23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Kløe? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har en frieserplag som efterhånden giver mig lidt dårlige nerver. Hun har fået muk, som nu er i behandling, og det går rigtig godt - så det er jeg naturligvis glad for.
Men jeg har et andet problem, som jeg ikke ved kan hænge sammen med muk - da de begge er hud"lidelser". Troede hun havde fået skæl - meget skæl. Og har egentlig ikke gjort så meget ud af det, da jeg har ladet mig fortælle at det kan skyldes tør hud - og da hun får hørfrø burde det hjælpe - min foderrådgiver er konsulteret i dette. Og skæl er jo ikke dt værste man kan fejle - har heller ikke lyst til at vaske hende på denne årstid, hvis jeg kan slippe af sted med at lade være.
Men hendes bagpart klør noget så forfærdeligt, hun går helt i ekstase, indtil bagbenene knækker sammen under hende, det er små nuprede sår føles det som om. Har lige i dag opdaget noget lignende det samme i panden på hende - dog klør det ikke.
Under det ene øre/ lidt over kæben har hun en hårløs plet. Der falder skorper af - som jeg jo ville mene var skæl. Men er nu i tvivl. Det kløede også i dag.
Jaah, jeg er lidt på herrens mark med alt det hudværk, kløe, skorper og skæl -.-
Troede som sagt det var skæl, men nu har jeg været inde og tænke om det kan være eksem, svamp, ringorm eller what ever. Har I nogle bud? Jeg er nemlig helt tom for ideer.
Ringer til dyrlægen mandag og hører hendes mening. Indtil da tror jeg ikke jeg vil gøre så meget, da jeg ikke ved hvad. Men vil gerne høre jeres mening, måske I ved noget jeg ikke gør
okt 2008
Følger: 103 Følgere: 101 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 85
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Det virker ikke som om hun selv klør området. Men hvis jeg strigler hende eller kører en hånd ned af bagparten på hende synes hun det er rart.
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 257
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 84
Min frieserplag havde samme problem omend ikke så voldsomt. Det skyldtes desværre for meget protein i foderet - hun voksede op på Suregrow. Jeg konsulterede dyrlægen, som (på trods af, at de selv promoverer Brogårdens produkter) fortalte, at der er alt for meget protein i foderet der. Jeg skiftede til Frische Brok fra Hipro, masserede hende med babyolie, og problemet forsvandt. Det er ikke vendt tilbage. Vores friesere samt andre kan simpelthen ikke tåle for rig føde, fordi de er så meget mere nøjsomme end mange andre.
Kunne det være tilfældet hos din?
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
jan 2007
Hun har skæl ja, og meget af det. Hvilket muligvis skyldes for meget protein, så jeg skærer noget af det protein hun får fra, og ser hvordan der går. Hun har også fået et ordentligt bad, og skal gå med dækken de næste dage, indtil hun hat dannet sit naturlige fedtlag i pelsen igen. Men hun bliver også fodret med Simple Balance, som primært er lucerne, som jo er protein. Så skulle være muligt at skære noget protein fra
Ud over det havde hun lus, så hun skal naturligvis også have en lusekur. Ellers var hun en fin lille dame, sagde dyrlægen
apr 2009
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
jan 2007
Men mod lus anbefalede hun Bayvantic til hunde. Dog skak jeg lige tjekke, om hun kan tåle det først. Ellers skal jeg ringe igen, og så må vi finde ud af nogett andet. Men min dyrlæge sagde at det man kan få til hest ikke duer.
Stald Lender: Jep det skulle der efterhånden være
apr 2009
Du må gerne se hvad det var du vaskede i hvis det var noget specielt
jan 2007
Ved ikke om det var specielt, men fik det af dyrlægen Det er til sart og irriteret hud, med et lyserødt låg. Men kan jo lige kigge navnet når jeg er i staldeb i morgen
apr 2009
Kløe?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside