11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
At lære galop/hest der bukker {{forumTopicSubject}}
Jeg rider denne her skønne fjordhest som jeg har fået "gentilredet" og fået lært signalerne igen. Vi har endelig fundet knappen til trav og nu går det der ud af.
Hvordan er din erfaring med hvornår i begyndte at indlære galop? Travede du en del først og fik styr på balance på volter i traven først eller indlærte du galop da trav signalet var på plads og hesten styrbar her?
Han er en skøn fætter, men hans forhold til ben og pres fra disse et et jeg ikke har oplevet før. Hvis han er usikker eller ikke vil frem af en eller anden grund og man presser til ham, så bakker han eller bukker eller sparker op under maven med benet ( ligesom når de vil ligge sig ). Han kan uden problemer bukke i skridt.
Vi er dog kommet videre fra bukke i skridt da han har fundet ud af at mine ben ikke gør ham noget, presset forsvinder igen. Gætter på han har lært at hvis man gør sådan, så stopper rytteren med at presse.
Hvis jeg forsøger at give galop hjælp ( ben tilbage ), så bukker han - mit bud er at han er kilden, han ved ikke hvad han skal med det pres og især når man ser på hvad han startede med i skridt.
Fik ham også over et spring i trav, han tog et galop spring over og herefter bukkede, det virkede som om han kom ud af balance eller blev overgearet af at han kunne galopere. Men sprang også over en anden gang og fik ingen buk, der virkede han også mere i balance.
Jeg tænker at lære ham galop over et spring for at genere ham mindst muligt, altså ikke fremprovokere et buk fra ham.
Er det noget du har erfaring med - at lære hesten galop over et spring? Eller en hest der er kilden?
Har også overvejet at prøve på tur, på en lang lige strækning, men er ikke heeelt glad for det med en mulighed for at blive bukket af eller sidde på en hest der stikker af.
Jeg tænker også at des bedre balance i trav, des mere hjælper det på galoppen.
Jeg tænker ikke smerte ind i alt dette, grundet hans mønster med pres fra ben. Tænkte smerte i starten fordi han ikke ville trave, men det løste sig da han fandt ud af hvad jeg ville have ham til.
dec 2010
Følger: 46 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 64
- ved godt at du ikke tænker smerte i det, men det kan jo være der er noget der sidder og spænder eller i klemme.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Han er desværre ikke til at longere, pisken rager ham :o).
Ligesom jeg skriver i min start tråd - så er jeg ikke meget for det på tur, før vi har redet mere tur og kan stoppe bedre og han ikke går og kalder.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
dec 2010
Men arbejd med balancen, også prøv at ligge benene til galop efter et stykke tid Og evt. start og stop signal. For min erfaring er det langt nemmere at tage den første galop i skoven/strand, selvom den kan i longen
sep 2007
Han reagere ikke hvis man blot ligger pisken, man skal tappe men tapper man for meget så siger han fra. Fx. hvis han er usikker og ikke vil over en bro, et eller andet på jorden osv. så får man buk hvis man presset for meget - om det er med pisk eller ben. :o).
Men jo, man kunne prøve om han reagere på en pisk - men det er det med benet tilbage han jo skal have væk ikke betyder buk ;o).
sep 2007
Ville også vældig gerne galopere i naturen, men han er en bette smule seperations angst. Han stikker ikke af, løber hjem, ikke er til at styre e.l han går bare og kalder og går hurtigt. Så er ikke sikker på hans reaktion hvis han får lov til at galopere, om han så smutter hjem :o).
dec 2006
dec 2010
sep 2007
Det er fra en bestemt hest han har det sådan med ( som ikke kan rides ), men måske - skal lige se hvordan han er på tur med andre i trav, om han stadig går og kalder :o).
dec 2010
- Men evt tage den hest med, hvor der er en der trækker den også bare skridte og trave lidt og se hvordan han tager det der. Det kan være en start
sep 2007
Jeg har redet tur med andre i skridt, men jeg kan ikke huske om han gik og kaldte ;o). Hvis han går og kalder, selvom der er en anden hest er jeg ikke helt tryg ved at sætte i galop på tur.
dec 2010
dec 2006
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Min tidligere fjord bukkede også ved indlæring af galop, da hun netop var følsom for ben, vi blev bare ved at øve og holdt presset fra benene til hun galoperede uden buk, så droppede hun hurtigt bukkeriet
sep 2007
Jeg har travet på tur alene, jeg vil bare ikke galopere på tur alene, ej heller galopere på tur sammen med andre hvis han går og kalder ;o).
Har ingen bakker i nærheden heller, ikke lige hvad jeg ved af.
Tror bare vi skal have noget mere træning i trav og lidt hop over spring evt. hvis han selv falder i galop herefter.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Jeg ville arbejde MEGET i trav og så lade ham galoppere frit i ridehuset.. Og så ville jeg lære ham at han ikke skal sparke af benene.. Indtil han kan det ville jeg IKKE eksperimentere på tur..
Jeg ville allerhøjest øve det ned af langsiden.. Han falder så tilpas hurtigt i trav igen at der ikke sker noget ved at prøve det selvom hans balance ikke er helt ok..
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Jeg ville selv få det tjekket, så det var på plads. Er der så ikke noget i vejen, så lyder det også lidt som om, at hesten ikke ved hvad du mener? Jeg tilred nærmest min egen på ny. Der lagde jeg benet til som man gør, og så fik hun lov til at løbe igang. Slap først presset og roste når hun gik i galop. Men synes nu stadig lige at du skulle tjekke hesten, for en sikkerheds skyld?
sep 2007
Jeg passer ikke hesten længere, han er blevet hentet idag så pt. er det ikke aktuelt :o).
Hvis jeg var overbevist om at noget var galt, så ville jeg få ham tjekket men eftersom han generelt ikke var glad for ben generelt.
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Men først ville jeg undersøge sadlen og evt. hestens ryg for problemer. Det lyder sandsynligt at han er kilden, men man kan aldrig være for sikker
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
sep 2007
Jeg anede ikke at den blev hentet, det vidste ingen, udlåner besluttede sig uden varsel for at hente hesten :o). Så nej, jeg var ikke lige forberedt.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
sep 2007
Det er vældig surt, men desværre ikke første gang jeg oplever at en udlåner henter en hest uden varsel :o)
At lære galop/hest der bukker
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside