Gode råd søges.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en gul på 7 år, som jeg rigtig gerne vil ud og starte nogle dressur stævner på.. meeeenn...
De sidste to år har vi kæmpet og kæmpet med at få hende til at søge ned, og gå stabilt.. Nogengange lykkedes det.
Min part får dressur undervisning hver uge, og jeg lytter nøje med, men på trods af regelmæssig undervisning, er hun bare vildt svær at få til at gå stabilt. Vi prøver nye metoder hele tiden og føler bare det er mig der er en dårlig rytter Vi skal virkelig kæmpe med hende..
Hun er ret hård i munden..
Håber der er nogle der har nogle gode tricks/metoder til mig, for vil virkelig gerne ud og starte dressur..
Da hun blev tilredet og til hun var 5,5 er der ikke blevet arbejdet så meget med at få hende ned, men det sidste 1,5 år har vi bare kæmpet - men føler ikke vi får noget ud af de :(
aug 2010
Følger: 83 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 60 Svar: 339
Måske det, det?
nov 2009
Følger: 51 Følgere: 50 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 28
aug 2010
Følger: 83 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 60 Svar: 339
nov 2009
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
I virkeligheden burde I jo aldrig i livet pille ved bidet for at få hende i holdning.. Den slags skal komme bagfra på en afslappet og løsgjort hest..
mar 2007
Følger: 260 Følgere: 230 Heste: 8 Emner: 248 Svar: 1.870
Noget jeg sys der har hjulpet os rigtig meget er bumtræning, for PRÆCIS som Eva siger, så skal det komme bagfra og hesten skal være godt blødgjort..
Faktisk er det nok at træne min i longe i grimen, med lette anspændinger og så over nogle bumme, det gør jeg et par gange i ugen, men skal den virkelig i topform, er det 3-4 gange i ugen af 20 min cirka..
Da jeg fik hende:
(link fjernet)
Og efter bum-træning og korrekt ridning fra min side:
(link fjernet)
Og her er et billede af bummene's effekt:
(link fjernet)
dec 2009
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 81
Alt efter hvor langt du er m.h.t. bøjning og løsgjorthed, så synes jeg at det er værd at træne en masse af ;D
Husk, nogle heste skal bare bruge lang tid, Elvis har været 4 år om at lære at "mærke" mine hjælpere og komme til at bære sig bedre
jul 2005
Følger: 139 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 246 Svar: 2.685
Nu var jeg inde og se din hest, og hun er jo ikke den store gammeldags type, så fysikken bør ikke genere hende
Men som de andre nævner, så skal det komme bagfra.
Hvis du rider hesten til biddet forfra, så bliver ryggen svajende og spændt, men rider du bagfra, så bliver ryggen hævet. Dvs. at hesten skal have bagbenene godt ind under sig og på den måde få brugt sin ryg og strække halsen frem og ned.
Og du skal huske, at hvis ikke det er noget hun er vant til, så har hun ikke styrken til at gøre det et længe ad gangen, så det kommer lidt ad hoc.
Men du kunne prøve at kigge lidt på det her http://www.positiveriding.com/PRS%20files/FrameDK-Sec.pdf
nov 2009
Rider med tredelt
nov 2004
Følger: 53 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 22
i takt med den bliver stærkere kan du løfte den i hals og få mere samling både bagtil og fortil. Det kan hjælpe at man har lidt
længere tøjler, så hesten søger frem til biddet/hånden, også støtter på udvendige, i hjørnerne kan du så lægge indvendige ben til, samtidiget med du stiller hesten ind i volten, så vil den træde og bære mere med indvendige bagben, og bliver det gjort korrekt vil din hest blive løsnet op, og automatisk søge frem og ned.
Alternativet er, som jeg har set mange gøre med fjordheste, hive næsen ind i holdning, men så opnår du aldrig bæring, og elastik i gangarterne, og får ikke tippet hesten så den kommer på bagparten.
Så min mening:Skal det være ordentligt skal man sætte meget tid af til at lærer hesten at bærer sig, for i sidste ende giver det de bedste resultater:D
held og lykke
ps hvis din underviser beder om at sætte en chambon eller glidetøjle på, skal du finde en anden underviser, eller bede hende sætte sig op, og vise hvad det er hun forlanger:D
nov 2009
nov 2009
nov 2009
Gode råd søges..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside