{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.597 visninger | Oprettet:

Problemer med mor {{forumTopicSubject}}

Hej folkens!:)

Jeg sidder her med tårer i øjnene og ved ikke hvad jeg skal gøre..
-Og jeg ved heller ikke helt hvor jeg skal begynde..
Altså jeg er skilsmisse barn og det har jeg været siden jeg var 2. Min far fik en ny kæreste da jeg var 4 og de fik et barn da jeg var 8. Det er fint og jeg elsker virkelig min far, min papmor og min lillesøster. Vi bor på en gård hvor min hest og min hund er.
Min mor er stadig alene den dag i dag og hun bor i det samme hus hun altid har gjort. Vi har ingen dyr. Jeg bor hver anden uge hos min far og hver anden hos min mor.

Mit problem er bare at jeg har det svært med min mor. Det har jeg haft i mange år, men jeg synes virkelig det er blevet slemt siden jeg kom hjem fra efterskole sidste år.

Min far sagde inden mit efterskoleophold at han gerne vil have at jeg flyttede ud til ham på 'fuldtid' hvilket jeg syntes var en super idé!
Det er ikke sket.

Min mor og jeg har det med at komme op og skændes meget meget hurtigt over næsten ingen ting. Så sent som i dag kommer hun hjem et par timer efter mig. Jeg havde inden da lagt vasketøjet på plads, men havde åbenbart glemt at slå en af de der 'klapper' ned som sidder på stativet. Det blev hun virkelig gal over. Hun stod og råbte af mig og sagde at jeg simpelthen ikke kunne finde ud af noget.
Hun står tit og råber af mig på den måde. Men det er værst når hun har drukket. Hun drikker virkelig meget vin synes jeg.
Hun er virkelig bare som en bombe der kan eksplodere når som helst, når hun har drukket. Samtidig har hun de sygeste humørsvingninger.. Det ene øjeblik kan hun stå og råbe af mig og kalde mig selvisk (et ord hun tit bruger om mig) og det næste er jeg hendes 'lille pusse-nusse pige' osv.
Jeg føler at jeg enten er hendes 6 årige lille datter eller hendes 46 årige dovne mand; alt efter hendes humør.

Hun kan snakke til mig som om jeg er en lille pige. Fuldstændig overbeskyttende. Bestemmer mine sengetider (kl. 8 senest 9 efter hendes mening. (skal du ikke snart ind og putte-sove tulle? og taler med den der babystemme) minder om ting 100 gange som om jeg ikke kan finde ud af noget selv.

En dag bad jeg hende om at lade være med at minde mig på den samme ting SÅ mange gange. Hun havde mindet mig på en ting rigtig mange gange, hvor jeg fik et dette svar tilbage: 'Det bliver jeg jo nødt til, for du kan jo intet selv. Hvis jeg ikke gjorde det ville du jo ikke engang huske at du skal op i skole i morgen. Jeg prøver jo bare at være sød. Du er ligesom din far! Han kan heller ikke noget!'

Hun bruger tit den med min far og sårer mig ved at sige grimme ting om ham. Hun siger også tit at min far ikke kan lide mig og at han aldrig gør noget for mig. Det er ikke rigtigt. Min far gør virkelig alt for mig og jeg elsker ham virkelig og kunne slet ikke forstille mig ikke at have ham som min far.

Men ja, ellers er der virkelig trist herhjemme. Jeg fortæller aldrig min mor noget for jeg bliver ofte skældt ud/afbrudt af det jeg siger. Jeg for sjælendt lov til at færdiggøre det jeg vil sige.
Jeg er faktisk gået hen og blevet lidt små bange for hende. Jeg er virkelig bange for at sige noget forkert eller gøre noget forkert for så ved jeg hun bare begynder og råbe af mig.

Hvis der er noget med hendes computer/mobil/ipad giver hun altid mig skylden for at det ikke virker. For ikke så længe siden mente hun at det var min skyld at hendes computer ikke ville overføre et billede til facebook. Det endte i et slemt skænderi, for jeg ville ikke finde mig i at hun stod og sagde at jeg ødelagde hendes computer når jeg ikke engang havde brugt den.

Jeg har snakket med min far og min papmor om at jeg er meget ked af det når jeg er hos min mor, 2 gange. Den ene gang fortalte jeg også at jeg havde skåret i mig selv i en lille periode for et par år tilbage, fordi jeg var sikker på at jeg var en dårlig datter og derfor ville 'straffe' mig selv. De blev meget kede af det da de hørte det og sagde at de ville prøve at snakke med min mor om at jeg var ked af det når jeg var hos hende.
Det skete aldrig.

Jeg tror også at min far er lidt små bange for hende. Hvis der er en konflikt vil han ikke rigtig løse den og virker som om han bare skynder sig væk eller bare overgiver sig med det samme.

Men det absolut værste er at når jeg er hos min mor må jeg ikke se min hest. Hun mener at ridning er en dårlig ting for min og jeg burde sælge Disa. Det vil jeg jo ikke.
Jeg har det virkelig(!) dårligt med at jeg ikke kommer ud til Disa hver dag. Hun bliver self passet og sådan når jeg ikke er der, men jeg savner hende virkelig grumt...

Jeg har prøvet at snakke med min mor om det her. Stille og roligt. Det har endt op i kæmpe skænderier og hvor jeg endte med at være skurken.

Jeg er ikke sådan en teenager som bare prøver at være på tværs altid. Jeg vil gøre det bedste for min familie og gør alt for at hjælpe til herhjemme og gøre dem glade. Jeg spørger dem altid om lov i god tid hvis jeg skal noget, laver mine lektier og passer skolen osv.

Jeg ved min mor har det svært. Hun har det rigtigt svært. For 5 år siden døde hendes mor (min bedstemor) og det var der alt blev rigtigt slemt. Det er som om min mor ikke er kommet over det selvom hun har fået psykisk hjælp.
Hun har ikke rigtigt nogle venner og det eneste hun laver er at arbejde og ryge og drikke vin.
Jeg er ærlig talt bange for at hun begår selvmord hvis jeg siger til hende at jeg flytter ud til min far. For hvad har hun så tilbage? Jeg kan bare ikke holde det her ud mere. Jeg er så ked af det og trist når jeg er hos hende, fordi jeg er så bange for at hun skal stå og råbe af mig...

Nogle råd?

Respekt hvis du gad at læse alt det her igennem smiley

-Grøndahl.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med mor
  • #2   7. nov 2013 Du skal ud derfra, og det kan kun gå for langsomt !
    Som jeg ser det, så skal man ikke bo ved en, man er bange for. Det skal ingen! Desuden gør hun dig ked af det, hvilket heller ingen skal være. Jeg synes ærligtalt du skal be din far om at komme hjem til din mor, så I sammen kan fortælle hende, at du gerne vil bo fast ved ham. Du skal bestemt ikke sige det alene.
    At du samtidig synes hun drikker meget vin, kan være starten på et stort problem. Her kan din mor kun hjælpe sig selv, og det skal igen heller ikke gå ud over dig. Hvor har jeg dog ondt af dig...

• #3   7. nov 2013 Hvor er det synd for dig! Dsv. Har jeg ingen råd?:(

• #4   7. nov 2013 Hold da op en lang tekst..!
    Jeg ville nok lave et "familie møde" hvor far, mor, papmor & selvfølgelig du osse er med..
    Jeg ville fortælle hvordan jeg havde det osv.
    Tror det ville være bedst for dig at flytte hjem til din far, hvor han får forældremyndigheden.
    Og så kan du jo nøjes med at besøge din mor hver 2. weekend, eller når du bare har lyst.
    Det er ikke fair at du skal rende rundt og være ulykkelig.

Jeg håber virkelig at det kun går 1 vej for dig fremover... Den rigtige smiley

Du må meget gerne holde os opdateret.

V.h Kiki Lorenzen. smiley

• #5   7. nov 2013 Jeg har ingen erfaring. Men jeg ville ringe til nogen som kunne hjælpe mig.
    Som din far eller børnetelefonen? smiley

• #6   7. nov 2013 (link fjernet)
    synes du skulle prøve at få noget hjælp, det er en for står opgave at klare selv. inden under hjælp er der link til andre siden, som jeg synes du skal tage kontakt til:)
    håber du gør noget, det er ikk fair for dig, og det er ikk dit problem din mor har det svært, du har nok i dig selv:)

• #8   7. nov 2013 Lige i den situation du står i er det fuldstændigt iorden at være egoistisk og vælge det der er bedst for dig. Det lyder absolut ikke til at du trives hos din mor, og det lyder ærligt talt til at hun har et problem med hendes alkoholforbrug som hun burde få hjælp til at komme ud af. Jeg kender så udemærket din situation - både med skilsmisse (jeg var dog noget ældre da det skete), men er vokset på med en mor der drak for meget hver dag. I dag har hun fået hjælp og er blevet ædru igen - og jeg kan holde ud at se hende igen.

Du er meget velkommen til at skrive hvis du har behov for det.

• #9   7. nov 2013 Lyder som om, din mor har fået det virkelig svært efter bruddet med din far, og det har nok påvirket hende til at reagere på den måde. Virkelig synd for hende, måske hun ville have godt af terapi.. Men det ved jeg selvfølgelig ikke, om du kan foreslå hende uden at starte 3. verdenskrig

• #10   7. nov 2013 Det lyder rigtigt træls, jeg har læst tråden igennem og jeg synes du skal prøve at snakke med din far om problemet igen og sørge for at der bliver gjort noget ved det, eller måske selv sige til din mor at du måske flytter over til din far hvis hun ikke sætter vinen lidt på hylden og lytter til hvad du har at sige, men jeg ved det ikke har ikke selv været i den situation men held og lykke med det smiley

• #11   7. nov 2013 Er helt enig i at hun ville have godt af terapi/hjælp på en eller anden måde. For mig lyder det bare ikke som om hun erkender at hun har et problem, og så er det svært at gøre meget. Ved hvordan min egen mor reagerede dengang hun blev sendt til samtale første gang - det var bestemt ikke positivt.

• #12   7. nov 2013 Hej alle mange tak for jeres svar! Det betyder meget :')
    I morgen skal jeg hjem til far igen og tror jeg vil bede far og min papmor om sætte sig så at vi kan finde ud af noget sammen. Og forslå det med 'familiemødet'.

Jeg ved ikke præcist hvor meget hun drikker, for når hun drikker er hun i køkkenet hvor jeg oftest opholder mig i stuen, for der ryger hun ikke inde, så der lugter der ikke så meget af røg.
    Men når jeg er med hende ude og handle køber hun næsten altid en ny flaske vin.. Og når jeg kommer ud i køkkenet er der næsten altid et glas med vin...
    Det er slemset i weekenderne. Der kan jeg virkelig mærke på hende der henover eftermiddagen, at hun har drukket..

Men igen. Jeg er så fandens bange for at hun kunne finde på at prøve at begå selvmord hvis jeg flytter hjem til far..

Men igen igen, tak for jeres råd:')

• #13   7. nov 2013 Min mor har førhen gået til psykolog og tror ikke hun gør det mere,- er dog ikke sikker på om hun er holdt op. smiley

• #14   7. nov 2013 Puha vil først og fremmest lige sige at jeg har ondt af dig og forstår dig fuldt ud.
    Det forhold du beskriver til din mor, lyder meget som det jeg har til min mor.
    Jeg ved at min mor har en depression og hun drikker også rigtig meget vin. Faktisk så meget at da hun endelig fik hjælp og noget medicin valgte hun at stoppe med det efter 2 uger, fordi hun ikke måtte indtage alkohol i forbindelse med sin medicin.

Jeg har en alder hvor jeg har haft mulighed for at sige til min mor at hvis hun ikke kan behandle mig pænt, snakke pænt til mig, drikke mindre og give mig en undskyldning (vi havde et ret alvorligt skænderi hvor hun gik over stregen), så skal hun ikke være en del af mit liv. Jeg har nu ikke haft kontakt til hende i 3 år.
    Hun kontakter mig stadigvæk på facebook, med fulde beskeder som er fyldt med beskyldninger og udtagelser som skal give mig dårlig samvittighed og gøre mig til skurken.

Jeg synes du skal tage en snak med din far og hører om i ikke kan finde ud af en løsning hvor du er permanent hos dem eller måske kun tilbringer hver anden weekend eller sådan hos din mor.

Hvis du har mulighed for det, så skriv evt et brev til din mor hvor du fortæller hende præcist hvordan du har det, så kan du give hende det den dag du tager hjem til din far, og så har hun en uge til at tænke lidt over det.

Du må gerne skrive privat hvis du mangler en med samme erfarings mening eller bare en til at lytte smiley

• #15   7. nov 2013 Lige noget jeg kom til at tænke på: min mor har altid sagt at jeg for først selv lov til at vælge hvor jeg skal bo den dag jeg fylder 18. Er det rigtig, altså lovmæssigt?
    Jeg har fået at vide at man selv kan bestemme fra man er 13? Eller er det kun hvor man har lov at blive hørt, eller hvordan er det nu det hænger sammen?
    Jeg er 16 og bliver 17 i december.

• #16   7. nov 2013 Snak evt. med din mors psykiske behandler om situationen og få noget hjælp udefra, hvis din far og dig ikke kan overskue at tage den store konflikt op med hende smiley Jeg ville ønske jeg kunne hjælpe, men er jo ikke engang særlig gammel, og kan ikke rigtig gøre noget, men jeg håber virkelig at du får det godt og din mor får det bedre smiley

• #17   7. nov 2013 Taget fra statsforvaltning.dk

Barnets initiativret
    Som en del af Forældreansvarsloven har alle skilsmissebørn på 10 år og derover en lovfæstet initiativret. Det betyder, at barnet har ret til at sige, hvordan det godt kunne tænke sig, at tingene skal være, nu hvor forældrene er skilt.

Det vil sige du godt må flytte over til at bo fast ved din far og papmor smiley

Når det så er sagt, så husk at tænkte på dig selv - hvad er bedst for dig?
    Hvis du forsætter med at anstrenge og presse dig selv til at være steder/gøre ting for at gøre andre glade, så brister dit bærger en dag, og du ryger ned.. og der kan være langt ned..
    Så husk dig selv smiley

• #18   7. nov 2013 Først vil jeg sige. At hvor virker du bare til at være en fantastisk pige smiley dejligt du tænker på din mor. Jeg har tidligere været i den modsatte situation hvor jeg bestemt ikke brød mig om min stedmor. Men mine forældre er fantastiske. Jeg har altid kunnet snakke med min mor og min farmor om disse ting fordi min far ikke kunne se problemet. Men det er blevet godt nu og min far tager sig tid.

Jeg kan høre at du har brug for at tale med nogen du stoler på og er trygge ved. Det kan være din far, papmor, venindes mor eller dine bedsteforældre. Få et andet syn på sagen og formuler dig som du gør til os. Ellers forstå udefra kommende ikke hvor slemt det står til.
    Min mor har haft to alkoholiserede kærester som har behandlet hende ringe og her gik jeg i 6 klasse. Så jeg kender lidt til det og har været igennem nogle triste ting. Så du skal være velkommen til at skrive så kan jeg råde dig lidt. Jeg tog nemlig tingene i egen hånd rigtig tidligt, med vejledning fra voksne.
    Men find en du stoler på og fortæl det du har fortalt os smiley

• #19   9. nov 2013 Hej smiley
    Jeg har i dag fået snakket med min far om alt det her smiley
    Vi fik snakket det hele igennem smiley
    Vi har aftalt at vi her i ugen skal have snakket med min mor om alt det her og finde ud af hvad vi skal gøre smiley

• #20   10. nov 2013 Pyh ikke sjovt, har selv haft en mor, der kom rigtig langt ud, da min far desværre døde af en blodprop. Jeg vil sige du skal væk, du har muligheden så grib den og flyt jo før jo bedre, det ikke din skyld det kan aldrig blive eller være din skyld. Din mor er højst sandsynligvis langt nede i en depression, som hun så drukner i alkohol intet af dette er din skyld. Vælger din mor i alt det her at tage sit liv, hvad jeg naturligvis ikke tror, men det stadig absolut ikke din skyld. Det din mors valg hun er voksen, og som voksen tager vi valg. At hun er depressiv og har behov for hjælp, er hun nødt til selv at erkende. Min mor er efter års behandling og lang nedtur ved at være ædrug og stabil nu. Så hun kan komme ud på den enden side, men dette er ikke din opgave som barnet i familien!
    Var jeg dig personligt, ville. Jeg kontakte kommunen og få fat på en social rådgiver, der kan råde og vejlede. Din far er bange for at tage debatten, men han har åbenbart sagt det ok du flytter ind. Så flyt, og hold dig til korte besøg hos din mor, når du selv har lyst. Og overskud. Og er hun i dårligt humør så smut igen.

Du ikke voksen, men helt ærlig du heller ikke et. Barn længere. Og du har mentalt absolut ikke godt af at bo sammen med en mor, der drikker og suger alt dit mentale overskud, fordi hun ikke har erkendt hun har behov for hjælp. Hjælp dig selv, og kom ovenpå når du er det, har du også meget nemmere ved at se det udefra og erkende dette intet har med dig at gøre. Skriv pt. Hvis jeg skal uddybe noget smiley og håber du med det samme bare bliver hos din far.

• #21   11. nov 2013 Kender dsv ikke til den situationen da mine forældre ikke er skildt..
    Jeg kan dog alligevel godt sætte mig ind i din verden og at du har det svært smiley

Hvis du har det godt med dine venner kan du jo prøve at have en veninde med hjem og se om hun opfører sig anderledes smiley

Jeg synes heller ikke at du skal flytte ud til din far på "fuldtid" selvom du rigtig gerne vil det, men hvad siger din mor til at være hjemme de to uger du er ved din far ??

• #22   11. nov 2013 Forældre ansvars loven siger ikke du selv kan bestemme, den siger du skal høres og tages med i overvejelserne. Derimod har vi en servicelov der giver dig medbestemmelse.
    Du skal selvfølgelig ikke bo ved din mor hvis du er ulykkelig der, lad os håbe din far vil mande sig lidt op og hjælpe dig med at sige til din mor at du ikke længere vil bo der, men at i skal finde en fælles ordning du kommer og besøger hende. evt en overnatning i ugen også hveranden weekend.

• #23   12. nov 2013 Åh hvor er det dog trist, når sådan ting skal gå udover ens børn.. Det kan aldrig nogen sinde blive børnenes ansvar eller skyld når forældrene har problemer.

Det lyder til at din mor har alvorlige problemer, efter brudet med din far og ja efter din bedstemor døde. Hun har endnu ikke bearbejdet sorgen, og hos nogen tager det længere tid end hos andre.. Hun har behov for hjælp og er nødt til at erkende at hun har et problem. Men at hun giver dig skylden for alt, kan hun ikke være bekendt.. Men det er alkoholen og hendes egen skyldsfølelser der tager over.

Ingen børn er tjent med forældre der drikker og det kan give dig selv alvorlige problemer i fremtiden. At vokse op med en der drikker er ikke sundt for nogen. Det er godt du har din far og stedmor, og godt i er ved at finde ud af at tage en snak med din mor. Der skal ske noget og klart du er utryg af at være hos hende, det er meget normalt at børn bliver skræmt, når der er alkohol indblandet.

Jeg håber der kommer styr på tingene og måske kan få din mor sendt afsted til behandling/psykolog.. Hun er trods alt din mor, så synes også det er svært bare at ignorere hende. Men hvis intet hjælper, kan jeg godt forstå dig..

Du må holde os opdateret.. smiley

• #24   12. nov 2013 Puha smiley en grim barndom du må have haft/har
    Jeg føler med dig.

Min biologiske far er også alkoholiker og har været det siden før jeg blev født, heldigvis flyttede min mor fra ham da jeg var 3 år og siden da har han kun gidet se min bror og mig til fødselsdag - hvor han blev inviteret som enhver anden gæst og gik igen når festen sluttede, så jeg har heldigvis ikke skulle bruge så meget tid med ham.

Da jeg var 16 år (og gravid med mit første barn) valgte jeg at give ham valget: Mig eller Alkohol ! Han valgte alkohol og jeg har ikke set ham siden (kun 2 gange: for 12 år siden til min farfars 70 års fødselsdag og for 3 år siden til min nevøs barnedåb)

Så jeg kan udemærket sætte mig ind i din situation.
    Mit råd er: fortæl din far du ikke vil ud til din mor næste gang. Når man er 15 år skal der tages højde for barnets eget ønske....
    spørg din far inderligt om du ikke må bo fast hos ham og måske kun komme ud til din mor hver anden weekend, hvis du skal ud til hende...
    Jeg ved ikke hvor meget du har snakket med din far, men min mor bakkede mig 100% op da jeg fortalte at jeg havde fået nok af min fars drikkeri og humørsvingninger - og at jeg var bange for ham....

Nogen gange ved de voksne ikke hvor meget børnene ligger mærke til, så de skal lige have det af vide....

Og ellers hvis det ikke virker så ville jeg personligt NÆGTE at tage ud til min mor (hvis jeg var dig) næste gang.... Låse mig inde på værelset/toilettet eller måske blive ude hos hesten og nægte at komme ind......
    Som jeg kan forstå er du meget behagende og vil ikke gøre dine forældre sure/kede af det, men når du selv er så ked af at skulle ud til din mor tror jeg det er vigtigt især din far forstår hvor vigtigt det er for dig.

Husk også: hvad din mor gør er IKKE dit ansvar. Hun er en voksen kvinde der tager sine egne valg.
    Ja, det er hårdt at miste sin mor (din bedstemor) men det skal ikke gå ud over sine børn. tværtimod! man skal sørge for at fylde sine børn med en masse positivt, for DE mister også en vigtig person i DERES liv.

Håber det bedste for dig og at du kan få lov at falde til ro hos din far.

• #25   12. nov 2013 Når du er så gammel må du selv bestemme hvor du vil bo så dænge det er inden for familien jeg flyttede selv hjem til min søster da jeg var 13 pga ligende problemer

Kommentér på:
Problemer med mor

Annonce