Billeder i ridehal Billeder i ridehal
Hej allesammen (og især jer, der er gode til det med fotografering)
Jeg nyder at tage billeder og gør det meget med min fars Nikon D70S. Det er et super fint kamera og tager gode ridebilleder udendørs (sikker også indendørs, men det er her mit problem ligger) Men nu kommer indendørssæsonen nu, og da jeg ikke kan holde mig fra at tage billeder over vinteren, vil jeg gerne have nogle tips til, hvordan jeg kan få bedre billeder, når jeg tager billeder i en ridehal. De har det med at blive uskarpe - især benene bliver slørede (sikkert op grund af manglende lys). Plejer at bruge funktionen sport, og bruger desuden enten 50 mm eller 85 mm objektiv (ved ikke om det er underordnet)
Men det jeg ville, var at høre nogle af jeres råd til at få bedre billeder i ridehal?
På forhånd tusind tak!
jul 2007
Følger: 104 Følgere: 100 Heste: 11 Emner: 15 Svar: 42
Jo lavere din lukketid er, jo bedre tager kameraet billeder af ting i bevægelse, da det kan opfange mere i løbet af kort tid.
Desværre betyder en lav lukketid oftest, at man må sætte ISO op, hvilket giver uro i billedet.
Jeg er som sagt bare amatør, men tror bare at man må gøre lidt op med sig selv om man så vil have skarpe bevægelsesbilleder med en smule uro, eller om man vil have slørede billede
aug 2011
Følger: 35 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 228
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.157
aug 2006
Følger: 34 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 1.132
Det er forskelligt fra kamera til kamera, mht. indstillingen. Jeg kan personligt ikke fordrage autoindstillingerne som "Auto" "Sport" "Portræt" osv. (Kun indimellem bruger jeg dem). Specielt hvis jeg tager billeder i ridehal, er det de muligheder hvor man selv indstiller kameraet manuelt at billederne hos mit kamera bliver bedst. (Har et Canon)
Så prøv at sæt dig lidt mere ind i alt med lukketid, ISO, og selvfølgelig hvilke indstillinger dit kamera ellers kan byde dig og så ud med dig og eksperimenter
aug 2006
Følger: 34 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 1.132
http://www.fotostart.dk/
dec 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 95
Mit bud er at : Når det er lidt lys, er der en lang lukketid, hvilke resultere i, at det du tager billede af, (i dette tilfelde en bevægende hest) når at flytter sig, inden "blænden" lukker. Derfor bliver de sløret.
Du skal enten have meget mere lys i hallen eller en ekstra blitz.
Det ville også være en god ide, at sætte kameraet på et stativ, så det bliver holdt helt stille.
God fornøgelse
aug 2011
JMP: Kører faktisk normalt på sport, hvilket egentlig mest er en vanesag, da det fungerer fint udendørs. Som du forslår, vil jeg til at prøve lidt flere indstillinger af og se, hvad der virker bedst
aug 2011
Billeder i ridehal