kræver da så vidt jeg ved ikke narkose?
    Vil synes du skal ringe til lægen og være sikker inden du går i panik

• #6   20. dec 2013 Du kan jo få en provokeret abort ved at få piller smiley

Men snak hurtigst muligt med din mor, for der må bestemt være andre alternativer end at få barnet i din alder.

• #7   20. dec 2013 Anne J: Jo en udskrabning foregår i fuld narkose smiley

Har selv fået taget en.

• #8   20. dec 2013 Uh, det samme skete for mig da jeg var på din alder..

mit råd er klart at du skal tage fat i din mor, det kan være svært at få det gjort, men når det er sagt bliver det hele meget lettere at overskue!

Så får du en tid hos egen læge, som henviser dig til sygehuset, og en abort.
    Du er ikke længere henne end at det "kan klares" med en medicinsk abort, så du skal ikke i narkose.

det er ikke den fedeste oplevelse, men for mig var det klart det rigtige at gøre.

• #9   20. dec 2013 du kan få en medicinsk abort, det skal du ikke i narkose.
    og du bliver nødt til at snakke med nogen, ellers er det alt for svært for dig.
    hvis du ikke føler du kan gå til dine forældre, så kan d kontakte mødrehjælpen, de kan hjælpe dig med at træffe en beslutning, og i tilfælde af at du beholder barnet, kan de hjælper dig med hvordan du kan få økonomisk hjælp.
    håber du er nogenlunde ok

husk at du skal have en abort inden 12 uger:)

• #10   20. dec 2013 Tenna, en udskrabning under narkose er faktisk ofte mindre generende end pillerne.

Pillerne kan give en del smerter i et stykke tid.

Man er heller ikke i narkose på samme måde som ved en operation med morfin og lign.

• #11   20. dec 2013 Medicinsk abort gøres indtil 8. uge, kirurgisk til 12. uge. Indtil 8. uge vil lægen anbefale medicinsk abort, men man må selv vælge hvad man vil have.

Når man er under 18 skal der forældre med indover, da de ikke må foretage aborter på umyndige personer uden værges samtykke.

• #12   20. dec 2013 Du kan få medicinsk abort. Det gjorde min veninde. Hun fik noget der mindede om stærke menstruationssmerter og så røg "fosteret" ned i toilettet. Hun valgte, at gøre det således fordi hun ikke ønskede at se det. Du kan også gøre det ved at sidde på hug over et stort sort håndklæde og så sørg for at dække det.

Jeg ved ikke hvor moden du er som person, men jeg mener ikke at piger der går i 9. klasse skal have børn i så tidlig en alder, men det er jo kun min mening. Jeg ved godt, at der findes piger som er meget modne. Men jeg synes bare, at de glemmer at være unge imens man nu kan.

Jeg synes i hvert, at du skal snakke med din læge om det.

• #13   20. dec 2013 Da du er 15 skal din mor have det at vide på et eller andet tidspunkt. Sig det til hende nu og hun kan være en kæmpe hjælp for dig, og være med til at tage en vigtig beslutning inden det er for sent.

Ønsker dig alt held og lykke

smiley

• #14   20. dec 2013 Jeg tror du vil fortryde at få barnet, selvfølgelig kommer du til at elske det, men at få et barn som 15 årig, uha...
    Jeg syntes du skal gå til dine forældre hurtigst muligt, der er ingen måde hvorpå du kan skjule det. Lægen skal informere dine forældre om abort når du er under 16, og hvis ikke du får en abort opdager de det jo når du begynder at vokse, og så er det for sent at få en abort. Gør noget NU! lad være med at vente.

• #15   20. dec 2013 Snak med din mor, når hun selv har fået et barn i sådan en tidlig alder.
    Gør hvad du tror der vil gøre dig lykkeligst.
    Jeg går selv i skole med en, som har et barn og er 1Gér.
    Et barn er et stort ansvar, men jeg er sikker på, at du har en masse venner og familiemedlemmer, som vil støtte dig med al den hjælp de kan give dig.
    Og på den anden side, vil de nok også støtte dig, hvis du vælger en abort.

Personligt ville jeg ikke kunne klare tanken om en abort, at man kunne have skabt et menneske, som man aldrig fik og se. Det ville gøre mig ulykkelig, men det er dit valg, og du skal gøre som du synes er det rigtige at gøre for dig!

Som de andre siger, er du ikke så langt henne endnu, så du kan godt få en medicinsk abort.

• #16   20. dec 2013 rikke j:
    har selv fået en medicinsk abort i uge 10+5mener jeg det var.
    så det kan man godt.

vil bare lige fortælle dig, at det er muligt ikke at få sine forældre med ind over, men synes jeg bestemt ikk du skal, det er kun under særlige omstændigheder du kan få lov til det. synes du skal snakke med hende om det;)

• #17   20. dec 2013 Jeg synes at du først og fremmest skal snakke med dine forældre om det. I sidste ende finder de jo ud af det, da du ikke kan få en abort uden deres samtykke, og ellers står du jo pludselig med en baby i hænderne.
    Jeg ville ikke få et barn så tidligt, så jeg synes at du hurtigst muligt skal få dig en abort. Lægerne har forstand på hvad der kan gøres i stedet, når du ikke kan komme i fuld narkose.

• #18   20. dec 2013 Nina, nu kan jeg kun tale ud fra egen erfaring. jeg havde ingen gener ved den medicinske abort, og hvis hun ikke kan tåle at komme i narkose så skal hun da bestemt vide at der også er en anden mulighed..!

• #19   20. dec 2013 Jeg vil at vide at den medicinske kunne være en del hårdere end den kirugiske så valgte den kirugiske. Var i 7. uge.

Var ude at ride dagen efter...selv om jeg ikke måtte hehe

• #20   20. dec 2013 jeg er helt enig i at et barn ikk er det mest smarte i din alder, men overvej det nu grundigt, og lad være med at lade dig presse pga at alle andre synes du skal. det skal være dit eget valg.
    har selv fået en, om 9 måneder efter har jeg det stadig svært med mit valg.

• #21   20. dec 2013 Jeg kender en der fik medicinsk abort (provokeret abort), hun sagde til mig at det var utrolig ubehageligt, lidt ligesom en fødsel og hun havde ret mange smerter både før, imens og efter smiley Men det er jo også forskelligt fra person til person!

Vil råde dig til først at tale med din mor, derefter tage hende med til din læge og så finde ud af det derfra smiley

• #22   20. dec 2013 Du kan godt få en abort uden at skulle i fuld narkose.
    Og ville bestemt gøre det i din alder.
    For hvordan vil du forsørge barnet de næste 18 år?

• #23   20. dec 2013 Fik selv en abort for 3 år siden, og har ikke fortrudt.

Kunne slet ikke forstille mig selv med barn, og har slet ikke et stabilt liv endnu med egen bolig, uddannelse osv.

• #24   20. dec 2013 Kan kun følge de andre og sige, snak med lægen.

Derudover synes jeg at du skal sige det til fyren, nogle fyre kan ikke få børn senere hen og så synes jeg det e vigtigt at han ved, at han kan, hvis han nu finder en pige senere og de ikke kan få børn - jamen, så er det ikke ham, der er noget galt med smiley

• #25   20. dec 2013 Som de andre siger så snak med din mor.
    Børn skal ikke have børn og du går glip af så meget. Næsten ingen tid venner eller noget. Vil helt klart anbefale en abort og kommer du til en udskrabning finder de nok en anden måde at bedøve dig på hvis du ikke kan tåle narkose.

• #26   20. dec 2013 Du kan få en medicinsk abort, som andre skriver.
    Jeg har selv fået sådan en, og ja, den er ikke sjov, men den er altså heller ikke så slem, som nogen beskriver.

Du får et par forskellige smertestillende piller på sygehuset, som tager det værste. Og så er det altså bare som en omgang slem menstruation smerter.

Da du er under 18, er jeg ret sikker på der skal være forældre/værge ind over. Så snak med din mor om det, er sikker på hun bliver glad for du kommer til hende og siger det, og du ikke sidder med en baby i skødet om 9 måneder.

• #27   20. dec 2013 Du bliver nødt til at gå til dine forældre, og snakke med dem,og så tage sammen med dem til lægen, så er jeg sikker på, at I finder en løsning på det smiley

• #28   20. dec 2013 Du behøver ikke i narkose for at få det fjernet smiley
    Men synes ikke du skal beholde det i den alder..

