{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.839 visninger | Oprettet:

Er det her foder godt nok? Plag {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg fodrer min 2 års med havre og hercules heste raket, lucerne og hø. Ville høre om i synes der er nok i det til at han kan klare sig på det? Han er ikke i træning andet end gåture osv. Men er der nok i det tænker når han nu vokser? Her er der hvad de skriver om heste raket og den foderplan jeg følger:
Pelleteret produkt, velegnet til alle heste i kombination med korn
Blandingen har et højt proteinindhold, som stammer fra en kombination af sojaproduk- ter og lucerne. Foderet er afbalanceret med de nødvendige aminosyrer, lysin og methio- nin, samt makro- og mikromineraler og vitaminer. Hercules Heste Raket er derfor veleg- net til de fleste typer af heste, især heste i vækst eller træning. Foderet anvendes som til- skudsfoder i kombination med korn, eller som et koncentreret tilskud til hø/wrap.

Han vejer ca. 300 kg.

1 kg havre
0,5 kg raket
5 kg hø ca.
Det er hvad han får hver dag håber i kan hjælpe mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det her foder godt nok? Plag
  • #1   31. aug 2013 Kender ikke Hercules, men vil umiddelbart sige, at der er en smule for lidt hø, og så skal den slet ikke have havre! Havre er slet ikke godt for noget, og du kan ødelægge din plag ved at give det, og så især i så store mængder!

• #2   31. aug 2013 Heeej smiley
    Jeg kan ingen steder finde en ordentlig indholdsfortegnelse på Hercules Raket, så det er lidt svært at komme med noget bud på det...

Jeg ville dog heller ikke give havre - i hvert fald slet ikke så meget, da det ikke er specielt sundt for dem, og ej heller nødvendigt smiley Det kan gøre langt mere skade end gavn.
    Hvis der er problemer med at holde huld på Herkules-produktet udelukkende, kan du øge mængden af hø (det er nok en god idé at gøre uanset) - eller tilføje fiberpiller, lucerne eller roepiller i stedet for havren. Det er meget sundere, da der ikke er så højt stivelsesindhold som i havre, og det giver i stedet en masse sunde fibre og mæthed smiley

• #3   31. aug 2013 Okay tak for svar, glemte at skrive at han går på græs så derfor han ikke får så meget hø nu smiley

• #5   31. aug 2013 Væk med havren... Ungheste i vækst har IKKE behov for havre, eller anden type korn.... Jeg ville heller ikke fodre med det du bruger nu....

Kig istedet på f.eks Horselux Grow eller Equsana Balance, begge sunde og gode produkter til fornuftige priser, som kan stå alene sammen med grovfoderet (hø-græs)

• #6   31. aug 2013 Min 2-års får Equsana Super Plus, og det fungerer han super godt med smiley http://equsana.dk/produkter/super-plus

Jeg ville heller ikke være vild med at give min hest et foder, som der ikke engang kan findes en indholdsfortegnelse på smiley Eller måske er det bare mig, der ikke kan finde det?

• #7   31. aug 2013 Der er indholdsfortegnelse på posen, der er i hvertfald noget sojaskrå med, spørger om det fordi jeg tænkte på at købe mit eget foder, noget som ville passe bedre til en unghest, fordi er heller ikke selv meget for havren, men min svigerfar fodrer med havre og når jeg ikke kan fodre får de bare en skovlfuld -.- ret irriterende. Jeg får det foder han får nu gratis, men tænkte lidt på måske bare at nøjes med det der raket og lucerne også mere hø? Ville det kunne gå? Der står på posen at det ikke behøves at blive blandet op med korn. Men hvad syntes i? Eller skal jeg ud og købe noget andet? smiley forresten tak for jeres svar og anbefalinger! smiley

• #8   31. aug 2013 hvilken race er han/hun?

• #9   31. aug 2013 Han er blanding af tinker/traver smiley

• #10   3. sep 2013 Ved ikke hvor gammel du er, men tænker bare, at du har ansvar for hesten, så hvis du virkelig havde så meget imod havren, havde du nok sagt det til ham der giver det.

• #11   3. sep 2013 Jeg kender udmærket problematikken med at ens hest får andet end det man havde tiltænkt. Min hoppe stod engang et sted, hvor stedets datter ikke kunne lade være med at give dem sukkerknalde. Jeg har også stået et sted, hvor min hoppe ikke skulle have mere end 100 g vitaminer og minaraler til aften, men når jeg ikke var der, blev den fodret med alt muligt andet. Jeg har faktisk også stået et sted, hvor hvis ikke jeg selv målte hø op, så fik den alt for lidt.

Og det er squ svært at argumentere imod ens svigerfar, der har gjort sådan i 100 år. Man vil ikke skabe splid i familien, kan ikke få ham til at ændre holdning og det er også bare for dumt/dyrt at flytte hesten, når nu man kan stå billigt hos svigerfar.

I mine tilfælde har jeg toppet hestens mad op med lucerne eller fint-snittet hø og fortalt en skrøne om at hesten var på streng diæt fra dyrlægen for ellers ville den blive rigtig syg - det plejer at hjælpe... Held og lykke

• #12   3. sep 2013 Ja det er nemlig rigtig svært at sige noget til ham, for han er af den mening at hans heste har altid fået en skovlfuld havre og de er jo aldrig blevet syge af det. Jeg har forsøgt ved at sige til ham at han kun måtte få hans bøtter, men kan se at bøtterne ikke bliver brugt når jeg ikke er der -.- men tak for tip med dyrlæge ordineret tror jeg vil prøve det smiley det var en god ide smiley

Jeg tager skam ansvar for min hest, jeg er 19 år og kan sagtens klare at tage ansvar. Min hest er heller ikke død eller syg af havren, jeg synes bare ikke han skal have så meget. Men det er ikke nemt hos svigerfar da jeg har hest gratis hos dem betaler intet! Og bor hos dem for en smal sum, og det er virkelig rart at have sin hest hvor man bor smiley

• #13   4. sep 2013 Hmm.. Han skal i hvert fald have mere hø til vinter smiley Men det lød som om du er klar over det..

Og om du står gratis eller ej, synes jeg ikke det har nogen relevans om din hest får havre eller ej.. Han kan jo bare lade være med at give din hest det.. Det er da ret simpelt.
    Og så vidt jeg husker er Herkulesfoderes smækfyldt med både stivelse og korn. Så der behøver virkelig ikke tildeles mere af det..
    Derudover tror jeg ikke at 500g er nok? Tror ikke din hest er dækket ind med vitaminer og mineraler med den mængde? Og det er ret vigtigt i den alder.. Det er det hele livet for dem, men specielt nu de vokser, det er jo det de skal bruge til at vokse af.
    For de fx for lidt kobber, kan de udvikle dårlige knogler.

Skulle jeg komme med et måske for dig nedern råd, ville det være at kyle det foder den får nu i skraldespanden, og få fat i noget bedre.
    Jeg plejer gerne at anbefale et vitaminprodukt, som man kan blande med lidt roepiller og fx lucerne.. Det burde ikke være et problem for staldejer, som også er din svigerfar? At give din hest sådan noget foder, hvis du på forhånd har sat det frem.

• #14   4. sep 2013 Ja hø er jeg klar over smiley
    Det er en pilleform, men har også i tanke at købe noget andet smiley

• #15   4. sep 2013 Ps. Jeg bliver nød til at bilde ham en god "dyrlæge" råd, ind for han giver den ikke sine bøtter selvom de bliver stilt foran boksen -.-

Kommentér på:
Er det her foder godt nok? Plag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce