Hvilket foder vil DU anbefale til en krybbebider? {{forumTopicSubject}}
Det står sådan at jeg overvejer at flytte min hest da jeg ikke synes vores nuværende sted er godt til han krybbebidning.
Jeg er derfor ved at tænke på hvad han måske skal have fremover for at kunne regne en ca pris ud
Pt. får han 500g Marstall musli 3 gange om dagen
1 spandfuld gulerøder ind i boksen for at beskæftige sig selv
4 kg hø/wrap 2x dagligt (Morgen og aften)
1 kg lucerner til eftermiddags maden
3 kg spise halm til eftermiddag
1 liter havens sober mash hver 3 dage
Jeg ved dette ikke er optimalt for en krybbebider derfor smutter vi. Den marstal musli han får er der ca 20-25% stivelse i, hvis ikke mere Hvilket jeg er meget ked af! Men må ikke selv komme med fodre, hvilket også er grunden til han kun får lucerne i en gang om dagen da jeg selv giver det der.
Hvad kan i anbefale?
Jeg synes personligt selv han skal have mere hø/wrap.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Jeg ville ikke give wrap, da surhedsgraden kan være for meget for en krybbebider. Lucerne er fantastisk til krybbebidere, der er et eller andet i, som hjælper med at læge irriteret maveslimhinde.
Hvis ikke hesten er undersøgt for mavesår, ville jeg få gjort det.... Kan du undgå, at han spiser halm, vil det være bedst. Nogle krybbebidere reagerer også på halm....
Også skal han så mange timer som muligt på fold med adgang til hø.....
dec 2007
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 10 Emner: 21 Svar: 146
mar 2006
Følger: 218 Følgere: 212 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.050
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Ved at der har været en her på hg, der solgte noget foder der hedder fiber O som er virkelig godt til krybberbider
mar 2006
Følger: 218 Følgere: 212 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.050
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
jun 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Heste: 9 Emner: 15 Svar: 439
Men har haft en opstaldet og det hjalp hende med wrap/hø alibitum- det svarede til ca 20kg pr dag, samt lucerne i fodret.. (dengang fodred jeg med græspiller, hvedeklid (piller), lidt majs/soja og vit/mineraltilskud)
FANDT dette link til intresseret; (link fjernet)
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Overvej at få ham undersøgt for mavesår, så du ved om han skal have et tilskud til dette....
aug 2007
Følger: 84 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 455
Min får pt:
Halm ad libitum på folden
Står på halm i boksen og derved har han altid noget at tygge på
Alt det Wrap han kan spise (han får Wrap 3 gangs dagligt)
Fiber Lux fra equisana (håndfuld morgen og aften)
Grass Oil fra equisana (det han gider spise morgen og aften)
-og så for at få ham til at spise alt det stråfoder, blander jeg en håndfuld af min hoppes musli (brogaarden fase 4) i hans krybbefoder
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Så vil jeg til at give opblødte fiberpiller om morgenen.
Og slutteligt har jeg taget krybben ned og stillet den på gulvet og så får han en balje vand i stedet for vandkop. Så han kan ikke krybbebide, men virker meget tilpas med det. Men hvis man gør det, skal man også sikre sig, at hesten har nok grovfoder, så den ikke står og bliver frustreret.
Min gør det uanset hvad den bliver fodret med og uanset hvilken stald den står i. Den har altid gjort det, og vil altid gøre det, hvis han får chancen. Men han spiser ikke nok grovfoder, hvis han krybbebider - derfor dette eksperiment
dec 2007
Følger: 144 Følgere: 139 Heste: 6 Svar: 65
derudover får han light lucerne til alle måltider
og så får han ca 1-2 kg gulerødder om dagen
han får wrap og hø ad libitum
og så får han vikings mash hver aften
han står på træpiller da det er den bedste løsning til ham
han har så mange foldtimer som overhovedet muligt og som vejret tillader det.
han bider i krybbe, boksdør, vandkop men ikke i træmmerne eller i hans vindue.
skal ikke kunne sige om det virker da han har være krybbebider helt fra føl af:/
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 668
Alt det hø eller wrap den kan fortære, gerne et par kg halm oveni (træstof). Put det evt i et hønet/høhæk andet der forlænger tyggetiden lidt, hvis den spiser over 15 kg i døgnet, eller bare bliver meget tyk indenfor de første par måneder. Den skal altid have stråfoder til rådighed 24/7, hvis den er krybbebider.
Og så ville jeg give den en daglig dosis vitamin-mineral produkt (for eksempel; salvimin grøn, salvana, travo-e), det fylder under en deciliter dagligt dækker hesten ind med alt og giver plads til alt det strå, der skal forhindre mavesår, krybbebidning og det der ligner.
Intet andet - med mindre den ikke vil spise vitaminerne, så hæld et par spiseskefulde olie i eller brug en lille håndfuld lucerne og et par gulerødder.
(Nu spurgte du kun til fodringen, men hvis den er krybbebider, ville jeg også ringe forbi dyrlægen og få en kur - altså noget medicin - mod mavesår, så du er sikker på den ikke går rundt med et kronisk mavesår... Og selvfølgelig er foldtid heller ikke at undervurdere, så længe der er strå på folden selvfølgelig)
okt 2008
Følger: 171 Følgere: 167 Heste: 3 Svar: 17
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Hvilket foder vil DU anbefale til en krybbebider?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside