Dressur snak

Dressur snak

Medlemmer: 1.270
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
791 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

tilbagetrædning tilbagetrædning

Vi havde en lille diskussion i stalden om hvorvidt det at gå baglæns (tilbagetrædning) er godt eller dårligt for hesten.

Jeg bruger tilbagetrædning i dressurtræningen som et værktøj til at få hestens mave og ryg op. Jeg er også af den overbevisning at det styrker de bagerste rygmuskler.

en staldkammerat mener at have læst i mange artikler at det at gå baglæns er skadeligt og unaturligt for hesten.

det skal siges at der hverken er tale om at hesten skal gå mange skridt bagud, eller at man bruger tilbagetrædningen som straf!

Hvad er jeres holdning til tilbagetrædninger? I er meget velkomne til at linke til artikler der beskriver de negative konsekvenser af tilbagetrædningen

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tilbagetrædning
  • #1   17. jun 2012 det er korrekt at det er unaturligt for en hest at gå baglæns, på den måde som vi beder den om i dressur smiley

MEN det samme er at sidde på ryggen af dem med en sadel, med en trense på og bede den om at lave andet end at spise græs ;)..

Jeg bruger tilbagetrædninger, hvis hesten ikke helt venter på mig, altså hvis han konstant løber igennem mine halve parader, så bliver han stoppet op, tager 2-3 skridt bagud og så frem igen..
    Det har jeg fundet ud af virker fint på min, for at få hans opmærksomhed så han husker at vente på mig, og at det ikke bare er frem over stepperne.

Tilbagetrædning kan være godt til at få bagparten ind under, og ryggen lidt op, men det kræver også at hesten er afslappet, og ikke giver noget modstand smiley
    Men det er bestemt ikke skadeligt for hesten, når man ikke træner det mere end et par skridt ad gangen, så frem ad, og så lidt skridt tilbage, og så fremad osv smiley

• #3   17. jun 2012 Det ville da heller ikke være i nogle dressurprogrammer hvis det var skadeligt for hesten? Jeg bruger tit tilbagetrædningen til at få min til at lade vær med at slå fra i en parade, det får ham samlet på plads.. smiley

• #4   18. jun 2012 Unaturligt?? Hvori ligger det unaturlige? Heste bakker jo i både leg og kamp og flugt.. smiley

Har fået afvide det skulle være sundt at tage en tilbagetrædning i ny og næ, fordi den bevægelse løsner nogle ting op, som fremadrettede bevægelser ikke gør smiley

• #5   18. jun 2012 Natasja
    Heste vælger ikke bakgear som det foretrukne..

flygter de, tager de 1-2 skridt bagud, vender om og løber væk.
    det samme hvis en hest af højere rang flytter dem, der vil de også enten vende rundt og gå væk eller flytte sig til siden.

så tilbagetrædninger er ikke en naturlig øvelse, ment på den måde at det ikke er noget hesten normalt ville gøre selv - ikke at det er skadeligt eller hesten ikke burde kunne det smiley

• #6   18. jun 2012 I og med det foregår i naturen, vil jeg nu altså mene at det rent definitorisk er naturligt smiley Det sker da hele tiden at hvis en hest sender en anden hest væk, er det nemt for den at bakke. Hvad de så selv foretrækker kommer nok an på situationen og den enkelte hest, men kan ikke forstå tankegangen i at det er en unaturlig øvelse.

• #7   18. jun 2012 fordi det kan lade sig gøre - gør det ikke naturligt
    fordi det foregår i natur - gør det ikke naturligt
    Naturligt er hvad der ligger i et dyrs instinkter - og at bakke er ikke et foretrukkent valg for heste - derfor er det ikke naturligt

Står en hest mellem valget at vende rundt og løbe væk (altså fremadrettet løb), dreje til siden, eller at bakke flere skridt så vil hesten Naturligt altid vælge en af de to første frem for den sidste..
    ja man ser dem tit tage 1-2 skridt baglæns, men så vender de også enten rundt eller tager det til højre eller venstre.

Jeg siger ikke at hesten tager skade af tilbagetrædninger
    jeg siger ikke at hesten ikke fra naturens side burde kunne lave tilbagetrædninger

Jeg siger at hesten Selv gennem sine instinkter ikke ville vælge at bakke 4-6 skridt som vist er hvad man skal i dressurprogrammerne - derfor er øvelsen ikke "naturlig" i henhold til hvad hesten ville gøre nede på folden smiley

• #8   18. jun 2012 Der er jeg så uenig - efter min mening foregår det naturligt i en lang række sammenhænge. Kan ikke se hvor du kan vide hvad en hest altid vil foretrække og ikke vil foretrække - i en række sammenhænge, vil det altid være nemmere at vige et skridt eller to baglæns fremfor at vende rundt, men den bliver vi nok ikke enige om smiley

• #9   18. jun 2012 blot gennem observation af hestene på folden osv, og så gennem bøger og personlig erfaringer fra hestetrænere osv :)..

men nej det gør vi nok ikke, og det er jo skønt smiley

Kommentér på:
tilbagetrædning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce