{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.182 visninger | Oprettet:

Hvor længe skal jeg vente? {{forumTopicSubject}}

Hej min hest har stået halt 4 dage. Og bliver nok ikke rask i denne uge måske heller ikke næste uge. Men da det er første gang jeg står med halt hest ved jeg ikke så meget om det?

Må man gerne trave og galopere når den er klar igen, eller skal man ikke gøre det lige med det samme?

-(Som overskriften siger) Hvor længe skal jeg så vente med at springe? - Ride skovture.

Svar gerne på mine spørgsmål smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe skal jeg vente?
  • #1   18. dec 2013 Har dyrlægen været ude og kigge på hesten? smiley Ellers er det nok et godt sted og starte. Dyrlægen kan også fortælle hvordan du kan ride den fremover.

• #2   18. dec 2013 Start stille og roligt, når hesten er kommet på fold med små skridtture, og så kan du gradvist se, hvor meget den kan holde til:-)

• #3   18. dec 2013 Har ikke ringet til dyrlægen men en dame. Som har haft Britania i 13 år og som er meget klog og ejer sit eget ridecenter. Har fortalt at hun bare skal stå lidt tid, da hun sikkert med stor sandsynlighed har fået et spark på folden.
    Har dog ikke talt med hende om videre ridning.

Ville lige høre hvad i skriver og taler så med hende længere henne på næste uge smiley

• #4   18. dec 2013 Alt efter hvor lang tid den skal stå, så laver man et genoptræningsprogram
    Jeg ville ihvertfald give den 3-4 uger mere, når den først er rengående. For at være på den sikre side smiley Og så langsomt gå igang, hvis det er noget slemt så giver din dyrlæge dig et program.

• #5   18. dec 2013 er din hest hævet nogen steder?
    altså jeg er ikke pylret.. så meget.. -.- men hvis du ikke kan se nogen forandrig på haltheden.. så ville jeg kontakte en dyrlæge.. altså en snak koster jo ikke noget smiley

• #6   18. dec 2013 Hvis den har haltet i 4 dage, uden nogen stor bedring, så ville jeg starte med at få dyrelægen ud. Alt efter om det bare er en lille pause, eller om det er noget mere alvorligt, kan dyrelægen også rådgive dig om hvordan du skal starte op smiley

Bare fordi hun er klog og ejer sit eget ridecenter, er hun altså ikke dyrelæge.
    - Min egen blev i starten af måneden sparket på skulderen, og haltede en uge. Hun blev sparket torsdag, fredag blev hun tjekket for hovbyld, og mandag kom dyrelægen. Hun kom på smertestillende i en uge. MEN hun skal stå 2-4 uger.
    Få en dyrelæge ud. Det bedste råd jeg kan give dig smiley

• #8   18. dec 2013 Hun er i bedring og står på fold men kan fortsat ikke trave, men ingen hævelser?

• #9   18. dec 2013 Det er lige meget. Min var heller ikke hævet nogen steder, kunne ikke trave, og da hun blev bøjet igennem var der ingen synderlig stor reaktion. Det eneste symptom vi selv kunne komme frem til, var at hun havde svært ved at få benet frem. Også selvfølgelig at hun haltede.

• #10   18. dec 2013 Hvis den ikke er hævet vil jeg være endnu mere bekymret, og helt sikkert få en dyrlæge ude når der er gået 4 dage. Du kan jo prøve bare at ringe til dyrlæge og fortælle om dens symptomer.

At man ejer sit eget ridecenter gør ikke en til dyrlæge. Heste er nogen svære dyr når det kommer til sygdomme og skader, for de kan vise milde symptomer på svære skader, og det er altså dyrlægen der er bedst til at vurdere det.

• #11   18. dec 2013 prøv evt med at lade den stå om natten med staldgamsher på et par dage. skylle ben med koldt vand når den kommer ind fra fold. kan du ikke se en bedring i løbet af en uges tid så er en dyrlæge nok en god ide, men jeg har aldrig kaldt dyrlægen ud efter kun 4 dage her.. de fleste vrid eller spark på folden tager en god uges tid at komme over

• #12   18. dec 2013 alt efter hvad det er, så ville jeg nok lige give den nogle skridture først og så ville jeg ellers ikke være bleg for, at gå igang igen hvis der intet er smiley

• #13   18. dec 2013 Så vil jeg squ hellere tilkalde dyrelægen en gang for meget end for lidt.. Hellere at man så får bekræftet tidligt at det ikke er noget slemt, og de får noget smertestillende, end at der slet ingen ting sker..
    Team travfreak - hvis du vrider om til eks. fodbold, og du så går og halter, venter du så også en uge før du tager på skadestuen/til lægen?

• #14   18. dec 2013 Okay så må tale med damen om dyrlænge smiley

Det bare mærkeligt hun kan gå på fold, være mega glad når man kommer hen til hende i folden og har intet problem når kun hun skridter

• #15   18. dec 2013 Karla, som jeg skriver så er heste svære når de er skadet. Min hest har lige stået og står stadig med en fiberspræning i låret. Hun haltede tydeligt især i trav hvor hun nærmest slæbte benet efter sig. men alligevel sprang hun rundt når hun kom på fold ..

• #16   18. dec 2013 det er altså ikke unormalt, de kan sagtens gå nogenlunde på fold, men så halte når der så kommer belastning på i form af rytter eller de skal gå på volte og sådan smiley

• #17   18. dec 2013 rikke nej jeg render ikke til læge i tide og utide og da slet ikke fordi jeg vrikker om. eller brækker en finger.

• #18   19. dec 2013 Tilkald en dyrelæge.
    Det er ikke noget du skal snakke med damen om først, bare fordi hun ejer et ridecenter og er klog.
    Du skal ringe til din dyrelæge, og få dem ud og se på hesten.
    Det kan være meget slemt, selvom hesten ikke viser det.

• #19   19. dec 2013 Nu er det jo heller ikke at rende til lægen i ,,tide og utide'' hvis du går og halter, og har ondt, uden bedring i en hel uge. Jeg venter kun og ser 3-4 dage, ellers kan ventetiden gøre mere skade end gavn.

Kommentér på:
Hvor længe skal jeg vente?

Annonce