789 visninger
|
Oprettet:
Till then i walk alone. F
19. dec 2007 Følger: 98 Følgere: 90 Heste: 13 Emner: 191 Svar: 1.062
19. dec 2007 Følger: 98 Følgere: 90 Heste: 13 Emner: 191 Svar: 1.062
Et par frieser spørgsmål :) {{forumTopicSubject}}
Da jeg skal begynde at passe en flot frieser på 7 år i sommerferien, vil jeg gerne vide lidt om dem
Først, er friesere egnet til og springe? Altså ikke hver dag.
Hvad slaga foder er godt til dem?
Hvordan håndtere man dem bedst.
Og hvis i gider sige det grundlæggende om dem og deres sind ville det være super.
På forhånde tak, MVH Nicoline
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Frieser kan som alle andre heste springe, det kommer an på om lysten og teknikken er der hvor højt det så bliver.
Friesere har som alle andre racer 117 forskellige personligheder efter hvordan de er opdraget, det kan man ikke sætte i bås - samme måde med håndtering, det kommer an på hvordan hesten er opdraget.
mar 2007
Følger: 260 Følgere: 230 Heste: 8 Emner: 248 Svar: 1.870
Frieseren er ikke bygget til spring, så at nå til tops i spring sker nok ikk, hehe.. Til gengæld er det en myte at den ikke kan springe, for det kan den sagtens.. Så hop du bare løs hvis bentøjet og balancen er OK..
Hmm.. Altså det er jo forskelligt hvad typer foder man kan lide osv, og så er der også stor forskel på om frieseren er en spinkel, sporty, kraftig hest.. Det hele kommer jo meget an på hvad type det er..
Lige umiddelbart vil jeg syns at frieseren er en mega cool hest i hovedet.. På det stutteri jeg købte min, sagde de at det fede ved frieseren var at den var så sindsygt nem at tilride, i Holland bruger de fjorten dage på at tilride, og så er de klar til sadel-kåring.,
Sååå en meget rolig, kærlig, lidt kluntet i tankegangen, frisk på den gode måde og der skal fx virkelig meget til at få min baby til at reagere, sådan i daglig omgang..
Syns det er fantastisk race, og du skal passe på med at gå igang med denne race, for du bliver hurtigt forelsket, hihi..
dec 2007
Følger: 98 Følgere: 90 Heste: 13 Emner: 191 Svar: 1.062
mar 2007
Ja er helt enig i det med følsomhed også, som Orrhvad F siger, hehe...
Og så er det i øvrigt også en race der meget sjældent mangler selvtillid, men self også af god grund, hihi...
Du SKAL OGSÅ GLÆDE dig..!!
dec 2007
dec 2007
mar 2007
Men de er utrolig kontakt søgende ja, det er skønt..
dec 2007
dec 2007
jaer okay, det er os mest nakken
mar 2007
Det er jo dem der har reddet den som har reddet den forkert så, desværre...
Jeg tror hvis man tilridder og træner frieser-babyer helt rigtigt, så bliver de som smør, som Orrhvad nævner... Men jeg tror også det er vigtigt at ride frieseren meget frem og ned, pga dens ENORME underhals-muskel, for hvis man ridder den forkert, så tager det ikke mange forkerte træne-timer, før underhalsen tager fat, helt naturligt...
Så den skal bare omskoles lidt... Hehe...
Har selv fået en IC hjem i Marts som havde været en bølle ved tidl ejer, hvilket har resulteret i det samme, meget hård i munden, overstærk underhals og hovedet var i vejret konstant... Det kræver lidt intens træning at få det vendt, men burde self være noget nemmere med din, da min lider af ekstrem angst...
Men hvor der er vilje er der vej...
dec 2007
mar 2007
Jeg plejer at lave longearbejde med bløde indspændinger, så hesten bliver guidet ned, og når så den virkelig har styr på det, så begynder jeg at ligge bumme, en bum først og senere 2-3 stk, først i skridt og så trav.. Og når de slapper af ved opgaven, så søger de ned for at se hvor bummene ligger, hvilket resultere i at de bliver mere blødgjort i ryggen og det sys jeg oftest er nok til at jeg bare lige skal ride med indspænding i 5 min en enkelt gang, for at vise ham at jeg OGSÅ giver efter for trykket, og så går det bare derud af... Bum træning er super træning, både for hesten's fysik og sind og for jeres samvær, og ved at du observere hesten i bevægelse, så printer man det ind i hovedet og får lettere ved at følge den fra ryggen også.. Men husk afstanden mellem bummene i skridt er cirka 90 cm og i trav 120 cm.. Og så hold øje med benene og bummene, for kløjes den i dem, så er det oftest fordi den har meget lang trav eller ekstrem meget bæring og så skal du lige redigere afstanden, så den self passer den enkelte hest..
Det er ikk en øvelse der handler om at din hest skal løbe i ring hver eneste dag i 1 time ad gangen.. Hvis min hest skal i topform, gør jeg det 20 min 3-4 gange i ugen, men 1-2 gange gør underværker..!!!
Et par frieser spørgsmål :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside