Klipning af hest {{forumTopicSubject}}
Jeg står nu for første gang i den situration at jeg overvejer at klippe min hest. Dog er jeg bare så meget i tvivl om jeg skal gøre det eller ej, så nu ville jeg gerne høre nogle andres meninger end dem som jeg går op og ned af hver dag.
Jeg har for første gang i mit liv ridehus og vinteren, og kan godt mærke at det trækker ret meget at ride, i stedet for at give hesten fri.
Min lille hest er en haflinger, så der er rigtig godt med pæls som meget gerne vil titte frem her om vinteren, og det begynder at blive mere og mere umuligt at ride ham, i noget der bare minder om seriøs ridning.
Derfor er jeg pt nød til at skridte af mindst en halv time, bare for hesten bliver tør, og så har jeg ikke haft mange minutter til noget seriøs ridning.
Da jeg pt. har en anden hest jeg også rider, så det er ikke fordi at jeg ikke får redet. Det er bare det, at nu er min egen kommet godt i gang, og ville jo egentlig gerne holde det ved lige
lidt tanker:
Det er møg irriterende for mig at skulle have tæppe på, sammen med en western sadel.
Dyrt i dækkenbrug hvis hestene på folden skal øddelægge det (og når først den er klippet, så er jeg jo lidt nød til at beholde dækken på)
Når jeg rider tur foregår det i alle gangarter, og der har jeg jo ikke mulighed for at lægge tæppet (og at klippe ham ville være meget for stadig at komme ud på mine lange rideture + vil gerne springe lidt her igennem vinteren)
Så har jeg en eneste gang oplevet en hest der er blevet klippet, og hestens pæls voksede aldrig ud igen (det blev lidt lige som elefant hår), og det ville være en af mine helt store frygte, at det skulle ske for min pony.
men for at det hele ikke skal være negativt så kommer der lige lidt positivt ved at klippe dyret:
Hesten kan holde til mere end 5 omgange i trav, uden at være ved at dø af varme.
jeg kan springe/ ride som normalt
og så bliver det hele jo lidt nemmere med at gøre hesten ren + den bliver ikke våd af regnen..
såååe tjaa.. nogle tanker fra jer andre? for/imod
- og evt. hvis han bliver klippet, hvad tykkelse dækken ville i foreslå ?
feb 2008
Følger: 104 Følgere: 108 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 25
Kan mærke på mine at de bliver så glade og så er det heller ikke nemt at rengøre helt i bund med så meget pels.
jan 2012
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 117
Han går med 300g og holder fint varmen.
Der er en pige der rider western, der hvor min står opstaldet hun rider med et tæppe der er sat fast til sadlen eller et firkantet uld tæppe som ligger over sadlen og så sidder hun på det.
jul 2007
Følger: 54 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 47
halsen, maven og på det nederste af røven.. så ryg og lænd er pelset
Klipning af hest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside