{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

Stjerneskud i nat :) {{forumTopicSubject}}

Hej foto folk smiley

Vil bare lige nævne for dem, der ikke har hørt det, at man kan se en masse stjerneskud i nat og i morgen nat. Mener at de i vejret sagde mellem 23.00-01.00 smiley

Og så ville jeg høre omkring indstillinger? smiley
Så vidt jeg har forstået ved en hurtig søgning i tidligere emner i gruppen, så er det lang lukkertid, lav iso og lav blænde? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stjerneskud i nat :)
  • #1   11. aug 2012 følger lige med, det lyder da vildt fedt! smiley

• #2   11. aug 2012 Uha, glæder mig til resultatet smiley

• #3   11. aug 2012 I wanna stay up all night.. Fordi jeg vil se stjerneskud!

• #4   11. aug 2012 det er så über vigtigt med stativ og en god omgang tålmodighed!
    og ja lang

• #5   11. aug 2012 hov resten skulle være ja lang lukke tid hvertigfald over 1 sek blænde kan du godt have omkring 5 og iso skal være omkring 800-1600 smiley

• #6   11. aug 2012 Ja naturligvis stativ smiley
    Eller alternativt stativ smiley

- Til folk uden stativ, hvis I har et havebord, så kan I stable nogle bøger, så kameraet står stabilt med objektivet pegende opad - det gjorde jeg før jeg fik stativ smiley

Når ISO bliver så høj, bliver billederne så ikke utrolig grynet? smiley

• #7   11. aug 2012 Et stjerne skud går jo pænt hurtigt. Jeg kan ikke nå at få klikket på knappen før det er væk igen. Hvordan gør i?:)

• #8   11. aug 2012 Det er det du skal bruge den lange lukkertid til smiley Har du fx en lukkertid på 15 sekunder, så alt det, der foregår i de 15 sekunder bliver registreret på billedet smiley
    Prøv, hvis du har et rum du kan mørklægge, at gå derud med dit kamera, og gå ud og sæt en lang lukkertid, og tag en lyskilde af en art med dig. Så kan du prøve at tegne noget. Det er det samme med stjerneskud smiley

• #10   11. aug 2012 Jeps, det er Perseiderne der passerer i denne weekend. Jeg så en masse i går nat (bl.a. en rigtig stor én med hale, der også havde efterbillede) smiley

Og jeps, det lyder meget rigtigt. Når jeg fotograferer nattehimmel, bruger jeg altid lang lukkertid, lav blænde og mindst mulig ISO (selvom nikon-brugere muligvis godt kan bruge en højere ISO, da Nikon skulle være god til at håndtere ISO-støj - men en lav ISO vil nok være nemmest).

Perseiderne skulle være mest aktive i morgen nat.

• #11   11. aug 2012 aijh, hvorfor kunne de ikke være mest aktive natten idag! smiley jeg skal på efterskole imorgen, og jeg tror ikke de er så glade hvis jeg står ude om natten og tager billeder når jeg skal ligge i sengen! xD men altså tror i der er mulighed for at se nogle stykker idag, eller? smiley

• #12   11. aug 2012 Ja, selvfølgelig smiley Jeg så nogle i går, og i nat kommer der helt sikkert også nogle forbi.

• #13   11. aug 2012 okay smiley det er bare ikke så fedt at sidde oppe hele natten uden at se en eneste smiley men så vil jeg da holde mig vågen og være klar med kameraet! smiley

• #14   11. aug 2012 Ellers så er der Oriniderne d. 21.-22. oktober, Leoniderne d. 16.-20. november, og Geminiderne d. 13.-14. december . Og så gentager det hele sig næste år, så bare rolig, du skal nok nå at få taget nogle smiley

• #15   11. aug 2012 Det synes jeg da at du bør - desuden så anbefaler meterologerne at man gør det i tidsrummet 23-01, da månen ikke er stået så højt op der, og dermed giver så meget lysforurening. Så hvis du prøver der, så kan du også nå at få noget søvn smiley

• #16   11. aug 2012 hahaha det lyder godt smiley men det kunne da være vildt fedt at få taget nogle billeder, hvis man skulle være så heldig! smiley

• #17   11. aug 2012 men hvordan ved man hvor de kommer? altså lader i bare vær med at zoome ind, så i får så meget himmel med som muligt eller? for det er da lidt svært at vide hvor de helt præcist viser sig? smiley jeg har f.eks. et 70-200 mm. til mit canon - ville det være en god idé at bruge? jeg har også standard objektivet, men så synes jeg det bliver en anelse for langt væk smiley

• #18   11. aug 2012 Jeg vil nok sige; brug et objektiv med vidvinkel, så du kan få så meget himmel med som muligt. Meterologerne skriver dog at stjerneskudene vil komme meget i nordøst højt på himlen (selvom jeg nu så flest i nordvest).

• #19   11. aug 2012 Man kan læse om Perseiderne her: (link fjernet)

• #20   11. aug 2012 måske et liiiidt dum spørgsmål - men hellere det end slet ikke at spørge smiley - et vidvinkel hvad er det f.eks.? smiley det objektiv jeg har er et efs 55-250 mm (kom vidst til at nævne det objektiv jeg havde lånt, og som jeg desværre ikke har mere) men det er vel et normalt zoom objektiv? smiley et vidvinkel er jo et der 'strækker' sig meget smiley

• #21   11. aug 2012 Vidvinkel er når du får et helt motiv med, fx et landskab, så får du ALT med, ligesom når du selv ser det med det blotte øje. Ofte 17-18mm smiley

• #22   11. aug 2012 så hvis nu jeg brugte mit 18-55mm. og havde den på 18 mm., ville det så være tæt på vidvinkel? smiley

• #23   11. aug 2012 Jeg blive nødt til at spørge om det samme som Den røde kælling xD
    Altså hvornår ved man stjerneskuddene kommer, så hvornår skal man trykke på udløseren? smiley

• #24   11. aug 2012 altså jeg kunne læse mig frem til at lukkertiden skal være langsom dvs. lavt - æææh nu bliver jeg også forvirret xD er det så mere end 200 og deroppe af eller er vi den anden vej som i 40 ? xD HAHAHA smiley ej vi må prøve os frem, men ihvertfald den skulle stå så den 'optog' i så lang tid som muligt så kameraet når at opfange det smiley blænde og iso skulle også være lav så der kommer lys ind = man kan se stjerneskuddet smiley

• #25   11. aug 2012 så hvis nu du kan sætte den på at du 'optager' i 15 sekunder så trykker du og håber på der kommer et stjerneskud, og ellers er det bare om igen smiley

• #26   11. aug 2012 Når lukkertiden er lang, står der fx ikke 1/40 eller 1/200
    1/200 er en tohundrede del af et sekund - Det er hurtigt smiley
    Skruer du ned - Ja, det er ned mod 1/40 osv. skulle du gerne komme ned til, hvor der står noget i stil med fx 1´´, 10´´ og sådan. Så er lukkertiden på hhv. 1 og 10 sekunder, så den er fx 10 sekunder om at tage billedet smiley

• #27   11. aug 2012 bauque: tusind tak - det gør det lidt lettere at forstå smiley jeg har været derude i lang tid synes jeg, og vendt hele tiden for at se efter nogle men tror desværre ikke jeg er så heldig smiley .. tror jeg venter til en anden god gang - heldigvis kommer de jo igen smiley

• #28   11. aug 2012 uh det var der også for et halvt år siden eller noget! smiley jeg så virkelig mangee! der var flere i minuttet næsten! men du skal være et mørkt sted for gadelygter og neon lys gør det næsten umuligt at se dem! smiley

• #29   11. aug 2012 anna: jeg tændte godt nok lidt lys, som vi kan tænde lige uden for vores havedør, men jeg gik lidt væk og ud på græsset og stod der i flere minutter .... jeg er ikke så glad for at stå i helt knald mørke for jeg er bange for der kommer en eller anden ind ad min havelåge lige pludselig xD men der synes jeg heller ikke jeg så noget, og bagefter gik jeg ud i en lille have vi har og tændte et lille lys der (men det lyser ikke så meget xD ) og der kunne jeg heller ikke se noget smiley jeg var dog mere generet af gadelys og træer i den lille have end i den anden, men jeg synes ikke rigtig jeg kunne se andet udover flyvemaskiner, som jeg hurtigt troede var stjerneskud xD hæhæ

• #30   12. aug 2012 Jeg har lige været ude og prøve at fange nogle stjerneskud (det gik ikke så godt, da det for det første er buldermørkt hos mig, så jeg kunne ikke finde noget fokuspunkt, og for det andet, så kom stjerneskudene aldrig der, hvor mit kamera pegede hen (men jeg fik set en del), så desværre ingen stjerneskud denne aften (men jeg tager revanche igen i morgen).

Nåh, men når det så er sagt, så vil jeg gerne hilse og sige, at en høj ISO fungere FANTASTISK til nattehimmel-billeder, hvis det er bælg mørkt. Jeg har brugt en lukkertid på 1600, og dette blev mit resultat: (link fjernet) (beklager det dårlige fokus, mit kamera kunne ikke finde noget fokuspunkt, så vi kørte pr. instinkt). Så prøv I bare med en høj ISO, hvis I vil. Det eneste jeg kan siger er, prøv jer frem smiley

• #31   12. aug 2012 Jeg kom til at tænke på om det ikke bare er at sætte den på manuel fokus? smiley
    Jeg så ét stjerneskud i går aftes, men jeg havde hverken kamera eller varmt tøj med ud(hvilket er et must når det er så stjerneklart, virkelig no go kun i t-shirt! ;D)
    Vil prøve i aften! smiley

• #32   12. aug 2012 Jo, manuel fokus. Prøv dig lidt frem. Det tog mig omkring 3 billeder før jeg fandt det sted, hvor jeg fik den bedst i fokus smiley

Kommentér på:
Stjerneskud i nat :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce