{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.018 visninger | Oprettet:

Trasport og flytning - hvordan gør jeg det bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

jeg str i den frustrerende situation at jeg skal have mine to heste flyttet i opstalding. De har stået hjemme de sidste år, men af fprskellige årsager er jeg nødt til at flytte mine to - en hingsteplag på 1½ år og hans mor. Moren er der jo ingen problemer med - hun er vant til at blive flyttet lidt rundt og er sød og rar at flytte rundt med (hvis vi ser bort fra at hun ikke er så glad for traileren - men det er en anden sag ;D).

Mit problem er jo sådan set at min "lille" dreng også skal flyttes - og for at være helt ærlig går det mig utrolig meget på. Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg gør det så det bliver mindst stressende for ham og jeg vil selvfølgelig gerne have at han føler sig mest muligt tryg hele vejen...

Jeg har lånt en trailer og skal have trænet trailertræning med ham inden vi flytter ham - og han bliver først flyttet når han går pænt og roligt op i traileren <i>(punktum)</i>.

Jeg har overvejet at få hans foldkammerat med (en ponyvallak) men er i tvivl om hvorvidt jeg bare skal have ham med i traileren og køre med ham samme dag, eller om det kunne være en idé at have ham gående et par dage eller en uge sammen med plagen? (I det tilfælde ville hoppen først blive flyttet når ponyen kommer hjem igen, men det er jo ligemeget :))

På den nye fold kommer han til at gå med en (rolig) 3 års hingst, som til daglig har gået med en lille ponyvallak (kat. 3) Men jeg må indrømme at jeg er lidt små-bekymret da han er en del større end min egen (han er lidt over 160cm og rigtig godt bygget) - hvor min egen er 155 og utrolig splejset for tiden.

Hmm det blev vist meget kringlet - håber bare der er nogle derude som har nogle gode idéer.

Med Venlig Hilsen
F&F

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trasport og flytning - hvordan gør jeg det bedst?
  • #1   13. sep 2012 Jeg ville sætte den ud på folden og give dem mad i den så han forbinder den med noget godt smiley

• #2   13. sep 2012 Hvis han kan finde ud af at stå bundet, ville jeg bare læsse ham og hans mor og køre med det samme. Jeg synes tit at folk gør store problemer ud af ingenting, mht transport af deres heste. Sæt snore på traileren inden du begynder at læsse, så du er forberedt hvis han stopper. Få evt en anden til at trække ham op, så din nervøsitet ikke smitter af på ham. Giv godt med hø eller wrap i traileren, så han er beskæftiget under køreturen.

• #3   13. sep 2012 Ved godt at han ikke er særlig gammel, men hvis det ikke lykkedes for dig selv - så ring efter en proffesisionel. Det kan nogengange betale sig.

Er helt enig i Jannis besked - MANGE har det med at gøre en lille mus til en kæmpe stor elefant smiley
    Husk nu på at han ikke er så gammel - stressede heste kræver også at de ved at tingen måske er farlig, eller andre årsager, og det er altså ikke så tit at en lille plag er bevidst om det smiley
    Nogle gange kræver det par en fast hånd og en klar tone om at det er NU. smiley

• #4   13. sep 2012 Da jeg skulle ha min ud på min rideskole da hun var 2 var første gang hun så en hestetrailer så trak vi hende bare op i traileren og kørte afsted ingen stress overhovedt her smiley

Men nu kender jeg jo ikke dins temprament smiley

• #5   13. sep 2012 Jannie: Snore på traileren? - Lyder ikke som noget jeg bliver fan af smiley

Malou: Får en veninde ud og hjælpe med træningen så jeg ikke står med det selv (det er ofte en del nemmere når man er to :)) og hun er sindssygt god til det med trailer, så tvivler på at det bliver noget problem smiley

Lucca: Håber da også at han er ligeglad og bare vader op i traileren - man jeg er meget insisterende på at traileren bliver til noget positivt og kunne ikke drømme om at køre nogle steder med ham første gang han skal i trailer smiley - Han er en temoramentsfuld herre men meget sød og omgængelig, så tvivler på at det bliver et problem at lære ham, så længe hans "reservemor" (mig) er i nærheden plejer han at være from som et lam smiley

• #6   13. sep 2012 Kan du ikke flytte dem sammen? Eller er han for hingstet?

Ellers ville jeg, som du siger, tage hans ven med på turen, og vennen med igen med det samme... Så er det din der flytter fra sin ven... Ville ikke lade dem gå sammen det nye sted, og så tage vennen fra ham der, mener jeg ville være synd...

Er jo også ofte lettere at få den i traileren, hvis der i forvejen står en...

• #7   13. sep 2012 Stald Alcippe: Han har ikke gået på fold med hans mor i over 6 måneder, og hun er temmelig damet, så jeg tror det er bedst at flytte dem hver for sig - desuden stresser hans mor temmelig meget under transport, så jeg kunne godt være bekymret for at det smitter af på ham, og det er der jo ingen grund til smiley

• #8   13. sep 2012 Nej det er jo lige det...
    Men som sagt, ville jeg nok tage hans ven med, medmindre han er ligeglad med at være alene... Så ville jeg nok bare køre ham alene... Evt en tur el to før du flytter, ud og tilbage igen, altså så i kører en lille tur og så vender tilbage til der hvor han står nu... smiley

• #9   13. sep 2012 Hvad er der nu i vejen med snore på traileren? Det er jo bare en hjælp til at få hesten til at gå frem... Jeg brugte det ved min da hun ikk ville gå ind. Vi skulle blot løfte dem, for at få hende ind smiley

• #11   14. sep 2012 Jannie: Aah troede det var den gamle "hvis hesten bakker tilbage har vi lige en bette snor om røven så vi kan presse den frem" - min fejl smiley

Claire: Spændende med foderen - lige nu får en wrap ad libitum, mineralbricks og hestekraft fra dangro (bruges når jeg skal fede dem op - massere af majs og andet godt) smiley
    Vi trænede trailer for første gang i går og han var fantastisk! Vi havde ham ikke helt inde, men han havde begge forhove inde i traileren og begge bagben et godt stykke oppe på rampen. Han tog sig overhovedet ikke af de underlige lyde eller mørket. Vi sad bare og hyggede med noget rugbrød og lidt foder og til sidst tilbød han selv at gå længere frem - da stoppede vi så træningen, og så fortsætter vi senere i dag smiley

Han har kunnet stå bundet siden han var en 4-5 måneder og har kun panikket én gang, hvor han "hang" sig i tovet, men jeg gik bare hen og bad ham gå fremad og fik ham til at slappe af. Siden har der intet været - tror han fangede at "når tovet strammer skal jeg bare gå frem, så stopper det igen" smiley

Lige nu er aftalen at han bliver flyttet næste søndag (den 23. september) - og vi er blevet enige om at tage vores pony med og tage ham med hjem med det samme igen. Så bliver hans første køretur ikke alene og ponyen er sindssygt rolig i trailer, så han kan forhåbentligt få en god tur smiley Det tager ca 30 minutter at køre med trailer der hvor han skal hen smiley

Skal nok se om jeg kan skrive når han er blevet flyttet :b

• #12   15. sep 2012 Hvis han kommer op med en kammerat eller hans mor, og de staar taet sammen tror jeg ikke der bliver nogle problemer- har lige selv flyttet mit 3 mdr foel og hans mor, og koert med dem to gange, uden problemer. Det vigtigste er bare at foellet PAA INGEN MAADE slipper afsted med at bakke ud, eller andet, men at han ender i traileren, og foerst kommer ud, naar det er bestemt at han maa komme ud!! Meget vigitgt! Saa ved han at saadan er det bare, og at der ikke er noget at goere":)

Jeg tror at uanset hvad du vaelger at goere, saa er det din vilje der betyder noget, for han skal skam nok faa en god tur:)

Kommentér på:
Trasport og flytning - hvordan gør jeg det bedst?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce