Hvorfor Fell pony? {{forumTopicSubject}}
Som en god måde at "sparke gruppen lidt i gang" på, kunne jeg godt tænke mig at stille spørgsmålet: Hvad fik dig til netop at vælge Fell ponyen, da du skulle købe hest/pony? Var det tilfældigt eller en nøje overvejet beslutning? Kendte du til racen, før du selv fik en Fell?
Lad mig selv lægge ud. Jeg er stadig relativt ny Fell pony ejer og har kun haft min skønne dreng; Strandgaardens Black Jack, i tre uger i skrivende stund, men det forhindrer mig ikke i at være helt og aldeles forelsket i racen allerede. Ja, det var jeg vel allerede, før jeg købte Jack, men min beundring for racen er absolut kun blevet større, efter jeg selv har fået en Fell pony på folden.
Jeg kan vel lige så godt indrømme, at det som først fangede min opmærksomhed hos Fell ponyen var dens lighed med Frieseren i udseende. Men selv om Fell ponyen ligner en Frieser og temperamentsmæssigt også har visse lighedstræk med Frieseren (som jeg oplever den), så er der ingen tvivl om, at Fell ponyen er en unik race.
Det, som tiltaler mig allermest hos racen, er dens intelligens og lærevillighed, kombineret med den helt rette portion selvstændighed, for slet ikke at tale om det rolige og nervefaste temperament og de - for ponyens størrelse - ret store og rummelige gangarter.
Jeg kan ikke beskrive, hvor glad jeg er for at have fået øjnene op for denne pragtfulde ponyrace.
jan 2011
Følger: 45 Følgere: 72 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 27
Det er jeg super glad for, det er en god race, bla. fordi de ikke er så nervøse og de er ikke vilde.
Jeg ved ikke om jeg kunne finde på at købe en fell pony, men jeg er rigtig glad for at ride på Stella
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Tror jeg faldt for deres sind. De rolige og godmodige heste.
Kendte ikke til racen før, nej. Men nu er jeg glad for at jeg har med den at gøre
nov 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 32
Jeg har selv 6 feller i stalden og de er fantastiske.. Da jeg købte feller, var det med henblik på at jeg ville avle, jeg har haft ponyer siden jeg var 12 år, tror jeg at jeg fik min første baldings pony, som siden også fik nogle føl, og det blev interessen for at avle, og forme unghesten, synes jeg er rigtig spænde process.. Jeg havde altid drømt om at avle noget mere seriøst end "bare" noget blandings noget.. Så tilfældigt i mit voksne liv, stod jeg og snakkede med min smed mens han ordnede hove på de ponyer jeg nu havde den gang for 4 år siden.. og vi kom til at snakke avl, og han forslog at jeg skulle undersøge noget om fell pony, den gang kendte jeg ikke til racen, men det kom jeg til.. jeg købte så to dejlige hopper som er grund stammen i min stald den ene hoppe fik føl det år de kom hjem til mig, og han er 4 år, i år og er en super dejlig dreng.. sidste år fik samme hoppe tvillinger, og ja de er jo nok gået hen og blevet fredet, Der ud over har jeg en halv søster til den 4 års ( samme far) som også er 4 års og igang med tilridning.. Jeg er faldet helt for denne race, de er rolige, selvstændige, og vil rigtig gerne behage sin ejer/træner..
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Det der med at avle kunne jeg faktisk også godt tænke mig engang... men det ligger i givet fald langt ud i fremtiden. I første omgang skal Jack og jeg have os nogle dejlige år sammen, og jeg skal lære meget mere om racen, så jeg har et godt vidensfundament, når jeg engang er klar til at gå i gang.
Jeg synes, det er vigtigt at arbejde for bevarelsen af denne pragtfulde race.
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 19
Indtil oktober 2012 anede jeg slet ikke der fandtes Fell ponyer.
Jeg søgte om en part efter jeg havde holdt en pause fra heste verdene i godt og vel 10 år. Så var jeg heldig at Dorthe skrev til mig om hendes Fell ponyer kunne være noget for mig. Jeg undersøgte hvad en Fell pony var og tog en tur ud til Dorthe for at se hendes ponyer.
Jeg var solgt med det sammen og jeg begyndte at komme ude ved Dorthe`s dejlige krikker Der gik ikke mere end en måneds tid før jeg slæbte min mand med ud for at se hypperne. Hvis han nu ville blive lige så solgt til dem som jeg kunne jeg måske overtale ham til at jeg da skulle have sådan en.
Og jeg fik min vilje, så jeg begyndte at kigge mig lidt omkring. Der er jo ikke så mange tilsalg rundt omkring, så jeg skrev til de forskellige i jylland og fik svar med det samme fra Janni og Christian i Suldrup.
Jeg tog til Suldrup sammen med min mand og vi var solgt til denne skønne, rolige og godmodige 2½ års hoppe Tess med det samme. Og det blev hende vi hentede en lille måned senere. Og Dorthe valgte så at tage hendes bedste veninde med hjem
Nu er Tess bare blevet en rigtig dame med sin egen mening.
Hvorfor Fell pony?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside