{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

* Smidighed * {{forumTopicSubject}}

hej allesammen..
jeg har en hest på 4, en welsh hoppe. som er helt vildt dygtig og lærenem.
jeg har bare lidt svær ved at stille hende ind til højre, på den højre volte. nogle ideer til hvordan jeg kan gøre hende mere smidig? det skal dog siges at jeg strækker hals på hende når jeg hasr redet hun vil bare ikke runde sig til højre.
håber at høre fra nogle herinde.
jeg syntes det er en super gruppe!
- Malou. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  * Smidighed *
  • #1   16. aug 2012 Ingen smidighed uden løsgjorthed.

Det vigtigste i en hest uddannelse er at den kan søge frem til hånden uden hiven, nykken eller lign. imens den er ligeudrettet. Den skal holde et konstant fremadgående tempo uden at rytter skal sidde og klemme/sparke fra tid til anden. Altså skal du kunne sætte hesten i trav, også sidde HELT stille med både ben og hænder, stadig have en fremadgående hest som går i holdning og kun ændre tempoet når du beder den om det.
    Det første der skal arbejdes med er at den svarer FREM! for schenklen, den skal ud af starthullet og ikke gå og små trave/gå hurtigt i et par meter. Det gælder om at være super konsekvent, både når signalet gives, men ikke mindst når du får det ønskede, så skal du huske at belønne ved at være helt stille med benene.
    Når hesten nu kan gå i et konstant tempo og svarer godt frem sørger du for at have en let, men dog konstant støtte til biddet - en invitation til at lægge sig ned. Dog skal der hverken bøjes af, lirkes eller lign. sid helt stille med hænderne, flyt dem ikke - ej heller hvis hesten prøver at trække tøjlerne ud af hænderne på dig. Hold fast og sørg for at det gode grundtempo bevares. Langsomt vil hesten søge frem og ned til hånden, når den gør det, så giv efter! Meget, meget vigtigt. Langsomt som den lærer det vil du have en hest som er let på tøjlen, samt let på schenklen.

Rid rundt i denne stil i 1 mdrs tid eller 2. Kun på stor bane, kun bløde volteskift er "tilladte".

Så begynder du at kunne bygge volter og lignende øvelser på bløde, buede spor på. Har du gjort forarbejdet godt, vil hesten huske at den skal være i et godt grundtempo og let på tøjlen.

Når de bløde, buede spor er på plads kan volterne gøres mindre og temposkiftene tilføjes - men husk stadig at være konsekvent! Grundarbejdet skal ikke ødelægges pga. for slaskede hjælpere.

Er dette arbejde lavet korrekt vil du nu have en løsgjort og samarbejdsvillig hest.

Det er nu den skal gøres endnu mere smidig, her begynder side bevægelserne, først de løsgørende (f.eks. schenkelvigning), der forlanges ikke megen overtræden, men der forlanges (og forventes) et fremadsøgende tempo + en stabil hest.
    Når de løsgørende sidebevægelser fungerer, så kan de samlende begyndes (versade f.eks.). Her forlanges et fremadsøgende tempo, men der kan de første par gange ikke forventes en 100% stabil hest, da der nu bliver bygget endnu flere muskler på hesten. Det er hele tiden vigtigt at den ikke låser, men at den stadigvæk er løsgjort.

Dette er sådan jeg bygger en løsgjort og smidig hest op, håber det kan bruges

Kommentér på:
* Smidighed *

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce