{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

eksamen emnet er forhold i mellem hest og rytter hjælp {{forumTopicSubject}}

hej smiley
jeg har eksamen snart og ville være glad hvis i ville hjælpe mig lidt ved at svare på de her spørgsmål smiley

hvorfor valgte i at begynde at ride?
hvordan valgte i jeres første hest/part?
hvad syntes du der er vigtigt ved et forhold i mellem hest og rytter?
hvorfor valgte i Islænderen

på forhold tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  eksamen emnet er forhold i mellem hest og rytter hjælp
  • #1   10. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride? fordi jeg syntes det var spændende at arbejde med et så stort dyr
    hvordan valgte i jeres første hest/part? jeg har ingen af delene, men jeg syntes det det er vigtigt at det ikke bare er: jeg elsker dig, for det er jeg nødt til
    hvad syntes du der er vigtigt ved et forhold i mellem hest og rytter? det er vigtigt at det ikke bare er: jeg elsker dig, for det er jeg nødt til
    hvorfor valgte i Islænderen? fordi islænderne er så kærlige, og knap så fine, hvis man kan sige det på den måde+at pas og tölt er dejligt!xD

• #2   10. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride?
    Da jeg var fem-seks år gammel havde min mor og min søster gået til mor/barn-ridning i et par år, og min mor spurgte, om jeg også gerne ville dét. Det ville jeg selvfølgelig gerne. Så grunden til min start på ridning var min mor.

Jeg prøvede en masse heste, for at være sikker på at finde den rette. Jeg valgte en hest med stærk personlighed, hvilket senere hen viste sig at være dumt for en 9-årig pige (længere historie), men jeg valgte hende, fordi hun havde en kæmpe personlighed og masser af vilje, gåpåmod og styrke (igen ikke smart til en 9-årig pige).. og så var hun smuuk!

For mig er det vigtigt, at min hest kan lide mig, og holder af mig. Det er vigtigt for mig, at min hest og jeg hygger os sammen, og at vi trives og er glade i hinandens selskab.. og vigtigst af alt! AT VI STOLER PÅ HINANDEN.. Det er vigtigt for mig, at jeg kan regne med min hest, og ikke er nervøs og ikke tvivler på den og hesten skal selvfølgelig heller ikke tvivle på mig.. og det er vigtigt, at den har personlighed, og ikke er en allemandshest.. Vi skal være tæt knyttet.. smiley
    At hesten er glad er mit allervigtigste punkt på listen, fordi hvis min hest er glad, er jeg glad!

hvorfor valgte i Islænderen:
    Jeg valgte islænderen, fordi den opfylder ALLE ovenstående krav.. Deres sind er fantastisk, deres gangarter er fede, de har gåpåmod, personlighed, vilje og glæde i sindet. Islændere er fantastiske og jeg går ALDRIG fra dem igen.
    Det var et tilfælde at jeg blev "tvunget" op på en islænder, selvom jeg længe havde sagt, at jeg i hvert fald aldrig skulle have en islænder.. allerede efter første gang på islænder var jeg helt sikker - jeg skulle selv have en islænder.

• #3   10. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride?
    Jeg valgte ridning fordi jeg altid har elsket heste og altid godt har kunne tænke mig at ride. Da så hele min klasse startede med at ride, var det naturligt at jeg også startede.

Der gik ikke lang tid før jeg fik min første hest, egentlig fik jeg min islænder fordi mine forældre ikke ville have vi red på storheste da vi hele tiden røg af smiley

Jeg synes det er vigtigt at rytter og hest knytter sig til hinanden og at rytteren har tid til at nusse og skabe tillid til hesten.

Fordi islænder er de sødeste og er enormt rolige smiley

• #4   10. apr 2013 Hvorfor valgte i at begynde at ride?
    Det var faktisk ikke et valg. Det har vi altid gjort i min familie, og så står de jo lige udenfor vinduet. Så hvorfor ikke? smiley

Hvordan valgte i jeres første hest/part?
    Min første hest valgte jeg ikke. Det var min mors hoppes føl, som jeg skulle have, men den døde desværre da den blev 5. Så fik jeg lov til at ride på en gammel vallak vi havde opstaldet, og han har rigtig fået mig i gang med at ride.

Hvad syntes du der er vigtigt ved et forhold i mellem hest og rytter?
    At man ikke er bange for hesten, for så kommer der ikke noget godt ud af det.

Hvorfor valgte i Islænderen?
    Jeg synes dressur var kedeligt, og jeg fælte at jeg fik mere ud af at ride islandske heste smiley

• #6   10. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride?
    Jeg begyndte at ride da jeg var 4 år gammel, grunden til dette var at min mor altid har haft heste og redet samt min søster red stævner i springning på hendes pony. Jeg har altså lige siden jeg er blevet født været med ude ved hestene, og så er det klart man får en kæmpe interesse for det.

Jeg har aldrig gået på rideskole, har altid haft egen pony og fået privatundervisning. Da jeg var 4 valgte jeg ikke slev min hest, selvfølgelig skulle jeg kunne lide hesten, men det var langt hen af vejen mine forældre der bestemte min hest. den første hest jeg valgte sådan langt hen af vejen selv var Bylgja,dengang var jeg 9 år gammel. da jeg så fik hvitasunna for nogle år tilbage valgte jeg helt selv. jeg havde prøvet rigtig mange heste og vi havde kørt rundt, men da jeg prøvede hvitasunna kunne jeg bare mærke at det var hesten for mig var slet ikke i tvivl og samme uge hentede vi hende:-D

det er meget vigtigt at kemien mellem hest og rytter et der og at de ligesom passer sammen. Og så syntes jeg man skal vælge den hest man kan lide og ride på og som man syntes man har det godt med, ellers kan det meget hurtigt blive en træls "byrde" at skulle passe en hest:-D

min mor har altis haft denne race så hvorfor ikke ? hehe og så er det da lidt federe at have et på gear mere !:-D

• #7   11. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride?

Det er lidt svært at sige hvordan interessen startede, men jeg vil mene at jeg er født med det. Jeg har været hestepige lige så længe jeg kan huske. Der er også mange heste folk i min familie, så det er muligt at det er dem der har smittet af på mig. Jeg har plaget om hest siden jeg kunne tale og fik min første pony da jeg var omkring 8 mener jeg..

Da jeg jo kun var et lille barn dengang, var det ikke så meget mig der valgte det, det var min mor der stod for det. Ellers ville jeg jo nok også bare have valgt efter den der var pænest.

Respekt frem for alt, og tillid. Men sådan noget som kemi er også super vigtigt, for uden den er der ikke meget ved det.

Det er faktisk ikke fordi jeg som sådan har taget et bevidst valg, men det er lidt kompliceret. Jeg startede med bare at have ponyer og red også lidt islændere ind imellem da jeg var barn, men når man ikke kan så meget endnu, så er race sådan set slet ikke vigtig.
    Min mor er islænder og så skete der det at til en islænder kåring i Herning forelsket jeg mig fuldstændig i en hingst. Det endte så med at jeg nogle år senere fik et afkom efter den hest og så har jeg været fast islænder rytter lige siden.
    Det er ikke noget bevidst valg, men jeg er rigtig glad for at jeg blev islænderrytter alligevel. Jeg elsker hestene, konkurrencerne og især miljøet. Der er rigtig mange fordele ved islændere.

• #8   11. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride?
    De fleste fra min klasse gik nede på den lokale rideskole, så det var helt almindeligt at starte der nede! Fra dag 1 elskede jeg de kære islændere og der var ingen tvivl, jeg var bare en hestepige smiley Allerede i starten af teenages årene begyndte mine klassekamerater at droppe ridningen og heste blev hurtigt til noget kikset.. Til sidst var jeg den eneste tilbage i stalden og jeg fortryder aldrig at jeg ikke bare tog med de andre!

Der er ikke nogen i min famillie der har haft interesse for heste overhovedet! Så siden jeg startede med ridning, har det aldrig været på tale at jeg en dag skulle have min egen. Jeg tikkede hver dag i flere år, om jeg ikke godt måtte få min egen hest.. Jeg havde aldrig regnet med at det ville ske, men efter min konfirmation fik jeg lov! Jeg var ude og kigge på 3 andre heste inden jeg kom til Torfi.. Der var ingen tvivl, jeg var solgt med det samme! Jeg faldte for ham med det samme, jeg ved ikke lige hvad det var, men han var bare hesten jeg måtte eje smiley

Jeg har i hvert fald efter hånden lært, at det vigtigste ved forholdet til min hest er, forståelse for hinanden! At jeg forstår ham og han forstår hvad jeg vil have ham til! Det medføre så selvfølige at både hest og rytter har respekt for hinanden.

Siden jeg begyndte at ride, har det bare altid været islændere, så det har sådan set ikke være noget valg. Jeg har heller aldrig overvejet at ride en anden race hest.. For mig er islænderen bare alt det jeg ønsker! Især alle de mennesker man møder i "islænderverden" har gjordt mig til den ultimative islænderrytter smiley

• #9   11. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride?
    Jeg har dyrket på ferier da jeg var barn, og har, som mange andre unge piger, været helt besat af heste. Da jeg kom i gymnasiet genoptog jeg det, hver anden weekend, og var OK glad for det, men det fyldte ikke så meget. Hestene på rideskolen var ikke SÅ spændende igen.

7 år senere har jeg glemt alt om ridning, og min mor går på et skovturshold på OD, men skal udsendes til Afghanistan, så hun spørger om ikke jeg vil overtage hendes plads på holdet mens hun er afsted. Det ville jeg da gerne, og blev efter flere forsøg med kedelige heste sat sammen med det rigtige match. En lille rød racer der ikke kunne stå stille. Jeg ELSKER sådan noget, så han og jeg blev gode venner, og jeg var hooked. Vi tog også en tur til Island, hvor jeg forslekde mig i endnu en lille rød raket, og så var jeg mere eller mindre overbevist om at det her var "noget". smiley

Min mor kom tilbage fra Afghanistan, og jeg fik lov at fortsætte på holdet, men vi snakkede om det, og prisen var det samme som en (dyr) part, og der var ikke så meget ridning i det. En af undrviserne havde en rideskolehest i kommission (dejlig, men slet ikke mig), som vi blev tilbudt at prøve, og så begyndte vi tilfældigt at kigge på salgsheste og parter.

Vi prøvede nok 12-13 forskellige heste på et par måneder, men vi har ret forskellig smag - plus jeg blev smidt af en af dem og blev bange midt i det hele - så det var svært, Elfa var egentligt ikke interessant for os, da hun ikke er høj nok (vi er begge over 180 og ville gerne have en hest på minimum 140), men hun stod der da vi prøvede en anden, og hun havde bare den tålmodighed, som jeg skulle bruge lige der efter styrtet (og så løber hun stærkt, hvilket jeg også godt kan lide).

Tillid. Man kan ikke ride uden tillid i begge retninger. Man skal kunne stole på at hesten ikke pludseligt gør noget uventet uden grund, og omvendt skal hesten også kunne stole på at du ikke pludseligt gør noget ubehageligt. Der er mange andre vigtige elementer i forholdet mellem hest og rytter, men den allervigtigste er at man begge stoler på at den anden ikke gør noget "farligt".

Der er flere af de andre der skriver respekt, og jeg tror at det er nogenlunde det samme vi mener der. De to ting er også meget afhængige af hinanden (man kan i hvert fald ikke have tilllid uden respekt).

Det var et rent tilfælde. Jeg troede at jeg skulle have store heste, men den lille røde ræser på skovtursholdet overbeviste mig. Og der var jeg jo kun fordi min mor blev udsendt.

• #11   11. apr 2013 Hvorfor valgte i at begynde at ride?

Jeg havde prøvet alle mulig sportsgrene, for at finde ud af hvad der fangede mig. Min faster har redet på islænder siden hun var lille, og en dag tog hun mig med ud på Snegla og så efter min første undervisnings time, var jeg solgt! Der vidste jeg bare det skulle være det.

Hvordan valgte i jeres første hest/part
    D
    Efter som min mor begyndte at ride også, valgte vi at få en hest sammen. Men jeg kan faktisk ikke huske hvorfor lige den hest, tror det var noget med at min underviser anbefalet os den. Men efter et par år besluttede mine forældre sig for at købe en hest til mig. Vi brugte flere aftner på at kigge på joras, men da vi fandt vallakken Sókron, spurgte min mor om jeg havde mod på at prøve en 5-gænger og om jeg turde at ride pas. Men den dag jeg kom ind i stalden for at se ham, var jeg solgt med det samme og især efter jeg havde lagt ham i alle 5 gangarter på en dressurbane. Jeg prøvede en hest mere, men jeg havde fundet hesten, det skulle bare være Sókron!

Hvad syntes du der er vigtigt ved et forhold imellem hest og rytter?

Jeg syntes det er utroligt vigtigt at hesten har respekt for en! Men også vigtigt at rytteren er god til at læse hesten signaler og respektere den. Jeg ser også at det er vigtig at både hest og rytter passer sammen. Det vigtig man kan være tryg ved hesten og hesten kan være tryg ved dig. Og man skal selvfølgelig ikke være bange for hesten, for så går det sjove af det. smiley

Hvorfor valgte i islænderen?

Har aldrig redet andet og det føler jeg heller ikke at jeg har behov for. For jeg elsker at ride pas, elsker det sus det giver i maven. Det kan jeg ikke leve uden! Så er jeg faktisk bange for de der varmblods heste, puha de er virkelig alt for store!

• #12   11. apr 2013 hvorfor valgte i at begynde at ride?
    Min storesøster slæbte mig med ud til hendes ponyer inden jeg kunne gå, hun sørgede også for at jeg kom på rideskole da jeg var 4, og siden har det bare hængt ved smiley jeg har altid været glad for dyr, og heste var ihvertfald ingen undtagelse smiley I skolen var de fleste af pigerne også hesteint, og vi havde rigtig mange hyggelige timer sammen. Mange af dem ser jeg endnu og rider sammen med. Jeg har også altid været facineret af alt det man kan få en hest til, man kan bruge den på rigtig mange måder, og det bliver aldrig kedeligt at ride smiley

Inden jeg fik min egen hest, tog jeg de parter jeg kunne få, og det har jeg lært meget af smiley Mine første heste var en shetlandspony og en Irish cob crossbreed hingsteføl, nu jeg kigger i bagspejlet var det bestemt ikke dem jeg skulle have haft som førsteheste, men jeg har da stadig været glad for at have dem smiley

Jamen for det første at man passer sammen. At man forstår hinanden og vil de samme ting i livet smiley

Det kom sig af at jeg blev syg (fibromylalgi) og ikke havde kræfter til de "store" heste. Jeg rider også skovtur for det meste, og syntes simpelthen at islænderen var noget af det smukkeste at se på, så valget faldt på den smiley jeg har altid været glad for mit valg, og det hele er blevet meget nemmere nu det meste af stalden er skiftet ud med islændere smiley

Kommentér på:
eksamen emnet er forhold i mellem hest og rytter hjælp

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce