{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.198 visninger | Oprettet:

Paddock Paradise - erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg er så småt gået i gang med en Paddock Paradise og vil gerne høre andres erfaringer med sådan en smiley hvordan har i gjort, måtte i lave mange ændringer i tegningerne undervejs, virkede den som i havde regnet med osv osv :)?
Mine plantegninger er lavet, men kan stadig ændres, og det er der sikkert brug for undervejs. Hegnet er næsten trukket. Nu skal der plantes træer, buske og til foråret sås urter rundt omkring. Jeg vil have gravet salt og mineral blokke ned.
Jeg vil virkelig gerne se billeder, plantegninger osv smiley
Håber jeg får en masse svar smiley

Mvh Jane

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Paddock Paradise - erfaringer?
  • #1   27. nov 2013 Min paddock paradise kan ses her smiley http://www.youtube.com/watch?v=uoU7xnX8Xa0

• #2   27. nov 2013 Men jeg er rigtig godt tilfreds, alle mine heste har smidt de overflødige kilo, og når jeg får dem hjem ( har lige købt en gård med min kæreste) så laver jeg det uden tvivl igen smiley
    Bare pas på med ikke at lave dine gange for smalle, Sun Dance havde fået hevet noget af hegnet i stykker fordi hun fik benet i den nederste tråd.. Der skete ikke noget, udover hun blev forskrækket smiley

• #3   27. nov 2013 Ej hvor ser det godt ud smiley har du også sået urter nogle steder? Og evt hvilke? Jeg overvejer at lave urtekasser rundt omkring, eller steder med urtegræsblandin, som skal kunne åbnes og lukkes for så det ikke bliver helt nedbidt... Går de hele vejen rundt? Eller strander de længe nogle få steder?

• #4   27. nov 2013 Ingen urter på videoen, men det kommer der det nye sted..
    Har lavet en laaaang liste over urter, men har endnu ikke besluttet mig for hvilke jeg synes er vigtigst smiley
    De går hele vejen rundt, dog var der en lang strækning de ikke rigtig brugte smiley

• #5   27. nov 2013 Okay godt at høre smiley mine gange kommer til at være 5 meter brede, da vi har frilandsgrise på midten af marken og man skal have 5 meter Bramme fra deres hegn og til yderhegn smiley

• #6   27. nov 2013 Okay smiley jeg er også begyndt at skrive en rimelig lang liste med urter smiley og kan ikke rigtigt finde ud af hvilke der er vigtigst... De fleste urter har både en positiv og negativ egenskab... Jeg håber at de forskellige urter, hø rundt omkring og grisene kan være drivkraften + de forskellige hyggesteder... De er nemlig lidt nervøse for grisene men går forbi dem alligevel...

• #7   27. nov 2013 Allimac: Skøn PP du har der! Jeg vil også vildt gerne skabe sådan et sted herhjemme - ligenu står min hest opstaldet traditionelt, men hvis jeg skal have hende hjem bliver PP helt sikkert løsningen smiley

• #8   27. nov 2013 Jane
    Ja og det handler jo også om at finde nogle urter der er fler årige, jeg gider ikke at min urte have er død efter et år smiley
    Lyder hyggeligt med grise ;D

Lisette
    Ja det er et skønt sted mine forældre har - og PP er virkelig positivt smiley

• #9   27. nov 2013 På facebook er der en god gruppe med en del gode ideer til P.P. smiley

• #10   27. nov 2013 Jeg synes også at PP er super fint, jeg mangler bare på mange - ligesom i Allimacs, at der er et stort område, altså ligesom en slette eller noget, hvor de kan løbe og boltre sig som det passer dem.

Her kunne fx - ved godt at det er store tanker og drømme, men der kunne jo godt være en lille sø og fx en bakke.

Ellers synes jeg også at Allimacs er rigtig lækker, og hvis jeg havde midlerne ville jeg gerne selv lave noget lignende.. Men det er min fold ikke stor nok til, ej heller min pengepung, og jeg er kun lejet ind der.
    Men synes nu alligevel at jeg har en lækker fold, med træer, grus og mulighed for at hænge hø forskellige steder smiley Ingen PP, men lækker alligevel, hvis man spørger mig smiley

• #11   27. nov 2013 Jeg har desværre ikke mulighed for at lave sådan en fin en som Allimac.
    Men har nu fået lavet en vandre sti, så de skal ud og gå for at komme til maden på ca 800 meter.

• #12   27. nov 2013 Majken: Nogle gange må man også bare tage hvad man kan få smiley

Jeg har som sagt heller ikke plads til en PP, men jeg har mit vand stående i den ene ende af folden, på fliser for at undgå mudder.
    Ved siden af har jeg mit skur, hvor jeg har salt inde, og ind i mellem hænger jeg noget hø i/uden på skuret.

Går man lidt op af folden (det er en smal gang her), er der en træstamme inde til højre, hvor jeg kan hænge hø og ude på den store fold som er i modsatte ende af skur og vand, har jeg mange træer med mulighed for h'ophængning, så jeg kan veksle for at undgå mudder, samt de får gået lidt for føden smiley

Der har været ridebane et sted på folden, hvorfor der stadig er nogle pletter med grus, som de godt kan lide at rulle sig i smiley

Og min fold er ikke særlig stor vil mene at den max (!) kan rumme 3 heste, og der går mine 2. Men trods lille plads synes jeg at det er okay til at aktivere dem bare en smule smiley

• #13   27. nov 2013 Jeanette
    Det fordi mine folde bliver omlagt hvert 2 år. Så jeg har ikke mulighed for hverken at plante træer eller lave alt det der desværre.

Og pt står vi og mangler at få opført en ny lade, også kan jeg heller ikke komme videre, da jeg ikke ved hvornår vi kommer videre der. Men så håndfodre vi istedet hestene hver 3 time.

• #14   27. nov 2013 Majken: Håndfodrer? Hvordan mener du? Altså grovfoder, eller? Lyder rimelig besværligt smiley

• #15   27. nov 2013 Grovfoder smiley

Det er bare lidt en vane sag tror jeg.
    De stalde jeg har arbejdet i, har alle hestene os skulle ha grovfoder 3 gange i døgnet.
    Men mine egne fungere meget bedre hvis de bare får lidt hø/wrap hver 3 time.

• #16   27. nov 2013 Jaeh, men det kommer vel også an på hvilken tidsplan man har? smiley
    Mine står ikke hjemme, og mens jeg er i skole, på arbejde og sover er det jo rimelig svært at give en tot hver 3. time smiley

Mine får det i hønet, blandet med halm, hændt forskellige steder på folden, og det holder i 24 timer smiley

• #17   27. nov 2013 Er heldig at ha en far som går hjemme og pt os mor. Så er det hele lidt nemmere, vi har os haft brugt hø nettene. Men de forsvinder efter 2 timer.

• #18   27. nov 2013
    Står i op hver 3 time om natten for at give hø?
    Og forsvinder det på to timer med fx 15 kg i sådan et her;
    http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=710105&deptid=1167&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

• #19   27. nov 2013 Majken: Så er du jo heldig, men os andre har ikke den mulighed smiley

Krikken: De hønet holder ikke, hvis man har hestene ude. De går i stykker af vind og vejr. Kvaliteten er aaaaaalt for dårlig smiley
    Men til en boks er det okay - holder i hvert fald lidt længere.

• #20   27. nov 2013
    Det var også mest påtænkt til boks, tænkte mest på det at stå op hver 3 time om natten ;o)

• #21   27. nov 2013 Sandt sandt. Tænkte bare at man ikke lavede PP til boksheste? Eller er det mig der er bagud? smiley

• #22   27. nov 2013 Hihihi de får en ordenligt omgang hø/wrap omkring kl 23 også får de igen kl 06. Men nej ikke noget natte roderi smiley

Men det bliver dejligt når vi er helt færdige med stierne. Så har de dem vinteren over, også bliver de fjernet igen til foråret også skal jeg ud og lave nye stier.

• #23   27. nov 2013 Ej hvor er det dejligt med alle de svar smiley

Allimac: helt enig jeg vil også have flerårig planter smiley gider ikke skulle starte forfra hvert år... Dog er der nogle få hvor det ikke kan lade sig gøre... Vil fx gerne have morgenfruer også smiley

Horsemagic: jeg har godt kigget lidt efter det... Men synes det er lidt uoverskueligt på fb smiley

Jeg har også været igennem alle mulige forskellige ideer med at fodre forskellige steder på folden, hver 3-4 time(på nær nat), hønet osv.. Men synes bare ikke at hestene fik så meget ud af det.. De kommer ikke rundt på marken alligevel og stiller sig bare og spiser hver bunke færdig... Jeg vil rigtig gerne have både fysisk og mentalt sunde heste og håber jeg kan få lavet en pp der kan det smiley man må jo gøre det så godt man kan ud fra de muligheder man har.. smiley

Jamie Jackson taler om forhold for rovdyr og flugtdyr.. Bokse og små folde er for rovdyr, som holder af at opholde sig i huler og hvile sig indtil jagttid. Derimod heste har brug for overblik og at bevæge sig efter mad. Det gør at de altid er klar til flugt og ikke har brug for "opvarmning". Derfor tænker jeg at bokse ikke passer så godt med pp - men pp om dagen og boks om natten er stadig bedre end så meget andet smiley
    Desuden har de vilde mustanger utrolig fine hove, da det er alfa omega for overlevelse smiley netop fordi de bruger hovene hele tiden, ikke kun til at gå men også til at skrabe i forskellige materialer smiley

Jeanette: jamie Jackson taler om at man kan lave pp uanset markstørrelse, da det er sporet og bevægelsen på denne der er hovedpulsåren i pp.. Sådan at hestene møder deres behov undervejs på sporet, der får dem til at fortsætte og ikke stoppe op for længe samme sted.. - det er i hvert fald sådan jeg forstår det smiley

Maiken: jeg forestiller mig ikke at have friskt græs på markerne, i hvert fald ikke noget de kan leve af.. Det eneste friske er de få steder med urter, blomster, buske osv.. De kommer til at leve af hø.. På en firkantet mark kunne man lave en bramme hele vejen rundt som de går i og på den måde stadig have midten af marken til at tage slet - hvis det er det du tænker på i forhold til omlægning hvert andet år? Man kan evt udnytte markskel og læhegn tænker jeg? Bare en ide, selvom jeg ikke ved hvordan dine marker ser ud smiley

Uha håber ikke denne besked virker alt for rodet smiley det er svært at overskue fra en iPad smiley

• #24   27. nov 2013 Problemet er at min far er rigtigt landmand, så har desværre ikke mulighed for at ha blivende stier. Det er stort nok at jeg har fået lov at lave stierne nu. Han syns vi er underlige.

Mine marker er der kun græs på til det er bidt ned og slidt op, lige nu arbejder jeg på at overtale min daddi til ikke at så nyt græs ude langs kanten af marken da jeg så kan få det til at være mere dødt til næste år. Og håber at få lov at bruge en del af den anden mark næste år os, desuden har naboen en perfekt mark til stier ovs men pt er den lejet ud til økologi, men arbejder på at jeg må leje den.

• #25   27. nov 2013 Jane: Det kan der selvfølgelig være noget om. Men jeg mener stadig at min fold er for lille - specielt når jeg gerne vil have et åbent stykke et sted, så der ville være plads til at udfolde sig en smule hvis man skulle have lyst til det som hest smiley

Mine har jo så 4-5 foderstationer, og vandet et helt andet sted, så lidt får de da gået, men selvfølgelig ikke på samme måde som hvis det havde været en PP.

• #26   28. nov 2013 Kan man ikke godt lave en PP selvom man har en lille fold? Og som er nemt for os mennesker?

Det røde er ledåbninger
    Det blå er vand
    Det lyserøde er salt- og mineralsten
    Den brune firkant er læskur/løsdrifthus
    Det gule er hø
    Det mørkegrønne er urter, blomster og buske
    Det mørkebrune er pinde/væltede træer
    Det lysegule er sandområder (der hvor det alligevel ville have blevet til jord, fordi de står/går der meget)
    Og det lysegrønne er græs.

Man kunne også sagtens have boksheste på denne fold.

Jeg har ingen PP-erfaringer, så enlighten me, hvis jeg er helt forkert på den. Hvilke andre aktiviteter kunne man ellers have på en PP-fold?

profilbillede
  • #27   28. nov 2013 Majken: okay det kan jeg godt forstå smiley har din daddi så ikke nogle randzone arealer smiley Hehe vi er næsten omgivet af dem smiley dog ikke noget der komme mine heste til gode smiley der får vores andre dyr fornøjelsen smiley

Jeanette: det lyder også godt med den måde du gør det på.. Det er jo bedre end en alm fold hvor hø og vand ligger ved siden af hinanden smiley
    mine heste kommer ikke til at have en sådan fold at kunne boldre sig på, i hvert fald ikke lige nu her.. Først når jeg får fat i mere jord til dem.. Jeg går efter JJ's 95-5 princip, som handler om ordinær og ekstraordinær adfærd.. 95% af tiden skal bruges på ordinære aktiviteter såsom spise, vandring, sove, hvile, rulle, bade skrabe osv. 5% på ekstraordinær adfærd som kunne være en stor fold som du taler om hvor der er plads til vild kamp/leg, ridning, træning, forplantning mv.
    Og jeg ved godt at den vilde leg/kamp ikke kan erstattes af ting vi gør med dem... Men jeg har desværre ikke så store marker.. Så hestene må gøre den slags der hvor de mener der er plads. For nu.. smiley

Claire: det tror jeg godt man kan.. Men måske ikke hvis de er helt bitte små.. Jeg synes det ser godt ud med de aktiviteter du har lavet smiley det eneste jeg vil sige umiddelbart (uden at kende str forholdene) om du har mulighed for at gøre det til spor de skal følge rundt? Sporet er hovedpulsåren i pp. Hestene skulle ende med at stoppe op kort til ved de forskellige stationer og derefter skynde sig videre på sporet igen smiley men det er rent teoretisk for jeg har ikke fåetlavet min helt færdig endnu så ved det ikke smiley

• #28   28. nov 2013 Min tegning var bare en teoretisk fold. Jeg har desværre ikke mit eget sted... endnu. Synes bare at mennesket laver lige så meget arbejde som hesten, når man skal rundt til alle de her forskellige steder og fylde hønet op, så derfor forsøgte jeg at lave en pp på en forholdvis lille fold, men med hegn, som gjorde at hesten skulle bevæge sig rundt til de forskellige steder. Stierne ville komme automatisk langs hegnet på den første tegning, men hvis hvis man ønsker spor og gangstiger, der når hele vejen rundt, kunne man måske gøre sådan?

I nævner lange lister med urter. Hvilke urter står der på jeres liste og hvad er fordele og ulemperne med de enkelte urter?

profilbillede
  • #29   28. nov 2013 Ja det med mennesket der skal arbejde er nemlig noget af en opgave... Jeg håber på at kunne gøre det sådan at jeg kun skal rundt og fylde op en gang om dagen.. Det er stadig kortere tid at bruge end hvis jeg skulle fodre hver 3-4 time... Håber jeg smiley Hehe.

Dette er første udkast til min pp.... Håber det kan læses smiley

profilbillede
  • #30   28. nov 2013 Det ser fedt ud smiley

• #31   28. nov 2013 Synes det ser rigtig fint ud det du har tegnet smiley jeg læser hele tiden om urter.. Men har ikke sat mig fast på noget udover hyben og et par æbletræer smiley måske et par hindbærbuske? Som skulle være gode til hopper... Morgenfruer er betændelses hæmmende, svampehæmmende mv, mynte er krampeløsnende, betændelses hæmmende, anti luft i maven mv, rød solhat er godt for immunforsvaret, rosmarin er kredsløbsstimulerende osv osv.. Dem jeg har tænkt på indtil videre da de ikke har så mange negative effekter (hvad jeg ved af?).. Og så har jeg kig på en græsblanding som hedder horsemax solfaxi som skulle indeholde græssorter som er lavt på sukkerindhold, høj strukturværdi og med urter og bælgplanter - mustangerne spiser mange bælgplanter... Derfor.. Håber det giver mening smiley Hehe smiley

• #32   28. nov 2013 Tak smiley jeg er dog stadig meget åben for gode ideer smiley også til urter, træer og buske smiley

Kommentér på:
Paddock Paradise - erfaringer?

Annonce