{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.630 visninger | Oprettet:

En broget eller en knabstrupper? {{forumTopicSubject}}

(link fjernet)

Denne skulle efter 2 knabstrupper heste. Kan det lade sig gøre at følle kommer til at se sådan ud. Moren er jo brun og faren er plettet:
http://www.knabsalg.dk/lis-gl.hingste/1993/117-tyfon.jpg

Super skøn syntes jeg den er men faldet meget mærkeligt ud. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En broget eller en knabstrupper?
  • #2   18. aug 2012 Nej det virker usandsynligt.... Umiddelbart ligner den noget splash white eller måske en ekstrem frame overo.
    Og det er der ingen af forældrene der ser ud til at bære...

• #3   18. aug 2012 Mener knab er naturlig bedækning, så lidt vildt smiley Måske hoppen har gået med anden hingst, da den kom hejm fra bedækning for man troede den var drægtig med den plettede. Men hvor er den skøn smiley

• #4   18. aug 2012 Hehe det gir ikke rigtig nogen mening smiley
    men alt kan vel lade sig gøre... det kan da være at moderen har noget pinto gen ude i anerne

• #5   18. aug 2012 Her var en halvsøster på fars side, med en del aftegn også, efter en mor uden det store.
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/203374-knabstrupper_brigitta_af_dutterup
    Vil også gætte på at det er noget splashed white, og det er vel ikke utænkeligt heller.

• #6   18. aug 2012 utrolig intersant smiley men for pokker hvor er det indviklet og jo mere man læser om farver gener m.m. jo sværer er det
    men lækkert føl uanset

• #7   18. aug 2012 Aftegn er en ting... det e polygenetisk styret så det kan sagten komme ud af det blå... men det kan den slags broger nu ikke... ved vi hvilken race mor er?

• #8   18. aug 2012 F: Tyfon KNN 117
    M: Brunetti af Mosevej KNN 2325
    MF: Xanthos KNN 112

• #9   18. aug 2012 Hmmm meget mærkeligt.... blir spændende at se om den ender med pletter eller ej... umiddelbart ville jeg sige der er gået et eller andet grueligt galt hehe smiley

• #10   18. aug 2012 Men bærere af splashed white behøver vel ikke være særlig tydelige. Så ser ingen problemer i at føllet er splashed white, og at begge forældre derfor er bærere...

• #11   18. aug 2012 Har tidligere ladet mig fortælle at Xanthos er bærer af Sabinogenet.... Kan det være det der præger den SÅ meget?

• #12   18. aug 2012 Thomas J: Nej men når begge er rene knappere, så er det sandelig usandsynligt at de er bærer af splash.... har aldrig set en splash knapper... ikke før nu ihvertfald smiley

• #13   18. aug 2012 Nej sabino giver ikke sådan et mønster. Uanset hvilken type sabino der er tale om.

• #14   18. aug 2012 Nej det plejer ikke at gå op over maven/ryggen.... det "plejer" at holde sig til benene og under maven... og den kraftigt brede blis

• #15   18. aug 2012 Men omvendt ville det da være endnu mere fantastisk hvis den var frame overo.
    Recessive gener kan jo bæres skjult over lang tid. Især hvis det er et sjældent gen i en population, som lader til at kunne være tilfældet her. Så ville nærmere kalde det sjældent frem for usandsynligt.

• #16   18. aug 2012 Ja men hverken splash eller frame er recessivt...

• #17   19. aug 2012 Kan moren være splash med minimal broget..? Mor´ens mor er halv fuldblod. Men splash forkommer da ikke inden for XX ?
    Faren er ren Knab i 3 led.

Xanthos er efter Don Ibrahin, tror ikke der er noget sabiano i den tavle.
    Jeg har før set en knabstrupper der var plettet have et kæmpe ensfarvet mærke over hele siden.

• #18   19. aug 2012 Jeg ser ingen mulighed for splash med den stamtavle nej.....

• #19   19. aug 2012 Inkomplet dominant så. Splashed white altså.

• #20   19. aug 2012 Kan se den er "rødbroget" på hestedata smiley Super skøn.

• #22   19. aug 2012 Der vil blive ballade hvis den stilles til kåring... ingen i foreningen vil tro på den er ren knn... så vil der blive ballade omkring det.

• #24   19. aug 2012 Må indrømme at jeg også ville være nødt til at se en DNA verifikation før jeg ville tro på den smiley

• #25   19. aug 2012 Mange tror knabstrupper er farveavl, det er det ikke.....!

Knabstrupper må i princippet være alle farver... de kan dog ikke blive godkendt avlshingste hvis de er skimmel eller brogede smiley

• #26   19. aug 2012 Lærke, er der ikke kommet den regl at man ikke må lave palomino/dum knabstrupper? Da pletterne bliver for lyse. der var en del balade mellen forskellige medlemmer mener jeg at huske. smiley

• #27   19. aug 2012 Lærke, det ændrer ikke på at et dominant gen ikke bare pludselig dukker op ud af ingenting, når ingen andre heste i racen har vist dette gen.

• #28   19. aug 2012 Jeg siger bare at en knabstrupper gerne må være broget smiley

• #29   19. aug 2012 Ja men det er de jo ikke.... smiley
    med mindre vi snakker forregister... der skal jeg ikke kunne sige det.

• #30   19. aug 2012 Anne F:
    Igen forstår jeg ikke at du kan være så skråsikker. Hvis heterozygoterne er meget lidt udtalte i mønsteret, samt hvis genet er meget sjældent inden for knapstrupperen, kan det jo have været der altid, eller være krydset ind en sjælden gang uden man har været klar over det. Når så 2 heterozygote heste endelig mødes, er der vel ingen problemer i at et homozygotisk føl, som det ligner på billedet, bliver resultatet...

• #31   19. aug 2012 Jamen jeg synes da for det meste at heterozygoterne er meget tydelige.... med de store velkendte blisser der gerne bliver bredere mod mulen og går ned under hagen, og de store sokker osv.
    Jeg ved godt at nogle heterozygoter har nærmes ingen tegn på det, men det er altså snarere undtagelsen end regelen. Derfor finder jeg det usandsynligt at genet skulle ligge og lure i racen uden at der engang imellem popper nogle op med tydelige splash aftegn (altså dem for heterozygoterne).

Men selvfølgelig kan jeg ikke være sikker på noget som helst.... det er jo umuligt at være, hvorfor jeg heller ikke på noget tidspunkt siger at jeg VED at det eks. ikke kan være en knapper eller at jeg VED at føllet eks. ikke kan være frame eller splash....

• #32   19. aug 2012 Men derfor læner jeg mig nu mest op af at der måske har været en anden hingst på spil....

• #33   19. aug 2012 Selvom du ikke skriver VED, kan din mening til tider godt virke lidt bedrevidende og snæversynet herinde, synes jeg...
    Fx. fandt jeg en halvsøster med masser af aftegn længere oppe, som måske kunne skyldes at hun er heterozygotisk splashed white, eller sabino eller noget polygenetisk. Vi ved det ikke uden en test. Du ved det ikke uden en test. Men synes da det mest interessante er, at gå ud fra at papirerne stemmer og at vi antager at det er en ren knapper, eller i det mindste at forældrene stemmer.

Fx hev jeg er irish cob føl op for et års tid siden, her på siden som jeg synes så brun ud, efter sorte forældre dyr. Folk her på siden var enige med mig, det burde ikke være muligt med brunt afkom efter sorte forældre. Ejerene og hingste holdere blev stiktossede på mig, fordi vi -her i gruppen- også mente der kunne være rod i forældreforholdene. Føllet endte da også med at blive sort efter at føl pelsen var røget, så vidt jeg kunne bedømme. Så det kan være farligt og uheldigt, at så tvivl om ophav...

• #34   20. aug 2012 Jeg tror enlig også jeg ville blive lidt knotten hvis folk begyndte at tvivle på mine heste /: Men har siddet og skrevet med Tyfons ejer (han er desværre død nu) og hun kender udemærket til føllet..

Vi har (der hvor jeg står opstaldet) fået 3 føl i år....
    -1 helt brun, der nu efter et par måneder har fået dækken med pletter
    -2 helt røde hvor den ene af dem er ved at blive helt hvid

Så man kan aldrig regne med hvordan et knab føl ser ud smiley

• #35   20. aug 2012 Anne F; Jeg vil gerne trække bedrevidende tilbage, for du ved helt sikkert meget og sikkert også bedre end måske alle os andre her på siden. Men lidt snæversynet eller ensporret til tider; Du vil have beviser, men det kun du ikke altid få i denne gruppe, så kom med et bedre og mere interessant bud end at faderen ikke passer. Det er det jeg har prøvet med mine bud i denne tråd smiley

• #36   20. aug 2012 Jamen jeg ville gerne komme med bedre bud, men med hvad jeg selv ved om farvegenetik hos heste, så er det desværre det bedste bud.

Andre men mere usandsynlige bud kan være sådan noget som du selv kommer ind på med polygenetisk sabino, eller alternativt en helt ny mutation opstået med netop dette føl. Men de muligheder ser jeg bare personligt ikke selv som lige så sandsynlige som at der kunne være en anden far inde over.
    Dermed ikke agt at det ikke kan være at forældrene er de rigtige.... det ville da være super spændende hvis de var!!
    Går altid og ærgrer mig når jeg ser sådanne heste som denne over at folk ikke tester dem..... men det er nok bare fordi min nysgerrighed på dette område ingen grænser har smiley

• #37   20. aug 2012 Umiddelbart vil jeg sige at det er mere sandsynligt at der er sket en lille ups'er her. Måske der har været en splash broget hingst i nærheden som har været lidt på udflugt. Ellers må det vel være en random mutation?

• #38   20. aug 2012 lige et siderspring ang. IC føl jeg har et brunbroget hingsteføl efter to sortbrogede forældre hingsten havde et sølvgen men det burde ikke have nogen blege-effekt hvis føllet ikke er silver hvad han ikke er

• #39   20. aug 2012 Hingsten kan vel ikke være sortbroget hvis han har silver gen? Så ville han jo være silver dapple broget?
    Nå men brunbroget kan det ikke blive hvis begge forældre er sortebrogede... så enten er der en ups'er eller også er en af forældrene mørkebrune istedet for sorte og så blir føllet også mørkebrunt, eller også skulle der være tale om noget dominant sort, men det findes så vidt jeg ved kun hos araberne...

• #40   20. aug 2012 Anne F; Enig, somme tider har man næsten lyst til at betale for det selv, bare for at få stillet sin nysgerrighed.

Stald Lender; Er det Sir Toby, for ham synes jeg da ser almindelig sortbroget ud?

• #41   20. aug 2012 Ja hvis det er Sir Toby du mener så er han helt almindelig sortbroget!

• #42   20. aug 2012 Også min tanke mht det brogede føl jeg kunne finde på siden smiley

• #43   20. aug 2012 ikke i hovedet der er han helt klart brun hvilket dyrlægen bekræftde og det er det der står i hans pas

• #44   20. aug 2012 har lige taget to billeder som tydeligt viser at han er brun
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/storbilledevisning/200870-irish_cob_sir_toby#/18
    (link fjernet)
    jeg forstår det heller ikke men ingen af forældrene har forladt matriklen og den lille brune jeg har var ikke kønsmoden sidste år og residerede et godt stykke væk på den anden side af vejen

• #45   20. aug 2012 Arrrhhh den smule.... han kan sagtens ende med at blive kul sort... hvis ikke så er det fordi farmand har mørkebrun grundfarve istedet for sort. Det er ikke til at se når han har så meget hvidt.

Men så er følle max mørkebrun broget.,... hælder nu stadig mest til at han blir ganske almindelig sort, da han er født grå, og en mørkebrun hest blir født helt brun.

Dyrlæger ved ikke en dyt om farvegenetik... så dem kan du ikke stole på når det kommer til den slags... (det må jeg godt sige jeg er selv dyrlæge smiley
    Og hvad er står i passet er også helt lige meget... har en mushroom hoppe der er perlino ifølge hendes pas, havde en buckskin der var golden dun ifølge passet og har en mushroom dun der er palomino ifølge passet smiley

• #46   20. aug 2012 så akulle det være mor der har mørkebrun grundfarve hvilket er underligt for hun er kulsort i de sorte områder også om sommeren, far er farvetestet sort. føller brun på de områder hvor han har skiftet følpelsen men det er ikke til at se på foto men hvis nogen lægger vejen forbi er de velkommen til at tage et kig smiley

• #47   20. aug 2012 Mor ser ikke mørkebrun ud.... så mon ikke følle ender med at blive sort som sin mor smiley

• #48   20. aug 2012 Hvis vi nu siger, at føllet i starten af tråden er en ups'er (forkert far) og er splash broget, så kræver det stadig, at hoppen bærer splash (de må jo være dobbelt splash for at det giver broget) ... hmm (o:

• #49   20. aug 2012 Ja det giver ikke meget mening..... det hele er generelt meget mærkeligt... dog vil jeg sige at jeg har set heterozygoter (gentestet) der også var brogede og ikke kun med aftegn.... så det kan lade sig gøre...

Når nu vi er igang så er hele Leopard komplekset jo også lidt uforudsigeligt... man ved jo ikke rigtig alt om det... så måske det kan reagerer med andre gener og give noget sådan her?
    Men stadig bare meget mærkeligt at det ikke skulle være sket før nu så....

Jeg glæder mig ihvertfald til at se hvad der sker... om føllet får pletter eller noget.

Var det mit føl havde jeg lavet DNA afstamnings verificering og så havde jeg testet for alt muligt... splash, frame, sabino-1... hele baduljen!!

Kommentér på:
En broget eller en knabstrupper?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce