{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.175 visninger | Oprettet:

Honning mod muk {{forumTopicSubject}}

Jeg har hørt at honning skulle være et rigtig godt alternativ, til behandling af muk, så ville lige høre om der er nogen her der har erfaring på området?

Vi står nemlig selv med en hoppe med muk, som jeg har kæmpet med i 2 måneder.
Vi bruger Virkon-S, og det hjalp super i starten, men nu er det ligesom om det ikke vil tage det sidste.

Har I erfaring med honning?
Fortæl gerne - positiv som negativ.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Honning mod muk
  • #1   28. okt 2012 Har godtnok ikke erfaring med honning, men kan klart anbefale dig at bruge skinhealer fra bluehors smiley

    Men jeg følger da lige med, for det lyder ret spøjst med honning smiley


  • #2   28. okt 2012 Følger lige med lyder spændene

  • #3   28. okt 2012 jeg har prøvet atamon hvilket har hjulpet

  • #4   28. okt 2012 Medi-scrub til afvask og så tørre godt efter så det er helt tørt. Derefter skinhealer på fra Blue hors. Det har virket helt perfekt for mig, da min var ret heftigt ramt sidste år.

  • #5   28. okt 2012 Jeg har prøvet honning og det hjælper godt hvis hesten går på en tør mark. Hvis den går i mudder hjælper det ikke, for så bliver honningen alt for hurtigt "vasket" af. Det er i hvert fald min erfaring smiley Men ellers gnub det med klorhexidin og så når det er helt tørt igen, så smør det grundigt med zinksalve (et tykt lag). Det er det der virker bedst for mig smiley

  • #6   28. okt 2012 Jeg har prøvet a38, og det virker:-)

  • #7   28. okt 2012 Honning virker desinfiserende og er godt mod betændelse og solskoldning.
    Om sommeren tror jeg ikke det er godt da det tiltrækker fluer og andet kryb.
    Klip hestens ben tæt så der kan komme luft ind til huden, så den tørre hurtigere


  • #8   28. okt 2012 Jeg har set flere heste med mug, hvor man smurte med BH skinhealer og så er det ellers gallopperet derud af med blodforgiftning og forværring! smiley

    Zink pasta, tør fold, motion....

    Vil man prøve honning, skal det IKKE være den behandlede du køber i daglivarebutikkerne, men en ren naturlig honning.. F.eks Manuka...


  • #9   28. okt 2012 Krokodille salve smiley


  • #10   29. okt 2012 Fucidin hydrocortison kan købes på apoteket under navnet ''Fucidin H''
    Du skal bruge en recept da der er antibiotikum i men det virker til gængæld fantastisk!
    Har selv haft store problemer med muk og Fucidin H er det eneste der virkelig har dræbt mukket så det kan klart anbefales.
    Hvad angår honning så ved jeg ikke meget men jeg ved at der findes en muksalve der liger og luger af honning. ved ikke helt om der er honning i men efter min erfaring med det har det været rigtigt dårligt da den klistrede konsistens holder fugt inde - altså det fugt der er inde i mukken.


  • #11   29. okt 2012 Jeg kender rigtig godt til det m.honningen og ja jeg syntes selv det virker rigtig godt.
    Dog bruger jeg ikke kun honning alene jeg bruger også svinefedt sammen m.honningen.
    Jeg blander en hel bøtte honning sammen m.en halv pk.svine fedt, muk miden kan ikke lide honningen og svine fedet holder koden/benet smidig og det holder vandet ude.
    Husk dog at det ikke må på smøres 14 dage før smeden kommer,smeden kan ikke holde benet på hesten .


  • #14   29. okt 2012 Jeg har også en der får muk og jeg skrubber koden med mediscrub, vasker det af , tørrer benet, smører zinksalve på og pakker koden ind i vat og en bandage og så er det væk i løbet af 3-4 dage


  • #15   29. okt 2012 Vi bruger atamon blandet med vand. Det virker super godt imod nogle typer af muk, hvis det ikke hjælper bruger vi medi-scrub;)

  • #16   29. okt 2012 Her bruger jeg BH skinhealer - det er super effektivt og ligger en vandafvisende hinde smiley

    Ren Honning ville jeg aldrig bruge, det er sødt og indeholder svampeporer. Det må også efterlade en hinde der gør at området stadig er fugtigt.

    Tror det er et tilfælde hvis heste behandlet med skinhealer har fået blodforgiftning, tror ikke det er det der er årsagen. Det er jo et ganske bitte hul der skal til før det kan udvikle sig.


  • #17   29. okt 2012 Her kan du læse hvad muk hos heste er: (link fjernet)
    Grunden til at nogle midler virker for nogle og ikke for andre er fordi det kommer an på hvilken muk det er. Hvis det er slemt og du ikke kan få bugt med det ved holde benene tørre og rene og fugte huden, så få en dyrlæge til at tage en prøve og få det behandlet korrekt fra starten. Der er heste der er blevet aflivet fordi nogle havde hørt at det var super at vaske deres infektramte ben i blå biotex.....
    Muk er en dødirriterende infektion som nok de fleste hesteejere har prøvet - held og lykke med hyppen, håber du får bugt med det smiley


  • #18   29. okt 2012 **H.PHO2 © -jeg må lige rette dig, botulisme er IKKE en svamp, har aldrig været, og bliver heller ikke, botulisme er derimod det latinske navn for pølseforgiftning. hvis du vil have dine fakta på det rene, så læs her : http://www.ssi.dk/Service/Sygdomsleksikon/B/Botulisme.aspx

    trådstarter: der er stor forskel på om der tales om muG eller muK, ...hvis vi taler den tilstand på hestens ben så kan du læse lidt her http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=103

    jeg har ikke selv forsøgt mig med honning, men har sat hesten til at stå 15min. med benet i en spand med 1% virkonS opløsning, og det har virket, -derefter har jeg smurt med stalosan salve, som udtørre, og virker bakteriehæmmende.


  • #22   29. okt 2012 følger med smiley

  • #23   29. okt 2012 Think mud er et pulver produkt som du propper i foderet. Det er vildt godt.. De stakkels heste kan jo blive ret så ømme ved at man " piller" i det hele tiden.. Det her er super nemt, gør ikk ondt og man skal ikk gøre andet smiley udover at holde dem væk fra mudder markerne smiley jeg brugte det på min hoppe i 20 dage og væk var det skide muk.. :))

    Held og lykke med din hest smiley


  • #24   29. okt 2012 så du vil simpelthen påstå at en svamp og en bakterie er det samme?

    nogle stavformede bakterier danner sporer (som er en hvileform, hvor den kan overleve, men ikke formere sig), det gør dem ikke til svampe, men til anaerobe bakterier, som jo altså kan overleve uden ilt.

    mht. honning, så er den type Clostridium botulinum der kan forefindes deri infantil botulisme, som i al sin enkelhed angriber ved høj PH -dvs. det bør ikke være et problem på et hesteben.



  • #25   29. okt 2012 Har selv prøvet mange forskellige ting, og min erfaring er at det virker ret godt hvis man vasker benet i medi-skrub og herfter tørre det. Når benet så er tørt kan det smøres ind i skinhealer:) denne metode virkede på min hest, og der gik ikke mere end lidt over en uge så var det væk:)

  • #26   30. okt 2012 Jeg bruger selv honning.... virker perfekt super godt og hurtigt! ... ingen problemer andet end man bliver ret fedtet...

  • #27   31. okt 2012 Jod eller atamon smiley

Kommentér på:
Honning mod muk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce