Dækkener {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg er lidt i vildrede, da jeg IKKE er vant til at have dækken på mine heste, men overvejer det kraftigt i år.
Jeg har en rigtig god veninde, som har lovet at hjælpe mig mht. dækkener, og hun har rigtig fint styr på det, da hendes egne heste har dækken på hvert år. Det eneste jeg tænker på er, at det aldrig kan skade at få flere folks holdninger, og eftersom hun IKKE har islændere, kan det jo ikke skade at høre nogle holdninger fra folk, som, ligesom jeg, har islændere.
Såe...
Hvornår på året lægger I dækken på jeres ismuler? Hvor tykt et dækken lægger I på til vinter?
Jeg har IKKE tænkt mig at klippe mulerne. Jeg har ikke rigtigt tjek på, hvornår ismuler bør have dækken på.
Jeg rider kun på hyggeplan og er skovtursrytter, så det skal der selvfølgelig tages hensyn til.
feb 2011
Følger: 49 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 483
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
Jeg havde ikke dækken på nogen af dem i vinters, da min holdning er den samme som "#¤vi kæmper til det sidste, og gir aldrig op!¤# "s holdning Jeg synes heller ikke, at ismuler skal have dækken på, men som nævnt ovenfor, er der en årsag
Lotte: begge heste sætter meget pels, så jeg havde heller ikke tænkt at have et for varmt dækken. Jeg vil bare holde dem varme, men samtidig holde den enorme pels lidt nede, så jeg lettere kan holde dem rene Det er praktisk talt umuligt at ride på dem i de våde måneder, da der sidder vådt mudder i deres lange pels, så ofte har jeg måttet droppe at ride, da begge heste var beskidte & våde, selvom vejret ind i mellem var fantastisk - jorden nåede jo bare ikke at tørre, og når hestene går i løsdrift året rundt, så er det jo klart, at de bliver beskidte og langpelsede
jun 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 9
jun 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 9
apr 2008
Følger: 47 Følgere: 44 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 153
Og hesten vil naturligt sætte den mængde pels den har brug for for at holde varmen, får man lagt dækken på dem nogenlunde ''tidligt'' sætter de altså bare pels efter det
Nu er jeg godt nok opvokset med ikke-islændere men jeg tænker at nogle af de samme regler må gå igen, da det jo trods alt stadig er heste. Men det er i hvert fald det vi altid har gjort vi vil undgå at hesten sætter for meget pels
apr 2008
Ofte er det også sådan at der er koldere i en stald end der er (på en dag med normalt vejr) udenfor. Så vælger man at hesten skal gå med dækken, så skal den gå med dækken hele tiden, med mindre det bliver udsædvanligt varmt en dag.
Yager man dæknet af og på for mange gange, kan hesten ikke regulere sin ordentligt, og ender ofte med at blive syg. Så besluttet man hesten går med dækken, så skal den som sagt gå med dækken hele tiden (;
feb 2011
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 60
apr 2006
Følger: 21 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 1.011
Det jeg gjorde med min da han gik med dækken var, jeg lagde regndækken på sidst i september - først i oktober og så barberede jeg ham midt - sidst i oktober og når han var blevet barberet så fik han et 300 g dækken på. Han stod på stald om natten og gik ude fra tidlig morgen ca. kl. 7 til aften ca. kl 19.
nov 2009
Jeg er egentlig enig med "Kamilla med K!" - det nytter vel ikke at pille dækkenet af og på hele tiden, da hesten ikke ville kunne det med pelsen.
OG ENDELIG EN, SOM HAR LÆST DET SAMME SOM MIG!
"- Marie Rønn -" siger jo, at hun har hørt, at regndækkenet ikke giver nogen effekt, da den naturlige "isolering" så ikke virker. Det har jeg også læst, så jeg var noget overrasket over, at så mange mennesker anbefalede regndækken. Det har jeg hørt skulle være dumt i løbet af vinteren. Selvfølgelig starter man ud med et tyndt regndækken, så hesten ikke får det for varmt med vinterdækkenet, men i løbet af vinteren har jeg altså hørt, at regndækken intet godt skulle gøre. Så har jeg hørt, at det er bedre at lade være.
Men hvad ved jeg ?
At klippe min hest er udelukket. For det første fordi begge heste bliver brugt i skoven til hyggeridning (og ikke inde i en ridehal, som de fleste klippede heste), og derfor ville fryse ihjel hver eneste gang jeg red ture. (og ja jeg ved godt, at jeg skal starte ud med skridttæppe, når jeg rider, men det med at klippe dem har jeg ikke lyst til). Så hellere undvære dækken til vinter.
Hvorfor mener I netop, at islændere kommer til at klø og få svamp i pelsen, hvis de ikke bliver klippet? Alle de mennesker, med "almindelige" heste, som jeg kender, og som IKKE klipper deres heste når de får dækken på, har ingen problemer med ovennævnte pelssygdomme? Deres heste har totalt lækker pels hele vinteren igennem, og ingen problemer med kløen eller svamp? Jeg har redet på et araberstutteri, og deres heste har fantastisk flot pels, på trods af at de får dækken på uden at blive klippet. Hvorfor skulle det være anderledes med islændere? Jeg rakker ikke ned, jeg er bare nysgerrig ! Så kom endelig med svar.
feb 2011
apr 2008
Du skal bare huske at hvis du ligger dæknet tidligt på, så hesten ikke sætter pels, skal du huske at give den et tykkere på når det bliver ''rigtig vinter'' (;
Og det emd regndækkenet er rigtigt nok. Det er beregnet til heste som min ikke-islænder vallak, der bliver syg af at stå i silende regn i flere dage. Derfor ligger man dæknet på hesten når det regner meget, men tager det af igen, inden det når at fjerne det naturlige fedtlag i pelsen. Som mange andre også har skrevet ovenover. Men deraf også navnet regn-dækken (;
nov 2009
Lotte: du siger, at jeg bør klippe hesten for at undgå ovenstående pelssygdomme, men vil du ikke give mig ret i, at det vil være tåbeligt at klippe hestene, hvis jeg kun bruger dem til hygge & skovtur? Ville du så fuldstændigt droppe at lægge et dækken på dem, og bare lade dem gå? Du har nok ret i det du skriver, og angående det med, at de er skabt til kolde temperaturer osv., så var det jo netop årsagen til, at de IKKE fik dækken på sidste år. Det har bare været sindssygt umuligt for mig at ride dem i vinters, da de var svøbt ind i mudder & vand fra hov til øre + Atla var lidt forkølet ind i mellem i vinters
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Jeg bruger selv Rambo-dækken til islændere med 200g om vinteren (hesten klippes på hals og bringe), og overgangsdækken efterår/forår (også Rambo til islændere). Den regner jeg med kommer på en gang i september. Begge har jeg købt hos Cavall.
Men hvis du ikke har planer om at klippe er du næsten nødt til at smide overgangsdækken på nu for at forhindre vinterpelsen i at komme frem.. Problemet er jo så bare at der er så stjerne varmt lige nu. Start september kan måske også lade sig gøre, men så hellere ikke meget senere.
mar 2007
Følger: 68 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 31 Svar: 124
nov 2009
Tak skal I have. Det er rart at høre, at det kan lade sig gøre.
Tak for alle jeres svar. Jeg vil prøve mig frem, når det bliver lidt koldere, og så ser jeg på det til den tid.
Mvh Sanni
Dækkener
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside