Tage dækken af igen {{forumTopicSubject}}
Min hoppe, som skulle bruges ret meget i vinter, fik dækken på for et par måneder siden. Men nu vil jeg ikke være i stand til at bruge hende så meget, så jeg synes det ville være synd at hun skulle gå med dækken.
Men kan man overhovedet tage dækkenet af igen når man først har lagt det på?
Hun går med et 200g. dækken lige nu, men har okay meget pels indenunder.
Kan man skifte til lidt tyndere dækken, sådan at hun har mulighed for at udvikle en ordentlig vinterpels?
Det vil ikke være noget problem at hun skal gå med dækken, men lidt unødvendigt, hvis hun ikke bliver brugt så meget alligevel.
Håber at nogen kan hjælpe mig
aug 2010
Følger: 66 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 530
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
"Pelsen laver selv et naturligt dækken efter årstiden, lang pels hvis det er koldt, kort om sommeren og fedt som vandafvisende regnfrakke. "
Ved ikke hvor lang tid det tager at pelsen bliver fedtet nok til at blive vandafvisende., måske 2-3 uger? Men det er vigtigt, man ikke strigler dem for meget så, for så børster du fedtet væk. Børste mudder etc. væk.
"Har man en hest som ikke rides hver dag, bør man overveje et dækken nøje, da det kræver man tager det af, børster hesten og lufter dækkenet hver dag for at undgå hudproblemer fra fugt, snavs og gnave sår."
Jeg har gjort det, mener jeg, da havde hesten bare et regndækken på, den havde gået med det 1 måned, tror jeg. Og så vænne den til det i en tør, "varm" periode som nu, det synes jeg er ok.
aug 2010
aug 2010
TS, hvis du passer hende. Strigler hende og lufter pelsen, ville jeg bare lade det blive på, ellers ville jeg gå længere og længere i gram, så hun har tid til at sætte pels.
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
jun 2011
Følger: 72 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.679
trap det lige så stille ned, så skulle det ikk være noget problem. tror du har større chancer for at risikere sygdom hvis den går med det hele tiden, og du skulle glemme at lufte det hver dag
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.679
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
Er hun klippet?
Står hun på stald om natten eller i løsdrift?
Du skal først og fremmest købe dig et termometer (kan være et billigt køleskabstermometer fra brugsen). Så skal du finde ud af hvor koldt det er der hvor hun står om natten, ved at se hvad temperaturen er omkring kl. 5 om morgenen - her er det typisk koldest. Hvis det er over 10 grader kan du godt smide 100 gram, men du skal være opmærksom på at hun har nok grovfoder og at hun ikke bare står og hænger og bliver gennemkold. Bliver det koldere og ned til 0-5 grader skal du smide 200 gram på igen.
Efter succes med 100 gram mindre i 14 dage, fordi hun har kunne klare sig med det og det ikke har været synderligt under 10 grader, kan du nøjes med et vind- og vand-afvisende dækken når det er over 10 grader og efter samme procedure som ovenfor.
Grunden til at man normalt siger nej, er det fordi det ikke er over 10 grader i vinteren i løbet af 4-6 uger.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 13 Emner: 57 Svar: 189
Men jeg lader hende have dækkenet på, for jeg skal ikke nyde noget af at hun bliver syg, hun har et føl i maven. Så må jeg bare bide i det sure æble.
Hun har meget pels i forhold til at hun har dækket på, og hun går ikke i løsdrift, hun kommer på stald om natten.
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
Held og lykke med drægtigheden
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Jeg forstår godt TS. Jeg står pt også med en 3,5 års som skulle have været brugt hele vinteren, men han har brug for en pause, og skal derfor stå til foråret uden decideret ridning. Jeg må da indrømme at det er lidt bittert at have lagt dækken på nu, det er altså bare lidt mere bøvlet med dækkener
Til TS: Vidste du ikke at hun var drægtig?
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 13 Emner: 57 Svar: 189
Men hun er ridehest og skal først fole i starten af juni, så hun har fået dækkenet af til den tid. Og jeg er af den overbevisning at en hoppe sagtens kan rides selvom hun er drægtig.
Jeg har dog fået studiemæssigt mindre tid, plus en rejse, så jeg vil ikke komme til at bruge hende voldsomt meget.
Men jeg vil ikke risikere noget.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Tage dækken af igen
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside