{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

De nye ponyer {{forumTopicSubject}}

Hej, for en uge siden fik jeg to shetlændere, Tulle og Lakrids, jeg vil gerne lave forskellige ting med dem: Klikker træning, Horsemanship, trækketure, spring...

Men hvad er godt at starte med, når det er to shetlændere der aldrig rigtigt har været vant til at lave noget.

Det skal lige siges at Tulle er ca. 13 år og Lakrids er 3-4 år smiley

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De nye ponyer
  • #1   7. aug 2012 Klikkertræning er godt at starte ud med... Men selvfølgelig skal de 2 shettere også lave lidt fysisk... Gå lidt tur med dem, hvis i har ride- hus/bane ville jeg slippe dem der - hvis de skal være i god form, måske ligefrem et par gange om ugen... (måske løsspringe - det er de små øboere faktisk gode til) - og/eller mønstring...

Ellers er klikkertræning en super god idé - hvis du starter med det, kan du jo bruge det til f.eks. horsemanship og tricks. Når nu du har 2, ville jeg da også helt klart forsøge at tilkøre dem! Kan lige se et nyt shetter 2-spand for mig ;D
    Det kan blive en kamp at lære dem det, for de er stædige som æsler, men der ser super godt ud når det lykkes!

Held og lykke!

• #2   7. aug 2012 Ja, jeg tror også det er klikker-træningen der vinder, men hvad skal jeg lære dem med klikkeren??

• #3   7. aug 2012 Har du læst om klikkertræning?

• #4   7. aug 2012 Ja, det har jeg men det var klikker træning til hunden, så det kunne nok være en god ide at læse det om hesten også smiley

• #5   7. aug 2012 Det er det samme xD

punkter:
    1. Du skal have en "target". Evt. en boldkaster til hunde m. en tennisbold sat fast på (måkle med "gaffer") http://www.fotoagent.dk/single_picture/10485/138/custom1/234220.jpg
    Eller bare en pind, med en "gafferklump" i den ene ende.

2. Hold Target ud for hestens mule. Så snart hesten rør' den, klikker du, og giver en godbid. Gør dette 10 gange, min. 3 dage i træk (hvis hesten ikke viser interesse for Target, kan du selv røre hestens mule med bolden for enden af Target, og derefter rose. )

3. Flyt Target i en ny retning - eks. lidt op. Nu er det meningen hesten selv skal røre Target. Hvis ikke den gør det, kan du selv røre hestens mule, klikke og derefter rose.

4. fortsæt i andre retninger, indtil hesten røre Target, uanset hvor det forholder sig (sørg for det altid er inden for rækkevidde) f.eks imellem forbene så den 'knæler'. Når den mestre dette, kan du løfte et ben, og udøve trick'et. så den nejer istedet...

MEN HUSK: Gå langsomt frem... Selvom dette er 4 lette trin, skal du ikke gøre det på 1 dag... Hellere over en måned end en time!

-Og klik lige så snart hesten mule så meget som snitter target - uanset hvor mange gange du hat gjort det... Den skal lære det giver ros og godbid, hver gang klik-lyden høres... Dette er vejen til klikker-succes! smiley

• #7   7. aug 2012 Du kan jo træne alle mulige ting... Jeg træner selv tricks med min, jordtræning og generelt respekt og tillidstræning:) Hormanship er ikke en træningsform, men den måde du er omkring hesten på... Hestekundskab - altså viden om hesten.
    Hvis man bruger klikkertræning får man en hest der er mere fokuseret på maden end på dig selv, så hvis du vil have en hest, der har fokus på dig, ville jeg nok ikke træne klikkertræning smiley

• #9   8. aug 2012 1000 tak for de mange gode svar! smiley

- Jeg vil trække dem om i haven og lade dem græsse, og lave target-træning, når de har forstået hvad klikket betyder.

Tak for den gode beskrivelse! smiley

• #10   8. aug 2012 Her det første stykke tid, synes jeg du skal koncentrer dig om at lærer hinanden at kende, og opbygge noget tillid smiley
    Det er der mange måder at gøre på, men man kan blandt andet bruge tid på at hygge med strigling, og se om man kan røre dem over alt osv.
    En gåtur er også god, og samtidigt super hyggelig + man får lidt motion smiley

Klikkertræning er også fint, bare husk at lære dem hvad klikkeren betyder inden, du træner tricks som de andre også siger smiley

Det ville også være super, hvis i fik dem tilkørt xD

• #11   9. aug 2012 Ja vi trækker dem også tit, dog kun hjemme smiley

I går begyndte jeg med at lære dem hvad ''klik'' betyder det gik super fint, men jeg må i gang igen i dag :).

(Jeg syntes nogen gange, det bare er som om jeg feder dem op, med godbider når jeg træner dem i det...)

• #12   9. aug 2012 Ja, man lærer noget nyt hver dag smiley Jeg har selv læst en masse om klikkertræning, og set andre bruge det... Læst hele hjemmesider igennem om klikkertræning oh tricks... Det er bare deres måde at beskrive træningen på... Jeg har trænet en del tricks osv. med hestene, men jeg har faktisk ikke selv prøbet en klikker endnu smiley

• #13   9. aug 2012 -Og ja, det med at 'fede dem op' kan du godt have ret i... Lad være med at bruge rigtige godbidder hver gang.... Slai af med så lille en godbid som muligt... Skær f.eks små stykker æble eller gulerod - det er nok sundere i længden, og hestene er lige så glade for det smiley

• #14   9. aug 2012 Ja, det må jeg prøve, det er ikke så fedt at stå og klikke og gi' godbid flere gange i træk...

Kommentér på:
De nye ponyer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce