{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Emetofobi {{forumTopicSubject}}

Hej alle - ville gerne have puttet dette emne ind i en gruppe, men jeg kunne ikke lige finde en gruppe.. smiley

Problemet er det, at jeg har en skræk for opkast m.m.
Jeg synes dog ikke, at det er slemt nok til at kalde det en direkte fobi - og derfor heller ikke til at søge prof hjælp smiley

Bare ved tanken om opkast kan jeg mærke min hals lukke sig sammen - så nederen nok er det faktisk en mindre 'kamp' at skrive dette smiley

Men min hverdag er bare plaget af det - bare folk hoster lidt, er jeg komplet hysterisk. Jeg har lært at kontrollere mig selv, når jeg kan mærke, at jeg har det skidt, faktisk kan jeg blokere fuldstændig hvilket giver mig ondt i halsen (musklerne) i en uge efter - og det er så latterligt føler jeg. Flyvning er også svært og en masse af de ting, jeg gerne vil prøve og sådan, kan jeg ikke pga. min skræk.

Hvis jeg tilfældigvis ser noget i tv kan jeg have mareridt i flere uger efter - Jeg får ryster og græder eller får vredesudbrud af bar skræk. Udover det har det været rigtig svært for mig da min far led af kræft og pga. metastase i hjernen kastede op ca. 4 gange om dagen i en periode - Jeg prøver at håndtere tingene pænt, snakke med min mor især omkring det med min far (det skal lige siges, at det stoppede efter en periode - han fik det bedre) men fordi jeg bliver så hysterisk og vred ved tanken, er jeg komplet umulig at samarbejde med -.-

Nogen der lider at samme problemer som har nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Emetofobi
  • #1   26. okt 2013 Jeg synes, ud fra hvad du har skrevet, at det godt kunne tyde på noget fobi/angst. Det skader ikke at gå til din læge og snakke med vedkommende om det, hvilket jeg bestemt synes at du skal gøre, sådan så du på den ene eller den anden måde kan få dine problemer udredet. Det lyder slet ikke til at være behageligt for dig. smiley


  • #2   26. okt 2013 Jeg led også at flyskræk en lille overgang da jeg fløj i lyn og regnvejr og flyet rystede meget. Men jeg overlevede, og de fortæller hvis der er noget galt - så gør de jo os klar, og her fortalte de at man nok godt kunne mærke hullerne i skyerne, men der dog intet er at frygte smiley Og det varede i 10 min eller sådan noget, så fløj vi fint igen. Jeg sørger bare for at synge en sang, forestille mig jeg er selena gomez og kysser med en herre lækker fyr, og kan danse og jeg ved ikke hvad smiley

    Ang. med host osv. Jeg kan selv ikke klare når folk er snottet, hoster eller lign. Jeg bliver SÅ gal (GAL ja, jeg bliver nød til at gå, for ellers tuder jeg) og kan slet ikke tackle det. Jeg har så også OCD, og ved mig handler det både pga. lyden, der er irriterende, men også bakterierne.. Det er ulækkert synes jeg smiley Jeg kan hellere ikke selv lide at gøre det.


  • #3   26. okt 2013 Alt i alt ^ forestil dig ting - gå når noget generer dig, eller kontakt en læge smiley

  • #4   26. okt 2013 jeg lider også af emetofobi
    det er en daglig kamp, og jeg har også store problemer med folk der hoster, bare ser en lille smule dårlig ud eller folk der snakker om at have det dårligt

    jeg har overvejet at få prof. hjælp, men det går egentlig meget godt
    jeg læser til radiograf (tager røngtenbiller, scanner osv. på sygehus/hospital) og der er jo selvfølgelig en del dårlige mennesker
    men det hjælper mig psykisk at få min uniform på og have "professionel" stående over mit hovede
    for hver gang jeg har oplevet en kaste op så er jeg blevet stærkere (selvfølgelig ikke i situationen, men efter)
    jeg har været nødt til at blive hos patienten og i starten var det på afstand, hvor jeg måtte gå ud nogle gange (der var selvfølgelig en anden hos patienten) og til sidst kunne jeg støtte en patient.. det var rigtig rart at overvinde mig selv på den måde, men nu har jeg så været på skole et stykke tid og ikke konfronteret mig selv med min fobi, så jeg frygter at det starter forfra når jeg skal i praktik igen

    men jeg har snakket med min mor om det (det er kun min mor og søster der egentlig ved dette - og så selvfølgelig dem jeg kender der læser det her), det er et meget følsomt emne for mig, men det er også vigtigt at tale om, og det er også rart at vide at der er mange der har det på samme måde (selvom jeg har ondt af jer)
    de støtter mig utrolig meget, hun er aldrig kritisk overfor mig og når jeg får et panikanfald mit i et indkøbscenter, ja er de altid forstående og det hjælper også rigtig meget!

    jeg har haft angsten i flere år, først troede vi jeg havde socialfobia, men for et halvt år siden blev jeg gjort opmærksom på denne type fobi og kunne sætte tjek ved samtlige "symptomer" på fobien

    det eneste der opmuntrede mig var det fakta at folk med emetofobi stort set aldrig selv kaster op smiley
    men har jeg det bare det mindste dårligt (kvalme) eller er i tvivl om jeg har kvalme, så kommer panikken

    jeg har fløjet 2 gange (hhv. 1 og 2 timer) og det var frygteligt! men jeg kom igennem det... men der skal meget til før jeg gør det igen


  • #5   26. okt 2013 wauw det blev langt smiley

  • #6   26. okt 2013 du har måske set denne side, men ellers er den rigtig god
    http://www.emetofobi.dk/velkommen


  • #7   26. okt 2013 Mange tak smiley
    Vil lige tjekke siden ud smiley


Kommentér på:
Emetofobi

Annonce