{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.032 visninger | Oprettet:

Hvordan får jeg ham til at spise det? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en udfordring..
Jeg vil rigtig rigtig gerne have min vallak til at spise noget tilskud, men det behager altså ikke herren - og med den pris jeg har betalt for det så vil jeg i grunden sætte pris på, at vi finder ud af hvordan vi kan lokke det i ham.

Det drejer sig om en kombination af

- 120 g EquiShure hvis hovedbestanddel er natriumbicarbonat - aka. natron
- 48 g Probiotikum Plus

Det er især den del der er EquiShure som er det han har mest brug for vi ikke er enige om.

Jeg har prøvet med Irish Mash - det virker ikke
I det almindelige foder, så nægter han bare at æde sin mad
Jeg kan hvis det er mindre mængder - 1/4 af hvad han skal have skjule det i et par håndfulde havre - men når det er så store mængder dur det ikke, og jeg hælder ikke 500 g havre i hesten om dagen fordi den skal have tilskud...

Så hvordan får man hesten til at spise sådan noget?
Det han ikke vi spise er en buffer hvis formål er at regulere pH-værdien i maven til noget mere hensigtsmæssigt end den er i dag, fordi der er en større ubalance i hans mave-tarmflora

Det er ordineret af en dyrlæge, så jeg tør godt give det - selvom dyrlægen ganske vidst arbejder for Brogaarden så er det stadigvæk en dyrlæge jeg har snakket med om det - og vi blev enige om at det var værd at give det et forsøg.

Jeg har haft held til at give ham det i noget revet æble et par gange, men der er tale om ret store mængder - og længe, så ved ikke om det er en holdbar løsning.

Så gode råd søges.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan får jeg ham til at spise det?
  • #1   13. dec 2012 Kan du ikke skjule det i noget snasket foder, det er næsten nemmest. Nu siger du at du har prøvet mash smiley .. Hvad med nogle roepiller af den ene eller anden slags??

• #2   13. dec 2012 Udhul æble eller skær dem i små stykker og bland det sammen evt os med gulerødder

• #3   13. dec 2012 jeg har heller ikke ku lokke tilskud i georg med mash... men i hans musli går det rimeligt. Han får natur musli fra hippolyt.

har også haft held med Alpen grüner mash fra Pre Alpin (også fra hippolyt).

ellers et revet æble, eller skær et over, udhul den ene halvdel, og giv det samlet?

• #4   14. dec 2012 Prøv og blande det med revet æble eller gulerod, det plejer at virke

• #5   14. dec 2012 Mine får tilskud foderet i deres foder..

Ikk altid de gider spise det hele men så får de lige en sjat olie i og det væk...

Mens jeg har en anden der bare æder alt der kommer i kryben...

Havde også mit bøvl med og få mit ene føl til og spise hvidløg... Og nu spiser hun det bare uden problemer.. smiley

• #6   14. dec 2012 ja som de andre skriver prøv at skjule det i noget han virkelig godt kan li eller måske dele dosisen op på flere måltider - min får et biotin tilskud som den ikke ville spise nu har jeg fordelt det på de 3 måltider den får på en dag og nu er det bare spist.

har også haft gode erfaringer med at blande det med Equi mall fra ST. hippolyt men det er vigtigt det ikke ligger i frokst her til vinter så lidt bøvlet.

• #7   14. dec 2012 Det med at dele det op virker ikke..
    Han kan IKKE lide det... ergo vil han helst ikke spise det.

Det betyder, at han IKKE han tænkt sig at spise det hvis jeg blander det i hans foder - og at skjule det i noget olie tror jeg ikke virker - for han kan sortere det fra selv i roepiller...
    Meget er prøvet...

Og det er meget bittert som sagt - natriumbicarbonat er ikke ligefrem lækkert.
    Prøv at stikke næsen ned i noget natron i køkkenskabet, så ved I hvorfor jeg synes det er fair han ikke vi spise det.

Den med revet æble er faktisk den jeg har haft størst succes med - men han vil stadigvæk ikke ret gerne have det... det smager bare BVADR..
    Har overvejet om det skulle skjules i ren melasse... måske man skulle overveje det. Vi har det godt nok ikke, men det kunne vi jo få.

• #8   14. dec 2012 Jeg ville nok lave en blanding af enten revet eller most æbler, gulerødder og melasse.
    Jeg har brugt melasse for at give min tilskuds foder, hun kan ikke smage det gennem det.
    Olie virker bestemt ikke på min hyp - hun nægter blot at æde sit foder.

Jeg har prøvet at bage godbidder med hende tilskud i og det virkede sommetider bedre. du skal dog lige høre din dyrlæge om du må "bage" det smiley
    Jeg brugte, sirup eller honning, æbler, gulerødder, rugbrød og urter.

• #9   14. dec 2012 jeg ved ikke hvordan du får det i ham smiley
    men har du prøvet at smage på natron,
    det smager rædsomt

• #10   14. dec 2012 nu siger i godt nok det smager rædsomt, men jeg mener at hesten oftest selv godt ved hvad den har brug for .. smiley

• #11   14. dec 2012 Jeg synes i hvert fald det har en bitter smag...
    Det er for at hjælpe hans mave.

Indetil videre er det med lidt overbevisning lykkedes mig at få ham til at spise 1/4 del ad gangen i noget müsli - så det kan godt lade sig gøre.

Og jeg ved så meget om kemi at det er ganske uskadeligt det jeg giver ham - det retter blot op på den ubalance der tydeligvis er opstået i hans mave/tarm system og dermed gør at han har haft tynd mave MANGE gange...
    Lad os bare sige at ethvert vejrskift har været årsag til at han har haft ondt i maven i år - og det er jo ikke meningen.

Revet æble er prøvet - uden held.
    Jeg tror måske vi prøver at købe noget æblejuice og så hælde det over müslien i morgen.

Hovedsagen er at han får det - så er det lidt lige meget hvordan.
    Lige pt. overvejer vi faktisk at være stygge ved ham og så sprøjte det ind i munden på ham.

Melasse bliver det ikke.
    Det har han ikke godt af - så må det hellere blive noget müsli.

Roepiller dur ikke - er også prøvet.
    Der er ikke ret mange ting der ikke dur.

Og nu har jeg sådan nærstuderet kemien i det - og man anvender det til at stabilisere pH-værdien - og dermed så bliver mavens miljø langt sundere og dermed trives de bakterier der skaber tyndmave dårligere - og dermed så får vi også en langt bedre foderoptagelse i ham.

Så der er en god grund til at han skal have det.
    Og han spiser også hellere Probitikum Plus som er en ekstra god gærkultur, men det virker.

• #12   14. dec 2012 ... og smagen er nemlig lige præcis problemet her.
    Det smager ikke ligefrem fantastisk...

Han er ikke kræsen, men jeg tror det vil være svært at få i en del heste..

• #13   14. dec 2012 har også hørt at de skal ha det serveret flere gange, så vender de sig til det.
    Prøv at fortsæt med at blande det i musli, og så vent m at gi hø førend han har fået spist sin tilskud, så han er sulten.

• #14   14. dec 2012 Det med hø er ikke altid så nemt at styre
    Han er løsdrift hest.

Men jeg prøver at blive ved... det er bare sådan lidt trætende når man skal prøve aaalt muligt for at lokke sådan noget i dem

• #15   14. dec 2012 Prøv at hæld det hele i en spand og ælt det sammen, så kan du evt. tilsætte udskårne æbler, gulerødder og måske lidt honning for at få lokker ham til at spise det? smiley

• #16   14. dec 2012 En ting er sikkert
    Stikker jeg ham det hele på en gang - så sorterer han det fra...

Jeg har pt. hæld med mindre portioner af tilskuddet ad gangen fordi han så får lidt ekstra müsli - små håndfulde ad gangen - og får det så i små portioner ad gangen.

Det er pt. den eneste mulighed han har haft for at få det.
    Og for ikke at få hældt for meget stivelse i ham - han har IKKE godt at store mængder stivelse - deraf er ren melasse, ren honning, sukker og andre lignende produkter helt udelukket..

Han er mistænkt for at have et meget dårligt optag af stivelse generelt (af en dyrlæge) - og deraf følgende ubalance i mave-tarm-systemet konstant.
    Deraf et forsøg på at løse det her og nu med en buffer til at stabilisere pH.. men den langsigtede løsning bliver at han bliver kørt over på et langt mere stivelsesfattigt produkt end den müsli han får lige nu.

Så det er med god grund at han skal spise det.
    Det er velmenende råd med honning m.m. - men det er og bliver ikke en løsning, fordi hesten absolut ikke har godt at stivelse..
    Hvis dyrlægens antagelse er rigtig (og dyrlægen er i øvrigt super dygtig) - så skal jeg til at lægge min fodring endnu mere om.

• #17   15. dec 2012 Flydende melasse ? smiley

• #18   15. dec 2012 Ikke en mulighed..
    Han får ikke melasse - no matter what... så vil jeg hellere sprøjte det ind i munden på ham.

Lige pt. er det lykkedes mig flere dage i træk med Natur Müsli.
    Så det holder vi lige fast i.

• #19   15. dec 2012 OK, bare det ikke er fordi du tror Naturmuslien er uden sukker smiley

• #20   15. dec 2012 hippolyt laver et produkt uden stivelse, og deres alpen grun mash er med under 1 procent stivelse.

• #22   15. dec 2012 næsten uden stivelse.

• #23   16. dec 2012 Natur Müsli er foreløbig det vi har haft størst succes med.

Og hvis det stod til mig - og ikke til hesten,så fik han hverken müsli, betfor eller lucerne med melasse...

Så nu håber jeg håber jeg virkelig virkelig at han kan lide Horse Lux Easy - for så får han det... så har jeg en renere samvittighed om ikke andet. For det er ikke min ide - men hestens...

• #24   16. dec 2012 Good Luck smiley

• #25   16. dec 2012 ... og olie er der er aaalt for mange kalorier i.
    Han er fed nok i forvejen - og så synes mange i øvrigt ikke min hest den er fed - det er mig der synes de skal være temmelig slanke...

Det er misforstået godhed... i min bog.
    Så nu er vi på slankekur igen igen igen... han dør ikke af at smide nogle kilo. I min bog skal en hest være SLANK - og uden fedtdepoter, men det er også bare mig der er lettere hysterisk på det punkt.

Kommentér på:
Hvordan får jeg ham til at spise det?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce