Tricks? :-D Og ridning til vinter? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg vil virkelig gerne have noget hjælp til at lærer min lille shetter nogle tricks.
Det skal lige siges at jeg ikke bruger godbidder som belønning.
Jeg har sat mig nogle mål som jeg vil lærer hende, bla:
Spanske skridt(Starte med at hun bare skal løfte benet)
Ligge sig
Sidde
Neje
Ryste
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det. )-: Nogen hjælp?
Og så når det begynder og sne og sådan...
Det er sådan at der ikke er ridehus på stedet jeg rider, og det som jeg måske kan få adgang til koster penge + mine forældre vil ikke rigtig betale for det.. Så vil have nogle idéer til hvordan jeg ellers kan motionere hestene!
Vi har en roundel og en ridebane, og nogle marker og vidst også noget skov.
Kan jeg sagtens ride på Lobby over markerne eller er jorden for hård? Og kan hun ikke glide i sneen?
Men håber jeg får noget hjælp, tak.
mar 2011
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 6 Emner: 47 Svar: 804
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
maj 2011
Følger: 176 Følgere: 176 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
eller
''Dub'' hende på benet med pisken til hun løfter og ros
Ryste: kild hende i øret og når hun ryster sig, så ros. Med en finger, en gren, græs, hø, halm, en pisk, osv.
Ligge sig: (personligt ville jeg helst lære hesten det om sommeren) Vask hende evt/gør hende våd og lad hende være fri på ridebanen/sted med blødt underlag. Og ros når hun så ligger sig :'-)
Sidde: Lad hende rulle sig, og så når hun vil rejse sig, hold hende i den stilling og ros så
jul 2007
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Bortset fra det med at sidde. Jeg kender ikke Lobby, men i stedet for at forsøge at holde hende i "sidde stillingen" (Da nogle heste måske godt kan blive overraskede/utrygge over at man prøver at holde dem nede. Pride, for eksempel), så prøv at overbevis hende om at hun skal blive siddende. Har ikke selv lavet det med en hest, men der ville jeg bruge godbid/gulerod/æble U name it... Hvis hun rejser sig langsomt, så hurtigt stik en gulderod frem til hendes tud, og prøv at se om hun bliver siddende for at få fat i den. Den måde ville jeg gøre, men, som sagt, har jeg ikke selv lavet det, og har ikke lige undersøgt det trick.
maj 2011
Følger: 176 Følgere: 176 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
Mange heste vil jo helst ikke ligge sig hele tiden/gør det ikke på kommando, da heste jo er langt mere ''udsatte for fare'' når de ligger ned
dec 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 448
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 203 Svar: 454
Jeg bruger sunde godbidder altså gullerøder som jeg knækker over i små stykker
Jeg er igang med tilridning af Sara som er en 3 årig traver så det er jordtræning og longering her i de kolde måneder.
Min egen prins rider jeg mest ture på
Fordi jeg rider på græs og det er meget vådt for tiden XD
Også trailer træner jeg med ham
jul 2007
Emilie Harm: Men hvis jeg ikke bruger godbidder og mad? altså jeg klør Rosie(træner kun med hende, ikke lobby) når hun gør noget godt og vil ikke have at mad skal motivere hende til at gøre gode ting..
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
okt 2011
Følger: 71 Følgere: 67 Heste: 8 Emner: 65 Svar: 339
(link fjernet) - under tricks
jul 2007
sep 2010
Følger: 357 Følgere: 251 Heste: 4 Emner: 16 Svar: 36
ps igen undskyld jeg ligger de ind
jul 2007
Et klikker er en lille 'boks' hvor du kan trykke og så siger den klik.
Det hjælper med at rose på det helt rigtige tidspunkt, fx hvis du skal lære hesten at smile, så er det lidt svært at kordinere med bare godbid (no hate, bare min erfaring) men nemmere med klikker, så når hesten løfter overlæben klikker du og så er det et tegn på 'dygtig'.
Self ved den ikke hvad en klikker er i starten, så læs nogle bøger om det, det gør en forskel!
sep 2010
men i starten kan man så ikke give en godbid imens man klikker, så den ved at det er med til at rose?
vhj
jul 2007
Formålet er at jeg vil have hesten til at røre 'target'.
I starten tager jeg mit 'target' ind foran hestens hoved. Den forstår det ikke helt i starten, men er nysgerrig så vil nok på et tidspunkt røre flasken.
Når den rør flasken klikker jeg, og giver godbid.
Så igen tager jeg flasken frem, og når hesten rør med mulen, klik/godbid.
Sådan kan man fortsætte, og så vil hesten så lære at når du har den fremme, skal den røre.
Så når du ved, at den ved at den skal røre 'target' sætter du kommando på. Jeg siger 'touch' når hesten rør med mulen.
Sådan lærte jeg mine parter kliktræning. Jeg har så også læst bøger om det, og det vil jeg STÆRKT anbefale dig at gøre, så du ikke gør det forkert!
Evt. købe/låne bogen 'Klikkertræning af heste - Af Alexandra Kurland
Og husk(!!!) det er forskelligt fra hest til hest hvor lang tid læringsprocessen er, så vær tålmodig!
sep 2010
sep 2010
altså klikker
jul 2007
sep 2010
Tricks? :-D Og ridning til vinter?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside