Maksimum vægt for ryttere? {{forumTopicSubject}}
Hej alle islænderfolk
Ja, nu bevæger jeg mig nok over i en gråzone, og får nok også lidt tæsk for det, men so be it.
Jeg føler lidt at der for hestenes skyld burde blive lavet en slags vejning til stævner hvor rytterne skal vejes når de tjekker ind. Jeg synes simpelthen her på det sidste at jeg har set billeder af større og større ryttere (ikke høje, overvægtige) som dukker op til stævnerne.. Ja islænderen er en kraftig lille robust hest, men den kan altså også kun bærer et maks.. Jeg ved at der flere steder til turridning og rideundervisning generelt er en max vægt for 100 kg på rytteren. Jeg synes at man burde lave noget lignende til stævner. For man skaber sig jo helt vildt hvis hesten har 5 gram for meget vægt på benene.. Men jeg vil vove og påstå at det ingenting er iforhold til de ryttere som vejer 60 kg, for meget.. Jeg sad sekretær ved en dommer engang som virkelig kommenterede til mig når han sys at rytterne var for overvægtige, og sagde at han faktisk godt måtte gi rødt kort for det hvis det generede hesten, og der var specielt en rytter som var meget overvægtig som hele tiden bombede hesten ned i ryggen og hesten så nærmest halt ud i letridning pga det.. Han gav ikke rødt kort pga, gråzonen omkring det... Det er selvfølgelig også rigtig synd når man er overvægtig, men nogen gangen sys jeg også bare man skal tænke lidt på hesten,, der er jo også en grund til at man som ponyrytter ikke må starte stævner mere når man er 16... Men hvad synes i? Er jeg total uretfærdig og diskriminerende?
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
synes ikke kun det er til stævner man bør tjekke op på det, men generelt... synes 20% reglen er god....altså en hest på 400 kg må bærer en rytter på 80 kg...
mange siger også at islænderen er en stærk bette hest der kan bære hvad som helst..og det kan den også i en periode... synes netop der burde være strammere regler om islænderen da den netop "bider smerten" i sig, fordi den er så sej og instinktivt ved at svaghed viser man ikke.... jeg kender en der har udlejning og hendes max er 90 kg og alligevel kan hun fornemme på hesten at den er presset og lidt mere træt i dagene efter en ridetur på 1-2 timer med en tung rytter..og ikke mindst en tung urutineret rytter... så jeg er enig med dig uden at jeg synes jeg vil diskriminere de tunge ryttere....
nov 2009
Følger: 148 Følgere: 204 Heste: 15 Emner: 4 Svar: 65
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Jeg er selv hvad jeg synes er oppe omkring maks for en islænder (et-par-og-firs), så jeg kunne måske godt føle mig lidt ramt, men omvendt er det jo et reelt nok problem. Jeg er også i fuld krig med at dyrke noget mere motion for at tabe mig af samme årsag.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
nov 2008
okt 2010
nov 2008
mar 2007
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 273
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
okt 2010
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 696
Jeg ligger selv og kører omkring i 70, plus/minus et par kilo og da jeg har en gammel skade i hoften kan jeg komme ud af balance til tider og DET er langt mere skadeligt, på samme måde som en urutineret rytter er ekstra skidt for hesten
- altså læs, hellere 80-90 kg rutineret rytter end 70 kg læs kartofler som bumper rundt
og ja, jeg er slet ikke oppe i diskussionen over de 90 kg, deroppe ville jeg syntes der skulle være krav om vejning af islænderen, og individuel bedømmelse af dens muskelmasse, sundhed, osv, af en dyrlæge, som når en hest skal gennemgå test for at ride distance, en særlig dispension søgt specifikt til rytter og hest gældende i fx 6 mdr.
nov 2008
aug 2010
- og dermed sætte et godt eksempel, som enhver forening bør være
og dermed kræve at uden skriftligt bevis på at det er forsvarligt at ride hesten kan folk fx over FX 92,5 kg ikke ride islænderen til stævner
så svært og kompliceret kan det vel heller ikke være
okt 2010
aug 2010
okt 2010
Det dur altså ikke kun at have ryttervægt som kriterie - det SKAL ses i forhold til hesten.
aug 2010
okt 2010
Til distance skal hesten checkes både før og efter ridt. Der løber man frem og tilbage med den fra jorden, og dyrlæge kigger efter tegn på om hesten er overanstrengt (forpustet/sløv), dehydreret og øm. Først når hesten er clearet anden gang af dyrlæge har man gennemført løbet.
Det kunne man måske også til islænderstævne - men jeg ved ikke nok om dem til at kunne tage stilling til om der er plads/tid til 2x3 minutter dyrlægetjek pr hest på sådan en dag.
Man gør det også til alrid, gør man ikke?
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 76 Emner: 22 Svar: 131
- Jeg styrketræne og kondition træner 2 gange i ugen. Da jeg altid har sagt til mig selv, at man ikke kan forlange hesten skal gå godt, uden rytteren i form til at ride den
Men muskler vejer mere end fedt, så at sætte en grænse for hvor meget en rytter må veje, er lige i overkanten. Men jeg er enig i, at man burde gøre noget ved det. Men tror det bliver svært at gøre noget ved, desværre
Maksimum vægt for ryttere?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside