Afslag på sygedagpenge {{forumTopicSubject}}
Er simpelthen paf... Har været sygemeldt (er ledig på dagpenge fra fagforening) siden den 23 januar, i torsdags bliver jeg så ringet op fra sygedagpenge afdelingen om at de ikke mener jeg er berettiget til sygedagpenge fordi det er en skade jeg har været sygemeldt med før, dengang skrev lægen at jeg vil kunne stå til rådighed for ikke belastende arbejde, er også fint nok, og blev raskmeldt dengang, fik så meget ondt igen pga den hårde frost og da jeg pga stærke smerter ikke mente jeg kunne være arbejdsdygtig sygemeldte jeg mig. Var ikke klar over at jeg skulle have accept fra min læge om at jeg måtte sygemeldes.
Nu står jeg så efter knap 1 måned og aner ikke om jeg får penge på torsdag eller om jeg overhovedet får noget for den måned der er gået...
Det giver nok ikke så meget mening, men skulle lige af med det inden sengetid...
feb 2009
Følger: 54 Følgere: 59 Heste: 10 Emner: 21 Svar: 230
Har du været inde og læse om det er sådan loven siger kommunen skal gøre/ må gøre?
jun 2007
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 2.005
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Ang enkeltydelse så kan det søges ja. Det er ikke voldsomt meget men det er jo osse ment som en akut-hjælp, ikke en ydelse der skal betale for alverdens udgifter. Det er self surt når man HAR udgifter, for de forsvinder jo ikke bare fordi det er knapt med penge lige pludseligt.
Men tænker at sådan noget som sko til ungerne enten kan vente til næste måned, eller hvis det er et akut behov, så må far spæde til.
Lån til din mor, kan du vel få lov at udsætte en måned og måske du kan lave aftaler med nogen af de andre regninger (det kan man ofte, hvis man ellers normalt betaler til tiden osv)
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
Et eller andet sted forstår jeg godt at man ikke bare kan melde sig syg og måned for måned så bare får udbetalt sygepenge, så der mener jeg du burde ha været forbi lægen for og ha fået en Sygemelding.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 178
jeg må indrømme at jeg mener det er på tide de har strammet op om tingene, men jeg forstår godt din situation, det må være svært at skulle jonglere med alting især når man lige er blevet sepereret, så har man problemer nok.
håber du finder en løsning på problemerne.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 8 Emner: 51 Svar: 442
Og nej ingen ironi her, forstår dig så udemærket... Den der usikkerhed er bare så forfærdelig, håber virkelig det løser sig for dig!
Og når du så også har børn er det jo endnu sværere at skulle leve på en sten, krydser fingre for at det løser sig...
feb 2009
Det du siger er at det er helt iorden det kommunen har gjort, det kan da godt være at der skal en læge erklæring til men det er en kommunen skal bede om, ellers giver det jo ingen mening, når man sygemelder sig der det kommunen der skal skrive og de skal få den sygemeldte til at gå til læge og få en erklæring for det er dem som skal betale, du må da til en hver tid sygemelde dig. det ved jeg som har gået sygmeldt over mange gange.
Det er jo din læge der skal tage stilling sammen med den sygmeldte hvor længe sygdommen kommer til at vare, og ud fra det vuderer kommunen så hvad der skal ske, om der evt. skal en arbejdeprøvning til.
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 32 Emner: 2 Svar: 14
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
I øvrigt må man vel have interesse i at blive rask igen, hvorfor man helt af sig selv burde opsøge en læge, hvis man går hen og bliver syg af noget man formoder tager mere end nogen dage at komme over.
Jeg er selv kronisk syg ikke sygemeldt, men har været det i længere perioder) og har i DEN grad medfølelse med TS for hendes sygdom osv.
Men man kan altså ikke bare beslutte at nu er man sygemeldt, og så gå hjemme og passe sig selv uden at gå til læge, og samtidig forvente at få sygedagpenge.
Der er flere ting i det.
1) man skal kunne dokumentere at men rent faktisk ER syg
2) man kal sammen med en læge, finde ud af hvor lang tid man forventer at være syg
3) man skal have lagt en plan for hvordan man tror man kan blive arbejdsdygtig igen (hvis man da kan det), hvilet osse kræver læge.
Så self er det da ok at ommunen ikke bare udbetaler sygedagpenge i det øjeblik nogen siger de er syge
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 389
Ærgerligt med støvlerne til ungerne, men resten finder du forhåbentlig en løsning på..
feb 2009
For det andet skal kommunen skrive det til den sygmeldte, så der er papir på at kommunen ikke mener hun kan være sygmeldt, ellers kan hun ikke dokumenter at kommunen har og mener det som de gør, der er mange ting i det her jeg ikke forstår.
Men ok det er jo kommunen og de gør som det passer dem.
mar 2010
Varighedsbegrænsning
§ 24. Udbetalingen af sygedagpenge ophører efter udløbet af en kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom for mere end 52 uger i de 18 forudgående kalendermåneder, jf. dog § 25.
Stk. 2. Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes ikke de dage, for hvilke der er udbetalt dagpenge eller løn
1) fra arbejdsgiveren i de første 30 kalenderdage af fraværsperioden ved sygdom,
2) fra kommunen i de første 30 kalenderdage af fraværsperioden for lønmodtagere og i de første 2 uger af fraværsperioden for selvstændige erhvervsdrivende eller
3) i anledning af graviditet, barsel eller adoption eller ved børns alvorlige sygdom, jf. lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven).
Stk. 3. Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes endvidere ikke søgnehelligdage.
§ 25. Udbetalingen af sygedagpenge ophører efter udløbet af en kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom for mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder til personer, der
1) modtager førtidspension bortset fra invaliditetsydelse,
2) opfylder de helbredsmæssige betingelser for at kunne få førtidspension bortset fra invaliditetsydelse eller
3) har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Stk. 2. Hvis den sygemeldte inden udløbet af perioden i stk. 1 tilkendes og får udbetalt førtidspension, ophører udbetalingen af sygedagpenge med udgangen af måneden før den måned, hvor udbetalingen af førtidspension påbegyndes. Hvis førtidspensionen tilkendes med tilbagevirkende kraft, ophører udbetalingen af sygedagpenge, fra dagen efter at der er truffet afgørelse om førtidspension. Hvis udbetalingen af sygedagpenge efter 2. pkt. ville ophøre før det tidspunkt, hvorfra der er ret til udbetaling af førtidspension, fortsætter udbetalingen af sygedagpenge indtil dette tidspunkt, medmindre udbetalingen af sygedagpenge forinden ophører efter stk. 1.
Stk. 3. Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 finder § 24, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Kommunen kan rejse sag om, hvorvidt den sygemeldte skal overgå til at modtage førtidspension på grund af svigtende helbred eller af andre grunde.
§ 26. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygeperiode på mere end 52 uger, jf. § 24, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden. Ved arbejdsdygtighed i mindre end 13 uger kan den sygemeldte på ny få udbetalt sygedagpenge fra kommunen, når beskæftigelseskravet i § 32 eller i § 42 er opfyldt. Det er endvidere et krav, at en af betingelserne i § 27 for at forlænge sygedagpengeperioden er opfyldt.
Stk. 2. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygdomsperiode på mere end 26 uger, jf. § 25, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden.
Her er grunden....
jun 2007
Men må sige at man er på den hvis man af en eller anden grund får afslag på en sag. så pas på. der er ingen hjælp overhovedet at få fra kommunen ved afslag.
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 178
nu kan du fokusere på at blive rask igen, jeg er glad på dine vegne:)
feb 2009
jun 2007
Og selvfølgelig skal man ikke bare kunne sygemlde sig bare for at slipp for nogen ting. Det jeg var frustreret over var at der var gået 4 uger før der kom et spark om at jeg var blevet nægtet penge. Og det var en misforståelse fra sagsbehandlers side dahun havde tolket forkert på hvad min læge havde skrevet.
jun 2007
Nu tegner det hele noget lysere igen. Det så ret dystert ud i går. Specielt da jeg opdagede at der absolut intet kunne gøres for at få hjælp andre steder fra.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 8 Emner: 51 Svar: 442
mar 2010
Det korte af det lange i det jeg satte ind fra loven er at:
Man ikke kan sygemelde sig i længere tid end en "almindelig" snue varer..
Dette for at undgå at alle selv kan bestemme hvor længe de vil gå syge, det skal der en læge ind over..
Som hovedregel plejer arbejdsgivere at bede om en lægeerklæring efter 2-3 uger, og det kommunen vil have er det samme..
Afslag på sygedagpenge
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside