{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.568 visninger | Oprettet:

Maksimum vægt for ryttere? {{forumTopicSubject}}

Hej alle islænderfolk
Ja, nu bevæger jeg mig nok over i en gråzone, og får nok også lidt tæsk for det, men so be it.
Jeg føler lidt at der for hestenes skyld burde blive lavet en slags vejning til stævner hvor rytterne skal vejes når de tjekker ind. Jeg synes simpelthen her på det sidste at jeg har set billeder af større og større ryttere (ikke høje, overvægtige) som dukker op til stævnerne.. Ja islænderen er en kraftig lille robust hest, men den kan altså også kun bærer et maks.. Jeg ved at der flere steder til turridning og rideundervisning generelt er en max vægt for 100 kg på rytteren. Jeg synes at man burde lave noget lignende til stævner. For man skaber sig jo helt vildt hvis hesten har 5 gram for meget vægt på benene.. Men jeg vil vove og påstå at det ingenting er iforhold til de ryttere som vejer 60 kg, for meget.. Jeg sad sekretær ved en dommer engang som virkelig kommenterede til mig når han sys at rytterne var for overvægtige, og sagde at han faktisk godt måtte gi rødt kort for det hvis det generede hesten, og der var specielt en rytter som var meget overvægtig som hele tiden bombede hesten ned i ryggen og hesten så nærmest halt ud i letridning pga det.. Han gav ikke rødt kort pga, gråzonen omkring det... Det er selvfølgelig også rigtig synd når man er overvægtig, men nogen gangen sys jeg også bare man skal tænke lidt på hesten,, der er jo også en grund til at man som ponyrytter ikke må starte stævner mere når man er 16... Men hvad synes i? Er jeg total uretfærdig og diskriminerende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maksimum vægt for ryttere?
  • #3   20. aug 2012 jeg er enig i at der dukker flere og flere overvægtige og store rytter op...også i islænderverden... og generelt er der flere "store" danskere idag end for 10 år siden... og de skal også have lov at ride...men så må de finde en hest der magter opgaven...
    synes ikke kun det er til stævner man bør tjekke op på det, men generelt... synes 20% reglen er god....altså en hest på 400 kg må bærer en rytter på 80 kg...
    mange siger også at islænderen er en stærk bette hest der kan bære hvad som helst..og det kan den også i en periode... synes netop der burde være strammere regler om islænderen da den netop "bider smerten" i sig, fordi den er så sej og instinktivt ved at svaghed viser man ikke.... jeg kender en der har udlejning og hendes max er 90 kg og alligevel kan hun fornemme på hesten at den er presset og lidt mere træt i dagene efter en ridetur på 1-2 timer med en tung rytter..og ikke mindst en tung urutineret rytter... så jeg er enig med dig uden at jeg synes jeg vil diskriminere de tunge ryttere....


  • #4   20. aug 2012 Du har fuldstændig ret og det er på tide emnet bliver taget op

  • #5   20. aug 2012 60kg overvægt lyder altså også helt vildt.

    Jeg er selv hvad jeg synes er oppe omkring maks for en islænder (et-par-og-firs), så jeg kunne måske godt føle mig lidt ramt, men omvendt er det jo et reelt nok problem. Jeg er også i fuld krig med at dyrke noget mere motion for at tabe mig af samme årsag.


  • #6   20. aug 2012 Jeg synes absolut du har ret! Det er jo et spørgsmål om dyrevelfærd. Man kan godt blive for stor til at ride islænder, og jeg ville heller aldrig selv sælge en hest til en der vejede over 90 kg, og jeg synes helt klart foreningen skulle have lov at gribe ind hvis de ser noget der ser skidt ud. Måske behøver de ikke veje alle rytterne, men de skulle have lov til at udtage nogen til vejning hvis de synes det så forkert ud..

  • #7   20. aug 2012 Vi har en islænder rideskole tæt på hvor vi bor, som har en max vægt på 70 kg fordi de synes det slider for meget på hestene ellers. Jeg kan kun bakke op om det. Til stævner vil jeg dog mene at en 90 kg grænse vil være meget passende. Det kan måske gå hen og blive et problem for de mandlige ryttere, grundet deres lidt større muskelmasse, men igen. Så kan de jo bare vælge en mere passende hesterace. Islænderen er måske ikke så meget for alle, som man før har ment..

  • #8   20. aug 2012 Jeg vil nu hellere synes at det kommer an på den enkelte hest. En grænse på 90kg er for meget for nogle af de små og/eller helt spinkle islændere, men så har du altså også enkelte store stærke heste i 145+ klassen, som nok godt kunne klare lidt mere.

  • #9   20. aug 2012 Man kan også have heste på 145 der ikke kan bære så meget. Det er jo et spørgsmål om muskelopbygning..

  • #12   20. aug 2012 Jeg låner en sjælden gang min hest ud, men har en regl for, hvis der er en der skal låne ham må vedkommende MAX veje 80 kg (:

  • #13   20. aug 2012 Så enig!

  • #14   20. aug 2012 Ja Ladyblacksheep. Det er derfor jeg skriver "enkelte" heste i 145+ klassen, ikke "samtlige" heste i 145+ klassen. Min pointe er se på den enkelte hest, så se på den enkelte hest. smiley

  • #15   20. aug 2012 muskler vejer jo mere end fedt og så skulle man veje både hest og rytter, så en muskuløs, stærk hest i god form kan bære en masse mens en yndig sylfide i form ikke kan.
    Jeg ligger selv og kører omkring i 70, plus/minus et par kilo og da jeg har en gammel skade i hoften kan jeg komme ud af balance til tider og DET er langt mere skadeligt, på samme måde som en urutineret rytter er ekstra skidt for hesten
    - altså læs, hellere 80-90 kg rutineret rytter end 70 kg læs kartofler som bumper rundt
    og ja, jeg er slet ikke oppe i diskussionen over de 90 kg, deroppe ville jeg syntes der skulle være krav om vejning af islænderen, og individuel bedømmelse af dens muskelmasse, sundhed, osv, af en dyrlæge, som når en hest skal gennemgå test for at ride distance, en særlig dispension søgt specifikt til rytter og hest gældende i fx 6 mdr.


  • #16   21. aug 2012 Se, så er det jo bare det bliver for svært og kompliceret for foreningen. Forresten, så snakker vi til stævner og den slags nu, og der regner jeg ikke med at der kommer urutinerede ryttere med, andet end de helt små børn..

  • #17   21. aug 2012 Undskyld LadyBlacksheep, folk skriver om udlejning osv og dertil min kommentar om urutinerede ryttere, men Hvad folk gør privat kan man jo ikke blande sig i, der imod burde det nok være muligt at få et dyrlæge tjek, med evt vejning, som krav forud for stævner evt med mulighed for godkendelse af halve år af gangen
    - og dermed sætte et godt eksempel, som enhver forening bør være

    og dermed kræve at uden skriftligt bevis på at det er forsvarligt at ride hesten kan folk fx over FX 92,5 kg ikke ride islænderen til stævner

    så svært og kompliceret kan det vel heller ikke være smiley


  • #18   21. aug 2012 Det er da bare surt for dem på 93 der har en hest der sagtens kan bære dem.

  • #19   23. aug 2012 Det er måske en sur udgift at skulle godkendes til stævne på sin islænder hvis man vejer mere end fx 92, men hvis det er et spørgsmål om at beskytte sporten og hestene, og tage et ansvar så må der jo et tiltag til og dette var et forslag jeg kunne se gennemført

  • #20   23. aug 2012 Hvad med de helt små eller spinkle heste som ikke burde bære 92kg. De bliver da ikke beskyttet?

    Det dur altså ikke kun at have ryttervægt som kriterie - det SKAL ses i forhold til hesten.


  • #21   23. aug 2012 Det har du helt ret i, har du et forslag til hvad man kunne gøre smiley

  • #22   24. aug 2012 Kig på ekvipagen - virker hesten besværet eller øm, døm ned, ellers ikke.


    Til distance skal hesten checkes både før og efter ridt. Der løber man frem og tilbage med den fra jorden, og dyrlæge kigger efter tegn på om hesten er overanstrengt (forpustet/sløv), dehydreret og øm. Først når hesten er clearet anden gang af dyrlæge har man gennemført løbet.

    Det kunne man måske også til islænderstævne - men jeg ved ikke nok om dem til at kunne tage stilling til om der er plads/tid til 2x3 minutter dyrlægetjek pr hest på sådan en dag.

    Man gør det også til alrid, gør man ikke?


  • #23   24. aug 2012 Noget som jeg altid siger til mig selv er: Man kan ikke kræve at hesten skal være i form, hvis rytteren ikke er. Jeg ser på det, som at det er vigtigt at rytteren selv har en god kondition, en god balance og har stabiliteten på plads. Styrketræning er virkelig vigtigt efter min mening. Jeg vil i hvert fald ikke kræve at min hest skal yde sit optimale og jeg ikke selv er i form til det. Det jo en equipage så både hest og rytter skal være i form, for at nå til tops. Blot min mening.

    - Jeg styrketræne og kondition træner 2 gange i ugen. Da jeg altid har sagt til mig selv, at man ikke kan forlange hesten skal gå godt, uden rytteren i form til at ride den smiley

    Men muskler vejer mere end fedt, så at sætte en grænse for hvor meget en rytter må veje, er lige i overkanten. Men jeg er enig i, at man burde gøre noget ved det. Men tror det bliver svært at gøre noget ved, desværre smiley


Kommentér på:
Maksimum vægt for ryttere?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce