{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

Tage dækken af igen {{forumTopicSubject}}

Min hoppe, som skulle bruges ret meget i vinter, fik dækken på for et par måneder siden. Men nu vil jeg ikke være i stand til at bruge hende så meget, så jeg synes det ville være synd at hun skulle gå med dækken.
Men kan man overhovedet tage dækkenet af igen når man først har lagt det på?
Hun går med et 200g. dækken lige nu, men har okay meget pels indenunder.
Kan man skifte til lidt tyndere dækken, sådan at hun har mulighed for at udvikle en ordentlig vinterpels?
Det vil ikke være noget problem at hun skal gå med dækken, men lidt unødvendigt, hvis hun ikke bliver brugt så meget alligevel.

Håber at nogen kan hjælpe mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tage dækken af igen
  • #1   18. nov 2012 Ville bare lade hende gå med det dækken hun har på nu. smiley

• #2   18. nov 2012 Fandt det her: (link fjernet)

"Pelsen laver selv et naturligt dækken efter årstiden, lang pels hvis det er koldt, kort om sommeren og fedt som vandafvisende regnfrakke. "

Ved ikke hvor lang tid det tager at pelsen bliver fedtet nok til at blive vandafvisende., måske 2-3 uger? Men det er vigtigt, man ikke strigler dem for meget så, for så børster du fedtet væk. Børste mudder etc. væk.

"Har man en hest som ikke rides hver dag, bør man overveje et dækken nøje, da det kræver man tager det af, børster hesten og lufter dækkenet hver dag for at undgå hudproblemer fra fugt, snavs og gnave sår."

Jeg har gjort det, mener jeg, da havde hesten bare et regndækken på, den havde gået med det 1 måned, tror jeg. Og så vænne den til det i en tør, "varm" periode som nu, det synes jeg er ok.

• #4   18. nov 2012 Ida, hvad gør man ikke? smiley

• #6   18. nov 2012 Ida, nååååh jeg troede du skrev det til mig. smiley Ja, det kunne bare lige forstås på 2 måder i mit hoved.. smiley

TS, hvis du passer hende. Strigler hende og lufter pelsen, ville jeg bare lade det blive på, ellers ville jeg gå længere og længere i gram, så hun har tid til at sætte pels. smiley

• #11   18. nov 2012 Jeg ville aldrig gøre det, så hellere lade den stå med det på end at den skal blive hammer syg!:)

• #12   19. nov 2012 Du vil godt kunne få dækkenet af med tiden, men så skal du igang nu med at skære ned i gram så hun kan få sat en vinterpels og så hold nøje øje med om hun fryser. Gør hun det, så på med flere gram igen og bid i det sure æble. smiley

• #13   19. nov 2012 altså jeg ville mene at heste er lidt mere hårførte end vi tit giver dem credit for smiley
    trap det lige så stille ned, så skulle det ikk være noget problem. tror du har større chancer for at risikere sygdom hvis den går med det hele tiden, og du skulle glemme at lufte det hver dag smiley

• #15   19. nov 2012 Du har måske ikke læst hvad hun har skrevet, nemlig at den allerede HAR sat lidt pels. så hvis hun forsigtigt trapper det ned, så er jeg rimelig sikker på det ikke er noget problem. smiley

• #16   19. nov 2012 Man kan godt, men vi går en kold tid imøde, så du skal være meget opmærksom på temperaturen.

Er hun klippet?
    Står hun på stald om natten eller i løsdrift?

Du skal først og fremmest købe dig et termometer (kan være et billigt køleskabstermometer fra brugsen). Så skal du finde ud af hvor koldt det er der hvor hun står om natten, ved at se hvad temperaturen er omkring kl. 5 om morgenen - her er det typisk koldest. Hvis det er over 10 grader kan du godt smide 100 gram, men du skal være opmærksom på at hun har nok grovfoder og at hun ikke bare står og hænger og bliver gennemkold. Bliver det koldere og ned til 0-5 grader skal du smide 200 gram på igen.
    Efter succes med 100 gram mindre i 14 dage, fordi hun har kunne klare sig med det og det ikke har været synderligt under 10 grader, kan du nøjes med et vind- og vand-afvisende dækken når det er over 10 grader og efter samme procedure som ovenfor.
    Grunden til at man normalt siger nej, er det fordi det ikke er over 10 grader i vinteren i løbet af 4-6 uger.

• #18   20. nov 2012 Sikke mange meninger.
    Men jeg lader hende have dækkenet på, for jeg skal ikke nyde noget af at hun bliver syg, hun har et føl i maven. Så må jeg bare bide i det sure æble.
    Hun har meget pels i forhold til at hun har dækket på, og hun går ikke i løsdrift, hun kommer på stald om natten.

• #19   20. nov 2012 Hvor varmt er der i stalden om natten? Der kan godt være ret varmt, og typisk helt vindstille, så hvis dette er tilfældet kan du gå ned på 100 gram og en masse strøgelse at æde. Hvis det så er varmt en dag (over 10 grader) kan du lade hende beholde de 100 gram på osv. Det KAN lade sig gøre men man skal virkelig være obs.

Held og lykke med drægtigheden smiley

• #20   21. nov 2012 Ida - jeg er fristet til at tage chancen med den der million, som du vil skyde i som indsats i et væddemål smiley

Jeg forstår godt TS. Jeg står pt også med en 3,5 års som skulle have været brugt hele vinteren, men han har brug for en pause, og skal derfor stå til foråret uden decideret ridning. Jeg må da indrømme at det er lidt bittert at have lagt dækken på nu, det er altså bare lidt mere bøvlet med dækkener smiley

Til TS: Vidste du ikke at hun var drægtig?

• #21   21. nov 2012 Ork jo, for bedækningen var nu dyr nok smiley
    Men hun er ridehest og skal først fole i starten af juni, så hun har fået dækkenet af til den tid. Og jeg er af den overbevisning at en hoppe sagtens kan rides selvom hun er drægtig.
    Jeg har dog fået studiemæssigt mindre tid, plus en rejse, så jeg vil ikke komme til at bruge hende voldsomt meget.
    Men jeg vil ikke risikere noget.

• #22   21. nov 2012 smiley jeg var bare lidt i tvivl om det var lidt mere pludseligt opdaget siden hun ikke skulle nu smiley vi må nok hellere beholde dynerne på.. blir spændende med føl, ønsker dig held og lykke smiley

Kommentér på:
Tage dækken af igen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce