593 visninger
|
Oprettet:
SMEDER!!! {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min hoppe på 5 år har lige fået sat nye sko på, efter hun havde tabt den ene forsko, nu efter 14 dage har hun igen tabt en sko, og igen en forsko?? Er det fordi hun smeder så meget at hun har fået trådt den af eller er det pga. mudder eller smeden?? Håber virkelig i kan hjælpe lidt her.. for det bliver godt nok dyrt hvis jeg skal have smed hver 14 dag.
Er der noget man kan gøre???
sep 2008
Følger: 75 Følgere: 75 Emner: 22 Svar: 131
jun 2008
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 82
jun 2008
Jeg får smed på onsdag, og han har allerede hævet hende en smule bagpå, men må lige snakke til ham igen
jun 2008
jun 2008
jun 2008
dec 2009
Følger: 65 Følgere: 56 Heste: 4 Svar: 423
Dvs at når sømmet er kommet igennem hoven, bliver det klippet til, og bukket ned, også trykket med en vejne tang.. (har sikker ikke stavet vejne rigtigt..)
Hvorimod den nyere og mere populære måde at ordne sømmene på, der bruger man en "underhugger" som fjerner lidt hov under sømmet (altså der hvor det stikker ud af hoven), så sømmet liggere mere inde i hoven, og er mere skjult.. Det ser meget pænere ud, og er kun halvt så holdbart (af egne erfaringer i hvert fald).. Selv min vallak der ellers har stærke hove tabte en sko med den "nye metode", og når min hoppe kan tabe sko med den gamle metode, tør jeg ikke tænke på den nye
Det jeg prøver at komm frem til, er hvis din hest har bløde hove, er det vigtigt med biotin i kosten, det får min hoppe også
Og ellers er det nok som Nicole sige, balancen det kan være
jun 2008
dec 2009
Følger: 65 Følgere: 56 Heste: 4 Svar: 423
Men ja, du kan jo også spørge smeden hvad han mener du kan gøre ved det, hvis det er bløde hove. Men han anbefaler nok noget lignende
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 565
Men altsåå.. Angående at din hest smider skoene... Det behøver ikke nødvendigvis være din smed, den er gal med. Nogle heste får bare problemer med hovene ved vejrskifte. Min veninde har en hest, som aldrig har haft noget som helst med hovene, men lige nu smider den skoene konstant. Hun har skiftet smed flere gange, men skoene falder stadig af. Hendes hests hove er simpelthen for møre lige nu pga det fugtige vejr.
Tror egentlig ikke rigtigt, at man kan gøre så meget. Har din smed ingen idéer? Hvad med måske at smøre hovene ind i noget hovolie.
Min islænderhoppe havde meget møre hove i en periode, og jeg købte en dyr hovolie af min smed, og det gjorde underværker. Mine ismuler har dog heldigvis aldrig haft så møre hove, at de smed skoene. Men måske det kunne virke?
For sømmene bliver jo hurtigere løse, hvis hovene ikke er faste og solide.
Ellers er det, som Caroline siger, også en idé med biotin i kosten, hvis hestens hove ikke er skidegode.
apr 2006
Følger: 21 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 1.008
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.307
Vi kom frem til at smide boots på ham indtil hans balance er bedre og det kører fantastisk... Han smider ikke bootsene og dermed skader han ikke hans hove, da det jo er begrænset hvor mange sømhuller du kan lave i en hov...
Planen er, at han i foråret får forsko på igen... Og jeg glæder mig...
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 565
Slider dog lidt på koden, synes jeg.
jun 2008
SMEDER!!!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside