{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.479 visninger | Oprettet:

2 års plag- træning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley
Jeg fik min første plag for 2 måneder siden..
Hun har et ret cool temperament, og er allerede blevet bedre til at stå stille, og jeg går ture med hende ofte. smiley
Men mit spørgsmål er hvor meget træner i med jeres plage?
Og hvad træner i?
Lige pt. er det eneste jeg laver med hende; gå ture og ellers normal strigling, hun skal kåres næste i September, er der nogle ting der ville være specielt gode at lære hende inden?

- Charlotte K smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 års plag- træning?
  • #1   2. sep 2012 Vi bruger meget tid på longsering . Min syntes det er rigtig sjovt og han vil gerne lære noget smiley
    Ellers laver vi tillidsøvelser

• #2   2. sep 2012 Ingen longering på volte!!!

Går ture, strigler, vasker ben, vasker hale, jamen alt... Går over bomme og træner stemme kommandoer....

• #3   2. sep 2012 passer en 2 års plag lige pt. træner vi mønstring og trailerlæsning smiley ellers hygger vi bare longering påbegyndes snart smiley

• #4   2. sep 2012 også begynder vi snart at gå over bomme smiley

• #5   2. sep 2012 Har fået råd af berideren vi har. Og jeg skulle til og gøre ham klar til tilridning.

• #6   2. sep 2012 Jeg har trænet lidt af hvert med min 2½ års, men han har været super nem så han kan Alt hvad en ride hest skal kunne uden nogle problemer.. Man kan bare ikke ride på ham smiley

han kan noget som
    trailer, vand over hele kroppen, stemme kommandoer som stop, skridt, trav, galop, stå & bak. longering i skridt og trav, stå stille, klokker & gamacher Osv. Han har også haft sadel & trense på 2 gange uden problemer.

• #7   2. sep 2012 Det er lige sådan noget jeg prøver på og lære min:)

• #8   2. sep 2012 Mange syntes det er for tidligt at træne en unghest til at dette.. Men syntes bare at det er bedre for dem, for så når de bliver 3 og skal tilrides og så skal lære om sadel, trense, longering & gamacher Osv.
    Så ville jeg ''hvis jeg var en hest'' blive mega stresset af at få det hele ind på så kort tid.
    Meget nemmere for rytter og hest hvis de ved hvad det går ud på og så arbejde videre med det når de 3 år smiley

• #9   2. sep 2012 Jeg laver en masse med min 2 års! Går en masse ture, lærer hende de ting, jeg finder nødvendige (flytte for pres, indparkering + lidt tricks bare for sjov), tilvænning til diverse ting og så er vi påbegyndt longering (her trænes hun kun 1-2 gange om måneden af 10 min, hvilket SLET ikke skader) smiley
    Det er ret forskelligt med hvor mange gange om ugen, jeg træner hende og hvor meget det bliver hver gang.. Jeg ser efter, hvor meget tid jeg lige har + jeg kigger meget på hesten og stopper inden hun bliver træt i hovedet smiley

Du kan evt. tage et kig på hendes profil, for at få et lille indblik i det.

• #12   3. sep 2012 Ja jeg venter altså med at longere til min ældste er minimum 3 år og det bliver ikke ret tit og særlig længe, det slider voldsomt på dem med de volter... istedet vil jeg løslongere.. Det er også det eneste han ikke har lært endnu, han kan alt andet som en ridehest skal kunne og trailer, ja det elsker han og skal nærmest holdes tilbage hvis der holder en trailer med rampen nede =)

Det er sq sundest for dem at lære alle de ting livet byder på fra de er små, lige så stille hen ad vejen, uden pres og tvang... Det giver i min optik, gode, stabile og trygge rideheste =)

• #13   3. sep 2012 Nu har jeg nogen plag lige pt men svarer alligevel..
    Jeg går ikk for at longers heste under 3 år, så det bruges ikke.
    Hader i øvrigt at longere..
    Jeg træner tillid, løfte ben, stå bundet, tricks, gåture i skoven, øvelser i trafikken. De almene signaler læres ind fra jorden.. smiley

• #14   3. sep 2012 Kan godt læse mig frem at min 2 års hvis bare nyder livet, for hun går bare og hygger sig på marken, sammen med andre på hendes aldre, jeg begynder ikke med hende før til foråret, hun kan gå i snor og blive vasket for det lærte hun da hun var lille og løfte ben, synes ikke hun behøver mere. andet end og voks og være hest smiley

• #15   3. sep 2012 jeg træner longsering og udstyr 1 til 2 gange om ugen ellers går det hele mest ud på at samarbejde fra jorden, 2 gange om ugen. så alt i alt bliver hun max trænet 3 gange om ugen, så længe vi har lyst og sjovt med det - Angel kan jo godt lide, og lærer nye og sjove ting på vores 2 mands hold på ridebanen, som er lidt anderledes en hverdagen på folden smiley

• #16   4. sep 2012 Jeg læste en artikel i ridehesten for et par år siden ang træning af plage. Der var lavet en stor undersøgelse i England, hvor man havde delt en masse plage i 2 hold. Det ene hold blev trænet dagligt og de andre gik bare og hyggede sig. Den dag hvor de alle skulle tilrides, var der ingen forskel overhovedet! De endte alle sammen på samme niveau efter en måneds ridning. Så i forhold til tilridning, gavner det altså ikke meget at være startet med træning tidligt. I forhold til kåring/mønstring er det klart en fordel at den har lært at stå, gå, løbe osv...

• #17   5. sep 2012 Uha.. det er godt nok meget forskelligt hvad folk gør..
    Jeg føler mig en smule bagud..som sagt fik jeg hende for ca. 2 måneder siden..
    Det eneste jeg har trænet med hende er tur, strigling,1 gange vask, og farlige ting og så siger hun ikke noget til at få underlag på.
    Hun har ikke lært at stå stille bundet endnu, eller fremadkomandoerne(lyd), hun har heller ikke lært at trave på lige retning. Gå i trailer kan hun heller ikke, og baghovene er hun ikke såååå vildt glad for at få løftet, hvilket vi træner meget..
    Men jeg kan godt se at vi har en masse ting at gå i gang med..
    Tusind tak for alle svarene! smiley

• #18   6. sep 2012 Gør hvad du føler for, og lyt til din hest. Synes ikke man kan sige, hun er bag ud.. Der er mange 2 års, som bare får lov til at stå på en fold.. Dog synes jeg, det er mest fornuftigt at lære dem så meget som muligt, inden de bliver tilredet, så man ikke pludseligt står med en komplet forvirret hest. Lær dem fornuftige og praktiske ting og tag det stille og roligt i jeres tempo - i skal ikke nå noget smiley

Mht. longering, synes jeg stadig ikke det er for tidligt, når det er så lidt.. Tror virkelig at folk er blevet for pylrede omkring det - hesten når ikke engang at komme i rigtigt arbejde jo. Jeg gør det bare for at hun er indforstået med det til senere hen smiley

Kommentér på:
2 års plag- træning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce