Strøelse til allergihest {{forumTopicSubject}}
Hej
Jer med allergiheste.. Hvilken strøelse bruger i, og hvorfor er valget faldet lige på dét? Hvilken type allergi har hesten?
Min den ene har hostet rigtig meget et godt stykke tid, og er nu ved at blive testet for allergi. Dyrlægen mener det kan være noget pollenallergi.
Jeg har før haft allergihest, men det er ved at være nogle år siden, og der er rigtig meget nyt og positivt man kan gøre for hestene nu, som man ikke kunne den gang.
Men jeg vil gerne høre hvad i gør for jeres allergiheste...?
Lige nu står min på halm, får hø (kan IKKE tåle wrap!), pillefoder og går ude så meget vejret tillader (han er lidt sart pga. anden sygdom!). Stalden er helt nybygget, med super godt miljø, en masse naturligt lys og god ventilation.
Jeg overvejer at skifte til tørv og træpiller, men er ikke helt sikker på om det vil støve for meget... Eller blive for vådt, da han tisser meget (også pga. sygdom)...
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Men fordelen ved tørv er, at et godt lag af det er den bedste madras i verden. Dog ser det altid beskidt ud, og nogen syntes, at det er decideret "klamt" at se på. Træpiller er også fine nok, dog skal der fjernes lort hver dag, og træpillerne kan sidde fast i hovene og gør skade, hvis hesten træder forkert på dem. Dog vil de fleste af dem være "knust" i løbet af 1-3 dage ^^'
jul 2008
Følger: 41 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 256 Svar: 1.001
Ved heller ikke rigtig noget om pollenallergi... Er spændt på hvad testen viser når den kommer tilbage. Han bliver testet for en masse forskelligt...
jul 2008
Lige nu har vi tørv under halmen i to bokse for at lave et blødt stabilt, og ikke mindst renere, underlag til dem da de har dårligere ben. Det fungerer fint, men på trods af at der er halm ovenpå, så skal jeg fylde en ny tørv ind ca en gang om måneden... Der bliver meget sumpet og vådt hvis ikke jeg gør det. Vores heste tisser åbentbart rigtig meget... Ellers gør de det måske bare samme sted hver gang så der bliver meget vådt ét sted...
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 51
Min var dog ikke allergi hest, Men der stod også et par allergi heste, den ene havde bla pollenallergi, og kombineret med god udluftning i stalden, tørve bunden og så meget fold tid som muligt, kunne man stort set ikke mærke det på ham
jul 2008
Det er da godt nok dyrt hvis de skal stå på rent tørv så! En balle om ugen... Det er 400 kr om måneden. Det er jo næsten ligeså dyrt som spåner så... Men okay, hvis det virker så er det jo dejligt
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 51
Du kan jo prøve dig frem og se hvad der virker for dig og din hest, du kommer jo også til at bruge mindre tørv når du også bruger træpiller.
jul 2008
Skal selvfølgelig have købt paller hjem af begge dele hvis det er det vi ender med. Det er for besværligt at hente enkelte poser til fem heste hver uge
maj 2006
Følger: 94 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 69 Svar: 399
Men Miljøfoder er lige kommet med en ny strøelsen der hedder Multi-strø . Det er knækkede træpiller (hesten skøjter altså ikke rundt ligesom alm. Træpiller) også er det soldet, så alt det der støver er fjernet fra dem . Jeg kunne forestille mig at det vil kumme bruges.
Du kan evt. Kigge på min mors hjemmeside, hun har nemlig skrevet om det - nu de jeg ikke hvor du bor, men det kan fåes mange steder i landet .
Hendes hjemmeside er lillegaardensfoder.dk
Håber du finder noget der virker .
jul 2008
Kunne aldrig finde på at stille min hest på piller og beton uden at de var opblødt. Hold da op for en skøjtebane!
jul 2008
jul 2008
sep 2012
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 291
På forhånd taaaaak.
Strøelse til allergihest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside