962 visninger
|
Oprettet:
Når hoppen er i fol... {{forumTopicSubject}}
Hej folkens!
Jeg går med tanker om at sætte min hoppe i fol næste år, jeg vil bare høre hvor længe i mener man kan ride hoppen efter den er kommet i fol, og hvor hårdt? Snakker vi "bare" skovture, eller kan man sagtens træne dressur mens hoppen er i fol?
Og lige et spørgsmål mere... På World Fengur står der at min hoppe har været forsøgt sat i fol, men tabte føllet... Kan det have noget med hoppen at gøre? Altså som i, at den ikke kan fole? Jeg vil selvfølgelig undersøge omstændighederne nærmere, inden hun ryger til hingst
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Det med hun har tabt føllet kan betyde mange forskellige ting. Men måske som mennesker abortere er der somregl en fejl i fostret.
Men det kan også skyldes stress eller anden form for ubehag på folden osv..
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Hoppen kan som sådan rides op til dagen den foler, men her snakker vi skridtture eller hvad nu hoppen selv mener den har lyst til. Nogle hopper vil intet med rytter når de er bare få mdr henne og andre kan blive ved nærmest som normalt selv om de ligner flodheste lige op til foling. Det handler mere om at lytte til hoppen for den vil sikkert selv sige fra på et tidspunkt. Det kan sagtens blive til meget bareback ridning de sidste par mdr.
At en hoppe taber føllet kan der var masser af årsager til, sygdom ved hoppe eller føl eller en infektion evt.
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
Tab af føl behøver ikke være pga hoppen ikke egner sig til avl, hvis hoppen står på et opstaldningssted med udskiftning i hestene, eller heste som tages med ud til stævner kan det være en fordel og vacc mod virus abort.
Dette kan også gælde selvom du har hesten hjemme, hvis du kommer i andre stalde hvor du kan bringe smitte med hjem eller har nogle til og komme i stalden som kommer i andre stalde.
Selvfølgelig er det ikke sådan at du nødvendigvis skal vacc bare fordi du en enkelt gang kommer i kontakt med fremmede heste.
Jeg har mine heste hjemme, hvis jeg har været i kontakt med andre heste så skifter jeg tøj osv inden jeg går i egen stald.
Min ene hoppe har også leveret et dødfødt føl en gang en måned for tidlig, det var pga moderkagen havde løsnet sig for tidlig så følle ikke var kommet ud og ku få luft inden det blev kvalt.
Hvorfor vides ikke, men hun blev ifolet igen og fik et fint levende føl i år.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 154
Når hoppen er i fol...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside