Følger efter mig.... ? {{forumTopicSubject}}
Davs.
Jeg har for nyligt (i søndags) fået lov til at træne med en 3,5 årig fjordhesthoppe. Hun er utrolig sød og relativt lærenem - og lærevillig. Hun har været i tilridning siden oktober, hvilket jeg skal fortsætte - men jeg træner pt. mest fra jorden, fordi hun bla. ikke kan stoppe og bakke.. (kan hun så godt nu, men altså :p)
I dag var jeg derude, hvor jeg trænede med hende bare at gå rundt ved min side, og så bakke ved at trykke på bringen i stedet for i grimen (som hun havde lært af ejer.. kinda). Det gik fint nok det første korte stykke tid, men efterhånden blev hun bare irriteret og gjorde alt muligt andet.. (hun blev vel utålmodig, i guess..)
så jeg prøvede blot bare at gå rundt - stop - gå agtigt, uden at jeg gjorde tegn til hende til at stoppe, ud over at jeg selv gjorde det. Fungerede rigtig fint, men igen blev hun utålmodig.. Så valgte jeg at slippe hende ''fri'' fra torvet. Først stod hun bare, men så begyndte hun at komme hen til mig, og hver gang jeg flyttede mig, flyttede hun sig med.
Når hun gik med, gik hun lige bag mig. Ikke vred, ikke skubbende, men tæt og med hovedet afslappet sænket. Hvad betyder det? At hun går lige bag mig, af sig selv?
Når vi stoppede og jeg stod og nussede/kløede hende på halsen, tog hun meget sin mule op til mit hoved - en hilsen, eller hvad?
Og til sidst gad hun ikke følge med mere.. nogen idé om hvorfor? (ud over hun måske bare var blevet lidt træt?)..
Jeg var på banen med hende i alt 25 minutter, og de sidste 10 minutter gik på at hun fulgte efter.. (mange pauser hele tiden, hehe)
(btw - utålmodigheden er selvfølgelig fordi hun er ung
jun 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 30
Heste er jo flokdyr og den følger efter dig fordi du har kvalificeret dig som leder og det har den så respekteret.
jun 2011
jun 2011
jun 2011
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Jeg tror godt at man kan lave noget kropssprog som ligner hestens, og at den så derved forstår hvad der sker og hvad der bliver "sagt".
Spanske skridt har intet med hestesprog at gøre, det er bare en visuel kommando når man beder den spejle ens bevægelser.
jun 2009
jun 2011
jun 2009
Jeg tror også på dyretelepati :0)
jun 2009
Pretty creepy. Hun kunne tilmed sige at der ville komme en interesseret køber til en af dem som så sådan og sådan ud, og det skulle ikke være hende. Så også synsk i det vildt. Jeg ville gerne prøve at få sådan en til at snakke lidt med min hest - spørge ham hvorfor han til tider er ret voldsom. Man kan jo heldigvis lade det ligge som man synes er noget vås
jun 2011
Det er jo hvad vi selv mener at en hestehvisker er..
jun 2009
Ang. det med leder for hesten, så tror jeg nemlig godt at hestene kan se at vi er rovdyr
jun 2009
jun 2009
Men jeg tror mere på at hesten får noget godt ud af at reagere på vores signaler, end at den kobler det sammen til at vi er ledere for dem :0)
jun 2009
Følger efter mig.... ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside