Hjælp til genopbygnings øvelser {{forumTopicSubject}}
Hej HG mennesker!
Jeg håber i kan hjælpe mig lidt med mit ''problem''!
Jeg har en dejlig haflinger hoppe på 8 år, som i sommer fik sit første føl. Alting gik fint og Currin viste sig, at være en formidabel mor!
Desværre er det sådan at hun,selvom hun er blevet fodret med speciel foder osv, har mistet en masse hul og muskelmasse i sammenhæng med at hendes føls regelmæssige besøg i mælkebaren.. Det er især gået ud over hendes rygmuskler.
Hun er normalt en bred dame, men er lige pt. en streg i luften. Hun har fået sat en masse hul igen, men ja, hendes muskler er virkelig svækkede. jeg arbejder ofte med hende fra jorden af, men mangler nogle nye fif til en effektiv arbejdsform med henblik på, at få bygget, især, hendes rygmuskler op
Derfor vil jeg spørge jer, om i har nogle gode arbejdsformer og øvelser med henblik på rygmuskulaturen?
På forhånd vil jeg sige tusind tak for jeres hjælp
Mvh. Liva og Currin..
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 917
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 420
Samt efter foling og mens føllet vokser skal der ekstra godt foder til..
Vores hafling foler om en uge og hun er stor og fin, hun får hesta mix Classic fra Hippolyt, samt equilac til drægtige,og diegivende hopper...godt med grov hø og tørt wrap.Håber du finder en løsning for din Hafling.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Det er nok desværre at starte forfra med hende fra jorden og få opbygget musklerne først.
Som det første ville jeg starte med sådan hest i en ganske almindelig grime og så longere hende så hun strækker sig frem i longen. Det kan tage noget tid, når det kun foregår i en almindelig grime, fordi du ikke kan ''opmuntre'' dem til at strække sig på samme måde som i en kapsun.
Når hun så begynder at strække sig er det ekstremt vigtigt at du ikke med det samme beder hende om at løfte sig igen. Det kan hun ikke. Hun skal gå laaaangsomt, næsten skridt er det mest optimale men det kan være svært at få dem til medmindre de er luddovne af natur men bare lade hende finde ud af at her er behageligt at være og at hun kan slappe af i den position
Her ville jeg stabilisere hende i nogle uger. I den tid ville jeg ikke drive på hende overhovedet men blot bede hende skridte hvis hun strækker sig meget ekstremt. Derefter så ville jeg begynde at drive FORSIGTIGT på hende når hun strækker sig i den ekstreme position og opmuntre hende til at strække sig lidt mere fremad.
Først nu begynder hun at bruge ryggen aktivt.
Her skal hun stabiliseres yderligere en tid. Så begynder hun at være klar at lave overgange i longen.
Ganske forsigtigt. Det handler om at hun ikke skubber sig i gang ved at lade indvendig bagben glide bagud men i stedet skifter takt ved at sætte indvendig bagben indunder sig
Det tager tid at lære dem.
Når de er stabile her og man kan begynde at drive mere og mere på dem i longen uden de mister bæring og går i stå så ville jeg mene at hun er klar til at arbejde i en kapsun og lære bøjning og bæring på det indvendige bagben fra jorden - og søge frem og bøje sig for at følge sporet hun går på
Og først her - efter et forløb man skal forvente tager 3-4 måneder afhængigt af hvor nemt hun har ved at fange ideen i starten.
Er man ikke erfaren ud i at longere og ved man ikke præcis hvordan man skal korrigere dem i longen (tro elendelig ikke at fordi det foregår i en grime, at så er man passiv som longefører) - tværtimod!
Men det er en lang proces - og det kræver enten man har en dygtig underviser til at hjælpe sig eller man ved hvordan..
Men sådan ville jeg gribe opgaven an
Når hesten har stabiliseret sig i løbet af nogle måneder kan man også hjælpe dem på vej ved at introducere forskellige bomøvelser - men det er hamrende hårdt for dem, så det skal ske forsigtigt og man skal kun lave 2-3 gentagelser for de syrer til i musklerne.
Vi andre laver jo heller ikke 100 armhævninger - eller laver dem fuldstændig korrekt første gang vi forsøger os?
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 81
tak for jeres svar! de er meget brugbare..
- Kia, jeg er i gang med longe arbejdet - i grime og hun er rigtig fin til at komme ned og bruge sig selvm som du beskriver det.. så må jeg bare væbne mig med tålmodighed de næste par måneder
TAK igen ! godt påske!
nov 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 19
God arbejdslyst - når man arbejder så tæt med sin hest så opbygger man samtidig et tættere tillidsbånd.
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 81
gåture, longering er skridt-ture høre normalt med til min træning.. så må vi jo fortsætte sådan
tak for vejledning!
Hjælp til genopbygnings øvelser
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside