{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.755 visninger | Oprettet:

Underlige "skæl" i pelsen... {{forumTopicSubject}}

Da jeg striglede min ponybasse i går, opdagede jeg, at han har sådan nogle underlige "skæl" i pelsen flere steder. Først troede jeg bare, det var skidt, men så opdagede jeg, at de ligesom sidder fast på hårene, eller hvordan jeg nu lige skal beskrive det...

Dyrlægen kommer ud på onsdag i næste uge for at vaccinere, tjekke tænder, lave gødningsprøver osv., så der regner jeg med at spørge ind til det, men indtil da kunne jeg godt tænke mig at høre jer herinde, om der er nogen af jer, der har erfaringer med noget lignende og har en idé om, hvad det kan være?

Umiddelbart virker det ikke, som om han klør sig...

Det HAR han gjort, før jeg købte ham, og i den forbindelse fik han en indsprøjtning mod både orm og lus, selv om sælgers dyrlæge ikke fandt lus på ham. Men jeg har ikke set ham klø sig, siden han kom hjem til mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlige "skæl" i pelsen...
  • #1   24. apr 2013 Mine får det tit i perioder hvor de går i løsdrift eller ikke bliver striglet hver dag.. Er der kommet ændring i rutinerne?
    Tror det er ligesom med mennesker, nogen har tendenser til skæl og andre har ikke..


  • #2   24. apr 2013 Er det sådan noget gråt klidagtigt skæl? min Pelle har haft det og det er simpelthen fordi han ikke ku tåle at stå på stald. Det var for varmt for ham. Det klør ikke på dem, de skæller bare.. Der er intet farligt i det, men det man kan gøre er at klippe dem om vinteren og smide et ikke for tykt dækken på... Det har hjulpet mig meget!!!

  • #3   24. apr 2013 Istidselefanten, det er netop sådan noget gråt skæl... og tjah... man kan vel egentlig godt kalde dem "klidagtige". smiley Det undrer mig blot, at det skulle være, fordi han står på stald, for det gjorde han også hos tidligere ejer?

    Kan det evt. være, fordi vejret er skiftet så brat, og det har været varmt med solskin osv. udenfor? Det varmer jo godt i sådan en sort pels?


  • #4   24. apr 2013 Min søsters hest fik lignende skæl i pelsen, startede som minimalt skæl på lansemærket, men så spredte det sig ud over hele kroppen. Så fik hun noget shampoo, som skulle hjælpe, men så gik det helt bananas. Så vi måtte stå udenfor i frostvejr og vaske hende flere gange om ugen i vinters, med en desinfikserende shampoo! Det var altså ikke særlig sjovt i den kulde! Ud over det kom hun på pencelin kur og et eller andet andet. Da det var værst var hun næsten en hel stor sårskorpe! Og vi skulle stå og kradse alle de der million små sår af hende hver anden dag for at få bugt med det!! Hun stod så stille i et par mdr fordi hun var øm over det hele:( men efter en lang behandling og en masse kolde bade, kom hun sig heldigvis og er i fuld gang med ridningen nu:) vi fandt aldrig ud af hvad det egentlig var selvom vi havde dyrlægen ud ihvertfald 3-4 gange. Men dyrlægens gæt var en form for svampeinfektion.
    Det er jo ikke sikkert det er det din har, men kunne godt lyde lidt som det:)
    Mit råd er at dyrlægen tager en blodprøve af den (det fortryder vi at vi ikke gjorde) og så få fat i en desinfekserende shampoo og så ellers bare igang med at vaske smiley held og lykke siger jeg bare ^^


  • #5   24. apr 2013 Jeg vil tror at det blot er døde hudceller der falder med af sammen med at vinterpelsen falder af.

    Det kan også være lus eller skab.


  • #6   24. apr 2013 Louise Det kan sagtens være fordi den får det for varmt og har for meget pels... smiley Pelle havde et for varmt altid åbenbart men det kan godt komme lige pludselig hvis klimaet i den stald den kommer til er anderledes end i den den kom fra. Som sagt er det ganske ufarligt, men for en sikkerheds skyld så spørg din dyrlæge når han/hun alligevel kommer smiley

  • #7   24. apr 2013 hørfrø olie tager det, min unghest havde det også, så fik han en kur af hørfrø olie og væk var det, Du kan købe det ved blue horse

  • #8   24. apr 2013 Min fik det engang pga lus

  • #9   24. apr 2013 Det lyder jo faktisk, som om de skæl kan være flere forskellige ting...

    Det kan være døde hudceller pga. fældning (hvilket faktisk lyder sandsynligt, for han fælder virkelig meget nu, og i den sorte pels ses de jo tydeligt).

    Det kan være regneksem

    Det kan være en svampeinfektion (tror jeg så ikke - har set svamp før, og det ligner ikke svamp)

    Det kan være "efterladenskaber" efter lus (teoretisk set også en mulighed)

    Det bliver spændende, hvad dyrlægen har at sige på onsdag. smiley Lille ponymand virker jo heldigvis ikke spor generet af skællene...


  • #10   24. apr 2013 Den svampeinfiktion vi "tror" vores hade, lignede heller ikke svamp, men det kan også sagtens være det ikke er det din har;)

  • #11   24. apr 2013 Du må lige holde os opdateret smiley

  • #12   24. apr 2013 Det skal jeg nok. smiley Men der går jo minimum en uges tid, før jeg ved noget... måske lidt mere, afhængig af om der skal tages prøver. smiley

  • #13   24. apr 2013 Min har det også, der hvor han ikke er klippet. Det er varmeknopper, ihvertfald for hans vedkommende smiley

  • #14   1. maj 2013 Nå, så fik vi besøg af Dr. Dyr, og dommen vedr. Jacks skæl var "efterladenskaber" fra lus. Hun fandt en enkelt død lus på ham, men ingen levende, og eftersom vi ved, han HAR fået lusebehandling én gang hos sælger, og han heller ikke klør sig, valgte vi at lade være med at behandle, men i første omgang blot holde øje med, at han ikke begynder at klø, og at der ikke kommer levende lus. smiley

  • #15   1. maj 2013 Det var da altid noget at det ikke er mere alvorligt smiley

  • #16   1. maj 2013 Ja, det var dejligt. Det er rart at have fundet ud af, hvad det er. smiley

    Selv om han ikke har virket spor påvirket af det på noget tidspunkt, så bliver man jo alligevel lidt bekymret, når man sådan finder noget, som ikke lige plejer at være der. smiley


Kommentér på:
Underlige "skæl" i pelsen...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce