tilbagetrædning tilbagetrædning
Vi havde en lille diskussion i stalden om hvorvidt det at gå baglæns (tilbagetrædning) er godt eller dårligt for hesten.
Jeg bruger tilbagetrædning i dressurtræningen som et værktøj til at få hestens mave og ryg op. Jeg er også af den overbevisning at det styrker de bagerste rygmuskler.
en staldkammerat mener at have læst i mange artikler at det at gå baglæns er skadeligt og unaturligt for hesten.
det skal siges at der hverken er tale om at hesten skal gå mange skridt bagud, eller at man bruger tilbagetrædningen som straf!
Hvad er jeres holdning til tilbagetrædninger? I er meget velkomne til at linke til artikler der beskriver de negative konsekvenser af tilbagetrædningen
feb 2006
Følger: 111 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 1.076
MEN det samme er at sidde på ryggen af dem med en sadel, med en trense på og bede den om at lave andet end at spise græs ;)..
Jeg bruger tilbagetrædninger, hvis hesten ikke helt venter på mig, altså hvis han konstant løber igennem mine halve parader, så bliver han stoppet op, tager 2-3 skridt bagud og så frem igen..
Det har jeg fundet ud af virker fint på min, for at få hans opmærksomhed så han husker at vente på mig, og at det ikke bare er frem over stepperne.
Tilbagetrædning kan være godt til at få bagparten ind under, og ryggen lidt op, men det kræver også at hesten er afslappet, og ikke giver noget modstand
Men det er bestemt ikke skadeligt for hesten, når man ikke træner det mere end et par skridt ad gangen, så frem ad, og så lidt skridt tilbage, og så fremad osv
feb 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 234
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.248
Har fået afvide det skulle være sundt at tage en tilbagetrædning i ny og næ, fordi den bevægelse løsner nogle ting op, som fremadrettede bevægelser ikke gør
feb 2006
Heste vælger ikke bakgear som det foretrukne..
flygter de, tager de 1-2 skridt bagud, vender om og løber væk.
det samme hvis en hest af højere rang flytter dem, der vil de også enten vende rundt og gå væk eller flytte sig til siden.
så tilbagetrædninger er ikke en naturlig øvelse, ment på den måde at det ikke er noget hesten normalt ville gøre selv - ikke at det er skadeligt eller hesten ikke burde kunne det
dec 2006
feb 2006
fordi det foregår i natur - gør det ikke naturligt
Naturligt er hvad der ligger i et dyrs instinkter - og at bakke er ikke et foretrukkent valg for heste - derfor er det ikke naturligt
Står en hest mellem valget at vende rundt og løbe væk (altså fremadrettet løb), dreje til siden, eller at bakke flere skridt så vil hesten Naturligt altid vælge en af de to første frem for den sidste..
ja man ser dem tit tage 1-2 skridt baglæns, men så vender de også enten rundt eller tager det til højre eller venstre.
Jeg siger ikke at hesten tager skade af tilbagetrædninger
jeg siger ikke at hesten ikke fra naturens side burde kunne lave tilbagetrædninger
Jeg siger at hesten Selv gennem sine instinkter ikke ville vælge at bakke 4-6 skridt som vist er hvad man skal i dressurprogrammerne - derfor er øvelsen ikke "naturlig" i henhold til hvad hesten ville gøre nede på folden
dec 2006
feb 2006
men nej det gør vi nok ikke, og det er jo skønt
tilbagetrædning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside