{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Fortøj eller ej?:) {{forumTopicSubject}}

Hej Fjordheste folk:)

Jeg står i et lille dilemma. Ved i hvordan et fortøj fungere? Jeg har fået af vide at det er noget med at det holder sadlen på plads og noget med at det holder hesten hoved nede. Min fjordhest tager ikke hovedet så meget op, men jeg har spurgt en masse om hvilken virkning et fortøj har. Så jeg ville bare lige spørger om der er nogle af jer der springer med fortøj og om i kan mærke hvilken virkning det har? smiley
Håber i vil hjælpe. Og hvis i vil hjælpe og i kender nogle gode mærker som laver fortøj og som ikke koster spidsen af en jetjager så må i også meget gerne skrive!;)
KH Julie..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortøj eller ej?:)
  • #1   22. dec 2012 for at sadlen ikke glider tilbage
    for pynt
    med martingalstropper, det med hoved

bruger det til pynt, eller på længere ture hvor sadlen kunne glide en smule tilbage

mest til pynt smiley

• #2   22. dec 2012 okay tak smiley Jeg syntes også det er rigtig fint til "pynt", men ville lige vide hvad virkning det havde smiley

• #3   22. dec 2012 jeg sprang enang med et fortøj, hvilket resulterede at min pony under ingen omstændigheder ville springe. Så et godt råd, prøv det hjemme inden du tager det med til stævner smiley

• #4   22. dec 2012 selve fortøjet holder sadlen på plads, men som sagt, mange bruger det osse som pynt. Martingalstropperne holder hovedet på plads, altså hvis du har en hest der gerne vil stikke hovedet i vejret på vej mod springene osv. så kan martingalen hjælpe med at holde hestens hoved nede i højde, hvor den kan nå at se springet, og fokusere på det. smiley

-Og du kan få fortøjer i alle slags priser, gå ud i en rideudstyrsbutik og kig, de har sikkert også i forskellige prisklasser! smiley

• #5   22. dec 2012 Tak for svarene:) Det hjælper meget smiley

• #6   22. dec 2012 jeg springer med fortøj, og det ændre ikke på lukas´s holdning til spring og han springer fint med det.

• #7   22. dec 2012 Ved ikke om det er sandt, men er kan det ikke også hjælpe til ,hvis nu hesten tager biddet tit, at "stropperne" holder hovedet nede så den ikke kan, eller i hvert fald ikke har så nemt ved det?? Jeg ved det ikke helt, men ja pynt på hesten smiley

• #8   22. dec 2012 Et fortøj bruges typisk når man springer, om det så er bane, jagt eller military.

Funktionen er at det skal hjælpe sadlen med ikke at glide tilbage, når man springer en masse..
    Yderligt, så kan der sættes en martingal i det, hvis ens hest f.eks. kan finde på at slå hovedet voldsomt bagover (frustration ved anholdning eller lign.)

Pynt... Jeg kan ikke se idéen i at komme et fortøj på en hest bare som pynt, og det vil jeg fraråde. Men brug det da endelig hvis der er et behov. Som f.eks. sadlen glider bagud ved springning smiley

• #9   26. dec 2012 Ja der er vi jo så forskellige Eva smiley Så længe den ikke lider last. Desuden, hvis man har brug for fortøj fordi sadlen glider tilbage, er det så ikke et råb om forkert sadel ?

Btw, man skal altid være opmærksom på at fortøjet er spændt rigtigt. Jeg ser rigtig mange som ikke spænder mavestroppen til. den mp under ingen omstændigheder have ''luft'' mlm. bugen og stroppen, den skal sidde til, men selvfølgelig ikke kvælerstramt. Bevægelsesfrihed skal være muligt. Hænger den risikerer hesten at få benet ind i den og kan resultere til et væmmeligt styrt.

korrekt http://horsylineshop.dk/oscommerce_st/catalog/images/05100434_3.jpg

• #10   26. dec 2012 Krapyl - ja og nej. Der er jo situationer der belaster sadlens kapacitet mere end normalt, og hvor man ikke kan stoppe lige og justere sadlen undervejs. F.eks. En jagt..
    Der kan sadlen jo godt ligge perfekt til dagligt ellers

Kommentér på:
Fortøj eller ej?:)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce