Sadel til araber-ryg? {{forumTopicSubject}}
Hej kloge araber mennesker!
Nu har jeg købt min lille 4 års OX vallak på 153, han er det dyrlægen kalder "en flot strømlinet araber"...
Han er tilredet og kan rides i skridt og i trav indtil videre og han tager alt det nye med knusende ro
Det eneste problem jeg er stødt på indtil videre er at det er svært at finde en rigtig sadel til ham... Jeg har nu prøvet alle vores 5 sadler på ham og de er alle sammen for lange.
Som mange andre arabere har han sådan set et godt sadelleje, men bare en meget kort ryg. Ryggen er, på trods af manglende muskler, lige og hans manke er ikke alt for højt sat
Jeg forlanger ikke at i skal sige hvilken sadel jeg skal på putte på ham, men vil høre til hvilken sadel jeres arabere går med, hvor i købte den og hvad i gav for den
Den sadel der indtil videre passer ham bedst er min mors travhests Wintec springsadel med lammeskinds-pad for at den ikke trygger alt for meget...
Derfor har jeg lidt i tankerne at købe en Wintec sadel til ham, da de er lette og ikke koster et halvt kongerige
Hvad mener i om det, hvad har i erfaringer med?
Håber i vil dele ud af jeres viden!
Venligst Elise
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 66
jeg har prøvet Wintec forskellige modeler men ingen af dem lå ordenligt på mine.
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 983
man skal huske at araberens ribben er meget tøndeformet så deres figur er lidt rund..
kan ikke helt se hvor du bor men bor vi nær hinanden (også fra sjælland) må du meget gerne prøve min sadel
dec 2006
Følger: 128 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 287 Svar: 1.197
Havde til starte en Wintec, der gik ikke mere end en uge, så stod den med dårlig ryg, og jeg havde kun reddet i den 3 gange.
jul 2007
Følger: 114 Følgere: 109 Heste: 4 Emner: 63 Svar: 370
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 39 Svar: 220
Du skal være obs på at araberen er tøndeformet, og derfor skal de faktisk have en ret bred sadel.
Til Posejdon har jeg en Theo Magnus, den har kort anlægsflade. Den er med en bom 34. Men er for smal til de andre araber jeg har.
Den bedste sadel jeg til dato har haft, og ligger 100% uden at trykke, glide frem og så videre- heller ikke efter 100 km. er Supremen fra nrsaddels.
Jeg sidder fantastisk i den, og den er bred i kammeret uden at den bliver for bred i taljen( det er der mange sadler der bliver- incl Soltice sadlen, som er specielt bygget til araberen, den kan jeg ikke holde ud at ride i for lang tid, da jeg føler mit bækken bliver revet fra hinanden)
Dbh Jane
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 39 Svar: 220
og til Soltice sadelen; som rigtig mange araberfolk er glade for; http://www.mustang.dk/sadler/araber/solstice-distance-sadel.html
Jeg har en Soltice til salg, næsten ny- hvis du vil prøve den -)
okt 2008
Følger: 96 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 60 Svar: 686
okt 2008
Følger: 96 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 60 Svar: 686
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 43
feb 2010
Følger: 116 Følgere: 117 Heste: 11 Emner: 37 Svar: 135
Han fik ondt i lændet hvis jeg brugte en 17.". Så jeg måtte finde en Windsor 16" til ham. Det kunne lige gå an.
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
Jeg var også meget overrasket over at Wintec sadlen passede bare sådan nogenlunde, jeg troede nemlig også den ville blive for smal...
Indtil videre kan han gå med Wintec sadlen, men det er helt sikkert at så snart han skal rides lidt mere at han skal have en sadel der passer lidt bedre
I må meget gerne skrive til mig hvis i har en sadel til salg som i tror ville passe min lille knægt
Jeg tænker også at jeg på sigt skal have en sadelmager ud og se på ham, men var så uheldig sidst jeg skulle have en ud til min mors hest, at få en ud der ikke virkede særlig proffesionel, lad os bare sige det sådan
Så kender i nogen i Københavns området der er dygtige og til at stole på?
feb 2005
Følger: 118 Følgere: 122 Heste: 14 Emner: 38 Svar: 189
har brugt jubli fra hurbartus og flexline. de har lagt vildt godt begge sadeler er dressur. og har hvert enten 16,5 eller 17.
dec 2007
Følger: 139 Følgere: 117 Heste: 17 Emner: 4 Svar: 41
Ellers går min med en gaston mercier sadel 16½ " den ligger perfekt og så har jeg en passier sadel til dressur også xwide.
Min sadelmager har anbefalet mig at kigge efter engelske sadler til mine da de begge har kæmpe acceleration bagfra og derved skubber den brede sadel frem på skulderen og breden skal de have pga tøndeformen og skulderen er smal. Men passier sadlen fungerer fint til min 7 års.
feb 2007
Følger: 37 Følgere: 81 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 227
Det er meget kort sadel.
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Havde planer om at købe en Contact saddle: http://www.contact-saddle.dk/ da jeg har hørt at den lå rigtig godt på en araber
jul 2007
Følger: 40 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 56
http://www.contact-saddle.com/shop/contact-supreme-dressursadel-631p.html
Du kan altid ringe til Zoe der designer sadlerne (og som også har hjemmesiden her) hvis du har nogen spørgsmål til den
jul 2007
Følger: 114 Følgere: 109 Heste: 4 Emner: 63 Svar: 370
nov 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 46
sep 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Svar: 2
Sadel til araber-ryg?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside