973 visninger
|
Oprettet:
Halm eller træpiller? {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi i gang med et staldprojekt, og vi vil gerne vide hvad i synes er bedst.
Halm eller træpiller?
Vi skal have lavet alt om hvis vores bliver valgt, så vi overvejer også nyt underlag de skal gå i.
Men begrund jeres svar så vi kan bruge det til noget, også hvor billigt og hvor i køber det,(træpiller, da vi selv kan skaffe halm).
Mvh.
Linda, Maria, Louise & Megan
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Skal det være ens ved alle hestene? Ellers er det værd at se på hvad der er billigst og nemmest til hver hest (:
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Træpiller er ikke nær så tætte og varme, men støver dog ikke, hvilket kan være en fordel for nogle heste (:
aug 2009
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 168
Altså de kommer kun ind her til vintertid, og de er på fold fra morgen til aften storset, og de er ikke rigtig nogle små grissebasser
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Det er lettere at muge ud i, lugter ikke lige så grimt, og så er det allergivenligt i forhold til meget halm man kan få fat i.
Der skal ikke fjernes lige så meget, da det er lettere at sortere det beskidte fra, og der skal ikke fjernes tis før det svupper - der kan gå lang tid! Mener der går op til et par måneder før det svupper bare en lille smule hos min hest.
Hun får 2 poser om ugen, cirka.
Med den mængde træpiller vi bruger i forhold til hvor meget halm vi ville bruge, så kan det også betale sig at bruge træpiller, lige så vel som det kunne at bruge halm.
Vi køber i Tyskland, fordi min stedfar alligevel er dernede mindst en gang om ugen, og kan transportere det hjem. Mener vi giver 1700-1800 for en palle. Kan ikke huske hvor mange kg det er, men mener det er mellem 1,5-2,5 kr. pr. kg.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Synes halm er for tungt, suger ikke ret godt, der er meget spild og en kæmpe mødding.
Jeg har ikke brug for en varm madras til mine heste, de kan godt holde varmen. Derudover går de i løsdrift, så jeg har bare brug for et tørt sted de kan gå ind, og da synes jeg træpiller tjener det formål bedst
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Den anden samme sted står på halm, udelukkende fordi de muger for os, ellers stod han også på træpiller for jeg nemmere kunne muge.
De 5 herhjemme står på halm, de sviner med piller, men er renlige i halm
jul 2009
Følger: 118 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 145
Halm kommer nemt til at lugte, og træpillerne suger rigtig godt! Min ene hest er blevet meget renlig efter den er kommet på træpiller, og jeg er vildt glad for at stå på det!
jan 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 8 Emner: 132 Svar: 455
jan 2007
Du har helt ret. Halm er ikke foder, MEN, kan være god beskæftigelse og bedre end ingenting!
Jeg vil så bare personligt hellere blande halmen med hø i net, så de hele tiden har hø, at tygge i, sammen med lidt halm
Dog skal man altid huske, at halm ikke kan erstatte hø, og hvis hesten kan tåle det, skal den hellere have fri adgang til hø.
jan 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 8 Emner: 132 Svar: 455
jan 2007
Jeg er ikke særlig stor tilhænger længere af de store masker, da de ikke har nogen effekt, høet falder ud så snart man trækker i det, og der er fare for et ben der kan sidde fast.
Men 3x3 masker kan de ikke få et ben igennem, så dem har jeg ingen bekymringer for at bruge..
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
aug 2009
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 168
Skal der noget under det først?
Hvor billigt kan man få det?
Billigere i Tyskland?
Billigt i længden?
Hvis det bliver vores nye strøelse og den nye stald bliver lavet, kommer det til at være i bokse på 275 cm & 400 cm, så det om hvor meget der skal til sådan en boks?
(det i anledning til vores staldprojekt)
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
Jeg ved ikke så meget om økonomien i det, da det har været med i opstaldningsprisen, men hvis i betaler en vognmand el. lign for at fjerne møddingen, er det en stor besparelse ift. halm, fordi der går længere tid imellem, den skal tømmes.
mar 2009
Følger: 167 Følgere: 185 Heste: 24 Emner: 14 Svar: 214
der er mange forskellige holdninger til det forskellige. vores for mellem 8-12 kg. hø til aften når de kommer ind. og kan godt lide de kan tage halm også. Og det er de færreste heste der spiser det halm de besørger i (hvis man gir nok halm).
Dog er der også fordele og ulemper ved alle dele. Syntes bare man tit kommer til at se heste stå i piller el. andet hvor de ikke har adgang til stråfoder, hvilket jeg mener er vigtigt, da hestene jo danner mavesyre hele tiden. Dog skal det ikke opfattes som man må erstatte hø med halm.
Hvis de står på piller el. lign ville jeg helt klart sætte en heybar op :o)
Halm eller træpiller?