• #29   20. dec 2013 Du kan få en medicinsk abort...
    og ellers en kirurgisk abort kræver ikke narkose

Den nederste skal værr inden for 3 mdr da du ellers bliver nødt til at beholde barnet...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #30   20. dec 2013 Du bliver nødt til at snakke med din mor, fordi hun skal vide det uanset hvad.

Når det så er sagt, syntes jeg ikke man bør få børn som 15 årig, man er stadig selv et barn og har ikke mulighed for at kunne klare sig selv økonomisk.

• #31   20. dec 2013 Jeg var da i narkose da jeg fik den medicinske, vågen er man i hvert fald ikke.

• #33   20. dec 2013 Du kan altså få en kemisk abort? Dette kræver ikke nogen narkose.

• #34   20. dec 2013 Du kan få en medicinsk abort. Men det kan man kun, hvis det bliver opdaget hurtigt!

Så bid i det sure æble, og fortæl det til dine forældre, så i kan komme til lægen og du kan den pille.

• #35   20. dec 2013 Mange skriver at det et bedst at få abort, men jeg tror dog heller aldrig at du fortryder hvis du får barnet. Føl efter hvad der er bedst for dig og få ikke en abort fordi alle synes det er det rigtige. Selvfølgelig skal du have abort hvis det er det, du vil, den beslutning kan jeg også forstå. Kendte en pige i niende klasse, der fik et barn og hun er en super god mor.

• #36   20. dec 2013 CLAV det mener jeg nu ikke min veninde var.. Hun har prøvet en af hver...

Gudskelov har jeg ikke selv haft brug for det... (Endnu)

• #37   20. dec 2013 Nu er det jo heller ikke alle der fortryder en abort bagefter.

-Og hvad med den kommende far? Det er også hans liv, der bliver ændret for altid.

• #38   20. dec 2013 tag en snak med forældre og ham gutten du var sammen med han har ret til at vide det og tag derefter en beslutning og kontakt så lægen

• #39   20. dec 2013 Nina hvorfor filan var du i narkose ved en medicinsk abort? det er ikke normalt.¨
    ved den medicinske skal kroppen selv kunne arbejde med og "udstøde" fosteret, det kan kroppen ikke hvis du er i narkose..

• #40   22. dec 2013 Er der en update? smiley

• #41   22. dec 2013 Vil da også gerne vide hvad du ender ud med at gøre smiley

• #42   23. dec 2013 medicinsk abort skal du da ikke i narkose ????

• #43   23. dec 2013 Hej alle.

Ja, jeg har idag fået bekræftelse om, at en medicinsk abort vil være mulig, og at jeg skal have den foretaget imorgen. Knap så sjovt at bruge sin juleaften på at abortere, men det er nu meget bedre end hvis jeg måtte få barnet smiley Tak for alle jeres råd.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #45   23. dec 2013 Fornuftig beslutning..

• #46   23. dec 2013 Held og lykke med det - forhåbentligt har du stadig en rigtig hyggelig juleaften. smiley

• #47   23. dec 2013 Held og lykke med i morgen smiley og god jul

• #48   24. dec 2013 Hvor er det godt at høre! Godt at du tog aktion imens du stadig havde tiden til en medicinsk abort smiley
    Du må have en rigtig god jul!

• #49   24. dec 2013 Synes det er en rigtig fin beslutning smiley

Hvis jeg var dig havde jeg dog givet 'faren' besked også. Ved dog ikke om du har gjordt det. også selvom du har bordadopteret i dag, synes jeg han har ret på at vide han har gjordt en gravid smiley

• #50   24. dec 2013 Det var en fornuftig beslutning, men syntes nu ham der gjort dig gravid har ret til at vide det. Men du kan nok godt vente til i morgen med at give ham nyheden.

• #51   25. dec 2013 Det lyder som en god beslutning, jeg håber det er gået godt og at du kommer ordentligt igennem det, både fysisk og psykisk.

Mht til at fortælle "faren" det, det tror jeg ikke er en god idé. Han kan jo ikke gøre fra eller til, slet ikke nu hvor der absolut intet er at gøre for ham. Så medmindre du har brug for hans støtte, så ville jeg lade være. Der er ingen grund til at også han skal tænke over det, medmindre det er for din skyld.

• #52   25. dec 2013 .

• #53   25. dec 2013 Stutteri

Hvis jeg var en mand ville jeg nu gerne vide pm jeg har gjordt nogen gravid før. Ligesom jeg gerne ville vide om min mand havde gjordt en gravid før.

Også selvom der intet var at gøre mere smiley

• #54   25. dec 2013 DD: jeg ville hellere være fri. Jeg snakkede også med min mand om det, og han ville faktisk også helst være fri for at vide det hvis det havde været ham - medmindre kvinden/pigen havde brug for hans støtte, for hendes skyld. Hvad har han ud af vide det?

Jeg har intet behov for at vide om min mand har haft gjort nogen gravid før. Slet ikke et uheld der er blevet aborteret efter så kort tid. Han måtte da gerne fortælle mig det hvis han følte han havde brug for det, men hvad har jeg ud af at vide det?

• #55   25. dec 2013 Der er vi nok bare forskellige. Mest af alt forstår jeg ikke hvorfor det altid kun er kvindens beslutning, barn og oplevelse der er vigtigst. Jeg ville altid tage snakken med 'faderen' fordi det trods alt lige så meget er hans som det er mit.

• #56   25. dec 2013 Min kæreste ville også blive involveret hvis jeg skulle blive gravid, men et onenightstand eller lignende hvor jeg helst ville abort tror jeg ikke ville blive inkluderet i beslutningen. Valgte jeg barnet ville vedkommende få besked smiley

• #57   25. dec 2013 Og det er så bare her igen jeg ikke forstår hvorfor kvinden skal have mere ret en manden, men det jo blot mine tanker smiley

• #58   25. dec 2013 Det er bare min holdning. Det er min krop det "går ud over" og derfor i højere grad mit valg. smiley

• #59   26. dec 2013 Ja og det er så der vi ser forskelligt på det smiley

• #60   26. dec 2013 Jeg vil altid sige, at det er ligemeget pigens barn, som det er fyrens barn, der kan ikke komme noget barn uden en dreng/fyr.
    Og begge parter har lige meget ansvar.

• #61   26. dec 2013 For lidt over 3 år siden stod jeg også i den situation. Forskellen er dog alderen og at jeg havde 3 børn i forvejen, og det havde min kæreste også.. Vi fik 2 døgn af lægen til at beslutte os. Var det en beholder eller skulle vi vælge ham fra.. Vi valgte ham heldigvis til, og da det var lidt synd at han skulle være enebarn om få år, når de store ville flytte hjemmefra, ja så valgte vi at få en mere. Så vi har to dejlige efternølere sammen, er blevet gift og synes vi efterhånden glæder os til de børn vi kan aflevere efter endt pasning. Det skal siges at der er næsten 20 års forskel på den ældste og yngste af vores børneflok, der indeholder dine mine og vores..
    Vigtigst er at mærke efter inde i en selv, og føle godt efter, og så tage beslutningen derud fra. Det er dig, der skal leve med den de næste mange år, ikke os.

• #62   26. dec 2013 .

• #63   26. dec 2013 DD: drengen har intet at skulle have sagt hvis pigen ikke vil beholde barnet... skulle hun så tvinges til at få barnet fordi drengen synes? det er fair nok at inddrage ham hvis man beholder barnet, for så har han lige så stort ansvar som pigen ja, men først og fremmest er det pigens valg om hun vil have barnet eller ej

det er i hvert fald min mening, men du må da gerne uddybe hvad du mener mht. at drengen skal være med i overvejelserne om at beholde barnet når pigen ikke vil? smiley

• #64   26. dec 2013 Jeg har fået en medicinsk abort. Det var ubehageligt, men gjorde ikke ondt på nogen måde!
    Gå til dine forældre og så afsted til lægen hurtigst muligt inden det er for sent!!

• #65   26. dec 2013 Nadia

Igen der er vi af 2 forskellige meninger. Jeg mener absoult ikke pigen har mere ret til at bestemme den slags frem for drengen, blot fordi det er hendes krop. Det er ligesåmeget hans barn som hendes. Det er ligeså meget hans barn der dør, som hendes. Bare han kan stå der som en idiot og intet gøre fordi kulturen siger ' kvindes valg, bad luck'. Ja jeg mener enda abort burde være forbudt så længe begge forældre ikke er enige.

Jeg kan godt mærke jeg slet ikke tør stå frem med hvad jeg egentlig mener, for hold nu op hvor har jeg ikke lyst til at få verbale tæsk herinde pga en meget anderledes holdning.

• #66   26. dec 2013 Hvis din mor selv gjorde det som 16-årige ville hun nok godt forså dig, mon ik? smiley

• #68   26. dec 2013 Tjah, jeg er også af den overbevisning, at selvfølgelig bør man måske inddrage faderen i overvejelserne, men i sidste ende er det kvindens beslutning. Det er trods alt hendes krop, det går ud over, og i langt de fleste tilfælde hende, der står med al ansvaret, hvis drengen skrider - for det er nok de færreste 15-årige drenge (eller piger), der er klar til et barn.

• #72   26. dec 2013 Panacea

Ja se der har jeg også tanker til at det skulle være anderledes. Men ved sku ikke helt om jeg tør lufte det her når det ikke høre til her smiley

• #73   26. dec 2013 Jeg synes, det er en interessant debat - vil da gerne høre, hvorfor du tænker anderledes. Selvfølgelig har vi alle forskellige holdninger, og for min skyld må du meget gerne uddybe.

• #74   26. dec 2013 Jamen så for du da lige min holdning om hvordan det burde være ifølge mig, så snart jeg er hjemme ved computeren i aften smiley

• #75   26. dec 2013 smiley

Jeg er, som i nok har bemærket, af en komplet anden holdning. Dog en holdning som ikke bare sådan er muligt, da det ville kræve helt nyt syn på kvinder, graviditet og nye love.

Men JEG mener ikke at blot fordi det er kvinden der bære barnet, ay hun skal have fuldmagt over om det skal fødes eller ej. Det er 2 mennesker der har skabt det, 2 mennesker der for ansvaret og 2 menneskers blod der er i barnet.
    Derfor mener jeg der faktisk burde være en lov der siger, at vil man abortere, skal begge forældre sige ja til dette. Det er lige så meget mandens liv der bliver slået ihjel, blot fordi kvinden evt mener hun ikke kan tage ansvar for det der er sket.

Omvendt mener jeg så også at HVIS faderen ønsker barnet, men moderen ikke gør, så skal faderen forpligtes til fuld forældremyndighed, og have barnet fra start af, så moderen som ikke ønskede barnet ikke har forpligtelser på anden hvis end det mænd nu til dags har overfor deres børn de ikke ser, dvs økonomisk støtte.

Som det vist tydeligt fremgår, er hele min holdning en lettere umulig sag, endnu, fordi det kræver nye love, nye retningslinjer og nyt syn på graviditet og kvinder.
    Men ja jeg mener ikke et barn tilhøre en kvinde mere end en mand, blot fordi det er hende der skal bære på det.
    Ligesom jeg synes det er grotesk at alle kvinder vinder i retten når det kommer til deres børn fordi ' det er jo moderen'.

Selvfølgelig skulle der være et sikkerheds net, i form af voldtægt eller kvinder der ikke kender faderen, kan ansøge om abort, ligesom der findes nu hvis de er for mange uger over. Generelt ville der være en masse ting der skulle tygges igennem inden.

Jeg ser frem til IKKE at blive høvlet verbalt ned, for det er blot MIN holdning, og den ændre sig ikke.

• #76   26. dec 2013 Jeg kan faktisk godt lide din tanke, DD. Den er anderledes, men synes også den er meget logisk. Jeg kan godt følge dig :).

Men alle kvinder vinder i retten når det kommer til deres børn er jeg så ikke enig i, min onkel har lige vundet en retssag om forældremyndighed på sit barn :).
    Men her skal der jo også ses på, hvis det f.eks. er forældremyndighed, HVOR barnet vil have det bedst. Og så spiller mand/kvinde ingen rolle, så længe barnet føler sig tilpas ved den pågældende person :). Her er min moster et godt eksempel, hendes datter vil langt hellere være ved hende end ved sin far, (nu har min moster så også forældremyndigheden, men stadig) og kom det til en retssag, og ville kommunen osv lytte til datteren, ville min moster vinde sagen over datterens far :).
    Aner ikke om det lyder kringlet, but yeah xD.
    Det korte af det lange er, at det ikke er alle kvinder som vinder i retten xD.

• #77   26. dec 2013 Men hvad så med de kvinder, der ikke ønsker barnet, og som "giver det væk" til faderen - kommer det ikke til at påvirke dem pykisk, når de ved, at de har et barn et sted, som de valgte fra? Hvordan kan man løse det?
    Jeg kan sagtens følge dig, men synes stadig, at det er kvindens beslutning, i og med det er hendes krop, det går ud over - selvfølgelig har begge lige stort ansvar og del i sagen, men synes ikke, nogen kvinde skal "tvinges" til at have et barn, blot fordi faren ønsker det. Hvis han kunne vælge at have det liggende i maven i 9 måneder ... fair nok, ingen problemer - men nu er en graviditet jo tiltænkt kvinden smiley
    Jeg tror, det vil tære hårdt på enhver kvinde at få et barn og give det væk - måske endda til en, man kender og kommer til at se fremover.

• #78   26. dec 2013 Panacea

Den kan vi vende om. hvordan tror du det påvirker en mand der ønsker barnet af hele hans hjerte, at kvinden ikke gad det og slog det ihjel? Hvorfor er kvindens psyke igen højere vuderet end mandens?

Jeg er enig i det sikkert er mere hårdt for kvinden fordi hun bære på det i 9 måneder, men igen, det er lige så meget hendes ansvar at hun blev gravid og det ansvar må hun tage hvis hun ønsker sex. Og vil faderen have barnet, men kvinden ikke, synes JEG blot ikke det er fair at kvinden altid har mest rettigheder.

Som sagt er der en masse ting der lige skal gennemtænkes, og til punkt og prikke har jeg selvfølgelig heller ej gennemtænkt det. Men det er min holdning, fordi jeg personligt ikke ser det iorden at kvinden altid har det sidste ord, omkring et liv der ikke kun tilhøre hende smiley

Sacha
    -Måske for meget sagt at det er ALTID, men det er oftest. Se blot igen den moder der har taget livet af hendes barn, sørme om hun ikke alligevel fortsat må bestemme over liget...

• #79   26. dec 2013 Jeg er enig i, at det oftest er moren, der vinder! Bed bare mærke i du havde skrevet altid :P.
    Det har jeg ikke set/læst nogen steder, men det lyder ret.. Uhyggeligt S:

• #80   26. dec 2013 Sacha

Hun kvalte hendes 4 årige søn, fordi hun ikke ville have han skulle holde jul ved faderen. Nu tabte faderen sagen om at begrave sønnen ved ham, hun for lov at bestemme hvor han skal begraves. Komplet grotesk.

• #81   26. dec 2013 Ej fy for fanden...!!
    At man kan være så egoistisk, det var da helt vildt!

• #82   26. dec 2013 Jeg tror stadig, det ville påvirke kvinden mere, end det ville påvirke manden, og jeg tror, det vil være intet mindre end forfærdeligt at give et barn op, selvom man ikke ønsker det. Jeg kan godt se, at det selvfølgelig ikke er sjovt for faderen heller, men på den anden side; hvis man overhovedet har to modstridende parter (en, der vil have et barn, en, der ikke vil), bør man så overhovedet være sammen? Det er måske så meget sagt, men den synes jeg alligevel, man bør tage med. Nu siger jeg det næste meget sort på hvidt, fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg ellers skulle formulere det; men det er jo nemt nok at lave et nyt barn, men et barn, der allerede er bragt til verden, kan man ikke skille sig af med, og jeg tror altid, det vil følge kvinden, at hun har et barn, som hun ikke ønsker, et sted derude, ligesom det måske vil følge manden, at moderen aldrig ønskede det barn.

• #83   26. dec 2013 Panacea

Jamen jeg strider slet ikke dine teorier af. Jeg er bare af en anden mening, fordi jeg netop er af den båd at jeg ikke kan se kvinden skal have mere ret til at bestemme om et kommende liv end en mand.

Man kan jo altid indføre at kvinden må ombestemme sig, og være en del af barnets liv når det bliver født eller lign.
    Så mange kvinder bordadoptere deres børn, så kan jeg ikke se hvorfor vores fiktive kvinder ikke skulle kunne det. At tanken forfølger en, er selvfølgelig en option der kan være sandt. Men igen omvendt, jeg er sikker på der er mænd der køre lige så langt ned over at miste deres 'drømmebarn' fordi moderen ikke 'gad' det. Og det er her jeg igen ikke er enig med at kvinden skal have sidste ord 'fordi det er hendes krop'. Ja det er hendes krop, men det er ikke hendes liv hun bære, hun er kun halvdelen af det liv. Og derfor mener jeg den anden halvdel skal have lige så stor bestemmelses ret.

igen er der selvfølgelig ting der skal tages forbehold for, f.eks at manden ikke bare siger han vil have det for at ramme kvinden eller lign. Altså der er jo mange ting der skal gennemgåes, som nok gør det nemmest at lade det hele være som det er nu. Men det bliver aldrig min overbevisning at det er korrekt sådan som det er nu.

Nu nævner du 'far og mor' i form af par. Men jeg mener nøjagtigt det samme omkring one nighstands, 'bolle venner' osv. Manden burde have samme rettighed om valget som kvinden.

Jeg er ligeledes sikker på de fleste mænd, som ikke ville sørge i evigheder over et 'dødt' barn, ville stemme ja til abord.

• #84   27. dec 2013 DD: nu vil jeg ikke begynde at diskutere emnet yderligere ved at skrive hvad jeg mener og trække diskussionen endnu længere ud, men netop fordi tingene er som de er nu, og kvinden har 100 % ret til at bestemme og hun i dette tilfælde har valgt at afbryde graviditeten, ville jeg ikke fortælle "faderen" det, der er ingen grund til at han også skal gå med tanker om det når han ikke har været en del af beslutningsprocessen. Om det så er rimeligt at han ikke har været det eller ej smiley

• #85   27. dec 2013 Og det er jo så der jeg tænker anderledes fordi jeg mener det hele burde være anderledes smiley

• #86   27. dec 2013 Jeps, men det er det ikke, så uanset hvad så synes jeg, at nu hvor hun har taget beslutningen og den er som den er, så er der ingen grund til, at han skal blandes ind i det også nu, medmindre hun selv har brug for det. At man synes det overordnet set burde være anderledes gør jo ikke at det nødvendigvis er en god idé at sige det uanset hvad, når nu det ikke er anderledes end det er.

• #87   27. dec 2013 Nu kender jeg selvfølgelig ikke fyren og ganske vidst hvis han er typen der ikke kunne omgås med at få at vide at han har mistet er 'barn', og det nu trods alt er for sent, så ja det ville skade mere end det gavnede.

• #88   27. dec 2013 Ville da være frygteligt som kvinde, at gå og være gravid i 9 måneder, for derefter at gennemgå en smertefuld fødsel, hvorefter min krop måske ikke bliver helt den samme igen, for et barn jeg slet slet ikke vil have fra starten af smiley

• #89   27. dec 2013 Kristina

Tja, ser ikke det er frygteligere end en der skal gå hele livet og være gået glip af sin ønske barn, fordi moderen var egoistisk.
    Det er bare et punkt hvor vi er uenige, og sådan er det bare smiley

• #90   27. dec 2013 Jeg vil aldrig kunne se det som mit ønskebarn, hvis moderen var en, som hellere så mit barn dødt.

• #92   28. dec 2013 Lykke

Som jeg skrev tidligere ( ved ikke lige om du har læst alt) så mener jeg bestemt der bør være et såkaldt sikkerhedsnet. Både for voldtægt, utilregnelige fædre eller sågar enda hvis faderen evt bare vil ramme moderen med at tvinge barnet ud.
    Altså med andre ord ja, der skulle 100% være komplet klare regler, stærkt sikkerhedsnet og ikke mindst skulle der i tilfælde af 'uenigheder' omkring hvorvidt barnet skal fødes eller ej, gerne tjekkes op på det liv barnet ville blive tilbudt.

Som jeg også skrev har jeg selvfølgelig slet ikke tænkt alt til punkt og prikke, for jeg betvivler nu stærkt på min mening nogensinde ville blive sat i kræft, så har ikke beugt flere kræfter på 'hvordan og hvorledes' end de få detaljer jeg skriver her til jer smiley

• #93   29. dec 2013 Hvordan har du det idag, Signe? Håber du er kommet godt igennem det.

• #94   29. dec 2013 Jeg er kommet fint igennem det, mange tak smiley Det er dog også hårdt, men det var den bedste beslutning jeg kunne tage - det forsøger jeg at holde fast i. Tak for interesse og vejledning smiley

Og jeg har bestemt intet problem med denne debat i tråden, den er bare spændende! Vil da lige give mit besyv med:

DD: Jeg kan sagtens forstå din tankegang, og jeg synes det giver stof til eftertanke. Jeg vil derfor heller ikke sige, at jeg er decideret uenig med dig - men jeg ville bare lige bidrage med mine tanker omkring, hvorfor det kunne blive et problem med dit forslag. Der er jo flere ting i det - for det første har et barn jo altså brug for en mor i starten til amning. Hvis det udelukkende får modermælkserstatning, vil det efter al sandsynlighed ikke være lige så sundt, og det er også dokumenteret, at børn har godt af nærheden og kærtegnene under amning. Betyder det, at kvinden de første mange måneder af sit liv skal tvinges til at være hjemmegående og amme et barn hun ikke ønsker? En anden vigtig ting er omkring barsel og job. Når du er højgravid og i perioden efter fødslen vil du som kvinde skulle på barsel. Dette er ikke velset hos arbejdsgiverne, og især ikke flere gange. Det betyder, at du som kvinde i værste fald kan på problemer med at beholde dit job, når/hvis du engang faktisk bliver gravid med et barn, du ønsker at få.

Generelt er der rigtig mange ting i processen som forpligter moderen, og vil påvirke hende både mht. krop, arbejde, sundhed, osv. Og så er man jo altså heller ikke ligeværdige, hvis man som far kan tvinge moderen til at føde et barn imod hendes vilje. Medmindre man som forældre er enige, vil det altid være den ene part, som får lov at træffe afgørelsen - og så må det vel være rimeligt, at det skal være hende som valget vil påvirke og involvere mest på en lang række punkter. Bare mine tanker smiley

• #95   30. dec 2013 Signe

Mhs til amning er jeg ikke enig igen. Jeg blev kun ammet dag 1 og så fik min mor betændelse. Jeg er alligevel et 12 tals barn i skolen og ikke fysisk syg (ud over efter biluheld) andet end astma. En fader der vil, kan 'amme' med flaske med lige så meget nærvær.
    Mhs til barsel, ja det er jo så en af de mange ting som jeg nævnte, som skulle laves om og overvejes hvordan og hvorledes.
    Som jeg skrev i starten er der SÅ MANGE ting der skal tages forbehold, som jeg heller ikke alt sammen har gennemtænkt. Hvad nytter det mig at side og gennemtænke alt om hvordan og hvorledes når det i den kommende fremtid med sikkerhed ikke kommer til at træde i kræft. En enkelt piges meninger udgør jo ike en ny lov (desværre hæhæ).

Jeg står fast ved at jeg ville ønske en far ikke skal 'snydes' for et barn blor fordi en moder ikke 'gider' have det. At der så som sagt er SÅ mange ting der skal tages forbehold for, da det jo ikke kun er at spytte barnet ud alene, er noget andet.
    Det ville ligesom alt andet tage tid og en lang omgang i tænkeboks hvis det skulle omsættes smiley

• #96   30. dec 2013 Det kan du have ret i - jeg synes også det er en ret interessant holdning du har, og kan godt følge dig langt hen ad vejen! smiley

• #97   30. dec 2013 Haha jamen jo tak! Rart endelig at kunne debatere om en så 'grotesk' holdning, uden man skal tæskes ihjel smiley

Og dejligt du ikke har noget imod debatten her i dit indlæg smiley

• #98   11. jan 2014 En pille abort er ikke så slem igen. Har dog selv prøvet det. Det er 3 dag der er hårdest når klumpen skal ud smiley mwn efter har jeg det skam også godt smiley men er blevet enig med mig selv om at hvis jeg nogen sinde bliver gravid igen vil jeg beholde smiley ens krop holder ikke til abort i stakke vis smiley

Kommentér på:
Gravid og 15 år, hvad gør jeg?

Annonce