{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.805 visninger | Oprettet:

Stor bule i gjordlejet - hvad kan det dog være?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle kloge HG folk. smiley
her tidligere idag da jeg var ude ved min hest, og stod og striglede hende, opdagede jeg pludselig en stor bule lige bag det venstre forben, den er på størrelse med en hånd, og aflang. hun bliver sur og sparker op med sit bagben, hvis man røre den. Så tror den er øm.
Jeg synes det var meget underligt og har aldrig set noget lignende eller hørt om noget i den stil.
- Det mærkelige var så at igår da jeg kom ud til min pony, og skulle til at ride, var hun halt på venstre bagben, jeg tænkte nok det var fordi hun var faldet ( der er ekstremt glat på vores folde lige pt, fordi sneen er ved at smælte, og da jeg kom til hende på folden stod hun med kæmpe isklamper, så tænkte det evt, kunne være fordi hun var gledet) eller evt fået et spark. jeg trak hende så ind og striglede hende (jeg lagde ikke mærke til en bule, tror ikke den var der igår, men evt, det kunne være fordi den var på vej hun var halt??) og gik så med hende, bare trak 30-40 minutter i ridehuset.
Men så idag da jeg kommer ud og skal gå med hende, og skal til at strigle hende, så opdager jjeg så denne mærkelige bule, som jeg ingen ide har om, hvor den skulle komme fra.
Den første tanke der strejfede mig var enten gjord trykninger (jeg synes ellers min gjord er fin og passer hende godt, der er elastik i begge sider, så kunne ikke se hvorfor den skulle have gjordt det) og så den anden tanke var evt. at hun var blevet sparket. Der er intet sår eller skræmmer at se oven på bulen.
- vi ringer til dyrlægen snarrest og spørger hende ad, og så kommer hun ud.
- jeg har virkelig brug for hjælp, så mit spørgesmål er til jer: har i oplevet noget lignene? hvad kan i tro det kan være?
på forhånd TUSINDE tak!! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stor bule i gjordlejet - hvad kan det dog være??
  • #1   19. feb 2013 Hej. Jeg har oplevet noget lignende. Det var bare et ødem. Min dyrlæge kunne ikke gøre noget ved det, ej heller fortælle hvorfor det var kommet. Men det kan jo sagtens være anderledes med din hest.
    Der ligger billeder af det her:

http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/321588-fridas_bule_under_maven

Dog var det ikke ømt hos min hest og det var en stenhård bule som en spændt muskel. Efter et par dage, flyttede den sig til præcis midten under maven og var på str. med en tennis bold. Og efter et par dage, var den helt væk. Siden hen, har hun haft nogle mindre nogle, men ikke noget der har generet hende, heller ikke selvom jeg spændte gjord på hende.
    Bulen var meget stor. Hvis du deler maven op i felter på midten på langs ad maven og på midten rundt om maven, så der bliver 4 dele, så fyldte den hele den foreste højre side. Præcis som nogen havde målt hende op i den felter og lavet bulen. Den var ca. 15 cm. "høj" og 40 cm lang. Det så virkelig grotesk ud, men svært at se på billederne.

Tror det er godt dyrlægen ser på det, når det er så ømt at hun ligefrem bliver sur når du rør ved det.

• #2   19. feb 2013 så stor er den hun har ikke, den er måske 5-10 cm ''høj'' og 7-10 lang. smiley
    - vi får dyrlægen ud i morgen så hun kan se på det. smiley
    tusinde tak for svar! smiley

• #3   19. feb 2013 Det lyder godt nok underligt! Har dog aldirg oplevet det.
    Men vil du ikke skrive her inde når du ved noget nærmere! smiley Bliver da helt nysgerrig! smiley

• #4   19. feb 2013 Lyder som en trygning hun har fået pga. gjorden (:

• #5   19. feb 2013 Lyder som et ødem, som ofte kommer af et spark, de forsvinder som regel af sig selv, men man skal holde øje med om det bliver værre, hesten får feber og selvfølgelig tjekke der ikke er et (stik)sår i/ved bulen....

• #7   19. feb 2013 Tak alle sammen.
    Noget nyt er, at nu mærkede jeg lide igen, og så opdagede jeg faktisk at der var en TIL bule bare imellem forbenene. Det meget underligt, så vi ringede til dyrlægen, hun sagde det kunne være slag, og i værste tilfælde, en infektion hvor der havde sat sig noget større, som kunne have givet de her hævelser.
    vi giver det til på torsdag, ellers kommer dyrlægen ud. smiley

• #8   22. feb 2013 Lyder til en gjordtrykning smiley

• #9   22. feb 2013 Tror det ikke, hun har fået en til, bare imellem forbenene.. smiley
    - de er også godt på vej væk, begge to. smiley

Kommentér på:
Stor bule i gjordlejet - hvad kan det dog være??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce