{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

en rigtig bullerdåse der er vant til at få sin vilje {{forumTopicSubject}}

sagen er den at jeg har fået smidt en lille sort shetlænder pony i nakken, hun er 6 år gammel og ca 150 kg overvægtig, hun er vant til mennesker og synes det er ganske hyggeligt at blive nusset ude på folden og få en lille godbid (ikke noget der feder da hun skal tabe sig)
Selvom hun blot er købt for at være selskabshest, har jeg besluttet mig for at arbejde lidt med hende så hun også har en mening med med livet, jeg har tænkt på at hun skulle være en lille trick pony.
Men her kommer problemet for Simone (som ponyen hedder) er bestemt ikke enig at jeg skal bestemme hvad hun skal gøre, og sådan noget som træktov er kun opfundet så man nemmere kan hive af med mennesker, nu har jeg nogenlunde fået styr på at kunne trække hende uden at hun flår mig til højre og venstre, hun er ikke ond, hun har bare ikke lært hvordan man opfører sig.
Det egentlige problemer hvor jeg bliver udfordret til max er at når Simone nu har besluttet sig for at gå til højre og jeg forhindre hende i det og prøver at trække hende ind på plads prøver hun lige at gå til højre nogle gange, hvor jeg fortsætter med at trække hende ind på plads, lige indtil Simone bliver træt af at ikke selv bestemme sin rute, og sætter sig ned, ja damen planter sin store overvægtige popo i jorden som en hund og nægter at rette ind eller noget.
Når hun har sat sig ned skal man lige passe lidt på, for hvis jeg i den situation bliver ved med at presse hende springer hun nærmest op i et stejl.
Så nu er mit spørgsmål hvordan ville i håndtere en pony der unddrager sig pres ved en så atypisk adfærd ?

Det helt store problem er ikke at hun er uopdragen, for hun vil faktisk rigtig gerne være med på at "lege", men hun er vant til at få sin vilje, og sætter sig virkelig igennem hvis der er noget hun vil eller ikke vil, jeg kan sagtens styre hende i disse situation og rette hende ind på plads, men jeg har aldrig oplevet en pony der sætter sig ned for at "få sin vilje" og indtil videre har det været nemt nok ved at shake tovet, men det er tydeligt at damen er utilfreds når hun springer op

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  en rigtig bullerdåse der er vant til at få sin vilje
  • #1   5. sep 2012 spændende... følger dette indlæg da jeg selv har en kærlig bulderbasse. desværre ved jeg ikke lige, hvad du kan gøre ved problemet, men er glad for du ikke ser hende som en ond og stædig pony. kan kun sige det er godt hun ikke er 170 stg...smiler

• #2   5. sep 2012 Det kunne være du skulle klikkertræne for at motivere hende lidt? Hun virker ikke ret motiveret. smiley

• #5   5. sep 2012 det var netop for at lave noget "præs" når hun er ved at lave noget hun ikke må/skal, for så der efter at rose hende evt. med et stykke gulerød... så hun finder ud af at når hun gør det er det = ubehag og lader hun vær er det = gulerød...

det var det jeg mente og ikke at den bare skal have nogle i røven, det var der for jeg satte " " omkring røven da det ikke var ondt ment men som jeg har beskrevet her over...

jeg kan godt se jeg har skrevet det på en dum måde. men det kan jeg ikke rette nu smiley

• #6   5. sep 2012 ohh shetlænder!

når den går til siderne er det så for at spise?

• #7   5. sep 2012 Team hot Zip - I den her situation er det vigtigt, at trådstarter bibeholder det tryk der ledte til adfærden. Hvis hun slipper presset fordi ponyen sætter sig ned har hun faktisk lige rost den og den vil gøre det igen.
    Hesten kan ikke tænke som vi gør - den går bare efter, hvad den bliver belønnet for. Og at slippe af med et pres, uanset hvor stort det er, er den største ros den kan opnå.

Trådstarter - Jeg ville, som du vist også gør, starte med det grundlæggende. Glem alt der hedder godbidder og ordkommandoer som dygtig. Der må være stilhed i starten for ikke at forvirre ponyen med mere end 1 signal den ikke kender.
    For en hest er "prr" og "prr prr prr" to forskellige kommandoer. smiley Klik med tungen og lign, er også noget de lærer - ikke noget de bare ved.

Betragt hende som et føl - og få så evt. en til at hjælpe dig lidt.
    Start og stop er de to første, mest basale ting som bare skal på plads og arbejds ind som en vane. smiley Du lægger et pres med tovet, et ganske let pres, og hun skal gå fremad. Hvis hun ikke gør det øger du presset. Ligemeget hvor meget hun bakker må du IKKE slippe presset i hende, for så tror hun næste gang det er det hun skal gøre.
    Lok hende evt. til at tage et skridt frem med et stykke æble eller lignende. Og så snart hun tager et skridt slipper du alt det pres du havde på hende - timing er vigtig. Hvis du gør det korrekt går der ikke mange minutter før det lille kræ går frem og stopper på et let signal i grimen - for på den måde lærer du hende at det lette pres er forløber for et større og mere ubehageligt pres. smiley

Hvis du vil lære mere om de teknikker kan jeg forslå værker fra Andrew McLean - eller bare generelt viden om negativ forstærkning. smiley

• #8   5. sep 2012 jeg har bare beskrivet hvordan jeg ville gøre i dette moment....

• #9   5. sep 2012 Tror det er vigtigt at gøre det tydeligt for Simone, hvornår hun gør det rigtigt. Det vi klikkertræning helt sikkert være super til. smiley

Jeg forestiller mig, at hun ikke har specielt stor lyst til at træne. Det synes jeg, hun skal have - og igen tror jeg, at klikkertræning ville gøre træningen meget mere interessant for hende. Hun ville ganske enkelt få en god grund til at være med. Så kan hun lære. smiley

• #10   5. sep 2012 I har ganske ret i at Simone ikke gider det med at skulle træne, men det er nu nødvendigt, både fordi jeg ikke gider at have en pony som ikke kan håndteres med lethed og så skal hun igang med at tabe sig, ellers bliver det livsfarligt for hende.
    Det er sjovt at i nævner det med klikker træning da jeg faktisk har meldt både mig og Simone til klikker træningkursus i næste måned.
    Jeg slipper ikke presset når hun sætter sig ned, men problemet er at hun er simpelhent for tung til at jeg kan presse hende frem eller ud til siderne, så hun mister balancen.
    Hun er faktisk ikke så græs eller mad ficeret som man ellers mener at shetlændere er.
    Jeg synes det er en meget spændende hest at arbejde med, men jeg er nødt til at hente lidt inspiration herinde fra så jeg har nogle flere redskaber til at håndtere hende

• #11   5. sep 2012 Jeg ville nu ikke mene at klikkertræningen er vejen frem smiley Altså, nu må I ikke hænge mig voldsomt op på det, vi har hver vores forskellige meninger smiley

Men hvad sker der hvis du en dag har glemt klikkeren og hesten så pludselig ryger tilbage til startpunktet? smiley (det er set ved klikkertræning, jeg har en veninde som var så uheldig at opleve det) Det er selvfølgelig kun indtil du får klikkeren tilbage i hånden forhåbentlig, men jeg synes det er utrolig besværligt? smiley

Jeg har brugt 3 år på at prøve mig frem ved min hoppe, godbidstræning, klikkertræning, pres (til tricks) osv.. Det tog mig 3 år at finde frem til hendes ynglingssted da hun før ikke har vist mig det smiley

Nu er der sikkert nogen der smider den her i hovedet på mig: "Jamen, du ville da heller ikke arbejde uden at få løn vel?".
    Men jeg håber ikke at du ser trickstræning som altså.. Hårdt arbejde, det kan det godt være men mest af alt skal det være 25% arbejde og 75% leg! smiley Jeg synes at du skal tænke over om hesten skal være sammen med dig på grund af godbidder, eller på grund af dig smiley

Selvfølgelig kan det også være sjovt med godbidder, men.. Det kan gå hen og blive til vaner og så er det såå meget nemmere lige og klø den lidt her og der! smiley

Min hoppe gør alt nu, bare hun bliver kløet på hendes ynglingssted, hehe smiley

• #12   6. sep 2012 Har jeg haft heste med nykker som jeg ikke kunne træne væk, så har jeg i stedet belønnet adfærden..
    Jeg ser helt klart en mulighed for at lære hende at sætte sig på kommando og gøre hendes unoder til træning..
    Jeg har en ung hoppe på 7 år.. Da hun var plag slog hun voldsomt om sig med forbenene og det var UMULIGT at vende hende af med.. Da jeg så begyndte at sætte en kommando på når hun gjorde det og rose hende blev det godt nok værre i en kort periode, men bagefter opdagede hun at kommandoen hang sammen med adfærden og holdt op, medmindre hun fik kommandoen til at "vinke" og hun har ikke siden brugt det som en unode..
    Jeg gjorde det samme da min tidl. hingst pludselig begyndte at stejle (dog uden godbidder) og han har ikke siden stejlet hverken når han bliver stresset eller som unode, men derimod kun når han får kommandoen..

Og når hun så ikke vil rejse sig, så ignorer det.. Selvfølgelig ikke så hun bare sidder og spiser græs eller lign.. Men forlang at hun bliver siddende og kigger den samme vej hele tiden og så tag selv et æble/gulerod/pære med sæt dig i den anden ende af snoren og spis det.. På et tidspunkt vil hun sikkert synes at det er ret kedeligt når du bare sætter dig ned og forlanger at hun intet må..

• #13   6. sep 2012 Cawani: det var en smart ide, den vil jeg prøve, dog kan vi ikke altid lige gøre det med at sætte os ned i hver vores ende af tovet, da hun også har gjort det med at sætte sig ned midt på vejen

• #14   6. sep 2012 Lyder fedt med klikkerkursus!

- man skal selvfølgelig øve dig i at håndtere både klikker og hest - men man kan! smiley

• #15   6. sep 2012 det er rigtig dejligt at få jeres syn på sagen, det er djeligt at kunne komme ud til sin hest og have en masse nye værktøjer at arbejde med.
    I dag var jeg igen derude og tænkte i dag ville jeg så prøve at lærer hende at stå stille, så det ikke hele tiden handlede om at jeg bestemt at vi skulle gå fremad, men også bestemt at vi stod stille, i den sammenhæng begyndte jeg at strigle hende lidt, hvilket Simone faktisk godt kunne lide, men hun ser sine muligheder, for lige så snart jeg bevægede mig bag hendes skulder med striglen, brød hun igennem og revet i tovet, men efter en masse irresættelser, hun blev simpelhent trukket tilbage på plads og jeg slap først pres når hun stod på plads, begyndte hun faktisk at blive stående selvom jeg bevægede mig rundt om hende, dog er hende højre side helt forfærdelig, men hun prøvede til sidst at gætte legen og være med i den.
    Efter jeg havde haft min kamp med at få hende på plads og stå stille havde jeg faktisk en utrolig sød pony at gå med, faktisk så sød at jeg turde at gå en lille tur med hende udefor området og ud på vejen, det klarede hun til UG, hun løb kun igennem min hånd og tovet en gang, men blev shaket på plads uden modstand.
    Så der sker noget, men modsat så mange andre heste der ikke har været så meget i menneske hænder er hun overhovedet ikke bange for mennesker, hun er bare ikke helt sikker på at vi bestemmer så meget som jeg fortæller hende at vi gør smiley

Kommentér på:
en rigtig bullerdåse der er vant til at få sin vilje

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce