Hvor meget kan han holde til? {{forumTopicSubject}}
Jeg har jo som sagt for ganske kort tid siden fået min første Fell pony; dejlige Jack, som fylder 2 år d. 28.05.2013... og vi har stille og roligt taget hul på arbejdet fra jorden samt gåture i trafik og terræn.
Indtil videre træner vi maks 20 minutter om dagen inkl. lidt leg og med masser af små "tænkepauser" mellem øvelserne, og vores længste tur har været på 2,5 km med flere pauser undervejs...
Jeg har dels forsøgt at tage mest muligt hensyn til, at han lige er flyttet ind for mindre end en måned siden og har haft brug for lige at falde til og lære både mig, min kæreste og de andre heste at kende, og dels synes jeg også, han skal have lov til at være den baby, han stadig er uden at blive "druknet" i træning og krav, selv om jeg selvfølgelig også gerne vil arbejde lidt med ham og vænne ham til forskelligt (trafik osv.).
Men jeg vil dog gerne udvide/forlænge gåturene lidt, så vi kan komme lidt mere rundt. F.eks. vil jeg gerne prøve introducere ham for ridehus, men nærmeste ridehus ligger 3,5 km. væk, og så skal han jo gå både frem og tilbage... dvs. 7 km i alt. Bliver det for meget?
Hvad har I andre foretaget jer med jeres 2 års plage?
nov 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 32
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Men du er inde på noget af det, som gør, at jeg bekymrer mig; netop Fellens stærke psyke. Umiddelbart tager Jack jo alting i stiv hov og virker totalt cool mht. at gå ture osv., men netop af samme grund er jeg lidt nervøs for at presse ham for meget, "fordi jeg kan"... Jeg har svært ved at greje, hvor meget jeg kan tillade mig at bede ham om, fordi han umiddelbart ikke - på samme måde som f.eks. min Tinker og min Frieser - siger tydeligt fra, når han føler sig presset.
Og når man har så cool og samarbejdsvillig en pony, er det jo fristende bare at "klø på" og lære ham en HEL masse.
Men det er vigtigt for mig, at han ikke blive presset for meget, og at han også får lov til at være den "baby", han stadig er.
nov 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 32
Og jeg har altid haft mine dyr på hygge plan, Men ja de er rigtig stærke dyr, og jeg tror ikke du skal være bange for at du lære ham for meget på kort tid, men med feller skal man bestemt heller ikke have dårlig samvittighed over at give dem fri, for de glemmer ikke, Jeg tror man skal huske, når man har med ungdyr at gøre, især nogle der gerne vil lære, at sige til sig selv i denne uge spiser du bare græs, og tænker over tingene.
Jeg har den filosofi at når dyret (lige meget hvad dyr) lære på en go og sjov måde og positiv forstærkning, så skal den nok huske det den får puttet i hovedet..
Jeg har selv 7 hypper i stalden, 6 feller fra alder knap 1 år og til en alder af 14 år, og en blandings vallak på 15, de kan alle gå længe uden at blive trænet eller leget med, ( de bliver kløet bag øret hver dag alle sammen ) men der er ikke tid til træning af dem alle. men selv om de har stået stille længe og jeg tager fat hvor jeg slap er intet glemt..
Men det er svært at vudere hvor meget man skal træne når man har arbejds villig hypper, og når de ikke "siger fra" er det vel også tegn på at man gør det på en måde de synes er sjovt og nyder ens selskab.
Jeg elsker lange gå ture i skoven, og kan ment finde på at tage en hyp med istedet for mine hunde.. jeg kan også på dem der rides hoppe af over i skoven og trække hele turen i skoven, og mine hypper elsker det..
Jeg ved ikke om det gav noget brugbart til hvor meget du kan "tillade" at træne med din fell, men jeg tror på at så længe at de synes det er sjovt, kan man forsætte Og så ligge tænke pauser ind, selv om det ikke lige ser ud som om de har brug for det.
Jeg træner også tit efter hvad jeg har lyst til, for hvis jeg ikke har lyst til det, hvordan skulle min energi så kunne give min hest lyst til at skulle arbejde for mig.
Dorthe
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
P.t. har han minimum 2 fridage om ugen, hvor vi ikke laver andet end at nusse og hygge lidt på folden eller i boksen.
Hvor meget kan han holde til?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside