{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Anbefal et bid! {{forumTopicSubject}}

Hej!

Min hoppe Freja, går dårligt på et alm blødt 3-delt.
Hun er en stædig hest, der til tider kan være svær at stoppe. Ikke at hun er hård i munden, for på banen er hun sød og rar, og reagerer på absolut mindste tegn, så her ville det bid vi normalt bruger ikke være et problem, men så snart vi er ude har hun krudt i bagen, og min mor (det er egentlig hendes hest) er ikke glad for at ride hende.
Det skulle hun meget gerne blive.

Jeg kender ikke til den store verden i bid, da jeg aldrig har haft brug for at skulle bruge andet end alm 2- eller 3-delt på mine egne eller andres. Ellers bare har brugt det andre hestes ejere har anbefalet til deres hest, hvis jeg skulle ride den, fordi dét har fungeret.

Jeg søger ikke et hårdere bid, men blot et anderledes bid end et 3-delt eller 2-delt. Som sagt aner jeg ikke hvad der er at anbefale.

Så anbefal endelig hvad i synes er godt!

Kiggede lidt på det her (link fjernet) men der kunne godt se ud til at være fare for at læbe eller tunge ville komme lidt i klemme nogle steder?
Eller måske sådan et? (link fjernet)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefal et bid!
  • #1   9. dec 2012 Jeg er glad for Myler. Jeg ville tage ud til en der forhandler Myler bid. Det nemmeste er jo helt klart, at prøve det på din hest, for selvom du finder frem til, at det passer til den, er det ikke sikkert hesten bryder sig om at gå med det og så bliver intet jo bedre. Håber du finder ud af det smiley

• #2   9. dec 2012 Jeg har skifter til et udelt bid, da min hest heller ikke gik optimalt på et 2 og 3 delt bid - det virker meget blødere på ham, då det ikke trykker i ganen når man tager i tøjlen. Det bruger jeg til hverdag, og træner så 1-2 gange om ugen med et islandsk bid, for at få lidt løfte-effekt, da han gerne vil ligge lidt tungt på biddet nu og da.. Da det er et skarpt bid skal han rides som var det sytråd jeg har imellem fingrene, og det gør at jeg lettere kan træne anholdninger fra sædet, halve parader, tempo skift osv. Når jeg så rider med det bløde bid, kan jeg mærke tydeligt forskel dag for dag, han er ved at blive mega fintfølende for sædet, dejligt:-) Tror at han ved tidligere ejere er blevet redet meget på hånden, og da jeg pga af mit handicap ikke har ret mange kræfter i armene, er det vigtigt at han kan rides på sædet og stemmen, ellers kan jeg ikke holde til at ride.
    Og så er det jo bare vildt fedt når man kan tølte med helt løs tøjle, og bare lave en lille anholdning med lænden, så blir der skiftet gear - feeeedt:-D

• #3   9. dec 2012 Tak for rådene, vil klart prøve begge dele, og se hvad der er bedst!

Anette: Hvor dejligt! Freja har også tendens til at lægge sig lidt tungt på bidet, men jeg tror det skyldes at det jo er et dårligt bid til hende. Godt at høre hvordan du har fundet en løsning, jeg vil også helst at hesten ikke rides med hånden. Jeg kan derfor også tydeligt mærke, om jeg rider Freja eller Tritla, for Tritla rides langt mere med sædet. Det er også derfor min mor altid rider Tritla når vi er på tur, fordi hun er meget lettere at have med at gøre :o)

• #5   9. dec 2012 Luna: Nej, det har du fuldstændig ret i, bidet gør kun en brøkdel, men det er jo stadig relevant om man bruger det korrekte til den bestemte hest smiley

Og så er det jo ikke min hest, men min mors. Og hun har ikke redet undervisning i godt og vel 5 år, og har egentlig heller ikke rigtig redet de år. Hun er typen der udelukkende rider for fornøjelsens skyld, og skal gerne bare kunne sætte sig op og ride. Min mor rider mere med tøjlen end jeg gør, mest fordi hun er mere stiv i lænden grundet den manglende vedligeholdelse, og ikke rider med sædet ligesom jeg har lært det. Hun vil først modtage undervisning når hun kan ride på sin egen, så jeg skal have gjort hesten så klar som muligt til dette, bl.a. skal jeg have töltsat hende. Og så er det vigtigt at bidet er i orden smiley

Du får lige hestens historie, forsøger at give den i korte træk. Bare så du ved hvordan træningen med hende foregår:
    Hun er en 7-årig stædig hoppe, der først kunne påbegynde sin gangsætning i sensommers. Vi benyttede nemlig en smed engang, som på hende ikke havde gjort et ordentligt stykke arbejde fra start, så derfor fik hun ondt og når jeg ville forsøge at samle hende gjorde hun ALT for at smide mig af. Vi havde hende til prof. trænere for det kunne jo være det var mig den var gal med, men de oplevede samme situation. kiropraktor kunne ikke finde noget i vejen, og til sidst endte det med at vi tog rygtenbilleder over hele hendes krop for at se om dét kunne vise noget, for vi kunne ikke længere tro at det bare var nykker. Viste sig at det var dårlig smedarbejde som overbelastede hendes bagpart. Så fik vi smed Anders Stokbro ude som vi fik anbefalet, og pludselig var hun en anden hest. Hun havde lidt dårlig attitude i starten pr. vane, men i efteråret kunne hun så småt begynde at bære sig selv.

Hun synes det er uhyre kedeligt at ride på bane, fordi hun tidligere sjældent blev redet ud på tur af frygt for om hun kunne finde på noget derude (vi troede jo det var dårlig vane i starten) så når hun går på bane nu, keder hun sig, og adlyder alle signaler, især stop-signalet.. Men når vi er ude på tur har hun krudt i bagdelen, og reagerer ikke på halvparader mm.. Det er så småt begyndt at blive bedre, og det er nu jeg kan begynde at lægge rigtig mærke til, hvordan hun reagerer på tøjlen, og dette bid er dårligt til hende. smiley

• #6   10. dec 2012 Jeg vil bare lige sige at jeg er 100 % enig med Luna smiley
    Har ikke selv prøvet Rockin s biddet endnu, men har hørt så meget godt om det efterhånden at jeg har tænkt mig at købe det selv.

Nu kan jeg forstå på dig at det er en ung hest der er tale om, og så er det jo udelukkende et spørgsmål om træning, træning og atter træning. Hvis problemet kun opstår i naturen, så må det være i naturen problemet skal løses.

• #7   10. dec 2012 Kunne være jeg skulle prøve det. Måske det 3-delte af slagsen. Læste lige om det i bogen "bag om bidet" der bliver det anbefalet smiley

Lady..: Nej, det er ikke en unghest. Hun er 8, og har været tilredet meget længe, men skal først til rigtigt at påbegynde gangtræning nu. Jeg ved det er et andet bid, der er vigtigt hér, og derfor spørger jeg efter råd. Jeg har tilredet rigtig mange heste, og hun er noget anderledes. Jeg har aldrig haft brug for andre bid, fordi jeg altid har tilredet med et ganske alm. 3-delt, og derefter, når ejer har fået sin hest tilbage, har de selv bestemt hvad de ville bruge.. Jeg har fuldstændigt styr på hvad jeg laver mht træningen, og hvad der skal til. Selvfølgelig skal der OGSÅ trænes, men dette bid ER dårligt til hende, og for at kunne optimere træningen er det et nyt bid hun behøver.
    Som sagt er det kun i naturen, fordi hun virkelig hader at ride på bane, og bliver sur så snart vi begiver os i retningen af banen. Så når vi er i naturen er der langt mere fremgang, på banen skal hun skubbes i gang, og holdes i gang. Men de dage hun ikke protesterer på banen, og faktisk er til at arbejde med derovre, kan jeg også godt mærke, at bidet ikke er godt til hende. Men der har været så mange ting, at jeg ikke har haft tid til at gå til forskellige forhandlere og høre hvad de mente. Selvfølgelig er det træning der kræves, jeg er ikke dum. Men for at træningen bliver optimeret, skal hun have det bedst mulige bid til hende, for det hun har nu er ikke optimalt. Min underviser siger desuden nøjagtigt det samme, at hun skal have et andet bid.

• #8   11. dec 2012 Jeg har hørt at det tredelte ikke er så godt til islændere, det er noget med at det ikke ligger så stabilt, og så er bidringene meget store eller sådan noget. Jeg har fået anbefalet det todelte.

• #9   11. dec 2012 Okay, det lyder underligt. De har vel samme type mund som en pony/hest samme størrelse?
    Ifølge bogen "bag om bidet" er der kun den forskel på 3- og 2-delt, at et 2-delt virker hårdere fordi det formes som et V inde i munden, og et 3-delt er blidere fordi det formes som et U, og ellers kan bidringe være det samme. Tænker desuden at der da må være forskel på bidringene alt efter hvilket slags bid man vælger? For der må da være forskel på mærkerne ved fx. et 3-delt?
    Men jeg tror helt klart at jeg vil prøve det bid du anbefaler.
    Det er nemlig også anbefalet i bogen, og så meget endda, at det er på forsiden! :-)(link fjernet)

• #11   12. dec 2012 Luna: Joo, det vil jeg nu mene den, har. Har ikke mødt to heste med samme personlighed.. Stædigheden skulle hun have fra sin mor, det ligger langt ude, på moderens side, så vidt jeg er blevet fortalt :o) Hun har lidt sin egen mening om forskellige ting, det er nok mere dét jeg mener med stædig -man skal jævntligt vise hende hvem der bestemmer. Hun var i sine unge dage hormonforstyrret, men det er nu rettet op på. Måske har det noget med det at gøre.. Men pyt nu med det smiley

Tak for hjælpen! smiley

• #13   15. dec 2012 Luna: Mange tak, det kunne det i hvert fald smiley
    Det synes jeg heller ikke plejer at være en nødvendighed, normalt plejer jeg gennem jordtræning at opbygge den tillid mellem hesten og jeg, at hesten selv vælger at samarbejde.. Men denne her er virkelig speciel. TOTALT anderledes når man sidder på ryggen af hende, fra jorden er hun rigtig fin, der er ingenting. Men det er som om, at hun er en helt anden når man sidder på ryggen af hende. I starten troede jeg bare det var fordi hun var usikker eller ikke moden nok eller lignende. Men alle forskellige undervisere jeg har benyttet, og hende hun var været i træning hos (fordi jeg tænkte det var mig den måtte være gal med) kan heller ikke forstå hesten er sådan her, så jeg tror simpelthen bare hun er lidt et særtilfælde.. Nogle andre rutinerede ryttere er blevet lidt utrygge ved at ride hende fordi hun samtidig er lidt utilregnelig, og i det hele taget lidt underlig.. Så tror måske bare at hun er et særtilfælde.
    Men jeg giver ikke op! Selvom hun i sine snart 4 rideår stadig er underlig, har jeg stadig tiltro til, at det bare er et spørgsmål om tid og den rette træning og tålmodighed, og så kommer det nok.. Hun har sådan en fin stamtavle, og søskende har ikke været sådan. Men tror samtidig det er hendes lidt svære start på ridningen mht den dårlige smed, der har noget med det at gøre.. smiley

Men derfor er det også svært for jer at se, selvfølgelig. For i har jo ikke oplevet hende ;).. Og jeg har i mine år redet rigtig mange heste, der selvfølgelig alle var forskellige på hver deres måde, men jeg har ALDRIG oplevet en helt som denne. Derfor er hun også opstaldet hos min træner i mine træningsperioder (hun har fri nu og står hjemme) så jeg har min træner hver eneste dag, for jeg er mange gange gået ned med flaget hvor, hvis jeg havde haft hesten hjemme eller lign, var jeg mere eller mindre givet op. Og det gør jeg ellers aldrig.. Men hun var virket som så stor en "opgave", og så anderledes en "opgave" at jeg ofte bare ikke har kunne overkomme det. Og det har gået så ufatteligt langsomt, og så langt imellem de små fremskridt, at det har virket nytteløst det jeg lavede. Så er det godt at have en træner ved hånden konstant, der er god til at gøre en opmærksom på de små fremskridt, som man måske selv ikke selv ser.. smiley

• #15   20. dec 2012 Du kan prøve at høre de forskellige, om de opstalder heste, om ikke andet så måske bare for en sommer. Så kan det godt være det er lidt smådyrt, men jeg får tit en masse gode råd med på vejen, og hun holder øje med mig når hun selv rider rundt på banen samtidig -så det er en masse gratis råd, man jo ellers betaler for i form af undervisning smiley

• #17   21. dec 2012 Hvor hyggeligt! smiley
    Ja okay, og det er jo også rigtig fint hvis det er det der virker bedst for dig smiley især hvis du godt kan lige at bruge forskellige trænere smiley
    Jeg sparer fint på det fordi jeg før gav 300 for 45min når hun skulle køre ud, og det gør jeg jo så ikke mere, og betaler kun 800 for opstalding. Så det er godt givet ud, til gengæld har jeg ret lang transport, men det er alligevel det værd smiley

Kommentér på:
Anbefal et bid!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce