{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.330 visninger | Oprettet:

pludselig meget stiv under ridning {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Står lige nu med min 6 års hoppe, som fra den ene dag til den anden er blevet utrolig stiv i hele venstre side af kroppen. Plejer med lethed at kunne stille hende til venstre og lave alverdens dressurøvelser. Men mandag da jeg skulle ride undervisning kunne jeg næsten ikke stille eller bøje hende til venstre, hun var fuldstændig stiv. Tænkte at hun fik fri tirsdag, da hun havde gået 5 dage i steg hvilket hun normalt kun gør meget sjældent.

Så da jeg startede op idag var det lige så slemt, og min træner som altid er i ridehuset har aldrig set hende sådan før. Vi har nu besluttet os for at give hende nogle meget rolige arbejdsdage den næste uges tid for at se om det bliver bedre. Hun er meget følsom med ting og der skal ikke meget til før hun siger stop hvis noget ikke er som det skal være. Men er noget i vildlede om hvad jeg skal gøre med hende. Den eneste ændring der har været er at hun ikke fik sit rapsolie hele sidste uge da jeg ikke havde mere herhjemme. Dette begyndte hun at få igen i går.

<b>Hun har været igennem følgende inde for de sidste 3 måneder:</b>
- Ny sadel da den gamle ikke passede hende mere. Hun har virket utrolig tilpas med den nye, og hvad der var svært for hende at lave før er ingen problem nu. Sadlen er blevet tjekket igennem af sadelmager og den passer perfekt!
- Kiopraktor og akupunktur, fik kommentaren at hun er en utrolig smidig hest, dejlig muskeløs og ingen spændinger at finde nogle steder. Hun fik dette da jeg skulle være sikker på at den gamle sadel ikke havde gjort nogen skade på hendes ryg.
- Hendes tænder er tjekket og ordnet

<b>Ellers:</b>
- Hendes bid passer, og vi har prøvet 120 forskellige slags, det hun går med er det hun har været mest tilpas med. Hun har gået med dette de sidste halve år uden problemer
- Trensen er med et specielt nakkestykke som sidder længere tilbage end normale trenser og som fordeler trykket bedre.

Kan i komme på nogle ideer hvad det kan være, for er helt i vildlede, syntes hun er passet til ug og reagere promte når hun ikke er som hun plejer Men ellers må kiopraktoren forbi igen hvis det ikke forsvinder i løbet af næste uge

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pludselig meget stiv under ridning
  • #1   18. jul 2012 Kunne hun muligvis havde lavet noget på folden så hun måske er blevet låst eller noget. smiley

• #2   18. jul 2012 Er også det jeg hælder mest til, men kan stå og føre hendes hoved til til bagparten uden problemer fra jorden af.

• #3   18. jul 2012 Jeg ville sætte en dyrlæge på sagen smiley

Held og lykke med det smiley

• #5   18. jul 2012 der var slet ikke noget der blev "låst op" af kiropraktoren? det kan være at hun er blevet en lille smule øm af at være "Hel" i sin bevægelse..

jeg ville også give hende et par dage, med lange skridture/let ridning, og hvis i føler det bliver værre eller bare ikke bedre så ringe efter en dyrlægeuddannet hestekiropraktor :)..
    min erfaring er at de ofte har flere øjne på sagen, og er det noget andet kan de også hjælpe med det :)..

Vil dog nævne at jeg oplevede noget lign med min vallak, der blev han bare pludselig tung fortil og ikke til at få frem, troede også det var en overanstrengelse så han fik lidt fri, men så begyndte han at "hive" efter vejret når vi red og pruste vildt - han fik konstateret astma..

held og lykke med det, håber da det er en lille ting der lige går over :)..

• #6   19. jul 2012 Hun kan have lavet noget på fold, tjek for hævelser og varme muskler, det kan også bære være en muskelhinde der skal løsnes op, eller et sted hvor muskel fæstninge er for stram. Dette kan løsnes op ved strækøvelser og massage.

• #7   19. jul 2012 Team rosensjold: Hun blev tjekket igennem af kiopraktoren som også er uddannet dyrlæge i slutningen af juni. Så syntes bare at det er en noget sen reaktion, hvis det skulle være det. Hun har virket utrolig tilpas under ridning og meget samarbejdsvillig efter vi har fået ny sadel. Så syntes derfor det er mærkeligt at hun i mandags var lige så stiv og spændt som om hun havde slugt et kosteskaft.

Annie: Vi strak også godt ud i går efter træning, og gør jeg nok forsat det næste stykke tid igen i håb om at det hjælper lidt. Men må i gang med hendes massageapperat og håbe på at det kan tage spændingerne (:

• #8   19. jul 2012 massage apperat?

• #9   19. jul 2012 Annie: Ja har et håndholdt massageapperat til hende (: Er normalt til mennesker, men bruger det på hende (:

• #10   20. jul 2012 okay kan det også gå i dybten, og fjerne spændninger? tænker på tryk kontrak at kan mærke præcis hvor stedet er?

• #11   20. jul 2012 Jeg ville uden tvivl tilkalde samme kiropraktor som hende du havde ude for 20-30 dage side. Du siger at det er kommet efter et par dages fri og det får hun normalt ikke. De kan have været den sidste ridning inden fridagene har udløst en god potion mælkesyre, som hun ikke har kunne komme af med af en eller anden grund og så fordi hun har haft fri har kroppen haft tid til at reagrere på kiropraktikken. Jeg er sikker på at hvis du ringer og spørger kiropraktoren, så vil dette være et velkendt "problem". Om ikke andet kan du jo tage en snak med hende over telefonen.

• #13   20. jul 2012 Annie: føler frem med hænderne først for at se om jeg kan mærke noget, men ellers så får hun bare en fuld kropsmassage med den. Hun bliver helt kuldret når den kommer frem og står rigtig og nyder det. Plejer at hjælpe hvis hun er lidt stiv, har ikke redet hende siden onsdag, og prøver lige at trave let på hende i morgen. Så jeg håber der er lidt bedring med hende der (:

Claire: Tror du har misforståer mit indlæg lidt, hun er van til at få fri, har faktisk normalt mellem 2-3 fridage i ugen hvor den ene måske bliver skiftet ud med en tur i skoven. Sådan fungere hun bedst (: Hun plejer normalt meget sjældent at gå 5 dage i streg, da jeg ved at hun bliver meget træt i hovedet af det. Så tror ikke at det er kiopraktikken som hun reagere på nu (:

Kristine: Er også der jeg er ude i, selv om jeg aldrig nogensinde har set hende ligge fast i sin boks før. Men kan jo ske, hendes kiopraktor bliver kontaktet i næste uge hvis hun stadig går og er så spændt (:

Kommentér på:
pludselig meget stiv under ridning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce