{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Opdatering om Joy og hendes døde føl {{forumTopicSubject}}

Jeg tillader mig lige at starte en ny tråd, så de der ikke følger den anden, kan læse det sidste nye om Joy og hendes døde føl.

I går sidst på eftermiddagen fik vi tjekket Joy efter og hun var ren, efterbyrden var gået, så hendes irritation og sparken under maven har været pga det spændte yver, jeg synes jo heller ikke hun lignede en der ikke kunne komme af med efterbyrden. Dette har sat det hele i et lidt andet lys, og fået mig til at tænke det hele lidt igennem.

Efterbyrden må være kommet sammen med føllet, da der ikke er andre steder at se hvor hun har lagt og født den, samtidig var hele hammen jo på føllet, og bag den lå noget som nok er det sidste af efterbyrden, det Joy ikke har fået spist (vi mener ikke det kan være ræven der har spist den da føllet ligger urørt, og havde det været hunden havde vi kunnet se det på den)

Når Joy har spist efterbyrden, har jeg svært ved at tro på at hun ikke har reageret korrekt omkring føllet. Så jeg har tjekket billeder fra Aladdins foling igennem, og han var oppe at ligge på brystkassen før han var helt ude, dette føl lå stadig helt fladt på siden og har maks bevæget sig ganske lidt. Samtidig har de hopper jeg har set før efterbyrden er gået haft det sidste af hammen til at hænge endnu, og her sad hele hammen om føllet endnu, også det bagerste, og navlestrengen var heller ikke sprunget.

Derfor er min konklussion nu at efterbyrden er kommet sammen med føllet, og føllet er født dødt eller for svag til at lave. Joy har reageret som hun skulle, gået væk fra flokken for at fole, registreret at føllet ikke var levedygtigt, spist efterbyrden og derefter gået tilbage til flokken og "glemt" alt om føllet.

Selvom det stadig er sørgeligt at føllet er dødt, er det en utrolig lettelse at vide at det nok ikke havde ændret noget hvis hun var kommet på stald den nat. Samtidig har jeg en hoppe der er kommet sig 100% over tabet af sit føl, har haft muligheden for det på den naturlige måde i fred og ro. Så det at hun har gået ude har muligvis betydet at min hoppe har haft lettere ved at komme sig over tabet end hvis hun var kommet ind i en boks alene.

Nu krydser jeg bare alt hvad jeg kan for at mælkeproduktionen går i stå uden yverbetændelse.

Jeg har samtidig besluttet at hun nok bliver kørt til hingst hvis vi ikke får problemer med yveret, og jeg kan få hende afsted til en overkommelig pris og uden for meget ekstra køren. Det er godt nok ud over planen, men jeg synes hun fortjener at få det føl og ikke skal gå en sommer mere kun som legetante for de andres føl, og føllet er en beholder hvis det falder ud som ønsket. Joy er nemlig en utrolig skøn hoppe, både i temperament og eksteriør, og bevægelserne er heller ikke helt af vejen, så vil virkelig gerne have et hoppeafkom eller to efter hende.
Så må jeg jo tage turen med hele 4 føl til næste år, hvis de alle holder, Joys vil jo komme noget senere end de andre, så de vil være vel håndterbare før der skal arbejdes med det sidste.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opdatering om Joy og hendes døde føl
  • #2   24. jun 2012 Det er en træls sutuation at miste et ønskeføl, men du har sikkert helt ret i, at føllet nok desværre ikke har været raskt.
    Jeg er glad for, at du er glad for Joy og (ligesom jeg) synes hun er en rigtig dejlig hoppe. Håber hun levere ønskeføllet til dig næste år, når nu det ikke skulle blive i år.

Kommentér på:
Opdatering om Joy og hendes døde føl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce