{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.358 visninger | Oprettet:

Bygningsbedømmelse/kåring? {{forumTopicSubject}}

jeg er ret ny i avlen, og generalt i islænderverdenen.
Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med, da jeg gerne vil have min unghest bygningsbedømt (muligvis for at se om en mulig viderekåring kan betale sig senere)

1. Mit føl har været i man og hale af den, dog er det ikke voldsomt, men man kan godt se det, og jeg ved ikke om det når at blive helt iorden inden kåring. Hvor meget har det at sige?

2. er der en bestemt måde de skal stilles op på foran dommerne? og skal de være vant til berøring/løftning af hove ved fremmede? generalt hvad skal de være vant til inden?

3. er det ligemeget om hun bliver fremstillet i hovedtøj eller grime? er det noget specielt udstyr der er krævet?

Og sidst men ikke mindst, hvis der er nogen der vil kigge på billederne og sige hvad i syntes om hende? svagheder/styrker? og bare vær ærlige, man ser jo altid en stjerne i sin egen hest smiley Er hun overhovedet værd at stille til en bedømmelse/kåring?

skriv endelig hvis i mangler info eller andet om hende smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bygningsbedømmelse/kåring?
  • #1   29. dec 2012 smiley

profilbillede
  • #2   29. dec 2012 smiley

profilbillede
  • #3   29. dec 2012 Ved, at de til kåring ikke må have næsebånd på trensen - så jeg går ud fra, at de skal fremvises i trense, grimer uden næsebånd er svære at få fat i. Og så vidt, jeg ved, skal de stå helt lige og med siden med mindst man til dommerne, så de kan se hestens hals, hovene løftes vist hen i rigtig position, så hesten står lige med benene og det. Jeg kan ikke udtale mig om hendes bygning, men køn er hun da.

http://www.youtube.com/watch?v=hGZUJqlg808&list=UU_CX0Va_msHY3DlHK65V-Lg&index=15

• #4   29. dec 2012 tusind tak, det var en stor del af det smiley jeg er jo helt nervøs for om vi kan gøre det godt nok, når hverken jeg eller hest har prøvet det før smiley

• #5   29. dec 2012 Sådan er det jo altid; lidt sommerfugle i maven skal der vel til smiley

• #6   29. dec 2012 ja det tror jeg helt sikkert smiley

• #8   1. jan 2013 Caroline: tak fordi du er ærlig, det er jeg meget glad for smiley jeg købte hende af et stutteri, og de mener jo kun en masse godt om hende, men syntes ikke rigtig jeg kan tage efte hvad de siger, for ved jo godt at hun ikke er en tophest smiley på billederne er hun 3 år, så håber hun vokser til sin bagpart smiley jeg vil sige jeg også har været meget i tvivl om hendes bygning, og jeg tror da også hun vil få mere ridemæssigt end bygningsmæssigt smiley

Jeg viste ikke der var noget der var noget der hed en vejlende kåring, hvordan finder jeg ud af mere om det, og hvornår det foregår osv?

Må jeg spørge om hvad du kigger på ved hendes forben? er de for stejle eller hvordan? vil jo rigtig gerne lære noget om det smiley de er jo de første islændere jeg ejer, så må indrømme jeg føler mig fuldstændig som nybegynder igen smiley

• #9   1. jan 2013 og hvilke billeder ville være bedre at vudere ud af hvis det er? smiley

• #11   1. jan 2013 okay tusind tak for hjælpen smiley jamen havde tænkt mig kun en bygningsbedømmelse i år, da hun ikke er tilredet smiley bare for at se om det så helt skidt ud smiley men vil da helt sikkert undersøge det nærmere smiley er rigtig glad for at du ville forklare mig så meget, syntes jo ligepludeselig der dukker 1000spørgsmål op smiley

• #13   2. jan 2013 er det bedst at vente med at kåre till de også er tilredet? og kan dyreskuer være et sted hvor man kan vuderet sin hest efter de rigtig normer, så man kan tage lidt efter om hun får gode point der? eller kigger de på noget helt andet til kåringer?

• #15   2. jan 2013 og tusind tak for dine svar, det er rigtig rart at der er nogen der kan få sig til at være ærlige smiley

jeg har heller ikke lyst til at komme til kåring med en hest, hvor man nærmest bliver bagtalt fordi ens hest virkelig ikke er et kåringsemne smiley jeg tror jeg tager hende med til nogle dyreskuer og tilrider hende, også må vi se derfra smiley

hvordan er det med blup? for jeg ved jo at hvis en hest får en god kåring, stiger dens blup, men hvad hvis den får en dårlig, kan den så godt falde? og i tilfalde af det, hvor dårlig skal den så kåres?

det jeg mest ville bruge en bedømmelse til var hvad hendes svage sider var, så ma kunne kigge efter en ordenlig hingst til hende smiley

• #17   2. jan 2013 okay, jamen tusind tak, syntes jeg har lært en hel del mere smiley vil rigtig gerne godt ind i det avl, så det er jo bare med at suge til sig smiley

• #19   3. jan 2013 Spændende emne smiley Jeg står selv og vil have Hilling med til bygningsbedømmelse i Herning til foråret når hun bliver 3. Hvis det går godt vil jeg nok have hende kåret engang også.

Caroline hvis du vil give din vurdering af hende ud fra billederne, så ville jeg blive glad smiley Synes det er ekstremt svært at vurdere sin egen hest. Jeg er selv helt forelsket i hende og synes hun er verdens smukkeste hest xD Hehe. Selvom jeg selvfølgelig godt ved at hun har visse fejl. Fx vil det trække ned hvis dommerne opdager at hendes ører kan "falde ned" og hænge helt ud til siden. Hun gør det dog ikke hele tiden.

Her er hun: http://www.hestegalleri.dk/galleri/165324-islaender_hilling_3

• #22   4. jan 2013 Mange tak for vurderingen Caroline smiley Dejligt at der er andre der også synes om hende.
    Hendes hals er det jeg har været mest nervøs for, lige siden hun var lille. Den er ret kort og en anelse tyk, men den er heldigvis blevet pænere med alderen! Hendes hove vil muligvis også trække lidt ned i og med at hun har en lidt skæv hov, men min smed mener at det vil være næsten usynligt når hun får sko på.
    Er ikke sikker på at aqua træning er en mulighed. Har ikke så mange penge at gøre med. Men masser af god jordtræning burde nu også kunne gøre tricket efter min mening smiley

Kommentér på:
Bygningsbedømmelse/kåring?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce